Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@12:29:58 GMT

یارانه دلار ۴۲۰۰تومانی به چه کسانی رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۰۸۷۸

یارانه دلار ۴۲۰۰تومانی به چه کسانی رسید؟

به گزارش ایسنا، طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۸، دولت مکلف به تأمین ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومان) شد. با این حال با توجه به رانتی که در نتیجه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا ایجاد شده بود، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس برنامه خود را بر اصلاح روند قبلی قرار دادند، چرا که تاکید داشتند در همین راستا اعلام شد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، راهکارهای دیگری جایگزین آن می‌شود که منافع آن به طور حتم به خود مردم می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر صورت بین دلار ۴۲۰۰ تومانی و دلار بازار نیمایی که در حال حاضر حدود ۱۰ هزار تومان و بازار آزاد که تا ۱۳ هزار قیمت دارد و بعضاً قیمت‌های بالاتری را تجربه می‌کند، اختلاف قابل توجهی وجود دارد که موجب شده کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ بالاتری که به اذعان نمایندگان مجلس ۱۵ هزار تا ۱۹ هزار تومان محاسبه می‌شود به دست مردم برسد. این در حالی است که دولت عدم نظارت دقیق را علت این رانت و تخلف عنوان کرد و معتقد بود که دلار ۴۲۰۰ تومانی نمی‌تواند روش مناسبی برای تأمین کالای اساسی باشد و باید با اصلاح این رویه و راهکارهای جایگزین بتوان به معیشت مردم کمک کرده و در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، منابع حاصل شده را به آنها برگرداند.

با اینکه قرار بود طی جلساتی بین دولت و مجلس تکلیف ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی در قانون بودجه مشخص شود، این اتفاق نیفتاد و اعلام دولت از این حکایت داشت که به روال قبلی خود ادامه می‌دهد. این در شرایطی است که با توجه به اختلاف قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی حداقل ۵,۸۰۰ تومان سود ایجاد می‌شود که برای ۱۴ میلیارد دلار، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان مابه ‌التفاوت دارد.

اکنون با وجود تمام ابهاماتی که در این رابطه وجود دارد، یک مورد قابل توجه است و آن هم اینکه دولت در زمانی که در حال بررسی راهکار جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و قبل از اتخاذ تصمیم نهایی در این رابطه، اقدام به حذف برخی از کالاها از جمله گوشت از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد.

فارغ از درستی یا نادرستی این تصمیم، سوال اینجاست که با توجه به وعده برگشت یارانه ارزی به مردم، سود ناشی از بابت مابه‌التفاوت عدم پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها در مدت چهار ماه اخیر آیا به مردم رسیده و به چه نحوی برگشته است؟ آیا نمایندگان مجلس و دولت توافقی برای خرج یارانه ارزی کالاهای حذف شده از مشمولان ارز ترجیحی داشته‌اند؟

در عین حال، تا کنون به طور روشن توضیح داده نشده که چرا فقط چند مورد کالای اساسی از دریافت ارز با نرخ ترجیحی کنار گذاشته شده و پرداخت آن برای بقیه کالاها ادامه دارد؟

به هر حال ابهامات در رابطه با حذف یا ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی بین اظهارات برخی نمایندگان مجلس یا تجار و حتی اذهان عمومی وجود دارد که به نظر می‌رسد باید مسئولان مربوطه از دولت گرفته تا مجلس پاسخی شفاف در مورد آن ارائه کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۰۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده ۱۸۵ هزار خانوار بوشهری از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، مصدق کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: از ۱۷ بهمن آغاز طرح فجرانه کالابرگ دولت تا کنون بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان یارانه مضاعف در قالب این طرح به بوشهری‌ها تعلق گرفته است.

وی تاریخ پایان مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ را ۱۷ فروردین اعلام و اضافه کرد: اعتبار مرحله سوم از ۱۸ فروردین برای سرپرستان خانوار فعال می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر یادآور شد: اعتبار جدید ۲۲۰ هزار تومانی علاوه‌بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی است و خانوار مشمول این طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود.

کشاورزی اظهار کرد: خانوار‌ها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جا‌به‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست؛ به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

وی بیان کرد: خانوار‌های مشمول طرح فجرانه کالابرگ می‌توانند اقلام سبد غذایی را در مدت یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید کنند و اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یک‌جا وجود ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجهز شده به زیرساخت طرح کالابرگ الکترونیکی نسبت‌به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی دولت اقدام کنند.

وی با اشاره به این‌که اعتبار کالابرگ هرماه باید در همان ماه استفاده شود و قابل انتقال به ماه بعد نیست از مشمولان دهک اول تا هفتم درآمدی خواست ظرف مدت باقی‌مانده از یارانه تشویقی دولت بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • استفاده ۱۸۵ هزار خانوار بوشهری از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی
  • یارانه سوخت هواپیما‌ را حذف کنید
  • تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟
  • یارانه سوخت هواپیما‌ها فقط به دهک‌های بالا تعلق گرفته است
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • نماینده مجلس: واریز نشدن عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد قابل قبول نیست
  • کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روز رشد بهای طلای جهانی
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد