Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌گیاه کاکتوس یکی از گونه‌هایی است که به‌واسطه مقاومت به خشکی و سازگاری با کم‌آبی از طریق سازمان خواربار جهانی به‌عنوان یک گزینه مناسب برای کشت در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان، توصیه شده است.

در میان گونه‌های کاکتوس opuntia focus indica به‌واسطه نقش مهم آن در تعلیف دام و هم‌چنین ارزش‌های بالای غذایی، دارویی و صنعتی می‌تواند نقش مهمی در معیشت ساکنان سواحل جنوبی کشور ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منشأ این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا است اما این گیاه در طیف وسیعی از شرایط اقلیمی در سراسر قاره آمریکا یافت می‌شود.

کاکتوس نوپالی به طور گسترده‌ای توسط مردم آمریکا با هدف تجارت به آفریقا، آسیا، اروپا و استرالیا آورده شده است که البته نوپال کاکتوس به اسم گلابی خاردار هم شناخته می‌ شود.

این گیاه با استفاده از فناوری‌ها و شیوه‌های مختلف حفظ و پردازش می‌شود. گیاه نوپالی به صورت میوه، آب میوه و مرباهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت از آن به عنوان افزودنی و ماده رنگی در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی نیز استفاده می‌کنند.

به همین منظور ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به ایجاد سه سطح پایلوت در استان‌های سیستان و بوشهر و یک سطح خزانه در شمال کشور کرده است.

این طرح با حمایت ستاد و توسط دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس اجرایی خواهد شد.

با توجه به موقعیت اقلیمی سیستان و بلوچستان و خشکسالی چند سال اخیر در این استان، کار تحقیقاتی کشت گیاهان سازگار با شرایط منطقه در سال‌های اخیر در دانشگاه زابل اجرایی شده و تاکنون بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی در دانشگاه زابل کشت شده است.

گیاهان دارویی کشت شده، سازگاری مناسبی با منطقه دارند و حتی برخی از این گیاهان به دلیل تنش‌های محیطی نسبت به خاستگاه اولیه خود از عملکرد بیشتری نیز برخوردار هستند.

یکی از این گیاهان که شرایط کشت دراستان سیستان را دارد، گیاه کاکتوس نوپالی است که عملیات اجرایی نخستین پایلوت کشت این گیاه در این استان، طی بازدید نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان از شهرستان زابل و مدیران محلی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی آغاز شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوگل، متا و اپل زیر تیغ جریمه در اروپا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، قانونDMA که از ۷مارس ۲۰۲۴ میلادی اجرایی شده، قدرت شرکت های بزرگ فناوری را به چالش می کشد تا آنها را وادار کند برای کاربران فرایند انتقال بین سرویس های رقیب مانند شبکه های اجتماعی، مرورگرهای اینترنت و فروشگاه های اپلیکیشن را ساده تر کنند. این امر فضا را برای رقابت با شرکت های کوچک تر بازتر می کند. نقض این قانون به جریمه ای تا ۱۰ درصد درآمد جهانی شرکت منجر می شود.

رگولاتورهای آنتی تراست آمریکا نیز غول های فناوری را به دلیل عملکردهای ضد رقابتی به چالش کشیده اند و حتی احتمال تجزیه آنها نیز وجود دارد.

۶ شرکت های فناوری که به عنوان دروازه بانان اینترنت در اروپا انتخاب شده اند و سرویس هایی مانند موتور جستجو، اپلیکیشن های چت را فراهم می کنند، مدعی هستند هزاران مهندس استخدام کرده اند تا الزامات قانون بازارهای دیجیتال را اجرا کنند و حق انتخاب آزادانه بیشتری در اختیار کاربران و رقبا قرار دهند.

کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد احتمالا این اقدامات برای پیروی از DMA کافی نیستند. تیری برتون کمیسیونر اروپا در امور بازار داخلی، در پاسخ به این سوال که آیا فرایند تحقیق که فقط ۲ هفته پس از اجرایی شدن قانون آغاز شده، با عجله انجام نشده است یا خیر، گفت: این تحقیقات تعجب برانگیز نیست.

او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: قانون، قانون است. ما نمی توانیم منتظر بمانیم.

کد خبر 6062687

دیگر خبرها

  • اتمام مرمت ۱۴۵ بندسارخسارت دیده از سیل درجنوب سیستان وبلوچستان
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • آمادگی تمامی ظرفیت‌های سیستان وبلوچستان برای پذیرایی از میهمانان نوروزی
  • گوگل، متا و اپل زیر تیغ جریمه در اروپا
  • پای کار بودن دستگاه‌های خدمات رسان سیستان وبلوچستان تا پایان نوروز
  • افتتاح مدرسه در منطقه سیل زده سند حمزه دشتیاری سیستان وبلوچستان
  • ورود بیش از ۲۱۳ هزار مسافر نوروزی به سیستان وبلوچستان
  • ۳۱ هزار زائر در بقاع متبرکه سیستان وبلوچستان حضور یافتند
  • ارسال کاروان تجهیزات آموزشی و سرمایشی مدارس به مناطق سیل زده سیستان وبلوچستان
  • اعمال ۴۱۰ میلیارد ریال تخفیف برای مشترکان برق مناطق فاقد شبکه گازرسانی سیستان وبلوچستان