Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس کالا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران ضمن تقدیر از وزارت جهاد کشاورزی برای همکاری جهت عرضه و ورود کالاهای جدید به بورس کالای ایران گفت: با توجه به تجربه خوبی که برای عرضه زعفران در بورس داشتیم امیدواریم این موضوع پس از زیره سبز، برای پسته هم اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاپور محمدی ادامه داد: در سال گذشته ۲۸ تن زعفران مورد معامله قرار گرفت که این رقم در سال جاری تاکنون به ۱۱ تن رسیده است که آماری قابل قبول است.

محمدی افزود: زعفران یک تجارت ۸ میلیارد دلاری در دنیا دارد این در حالی است که در ایران تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار سهم کشاورزان می شود و در تلاش هستیم با فعال کردن هر چه بیشتر معاملات این محصول در بورس، شرایط کشاورزان این حوزه نیز بهبود یابد. 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از اهداف عرضه در بورس این است که کشاورزان به حق خودشان برسند و قیمت عادلانه به آنها پرداخت شود؛ در همین راستا بورس در کشف عادلانه قیمت و رسیدن سود واقعی به کشاورزان موثر است که امیدواریم به زودی شاهد عرضه پر حجم سایر محصولات کشاورزی در بورس باشیم.

به گفته محمدی، روند پذیرش و عرضه محصولات در بورس کالای ایران به این گونه است که در گام اول معاملات گواهی سپرده کالایی راه اندازی می شود و سپس معاملات قراردادهای آتی شروع به کار می کند. همچنین پس از تکمیل معاملات در بازار مشتقه، صندوق های کالایی راه اندازی می شود که سازمان بورس با جدیت به دنبال تسهیل اخذ مجوز صندوق های کالایی در بورس کالاست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس کالای ایران همواره در بازار سرمایه ایران پیش رو بوده است، گفت: امروزه یکی از مباحث مهم انجام معاملات در بستر بلاک چین است که بورس کالا می تواند در استفاده از بستر بلاک چین نیز پیش رو باشد که در این صورت شاهد ارتقای جایگاه بورس کالا در اقتصادمان خواهیم بود.

محمدی در پایان اظهار داشت: محصولات خرما و پسته از اهداف بعدی بورس کالا هستند به طوریکه این محصولات نیز می توانند همچون زعفران و زیره در بورس کالا عرضه شوند تا شاهد ساماندهی بازار داخلی و صادراتی این محصولات در بستر بازار سرمایه باشیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد بورس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران جهاد کشاورزی زعفران تجارت دلار محصولات کشاورزی سرمایه چین بورس کالا خرما بورس کالا بورس پسته شاپور محمدی بلاک چین زیره سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۳۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) از افزایش چهار برابری سهم معاملات برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید که این میزان حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق را شامل می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در نشست آشنایی تولیدکنندگان برق با سازوکار جدید جریان مالی صنعت برق، اظهار کرد: از سال گذشته مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات مکلف به خرید برق از بورس انرژی شدند و در این مرحله شرکت‌های توزیع عمده برق مورد نیاز خود را از این طریق خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به عزم دولت و وزارت نیرو بر عدم مداخله در خرید و فروش برق اظهار کرد: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با حدود ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید، این میزان سهم مصرف حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق بوده و ٥٩ درصد مجموع برق مصرفی صنایع بالای یک مگاوات کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل توانیر افزود: در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده حجم معاملات برق خارج از بازار عمده فروشی از ۱۵ درصد کنونی به ٣٠ درصد در سال اول اجرای برنامه و حداقل ٦٠ درصد در سال پایان برنامه برسد که در دستور کار امسال شرکت توانیر و وزارت نیرو قرار دارد و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده است.

رجبی مشهدی فعال سازی حساب‌های وکالتی خرید برق در بخش توزیع را از جمله اقدامات انجام شده بیان کرد و تصریح کرد: انتظار می‌رود از اول اردیبهشت امسال، ماهانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان در این حساب‌ها شارژ شود تا شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به تأمین برق مورد نیاز خود از بورس انرژی اقدام کنند.

وی یادآور شد: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و یکشنبه هر هفته تسویه و به حساب ذی‌نفعان و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد.

مدیرعامل توانیر استقلال مالی شرکت‌های توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق عنوان کرد و گفت: در فاز دوم و با فعال شدن بازار خرده فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خرید و فروش برق کاهش می‌یابد و فقط هزینه‌های مربوط خدمات شرکت در بخش‌های بهره برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده فروش برق واگذار می‌شود.

کد خبر 745063

دیگر خبرها

  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • عرضه جوجه یکروزه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است
  • افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس ۶ هزار واحد رشد کرد
  • شاخص بورس امروز ۲۹ فروردین/رشد۶ هزار واحدی
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • شاخص بورس امروز ۲۸ فروردین/افت ۴ هزار واحدی
  • برگشت بورس به مدار نزولی؛ شاخص کل هم‌وزن ریخت
  • کاهش ۴ هزار و ۹۹۹ واحدی شاخص کل بورس
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی