Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:01:06 GMT

انتقاد علی‌اصغر شاه‌زیدی از وضعیت موسیقی سنتی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۲۱۵۸

انتقاد علی‌اصغر شاه‌زیدی از وضعیت موسیقی سنتی

بازمانده مکتب آواز اصفهان، سخنانی انتقادآمیز را درباره وضعیت مکتب اصفهان و موسیقی سنتی بیان کرد.

علی‌اصغر شاه‌زیدی ـ استاد آواز ایرانی ـ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از همه کسانی که اهل موسیقی هستند یا نیستند، خواهش می‌کنم دست از سر مکتب اصفهان بردارند. هر کسی که از راه رسیده درباره این مکتب صحبت کرده، نظر داده و ضربه سختی به آن وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر این مکتب چه گناهی کرده است؟ 

این خواننده و مدرس آواز ادامه داد: از نوازندگان ساز و خوانندگان آواز می‌خواهم به‌ جای وصل کردن خودشان به مکتب اصفهان، سعی کنند خوب بخوانند و خوب بنوازند. مکتب اصفهان یک شیوه است و هر فردی نمی‌تواند آن را مثل یک چتر روی سر خود بگیرد و به دیگران نشان بدهد و فخر بفروشد. 

وی تأکید کرد: موسیقی سنتی اصفهان با هیچ آفتی روبه‌رو نیست. تنها تهدید آن افرادی هستند که سطح کارشان پایین است و می‌خواهند ضعفشان را با چسبیدن به اعتبار مکتب اصفهان پنهان کنند.  

شاه‌زیدی با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز اگر شرکتی بخواهد از اداره ارشاد، مجوز برگزاری کنسرت پاپ بگیرد، موظف است قبل از برگزاری کنسرت پاپ، یک کنسرت موسیقی سنتی برگزار کند و به این شکل وزارت و ادارات ارشاد، موسیقی سنتی را وجه‌المصالحه خود قرار می‌دهند.

وی افزود: در نتیجه این رویکرد، شرکتی که می‌خواهد کنسرت پاپ برگزار کند و توانایی برگزاری کنسرت سنتی را ندارد، یک گروه موسیقی مبتدی را با خواننده‌ای مبتدی در سالنی جمع می‌کند تا به‌صورت فرمالیته این کار را انجام داده باشد و این ظلم بزرگی است که ارشاد در حق موسیقی سنتی یا بهتر بگویم، موسیقی ایرانی می‌کند.

شاه‌زیدی خاطرنشان کرد: اکثر شرکت‌ها، کنسرت موسیقی سنتی ایده‌آل و باکیفیت برگزار نمی‌کنند و آسیبی بزرگ‌تر از این در طول تاریخ نمی‌شد به موسیقی سنتی زد. اینکه اداره ارشاد به شرکتی بگوید تا کنسرت سنتی نگذاری مجوز کنسرت پاپ به تو نمی‌دهیم در شأن و مقام موسیقی ایرانی نیست.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علی اصغر شاه زیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۲۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد