Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@18:10:18 GMT

رسالت دینداران در آسیب‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۰۴۵۱

رسالت دینداران در آسیب‌های اجتماعی

سلامت جسم انسان مرهون رعایت اصول بهداشتی و تأمین آب پاک و خوراک مناسب و دوری از میکروب هاست و سلامت جان جامعه نیز در گرو حفظ روابط اصیل خانوادگی و ترویج محبت و خدمت و دوری از آلودگی فساد است.
به طور طبیعی اگر ضوابط و قواعد لازم برای حفظ سلامت جامعه رعایت نشود آن جامعه دچار آسیب ها و آفت های جدی اجتماعی خواهد شد و بیماری هایی چون فقر و فساد اخلاقی و بیکاری و اعتیاد و کودک آزاری و امثال آنها دامن زندگی را خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

     
دینداران در چنین موقعیتی وظیفه خود را مشارکت در پروژه خدا برای خدمت به جامعه و نجات انسان می دانند و با دلخوشی وعده "إن تنصروا الله ینصرکم" به موفقیت خود امیدوارند.
این احساس تعهد و مسؤولیت اجتماعی که در رهنمود " کلکم راع و کلکم مسؤول" ریشه دارد به ما می آموزد که همه ما در شؤون مختلف امانت دار هستیم و چون دیندار و دی مداریم نمی توانیم نسبت به رنج بردن و درد کشیدن انسانهای محروم و گرفتار بی اعتنا باشیم.
دین مداران در میدان مقابله با آسیب های اجتماعی، انسان را حتی زمانی که از زخم های ناکامی و محرومیت مجروح شده و در حاشیه اتوبان زندگی افتاده است، دارای کرامت الهی می بینند و به گوهر درون او ایمان دارند و حتی در بدترین شرایط انسان را چون قطعه ای الماس می بینند که اگر کثیف و آلوده شد نمی توان دورش انداخت و از آن گذشت بلکه باید آن را قدر دانست و تمیزش کرد و از آن بهره برد.   
این رویکرد که ریشه آن باور به انسان و قدرت درونی اوست مبتنی بر قدرشناسی فطرت الهی انسان و به تعبیر امام موسی صدر "اعتماد به انسان" است و چنان که در کتاب نقش آزادی در تربیت کودک از شهید بهشتی نقل شده است بر اختیار و آزادی انسان تأکید دارد.    
تفاوت ها و اختلاف های امروز در این عرصه چندان مهم نیست که فرمود: "لو علم الناس کیف خلق الله الخلق لما لام أحد أحدا، اگر مردم می دانستند که خداوند هرکسی را چگونه (در چه شرایط ژنتیک و موقعیت های اجتماعی و محدودیت ها و مشکلاتی) آفریده است هیچ کس دیگری را سرزنش نمی کرد"
آنچه اینجا اهمیت دارد، فردای درخشانی است که می تواند جایی برای همه آسیب دیدگان محرومیت ها و ناکامی های اجتماعی داشته باشد. به شرط آن که دینداران و دین مداران به جای ملامت و سرزنش وظیفه خود را در مقابل "انسان" کرامت بنیان، این امانت الهی به درستی بشناسند و عمل کنند.
* منتشر شده در روزنامه خراسان

کد خبر 1277252

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدرضا زائری دین آسیب اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد؛ سرهنگ یاوری در دومین جلسه هماهنگی اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و مردم نهاد از جمله استانداری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، آستان قدس رضوی، موسسه نسیم اسکان یزد و... در سالن جلسات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی معاونت اجتماعی برگزار شد، گفت: طرح ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، با اولویت ۳۳۰ محله آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین در سراسر کشور و در یزد با اولویت سه محله و با محوریت کوپ‌ها و با مشارکت، حمایت، هدایت و نظارت مستقیم معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان یزد اجرا خواهد شد.   وی هدف از تشکیل جلسه را هماهنگی بین دستگاه‌ها در خصوص اجرایی کردن این طرح عنوان کرد و گفت: عمده مشکلات این سه محله باید توسط معتمدان محل و مشاوران کلانتری‌ها بررسی و احصا شود.   سرهنگ نعیم یاوری در پایان خاطر نشان کرد: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری تعامل خوب و سازنده بین دستگاه‌های اجرایی است، در پایان مقرر شد محل اجرای طرح با هماهنگی رئیس کلانتری و معتمدین محل مشخص و اطلاع رسانی کامل زمان و مکان اجرای طرح از طریق نصب بنر، نصب اطلاعیه، ارسال پیامک، فضای مجازی و... انجام و نیز مشکلات هر منطقه احصا و نیز هماهنگی لازم با سایر دستگاه‌ها جهت اجرای طرح انجام و مشخصات نماینده هر دستگاه جهت شرکت در جلسات قبل و حین اجرای طرح اعلام شود.

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • روند رشد آسیب‌های اجتماعی در قزوین متوقف شد
  • رسالت همه فعالین اجتماعی نشان‌دادن چهره واقعی سیستان و بلوچستان است
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات تهران
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی