Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، اصغر آهنی‌ها (نماینده کارفرمایان در شورایعالی کار) در مناظره با محمدرضا تاجیک (رئیس مجمع کارگران استان تهران) پیرامون موضوع قراردادهای سفید امضا که در برنامه رادیویی رویداد پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا قراردادهای سفید امضا خلاف مقررات نیست، اظهار کرد: به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی ادعای این موضوع را بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما آن را به دادگستری ارجاع می‌دهیم و به جرأت می‌گویم دادگستری این موضوع را رد کرده است.

وی ادامه داد: بنده در بسیاری واحدهای صنعتی فعال هستم و چنین مسئله‌ای را مشاهده نمی‌کنم.

آهنی‌ها افزود: آمارهایی که بعضا برخی دوستان مطرح می‌کنند، نیاز به دلایل مستدل دارد ولی هنوز آمار مستدلی در این حوزه نمی‌شنویم.

در ادامه محمدرضا تاجیک (رئیس مجمع کارگران استان تهران) در پاسخ به اظهارات دیگر مهمان برنامه گفت: وقتی کار غیرقانونی انجام شود، مطمئنا آمار درستی در دست نیست.

وی اضافه کرد: در خصوص قرارداد سفید امضا با دو گروه کارفرما رو به رو هستیم: گروه اول فعالیت زیر زمینی و غیرقانونی دارند که آماری از کل آنها نداریم. گروه دیگر نیز کارفرمایان سودجو هستند که از ناتوانی کارگران استفاده کرده و روز به روز بر ثروت خود می‌افزایند.

تاجیک با ابراز تاسف از خلأ قانونی در ماده ۱۰ قانون کار در رابطه با قراردادهای سفید امضا اظهار کرد: بخشی نیز به تبصره یک و دو ماده ۷ بازمی‌گردد.

آهنی‌ها نیز با ورود به بحث تصریح کرد: در جایی که آمار و اطلاعاتی نداریم، طبیعتا قبول کردن موضوعاتی که فاقد پایه فنی است، مشکل است.

وی با بیان این مطلب افزود: سال گذشته اقدامی در وزارت کار در خصوص راه‌اندازی سامانه قراردادهای کار صورت گرفت که اگر عملیاتی شود، این بحث به صورت کامل حل م‌ شود و مباحث بدین شکل مطرح نخواهد بود.

آهنی‌ها گفت: اگر فردی ادعا کند قراردادش یکساله بوده و کارفرما زمان آن را تغییر داده است، به دادگستری ارجاع شده و رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: اگر خلافی صورت گیرد، در هیات حل اختلاف رسیدگی می‌شود و اگر حقی ضایع شده باشد، قطعا به افراد بازمی‌گردد.

آهنی‌ها ادامه داد: فلسفه هیئت‌های حل اختلاف این است که وقتی کارگری شکایت می‌کند، خط شناسی و کارشناسی قرارداد باید صورت گیرد و رای داده شود.

وی در عین حال گفت: همه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و صنوف در قانون کار جدید یکی شده است که دچار مشکلات عدیده‌ای در این بخش‌ها می‌باشیم. بسیاری صنوف قرارداد نمی‌بندند؛ چراکه قانون می‌گوید که می‌توان قرارداد را شفاهی بست و طرح این بحث‌ها در رسانه ما را به انحراف می‌برد.

تاجیک نیز با ورود به بحث اظهار کرد: ما از خدا می‌خواهیم کارفرما برای ما قرارداد نبندد. در قرارداد شفاهی هیچ حرفی نیست. اما موضع دوستان مبنی بحث سفید امضاست ولی وقتی پای قرارداد سفیدامضا وسط باشد، یعنی کارفرما قصد سوءاستفاده دارد.

آهنی‌ها نیز در واکنش به این ادعا گفت: اگر تاریخ قرارداد نوشته نشده باشد، باید دید اعتراض کارگر قابل رسیدگی هست یا خیر؛ دقیقا این اعتراض قابل ارجاع به دادگستری و خط شناسی است.

تاجیک در پاسخ گفت: کسی که کار غیرقانونی مرتکب می‌شود، راهکارهای انجام این کار را نیز می‌داند.

وی افزود: اگر قرارداد به صورت کتبی باشد، کسی که کار قانونی انجام می‌دهد، قرارداد شفاهی را کنار می‌زند. ولی اگر کسی در این چارچوب کار نکند، مطمئنا دنبال تخلف است.

آهنی‌ها نیز اظهار کرد: اگر کارگری اعلام کند پول خود را گرفته است، مرجع تشخیص آیا می‌تواند ورود کند؟ کارگر که نمی‌تواند امضا دهد مبلغ را دریافت کرده درحالیکه چیزی دریافت نکرده است! این کاملا بی‌معنی است.

تاجیک نیز بار دیگر تاکید کرد: متاسفانه کارفرمایان از ناتوانی کارگران سوءاستفاده می‌کنند. ممکن است کارگر قرارداد را امضا کند؛ درحالیکه چیزی دریافت نکرده باشد.

آهنی‌ها گفت: ما به اجرای قانون اعتقاد داریم و هر کس خلاف قانون کار کند، قانون باید به میان آید. کارگر که نباید برای پول نگرفته امضا دهد و اگر خود کارگر این مسئله را رعایت نکند، جای هیچ بحثی نمی‌ماند.

تاجیک نیز با اشاره به سامانه یاد شده، تاکید کرد: دو سال است این سامانه (سامانه جامع قراردادهای کار) را پیگیری می‌کنیم؛ ای کاش معاونت روابط کار به این سوال ما پاسخ می‌دادند که چرا این سامانه کامل اجرایی نشده است.

وی در پاسخ به آهنی‌ها که ادعا کرد این مسئله به حوزه کارفرمایی مربوط نمی‌شود، گفت: ما از شما گلایه نمی‌کنیم. این سامانه رونمایی ولی اجرایی نشده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: قراردادهای سفیدامضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۹۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غول‌های آهنی در مزارع: نگاهی به فرآیند تولید تراکتورهای غول پیکر (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پنل خورشیدی چسبان ، تولید انرژی رایگان برای همه (فیلم) مراحل تولید ساعت‌های لوکس در کارخانه (فیلم) فرآیند تولید هواپیمای ترابری غول پیکر «ایلیوشین ایل-۷۶» (فیلم)

دیگر خبرها

  • بایرن مونیخ با الکساندر پاولوویچ تمدید می‌کند
  • غول‌های آهنی در مزارع: نگاهی به فرآیند تولید تراکتورهای غول پیکر (فیلم)
  • لحظه امضا قرارداد خریداران سهام پرسپولیس + ویدئو
  • با پیشنهاد گل محمدی؛ مطهری فردا با تراکتور قرارداد امضا می کند
  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد
  • سقف قرارداد فوتبال زنان در ایران یک میلیارد تومان است
  • چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است
  • دعوت از پاراتکواندو کار بانوی قمی به تیم ملی