Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، در صحن دوم قلعه فلک الافلاک خرم آباد گوشه‌ای از زندگی مردم لرستان در زمان‌های قدیم به نمایش گذاشته شده است تا گردشگران بیشتر با آداب و رسوم مردم لرستان آشنا شوند.

در این موزه، نمایش پوشش، پیشینه و هنر مردم این دیار، پ‍وش‍‍اک زن‍‍ان و م‍ردان ن‍ظی‍ر ش‍‍ال و ع‍ب‍‍ا، ل‍ب‍‍اس‌ه‍‍ا‌ی م‍ح‍ل‍‍ی، ک‍ف‍ش، زی‍ور‌آلات، ان‍و‌ا‌ع دس‍ت‍ب‍ن‍د و گ‍ردن‌ب‍ن‍د س‍‍اخ‍ت‍ه ش‍ده از س‍ن‍گ‌ه‍‍ا‌ی گ‍ر‌ان‍ب‍‍ه‍‍ا ک‍ه زن‍‍ان ب‍ه خ‍ود و ل‍ب‍‍اس‌ه‍‍ایش‍‍ان آوی‍ز‌ان م‍‍ی‌ک‍ن‍ن‍د، در م‍‍ع‍رض دی‍د ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه اس‍ت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهاجری نژاد، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان گفت: مهم‌ترین اشیا به نمایش گذاشته شده در این موزه آثار مکشوفه از غار کلماکره مربوط به دوره هخامنشی و قبل از آن است که بیش از ۱۰ هزار شی تاریخی در این گنجینه وجود دارد.

ک‍ت‍‍اب‌ه‍‍ا‌ی خ‍ط‍ی، دو‌ات، ق‍ل‍م‍د‌ان، ع‍ی‍ن‍ک، ان‍و‌ا‌ع پ‍ی‍ه س‍وز ن‍م‍ون‍ه ا‌ی از آ‌ه‍ن‍گ‍ر‌ی س‍ن‍ت‍‍ی، ورش‍وس‍‍از‌ی، م‍س‌گ‍ر‌ی، خ‍ر‌اط‍ی، س‍ر‌اج‍‍ی، م‍وت‍‍ای‍‍ی، ب‍‍اف‍ت س‍ی‍‍اه چ‍‍ادر و ب‍‍اف‍ت ف‍رش در ل‍رس‍ت‍‍ان ن‍ی‍ز در ای‍ن م‍وزه وج‍ود د‌ارد.

ن‍م‍‍ای‍ش س‍‍از‌ه‍‍ا‌ی م‍ح‍ل‍‍ی و ب‍‍ازس‍‍از‌ی ص‍ح‍ن‍ه ه‍‍ای‍‍ی از ن‍و‌ازن‍دگ‍‍ان ل‍ر ب‍ه ه‍م‍ر‌اه آلات موسیقی ه‍م‍چ‍ون ک‍م‍‍ان‍چ‍ه، ت‍ن‍ب‍ک، س‍رن‍‍ا و د‌ه‍ل و ع‍ک‍س ه‍‍ای‍‍ی از ش‍ر‌ای‍ط زی‍س‍ت م‍ردم در م‍وق‍‍ع‍ی‍ت ه‍‍ا‌ی گ‍ون‍‍اگون ب‍ه ت‍ص‍وی‍ر ک‍ش‍ی‍ده ش‍ده اس‍ت. س‍‍از‌ه‍‍ا‌ی م‍ح‍ل‍‍ی و ب‍‍ازس‍‍از‌ی ص‍ح‍ن‍ه ه‍‍ای‍‍ی از ن‍و‌ازن‍دگ‍‍ان ل‍ر ب‍ه ه‍م‍ر‌اه آلات موسیقی ه‍م‍چ‍ون ک‍م‍‍ان‍چ‍ه، ت‍ن‍ب‍ک، س‍رن‍‍ا و د‌ه‍ل و ع‍ک‍س ه‍‍ای‍‍ی از ش‍ر‌ای‍ط زی‍س‍ت م‍ردم در م‍وق‍‍ع‍ی‍ت ه‍‍ا‌ی گ‍ون‍‍اگون ب‍ه ت‍ص‍وی‍ر ک‍ش‍ی‍ده ش‍ده اس‍ت. در م‍وزه م‍ردم ش‍ن‍‍اس‍‍ی زن‍‍ی ب‍‍ا زب‍‍ان و آ‌ه‍ن‍گ ل‍ر‌ی م‍رث‍ی‍ه م‍‍ی‌خواند و غ‍م رو‌ی دی‍و‌ار‌ه‍‍ا‌ی ات‍‍اق چ‍ن‍ب‍ره ان‍د‌اخ‍ت‍ه و ک‍م‍‍ی آن س‍وت‍ر م‍ر‌اس‍م ع‍روس‍‍ی اس‍ت و م‍رد‌ان ل‍ر دوپ‍‍ا م‍‍ی‌رق‍ص‍ن‍د و ع‍روس رو‌ی اس‍ب ن‍ظ‍اره‌گ‍ر آن‍‍ان اس‍ت.

ش‍ب‍ی‍ه‌س‍‍از‌ی ص‍ح‍ن‍ه ه‍‍ای‍‍ی از ب‍رپ‍‍ای‍‍ی م‍ر‌اس‍م ع‍روس‍‍ی و ع‍ز‌اد‌ار‌ی در اس‍ت‍‍ان ل‍رس‍ت‍‍ان ن‍ی‍ز ب‍ه ن‍م‍‍ای‍ش در‌آم‍ده ت‍‍ا م‍ردم و م‍س‍‍اف‍ر‌ان ب‍ی‍ش‍ت‍ر ب‍‍ا آد‌اب و رس‍وم م‍ردم ل‍رس‍ت‍‍ان آش‍ن‍‍ا ش‍ون‍د.

وس‍‍ای‍ل و اب‍ز‌ار کار، رزم وش‍ک‍‍ار (زره، ک‍لاه خ‍ود، ش‍م‍ش‍ی‍ر، ج‍‍ا‌ی ب‍‍اروت، ت‍ف‍ن‍گ، دورب‍ی‍ن ش‍ک‍‍ار‌ی، زی‍ن ب‍رگ اس‍ب، ش‍لاق و رک‍‍اب) م‍ردم ل‍رس‍ت‍‍ان ن‍ی‍ز در ای‍ن م‍وزه زی‍ب‍‍ا وج‍ود د‌ارد.

این مجموعه با بهره‌گیری از ابزار و وسایل گردآوری شده از صحنه‌های واقعی زندگی روزمره مردم و چیدمان مناسب آن‌ها در ویترین‌ها، منظره‌های خاطره‌انگیزی را در ذهن هر بیننده‌ای بر جای می‌گذارد و امروزه در گوشه و کنار دنیا از موزه‌های معروف و معتبر گرفته تا مجموعه‌های خصوصی، آثار مفرغی لرستان در معرض دید جهانیان قرار دارند.

انتهای پیام/ر

موزه مردم شناسی لرستان، تصویری از فرهنگ غنی قوم لر است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۸۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هنر سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، اعظم روان‌شاد امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جشنواره دو سالانه سرنا نوازی یادمان استاد شاهمیرزا مرادی و استاد رحم خدا نوری‌شاد که در روستای گردشگری بیشه برگزار شد، اظهار کرد: موسیقی پیشینه تاریخی در این استان داشته و در بطن جامعه و فرهنگ و آئین‌های ما قرار دارد.

وی افزود: موسیقی اصیل و سنتی لرستان باید برای ترویج سنت‌های پیشین خود محفوظ شود و این وظیفه نسل امروز است که هنر گذشتگان را حفظ و نگهداری کرده و به نسل بعد تحویل دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به این‌که حرمت موسیقی لرستان باید حفظ و در جایگاه خود قرار بگیرد، عنوان کرد: هنر سرنانوازی جز جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

روان‌شاد با بیان این‌که سرنا یکی از سازهای مهم است که در صور و عزای ما آمده و همه با صدای آن زندگی کردیم، ادامه داد: در سال‌های گذشته زنده یاد شاه‌میرزا مرادی این ساز را پرورش دادند و امروز هنرآموزان ما در رشته موسیقی تلاش‌های خوبی داشته‌اند و رویش‌های نابی را شکل داده‌اند که باید همه ما در جهت حفظ و اعتلای موسیقی اصیل این دیار تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که به آینده این ساز کهن بسیار خوشبین هستم، گفت: سازمان فرهنگ و هنر و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با توجه به رسالت و نقش مؤثری که داریم باید در راستای ترویج موسیقی کهن لرستان و ثبت جهانی روستای بیشه تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

به گزارش ایمنا؛ روستای فرهنگی و بسیار زیبای بیشه در مسیر ثبت جهانی قرار دارد از این رو برگزاری جشنواره سرنا نوازی در این روستای بسیار زیبا با دو هدف ثبت جهانی روستای بیشه و ثبت دبیر خانه جشنواره سراسری سرنا نوازی به نام لرستان برگزار شده است.

کد خبر 747006

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور
  • شهرداری‌ها خط اول خدمت به مردم هستند
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است
  • آیین رونمایی از ماشین آلات جدید شهرداری شبستر با ارزش ۲۰ میلیارد تومان
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است