Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امام جمعه مرند روز یکشنبه در مراسم برداشت بذر هیبریدی کلزا در روستای دولت آباد مرند اظهار داشت: وضعیت کشاورزی و تولید در کشور، قابل مقایسه با گذشته نبوده و این بدلیل مدیریت جهادی و همکاری‌های مردم صورت گرفته است.
حجت الاسلام علی نعمت زاده افزود: هر ملتی برای حفظ شرف خود، باید نیازهای اولیه خود را تأمین کرده و خود را از وابستگی به کشورهای هارج نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: کشاورزان در کشت محصولات خود باید از علم روز استفاده کرده و با نظرات کارشناسان و بهره گیری از مدیریت آنها عمل کنند.
امام جمعه مرند با بیان اینکه ایستادگی در برابر دشمن نتیجه ایمان و به برکت انقلاب اسلامی است گفت: این نعمت با هزینه سنگین بدست آمده و باید با تمام وجود برای حفظ آن تلاش کرد.
وی یادآوری کرد: ما می‌توانیم با ترویج کشت کلزا، وابستگی خود در تأمین دانه‌های روغنی را به خارج کاهش دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی مرند نیز با اشاره به اهمیت کشت کلزا در منطقه گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در منطقه و کشور و استفاده بهینه از آن، استراتژی کشت محصولات کم آب بر، جز برنامه‌های ما است.
منوچهر رحمانی افزود: علاوه بر اینکه روغن کلزا از لحاظ کیفی مرغوب بوده و در افزایش ضریب سلامتی مردم مؤثر است، با کشت کلزا در کشور و منطقه، وابستگی بیش از ۹۰ درصدی ایران به دانه‌های روغنی خارج، کاهش می‌یابد.
وی گفت: برنامه ما این است امسال میزان تولید کلزا را در شهرستان مرند به ۱۵۵۰ هکتار برسانیم.
مدیر جهاد کشاورزی مرند همچنین خاطرنشان کرد: کلزا در تناوب با گندم، بهترین محصول بوده و جهت کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از منابع آب و تقویت خاک بسیار مناسب است.
وی کشت کلزا در شهرستان را ۳۲۰۸ کیلوگرم در سال گذشته دانست و افزود: دولت با سیاست‌های حمایتی خود از جمله خرید تضمینی، دادن بذر و ماشین آلات یارانه‌ای و نیز پرداخت تسهیلات بانکی، بدنبال توسعه کشت کلزا است.
رحمانی در ادامه در خصوص تولید بذر کلزا در مرند نیز گفت: بذر هیبریدی کلزا برای اولین بار در سطح استان در مزرعه عباس عابدینی در روستای دولت آباد این شهرستان تولید می‌شود.
وی ابراز داشت: میزان بذر تولید شده در این مزرعه، ۲۲ تن می‌باشد که بیش از نیمی از نیاز استان که ۴۲ تن است را تأمین کرده و از هزینه‌های اضافی جلوگیری و مانع از خروج ارز می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی مرند خاطرنشان کرد: عملکرد تولید بذر بطور متوسط یک و نیم تن می‌باشد اما با تلاش کشاورزان، میزان تولید بلای ۲ تن است.

۹۹۱۶/‌۳۰۷۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۱۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن محصول کلزا در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رضا مقدم در بازدید از مزارع کلزای این شهرستان تصریح کرد: توسعه کشت کلزا  به دلیل نیاز کشور به دانه های روغنی و اثربخشی مناسب این محصول در تناوب زراعی با غلات، از اولویت های جهاد کشاورزی است از اینرو امسال با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته، ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می شود بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی افزود: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح، میزان یک هزار و ۹۰۰ کیلوگرم بذر کلزا از انواع ارقام هیبرید جهت کشت در بین کلزاکاران شهرستان میاندوآب توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: در راستای بهبود تغذیه محصول کلزا، بالغ بر ۱۷۸ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه دار و از محل اعتبارات طرح افزایش دانه های روغنی ۸۵۰ لیتر کود ریز مغذی در بین کلزاکاران این شهرستان توزیع شده است.

مقدم اذعان داشت: در راستای کنترل عوامل خسارتزا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی و اطلاع رسانی گسترده در سطح روستاها و فضای مجازی، تاکنون در ۴۱۰ هکتار از مزارع کلزا در دو مرحله با آفت شته مومی و در یک مرحله با علفهای هرز مبازره انجام گرفته است.

 

دیگر خبرها

  • قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم
  • پیش بینی تولید بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن محصول کلزا در میاندوآب
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود
  • برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان تدوین شود
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد
  • اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی