Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@08:20:22 GMT

‌۵۲ هکتار از مراتع سلماس امسال طعمه حریق شد

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۹۷۸۲

‌۵۲ هکتار از مراتع سلماس امسال طعمه حریق شد

‌رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس از سوختن نزدیک به ۵۲ هکتار از مراتع و اراضی ملی شهرستان در سال جاری خبر داد.

‌بهروز عظیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در سال ۹۸ بیش از ۹۵ مورد گزارش آتش سوزی در مراتع به یگان حفاظت منابع طبیعی سلماس گزارش شده است که ۲۶ مورد آن حریق گسترده بوده و موجب از بین رفتن نزدیک ۵۲ هکتار از عرصه‌های اراضی منابع طبیعی شهرستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بارش‌های خوب ۳ ماه اول سال ۹۸ باعث رشد پوشش گیاهی مطلوب در مراتع شهرستان‌ها شده و بالطبع رفته رفته با افزایش دمای هوا و شرایط اقلیمی موجود احتمال بروز آتش سوزی در این مراتع افزایش می‌یابد؛ تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد علت آتش سوزی مراتع و منابع طبیعی منشأ انسانی دارد و مابقی علل نیز وابسته به رفتار انسانی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سلماس تصریح کرد: عمده ترین گروه‌های انسانی عامل آتش سوزی در مراتع بهره برداران منابع طبیعی، کشاورزان منطقه، گردشگران بی مسئولیت و مسافرین هستند که با بی احتیاطی و عدم خاموش کردن کامل آتش یا عوامل دیگر انسانی موجب ضربه به منابع طبیعی می‌شوند.

عظیمی خاطرنشان کرد: نقاط مهم و بحرانی در معرض خطر آتش سوزی مراتع سلماس در محور سلماس-ارومیه روستاهای درشک - میناس-خان تختی-آغ اسماعیل و نیز در محور سلماس-خوی روستاهای ریک آباد-چیچک-سرای ملک و کانیان است.

وی بیان کرد: تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در شهرستان سلماس از ۱۵ خرداد لغایت ۱۵ شهریور در نقاط پرمخاطره و در معرض آتش سوزی مراتع در شیفت‌های ۲۴ ساعته و در قالب تیم‌های ۳ نفره مستقر هستند و به محض اطلاع رسانی در مورد حریق مراتع سریعاً وارد عمل می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس با بیان اینکه شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارشات مردم در خصوص آتش سوزی در مراتع است، خاطرنشان کرد: از عموم شهروندان و گردشگران تقاضا داریم به هنگام گردش در طبیعت و لذت از نعمت‌های خدادادی شهرستان، از آتش روشن کردن پرهیزکرده و ثانیاً در صورت آتش روشن کردن با خفه کردن آن به وسیله ریختن خاک و پاشیدن آب بر روی آن از خاموش شدنش اطمینان حاصل کنند و در زمان ترک جنگل نیز باید مجدداً با ریختن خاک مرطوب بر خاکستر آتش، از احتراق مجدد آن جلوگیری کنند.

عظیمی بیان کرد: همچنین ته سیگار روشن، چوب نیم سوخته و سوختن ذغال باید پس از استفاده کاملاً خاموش شوند و برای اطمینان بیشتر آن را زیر خاک مدفون کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش سوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۹۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ عظیمی گفت: با توجه به میزان بارش‌ها از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود ۴۰ میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های سطحی و سیلاب در پشت سازه‌های آبخیزداری ذخیره‌سازی شد.

او افزود: بر اساس بازدید‌های جدید بارش‌های اخیر هیچگونه خسارتی به سازه‌های آبخیزداری استان از جمله بند‌های خاکی، سنگ و ملاتی و سد‌های این استان وارد نکرده است.

عظیمی مساحت حوضه‌های آبخیز استان مرکزی را حدود ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: عملیات آبخیزداری در ۷۷۳ هزار هکتار از اراضی این استان اجرا شده و عملیات اجرایی ساخت سازه‌های آبخیزداری در ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: حجم کنترل روان‌آب‌ها توسط پروژه‌های آبخیزداری ۹۳ میلیون مترمکعب است. همچنین کنترل روان‌آب‌های سطحی و رسوبات خاک توسط ۱۲ هزار و ۸۰۰ پروژه آبخیزداری در این استان صورت می‌گیرد.

عظیمی ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری نقش مهمی در کنترل سیلاب داشته و موجب افزایش نفوذپذیری آب در سفره‌های زیرزمینی می‌شود. انجام عملیات آبخیزداری علاوه بر افزایش آب چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها نقش مهمی در کاهش شوری آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش خاک دارد.

 

دیگر خبرها

  • آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان
  • مهارآتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در راین کرمان
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • آتش سوزی یک هکتار از جنگل‌های تالش
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد چالوس افتاد
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان