Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز یکشنبه ۱۶ تیر ماه نشان می‌دهد که فعالیت‌های انتخاباتی دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در کانون توجه رسانه‌های نزدیک به این دو جریان سیاسی قرار گرفته است.

رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب به محورهایی همچون «حضور ناطق نوری در عرصه انتخابات»، «ایجاد سازوکار جدید توسط اصلاح طلبان»، «فراخوان قالیباف»، «نارضایتی مردم از اصلاح طلبان به خاطر عملکرد اعتدالیون»، «مشارکت به دلیل مصالح کشور»، «تدارک اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات»، «احتمال پیروزی اصولگرایان»، «آمادگی اصولگرایان برای حضور در انتخابات»، «لاریجانی به دنبال یک جبهه جدید با معتدلین»، «عدم رویکرد مشخص اصلاح طلبان» و «انتخابات الکترونیک مجلس» پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا نیز در مطالب خود به موضوع‌هایی همچون «اعلام لیست جدید منوط به کاندیداهای مناسب»، «کاهش حد نصاب کسب رأی در حوزه‌های انتخابی» و «فعالیت‌های انتخاباتی توسط جبهه‌ها» پرداخته اند.

تا این لحظه که فقط چند ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده است، هیچ رویکرد دقیق، عینی و اجرایی درباره انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود ندارد

رسانه‌های اصلاح طلب

برخی از گزاره‌های استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: آرزوی بازگشت ناطق‌نوری به عرصه سیاست، سراب سیاسی اصولگراهاست؛ همه طیف‌های اصولگرایی نظر مساعدی در مورد ناطق نوری ندارند؛ زمان برای وارد گود شدن ناطق نوری گذشته و دیر شده است؛ اصول‌گرایان کت ریاست‌جمهوری و نمایندگی می‌دوزند؛ لاریجانی کاندیدای بالقوه اصول‌گرایان سنتی برای ریاست جمهوری است؛ حمایت از لاریجانی را اصلح از رئیس جمهور شدن چهره‌های تندروی نواصول‌گرایی مانند سعید جلیلی می‌دانند؛ ناطق ذاتاً اصلاح‌طلب نیست؛ اصلاح‌طلبان در انتخابات باید سازوکارهای حضور گسترده در انتخابات را فراهم کنند؛ نوع رقابت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی شباهت بسیار زیادی به بازی‌های پارالمپیک دارد نه المپیک؛ در انتخابات پیش رو، مقداری ظرفیت گفت‌وگو و اعتمادآفرینی جریان اصلاحات را باید تقویت کرد؛ پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان در اختیار فرصت‌طلبان؛ جریان اصلاحات نسبت به اصولگرایان از پایگاه اجتماعی بالاتر و قوی‌تری برخوردارند؛ آقای قالیباف یک ظرفیتی در سطح ملی دارد؛ نگاه حاکمیت و نهادی انتصابی و نهادی ناظر انتخابات به جریان اصلاح‌طلبی نابرادرانه است؛ بیان مطالبی همچون احتمال کاهش مشارکت مردم در انتخابات، عملیات روانی دشمنان است؛ اصولگراها معتقدند رأی مردم به سوی اصولگراهاست؛ اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خود را آماده می‌کنند اما در یک مسیر قرار ندارند؛ محمدرضا باهنر تحرکات خاصی را در حوزه‌های مختلف کلید زده؛ به نظر می‌رسد که لاریجانی همچنان بخواهد در فضای مجلس و در معرض دید افکار عمومی باشد؛ احتمالاً اصولگرایان در انتخابات مجلس از لاریجانی حمایت به عمل می‌آورند؛ لاریجانی یک گزینه جدی برای اصولگرایان محسوب می‌شود؛ هیچ رویکرد دقیق، عینی و اجرایی درباره انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان وجود ندارد؛ جدال اصلاح‌طلبان در غیاب مردم؛ اصلاحات در گرفتاری کشمکش‌ها و شاید ناامیدی‌ها عملاً آرام‌آرام خود را از صحنه انتخابات کنار می‌کشد.

حضور ناطق نوری در عرصه انتخابات

- با اعلام حضور احتمالی ناطق نوری به عرصه انتخابات روزنامه شرق با تیتر «بازگشت ناطق، سراب اصولگرایان»، نوشت: آرزوی بازگشت ناطق‌نوری به عرصه سیاست، سراب سیاسی اصولگراهاست؛ آن‌هم در حالی که او اگرچه اصلاح‌طلب نشده، اما سال‌هاست از جریان اصلی اصولگرایی فاصله گرفته و حاشیه‌نشین سیاست شده است. هر از گاهی خبرنگاری از یک اصولگرا درباره امکان بازگشت ناطق سوال می‌کند و آنها نیز آرزوهای خود را بر زبان می‌آورند.ممکن است ناطق بتواند بعضی از اصولگرایان همانند آقای باهنر و جامعه اسلامی مهندسین را جذب کند، ولی همه طیف‌های اصولگرایی نظر مساعدی در مورد وی ندارند. آبادگران، پایداری و جامعه زینب اصلاً نظر موافقی نسبت به وی ندارند. متعادل‌های اصولگرا نیز وی را قبول ندارند؛ یعنی ناطق‌نوری در سنی نیست که بتواند این مسئولیت را قبول کند و شأن وی این است که راهنمایی و ارشاد کند. زمان برای وارد گود شدن وی گذشته و دیر شده است.

- روزنامه همدلی با تیتر «اصول‌گرایان کت ریاست‌جمهوری و نمایندگی می‌دوزند» عنوان داشت: همانطور که در محافل سیاسی به‌ویژه راست‌گرا مطرح است؛ تلاش‌هایی برای حضور حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در سپهر سیاسی کشور در جریان است. قدرت ناطق‌نوری در ائتلاف منجر به نتیجه، موضوعی است که در سال‌های اخیر بر تمامی فعالان سیاسی ثابت شده و همین موضوع، آب دهان‌ها جاری کرده است. جریانی که به دنبال خروج از جمع اصول‌گرایان برای بازسازی وجهه عمومی خود هستند و از رفتن به اردوگاه اصلاح‌طلبان واهمه دارند تا خدشه‌ای بر ثبات فکری آنها وارد نشود، دست به دامان کسی خواهند شد که می‌تواند یکی را به ریاست جمهوری و دیگری را به ریاست مجلس برساند. لاریجانی کاندیدای بالقوه اصول‌گرایان سنتی برای ریاست جمهوری است و اصلاح‌طلبان که امیدی برای همراهی طیف غالب جامعه در انتخابات را ندارند، حمایت از لاریجانی را اصلح از رئیس جمهور شدن چهره‌های تندروی نواصول‌گرایی مانند سعید جلیلی می‌دانند و مستقلین خسته از تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، به دنبال چهره‌ای هستند که هم از ضریب نفوذ مناسب در نظام برخوردار باشد و هم اینکه بتواند بدنه جامعه را برای تحقق شعارهای خارج از دو جریان سیاسی اصلی کشور همراه کند. محمدرضا باهنر نیز پس از هفت دوره نمایندگی، این بار به دنبال استفاده از تجربیات بی‌بدیلش در لابی‌گری‌های سیاسی و پشت پرده است تا به ریاست مجلسی برسد که در آن تا نایب رئیسی هم پیش رفته بود. تمام اینها در گروی ائتلاف با چهره‌ای است که بتواند هدایت مناسبی از روند سیاسی و جریان‌های فکری داشته باشد. این چهره بدون شک؛ مرد امتحان پس‌داده‌ای به نام علی‌اکبر ناطق‌نوری است که باید منتنظر ماند و دید ائتلاف سه‌گانه بریده‌ها از اصول‌گرایان شکل می‌گیرد یا نه.

- محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با سایت نامه نیوز، اظهار داشت: اگر آقای ناطق به میدان سیاست وارد شود با این امید می‌آید که میان نیروهای اصولگرا وحدت بیشتری ایجاد کند و وزن سیاسی خود را سمت اصولگرایان می‌گذارد زیرا او ذاتاً اصلاح‌طلب نیست.

ایجاد سازوکار جدید توسط اصلاح طلبان

- روزنامه آرمان نوشت: اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات پیش رو فارغ از اقناع سرمایه اجتماعی خود برای مشارکت گسترده در انتخابات باید سازوکارهای حضور گسترده در انتخابات را فراهم کنند که مهم‌ترین انها مذاکره با نهادهای مسئول است. محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است: هیچ وقت یک ویلچرنشین را با یک آدم سالم در یک مسابقه قرار نمی‌دهند. نوع رقابت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی شباهت بسیار زیادی به بازی‌های پارالمپیک دارد نه المپیک. در انتخابات پیش رو، مقداری ظرفیت گفت‌وگو و اعتمادآفرینی جریان اصلاحات را باید تقویت کرد، این جزو ضرورت‌های کار ماست. اصلاح‌طلبان باید مستقیماً وارد مذاکره شوند.» حال باید دید در ماه‌های پیش رو اصلاح‌طلبان چه میزان در این راه تلاش خواهند کرد.

- در بخشی از مطلب روزنامه ابتکار با تیتر «پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان در اختیار فرصت‌طلبان» آمده است: جریان اصلاحات با توجه به اینکه نسبت به اصولگرایان از پایگاه اجتماعی بالاتر و قوی‌تری برخوردارند در این رابطه عملکردشان بیشتر مورد توجه بدنه اجتماعی قرار می‌گیرد.جریان اصلاحات در دو انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس دهم پیروز میدان شد اما عملکرد نمایندگان و دولت مورد حمایت این جریان، چندان مورد اقبال بدنه اجتماعی اصلاحات قرار نگرفت و انتقادات زیادی به آنها وارد است. به همین دلیل یکی از مطالبات اصلی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان تجدید‏نظر در تصمیمات و سیاست‌های این جریان در انتخابات پیش‌رو از جمله مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال است. امری که خود فعالان و نخبگان فکری این جریان نیز خود به آن معترف هستند. در همین رابطه پیشنهادها و راهکارهای مختلفی داده شده است از جمله مشارکت مشروط و همچنین عدم ائتلاف با افراد و یا تشکل‌هایی که در گذشته تجربه خوبی از خود به جای نگذاشتند، که هر دو این راهکارها مخالفان و موافقان دارد. مخالفان طرح مشارکت مشروط معتقدند مشارکت مشروط و عدم مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان و فضای سیاسی کشور نخواهد بود و درواقع با این تصمیم میدان برای رقیب خالی می‌شود. درمقابل اما موافقان چنین تصمیمی معتقدند زمانی که اصلاح‌طلبان قادر نباشند با توجه به موانع، کاری از پیش ببرند و در تصمیمات تأثیرگذار باشند حضور آنها هیچ‌گونه منفعتی نخواهد داشت. بنابراین باتوجه به موقعیت و انتظاراتی که از این جریان سیاسی می‌رود مشارکت مشروط بهترین راهکار موجود در حال حاضر است. میان این دو تفکر موجود در بین اصلاح‌طلبان برخی دیگر معتقدند باید آسیب‌شناسی شود و به نوعی یک پالایش درون‌جریانی صورت گیرد. حال سوال این است که این پالایش درون‌جناحی چگونه و توسط چه نهاد و یا گروهی صورت گیرد؟

فراخوان قالیباف

- روزنامه آرمان نوشت: از سال ۸۴ تا ۹۶ هر بار که انتخاباتی آن هم از جنس ریاست‌جمهوری برپا شده است یک اسم در میان کاندیداها بیشتر از همه به چشم خورده و آن «محمدباقر قالیباف» است. کسی که پیشتر به عنوان یک چهره نظامی شناخته می‌شد؛ دو سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قالیباف این بار با طرح «نواصولگرایی» به دنبال معرفی چهره‌سازی برای ریاست جمهوری است. گفته می‌شود قالیباف در راستای همان طرح میدان دادن به جوانان تلاش می‌کند تا «مهرداد بذرپاش» از نمایندگان مجلس نهم را به عنوان چهره‌ای برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند. بذرپاش از جمله خروجی‌های جمنا در انتخابات ۹۶ بود که حضورش در آن جمع ۵ نفره با حرف و حدیث‌های زیادی نیز همراه شد اما درنهایت او در آخرین دقایق وارد ساختمان وزارت کشور شد ولی به‌خاطر دیر رسیدن موفق به ثبت نام نشد. از سوی دیگر پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از شخصیت‌های محتملی است که به نظر می‌رسد قالیباف چندان بدش نمی‌آید چتر لیدری خود را بر سر او بگیرد. البته این را هم نمی‌توان منکر شد که فتاح بارها در جریان انتخابات‌ها مدعی بوده است که تمایلی ندارد به عرصه انتخابات وارد شود.

- محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در گفتگو با نامه نیوز گفت: تصمیم قالیباف فعلاً نامزدی در انتخابات نیست که حالا سرلیستی یا ریاستش بر مجلس مطرح شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فراخوانی که ایشان چندی پیش داد آیا برای جمع کردن عده و عُده در انتخابات مجلس بود؟ جواب داد: آقای قالیباف یک ظرفیتی در سطح ملی دارد. او این ظرفیت را خرج کرد و از جوانان علاقمند به خود دعوت به عمل آورد تا برای انتخابات مجلس ثبت نام کنند. چون باید در یک سطحی پوست اندازی کرد و کار را به جوانان سپرد. ضمن آنکه این فراخوان پیامی به بزرگان جریان اصولگرا هم داشت که میدان را برای آمدن جوانترها باز کنند.

نارضایتی مردم از اصلاح طلبان به خاطر عملکرد اعتدالیون

- روزنامه اعتماد گزارش داد: اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی بعد از روزها کش‌وقوس میان اصلاح‌طلبان درباره چگونگی حضور در جریان یازدهمین دوره انتخابات مجلس، روز گذشته در صراحتاً مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ۹۸ را مساوی با تحریم انتخابات توصیف و تاکید کرد: «این رویکرد به ناامیدی مردم خواهد انجامید و این درحالی است که در وضعیت کنونی تمامی فعالان سیاسی و ارکان نظارتی و حاکمیتی باید مشارکت مردم در انتخابات ۹۸ را دغدعه خود بدانند».

وی افزود: «ما اصلاح‌طلبان با این واقعیت مواجه هستیم که در صورت نارضایتی مردم مشارکت در انتخابات کاهش می‌یابد بنابراین اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات شانسی ندارند یا شانس آنها کاهش پیدا می‌کند.»

- روزنامه ابتکار می‌نویسد: اصلاح‌طلبان در حالی خود را مهیای انتخابات مجلس یازدهم می‌کنند که با انتقاداتی از سوی بدنه رای‌شان درباره عملکرد فراکسیون امید و نمایندگان شورای شهر روبه‏رو هستند، انتقاداتی که ممکن است حتی به سکوت و قهر بدنه رأی این جریان با صندوق‌های رأی هم منجر شود. محمد عطریان‌فر، از چهره‌های شاخص حزب کارگزاران معتقد است «نگاه حاکمیت و نهادی انتصابی و نهادی ناظر انتخابات به جریان اصلاح‌طلبی نابرادرانه است و همین باعث شده تا اصلاح‌طلبان نتوانند با تمام قدرت در صحنه حضور پیدا کنند و عملکرد فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان را باید با در نظر گرفتن این موضوع بررسی کرد».

مشارکت به دلیل مصالح کشور

- روزنامه همدلی نوشت: اصلاح‌طلبان جامعه، آنها که در سه انتخابات قبلی دعوت رهبران اصلاح‌طلبی را پاسخ گفتند؛ خیلی از عملکرد مجلس دهم و دولت دوازدهم راضی نیستند؛ مجلس و دولتی که با اتکا به مشارکت گسترده رای‌دهندگان روی کار آمدند تا شعارهای باب میل قشر متوسط را محقق سازند، اما در تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای جامعه ناکام مانده‌اند.

این روزنامه در ادامه در گفت و گو با فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به واکاوی مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم پرداخته است.

وی گفت: شرایط خاص منطقه و کشور، اقتضای یک انتخابات پرشور و با مشارکت بالا دارد و برگزاری چنین انتخاباتی که تأمین کننده مصالح و منافع ملی ما هست، نیازمند تدبیر و درایت همگانی و بیش از همه تدبیر حاکمیت است تا شرایطی را رقم بزنند تا منشأ مشارکت حداکثری شود. تنها حضور و مشارکت مردم در انتخابات برای تثبیت وجهه نظام کافی نیست؛ در این میان عملکرد نهادهای حکومتی هم مؤثر است. مثلاً؛ نمی‌توانیم با اعمال نظارت استصوابی نامزدهای جریانات مختلف را کنار بگذاریم و از صاحبان همان گرایشات بخواهیم تا در انتخابات مشارکت کنند. این دو عمل با هم منافات دارند و در صورت بی‌توجهی به هر یک، تغییر موازنه صورت می‌گیرد.

- به گزارش ایلنا، حمید ملانوری مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای افزایش مشارکت فعالان سیاسی و اعضای احزاب در تصمیم‌گیری‌ها استمرار یابد، گفت: انتخابات آتی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برای ما برخوردار است و بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، انتخابات امسال، میدان کارزار و تسویه‌حساب جمهوری اسلامی ایران با آمریکاست.

وی در همین راستا ادامه داد: نگران حضور و مشارکت مردم در انتخابات آتی نیستیم و بیان مطالبی همچون احتمال کاهش مشارکت مردم در انتخابات، عملیات روانی دشمنان است.

تدارک اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات

- به گزارش روزنامه ایران، حجت‌الاسلام محسن رهامی همزمان عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که دومی تشکیلاتی انتخاباتی است. او گفت: افرادی مانند دکتر عارف که وزنی در اصلاحات دارند، حزب درست کنند. اگر کسی می‌خواهد درفهرست انتخاباتی مؤثر باشد و خودش یا دوستانش به مجلس برود، باید مسئولیت کار حزبی را بپذیرد. نمی‌شود فهرست داد و مردم به حساب اینکه به جریان اصلاح‌طلبی رأی دادند، رأی بدهند و بعد هیچکس مسئولیتش را قبول نکند. هیچکدام از اشخاص حقیقی (شورای سیاستگذاری) الان حاضر نیست مسئولیت مجلس دهم و شورای پنجم را بپذیرد. ما تلاش می‌کنیم در داخل همین شوراها مسائل را حل کنیم و فردا به مردم پاسخگو باشیم. نورافکنی باعث می‌شود مشکل دیده شده و حل شود. اما ما هر وقت آمدیم موضوع را جدی مطرح کنیم، می‌گویند الان زمان خیلی حساس است بگذارید؛ برای دور بعد.

احتمال پیروزی اصولگرایان

- به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار کرد: مسئولیت وضعیت کشور بر عهده اصلاح طلبان است و بنابراین اصولگراها معتقدند رأی مردم به سوی اصولگراهاست. فضای عمومی کشور به نفع اصولگراهاست، البته ما گاهی به خودمان می‌بازیم نه به رقیب مثل سال ۹۲. ما نباید به خودمان ببازیم. من معتقدم فضا برای اصولگرایان فراهم است و پیروزی ما به نحوه گفت و گوی ما با مردم بازمی‌گردد.

آمادگی اصولگرایان برای حضور در انتخابات

- سایت نامه نیوز نوشت: اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خود را آماده می‌کنند اما در یک مسیر قرار ندارند. با وجود سازوکار شورای راهبردی وحدت، محمدرضا باهنر تحرکات خاصی را در حوزه‌های مختلف کلید زده است. از هم نشینی با محمدرضا عارف و چند چهره اصلاح طلب با هدف تحقق گفتگوی ملی تا اصرار به علی اکبر ناطق نوری برای حضور و نقش آفرینی در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی. او حتی در قالب یک خبر سیاسی یک پیش بینی بحث برانگیز گفته «من اطلاع دارم آقای علی اکبر ناطق نوری با اصرار و خواهش ما درنهایت می‌گویند من احساس تکلیف می‌کنم.» گرچه یک قوت و محکمی در صحبت‌های محمدرضا باهنر وجود دارد اما سایر سیاسیون با نگاه تردید به این موضوع می‌نگرند و معتقدند «بعید است ناطق نوری رضایت دهد تنها به علت اصرار محمدرضا باهنر بخواهد دوباره به عرصه سیاست ورزی برگردد».

لاریجانی به دنبال یک جبهه جدید با معتدلین

- علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم درباره امکان کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ۹۸ و یا ۱۴۰۰ به روزنامه آفتاب یزد گفت: کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات مجلس دهم با کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد. او افزود: به نظر می‌رسد که لاریجانی همچنان بخواهد در فضای مجلس و در معرض دید افکار عمومی باشد. چراکه جایگاه مجلس به لاریجانی کمک می‌کند که فضای رسانه‌ای را در اختیار داشته باشد. به همین دلیل او باز هم در انتخابات مجلس ۹۸ شرکت خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: احتمالاً اصولگرایان در انتخابات مجلس از لاریجانی حمایت به عمل می‌آورند. زیرا او یک گزینه جدی برای اصولگرایان محسوب می‌شود. ضمن اینکه اقبال چندانی به سمت اصولگرایان از سوی جامعه وجود ندارد تا آنها بخواهند به سراغ گزینه‌های غیر معروف تری بروند.

تاجرنیا اظهار کرد: لاریجانی این فرصت را دارد تا میان اصولگرایان میانه رو و بخشی از حامیان دولت که سعی می‌کنند که مرز بندی خود را با اصلاح طلبان حفظ نگاه دارند یک جبهه جدیدی را تشکیل دهد. بنابراین همانطور که در انتخابات هیئت رئیسه مجلس هم اثبات شد اصولگرایان علیرغم نقدهایشان به لاریجانی، اما گزینه‌ای مطرح تر از او در شرایط کنونی ندارند.

عدم رویکرد مشخص اصلاح طلبان

- روزنامه شرق با تیتر «جدال اصلاح‌طلبان در غیاب مردم» می‌نویسد: تا این لحظه که فقط چند ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده است، هیچ رویکرد دقیق، عینی و اجرایی درباره انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان وجود نداردو گرچه برخی باور دارند که اصلاحات همچنان به‌درستی از سرمایه اجتماعی خود بهره بجوید، اما اصلاحات در گرفتاری کشمکش‌ها و شاید ناامیدی‌ها عملاً آرام‌آرام خود را از صحنه انتخابات کنار می‌کشد، باز هم نه کنارکشیدنی از جنس دیدگاه حجاریان بلکه از پسِ دعواهای درون‌جناحی میان‌حزبی.بنابراین شاید بخش مهمی از مشکلات جریان اصلاحات فقط معطوف به نوع نگاه شورای نگهبان به نیروهای اصلاح‌طلب نباشد؛ بلکه از اختلافاتی نشئت می‌گیرد که باید حل شود.

انتخابات الکترونیک مجلس

به گزارش روزنامه آرمان، سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که در صورت تأمین اعتبارات، انتخابات مجلس به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

وی با اشاره به فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات گفت: مهم‌ترین فرآیندی که در بحث الکترونیکی شدن برای‌مان اهمیت دارد، احراز هویت رأی دهندگان است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای ما صحت و سلامت انتخابات است؛ رأی دادن تکراری، رأی دادن با شناسنامه افراد فوت شده، رأی دادن با شناسنامه‌هایی که به صورت المثنی صادر شده است؛ از جمله مواردی بوده که در قانون به عنوان جرم تلقی شده است. همه این موارد با احراز هویت به صورت الکترونیکی قابل پیشگیری است.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: برای ارتقای صحت انتخابات تأکید داریم تا احراز هویت حتماً به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن دو مرحله اخذ و شمارش رأی گفت: بر اساس آخرین اصلاحیه لازم الاجرا (سوم خرداد ماه سال ۱۳۹۵) پیش‌بینی شده است که در صورت موافقت شورای نگهبان و تأمین اعتبارات، انتخابات باید به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

رسانه‌های اصولگرا

برخی از گزاره‌های استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: ما دیگر نه لیستی خواهیم بست و نه کاندیدای ما «علی لاریجانی» است‌؛ لاریجانی نه اصلاح طلب است و نه خودش و نه ما او را اصلاح طلب می‌دانیم؛ مشکل این است که ما چند حزب فراگیر و قدرتمند در کشور نداریم.

اعلام لیست جدید منوط به کاندیداهای مناسب

به گزارش خبرگزاری دانشجو، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در برنامه جهان آرا گفت: ما دیگر نه لیستی خواهیم بست و نه کاندیدای ما «علی لاریجانی» است، زیرا لاریجانی نه اصلاح طلب است و نه خودش و نه ما او را اصلاح طلب می‌دانیم.

وی افزود: از الان عده‌ای گفتند اگر فلان شرط نباشد در انتخابات نمی‌آییم هر کسی می‌تواند نظر بدهد، شورای نگهبان همان شورا است، برخی هم می‌گویند تحت هر شرایطی لیست می‌دهیم، اما اگر کاندیداهای مناسبی باشند لیست می‌دهیم در غیر این صورت خیر لیست نخواهیم داد.

کاهش حد نصاب کسب رأی در حوزه‌های انتخابی

روزنامه کیهان نوشت: سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جلسه ستاد انتخابات استان اردبیل گفته است: تاکنون حد نصاب کسب رأی در حوزه‌های انتخابیه، ۲۵ درصد بود که در انتخابات پیش روی مجلس، با کسب ۲۰ درصد از آرای صحیح محاسبه می‌شود. وی که در جریان سفر استانی معاونت سیاسی وزارت کشور در جلسه ستاد انتخابات استان اردبیل سخن می‌گفت، با اشاره به نکته فوق، افزود: این موضوع باعث خواهد شد انتخابات در حوزه‌های کمتری به دور دوم برسد.

فعالیت‌های انتخاباتی توسط جبهه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس محمّدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری خود در محل این خبرگزاری، اظهار داشت: مشکل این است که ما چند حزب فراگیر و قدرتمند در کشور نداریم و فعالیت‌های انتخاباتی توسط جبهه‌ها شکل می‌گیرد و این جبهه‌ها برای اینکه به ائتلاف حداکثری برسند باید تلاش کنند. لذا هر دوره زمان انتخابات بسیاری از توان، صرف وحدت درون‌تشکیلاتی و ایجاد یک ساختار برای حضور در انتخابات می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات علی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۵۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی

ایسنا/گلستان رئیس ستاد انتخابات گلستان از تایید اعتبارنامه ۶ نفر از منتخبین مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی در هیأت اجرایی شهرستان با تایید هیأت نظارت خبر داد.

سیدعلی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان صبح  پنجشنبه ۶ اردیبهشت در جلسه ستاد پیش‌گیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی ضمن ارائه گزارشی از برگزاری دور اول انتخابات در استان اظهار کرد: هم‌دلی، هماهنگی و هم‌افزایی در خانواده انتخابات از جمله ستاد پیش‌گیری و رسیدگی به جرائم انتخابات که به خوبی نقش‌آفرین بود، باعث شد انتخاباتی در بالاترین سطح کیفی برگزار شود.

وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه‌ای که ذیل این ستاد با راهبری مدیرکل دادگستری استان انجام گرفت، کمک بسیاری در برگزاری موفق انتخابات بود که جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: ۶ اعتبار نامه منتخبین مردم استان در مجلس شورای اسلامی که به عهده استان بود در هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها با تایید هیأت نظارت صادر شده است که در مرحله بعد باید به تأیید وزارت کشور و شورای نگهبان نیز برسد.

مهاجر تصریح کرد: دور دوم انتخابات را منحصر به شهرستان گنبد نمی‌دانیم و با تاکید استاندار، کل استان در کنار فرمانداری گنبد برای برگزاری انتخابات، به بهترین شکل هستند.

رئیس ستاد انتخاباتی گلستان ادامه داد: طبق قانون تنها کسانی می‌توانند در این دوره شرکت نمایند که یا در دور اول رای نداده باشند و یا در حوزه انتخابیه گنبد کاووس رای داده باشند و این خصوصیت توسط دستگاه‌های احراز هویت به سادگی قابل تشخیص خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • استارت انتخاباتی حجاریان!