Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-16@14:37:50 GMT

برای زیر دریایی به ۶۰ درصد غنی سازی نیاز داریم

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۶۷۹۷

برای زیر دریایی به ۶۰ درصد غنی سازی نیاز داریم

به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: درباره اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران در افزایش غنی‌سازی 3.67 درصد در گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: جمهوری اسلامی در جهت اجرای برجام و رفتار متقابل با طرف‌های مقابل که چگونه تعهدات آنها اجرایی می‌شود به صورت متناظر و به همان شکل امروز 16 تیر ماه گام دوم کاهش تعداتش را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود:‌ مدت اعلام شده برای آغاز گام دوم 60 روز بود که 2 اقدام از این پس در دستور کار جمهوری اسلامی قرار داشته و اگر اقدام اول افزایش درصد مورد نیاز اورانیوم غنی‌شده است در گام دوم درصد آن را فراتر از تعهد داده شده در برجام خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اورانیوم غنی‌شده تا قبل از برجام 20 درصد بود ولی در برجام بر اساس تعهد پذیرفته شده غنا را به 3.67 درصد تقلیل دادیم.
ذوالنور گفت: وقتی طرف‌های مقابل تعهد خود را انجام ندادند ما هم این سطح پایبندی را در برجام تغییر می‌دهیم لذا از امروز برای جمهوری اسلامی ایران هیچ سطحی در خصوص غنی‌سازی معنا ندارد.

وی گفت:‌ اینکه اورانیوم را در چه سطحی غنی‌سازی کنیم بستگی به نیاز و مصرف‌مان دارد لذا غنی‌سازی به هر مقدار بخواهیم در نظر می‌گیریم. 

فارس نوشت، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز که مقدمات فنی افزایش غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از 3.67 درصد شده است و  روز به روز می‌توانیم درصد غنی‌سازی را افزایش داده و حجم اورانیوم‌‌مان را افزایش دهیم طرف مقابل معنای آنرا خواهد فهمید. 

ذوالنور گفت:‌ امروز جمهوری اسلامی کار جدیدی را در سطح غنی‌سازی و درصد آن آغاز کرده‌ و ادامه خواهیم داد. 

وی  گفت: اگر برای تامین سوخت رآکتورهای هسته‌ای‌مان و برای نیروگاه‌های قدرت مانند نیروگاه بوشهر تا اورانیوم 5 درصد غنی شده نیاز بود می‌توانیم در گام اول این درصد را تا 5 درصد افزایش دهیم ولی اگر بخواهیم سوخت رادیو داروها و رآکتورهای تحقیقاتی مانند رآکتور 5 مگاواتی و تحقیقاتی رازی در خیابان کارگر شمالی تهران که هم اکنون رادیو داروهای 155 مرکز پزشکی هسته‌ای مان را تامین می‌کند تهیه کنیم ممکن است نیاز به دپو و ذخیره سازی سوخت این رآکتورها را داشته باشیم که البته این کار برای خالی نبودن دست‌مان در آینده است لذا شاید غنی‌سازی را برای بهره‌مندی از رادیو داروها تا 20 درصد افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم پیشران بسازیم میزان غنای اورانیوم از 3.67 درصد تا بالای 90 درصد است که این موضوع بستگی به نوع پیشران‌مان دارد. 

ذوالنور گفت: اگر بخواهیم باتری‌های هسته‌ای برای زیردریایی‌ها و سایر مصارف دریایی بسازیم باید اورانیوم را تا 60 درصد غنی‌سازی کنیم. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: از امروز که  اعلام کردیم غنای اورانیوم تولید‌ی‌مان از 3.67 درصد عبور خواهد کرد ممکن است هر کدام از این نیازها که برایمان مطرح باشد را تامین کنیم و از امروز قادریم و اراده آن را داریم تا سوخت مورد نیاز آن را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: اقدام  دوم جمهوری اسلامی ایران که در راستای همین گام دوم است تعیین تکلیف رآکتور 40 مگاواتی تحقیقاتی خنداب اراک است لذا با آنکه پیش کارهای اجرایی این راکتور در حال تکمیل بود اما طبق تعهد برجام پذیرفتیم آن را باز طراحی کنیم اما طرف‌های مقابل ما طبق جدول زمانبندی برنامه ریزی شده به تعهدات‌شان عمل نکردند و ما در این خصوص شاهد تخلف طرف‌های مقابل هستیم. 

ذوالنوری افزود:‌ چون طرف مقابل وظیفه خود را درباره بازطراحی راکتور اراک انجام ندادند و نظرات جمهوری اسلامی در منافع برجام تامین نشد و چون خلاء خروج آمریکا از برجام را تامین نکردند به دلایل ذکر شده بالا، جمهوری اسلامی در ساخت رآکتور اراک تجدید نظر خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر طرف‌های مقابل ایران، جبران تاخیر رآکتور اراک را انجام دادند و سریعا تکلیف آن را مشخص کردند رآکتور باز پرداخت شده را اجرایی و عملیاتی کرده و تعهدات‌مان را عملی می‌کنیم و شاید ما به رآکتور قبلی باز نگردیم ولی اگر آنها چنین کاری را انجام ندهند ممکن است ادامه تکمیل این رآکتور را به صورت باز طراحی شده داشته و حتی تکمیلی رآکتور قدیمی را در دستور کار داشته باشیم. یعنی هر 2 کار و پروژه را به موازات یکدیگر پیش ببریم.

ذوالنور گفت: ترجیح جمهوری اسلامی رآکتور باز طراحی شده و بهینه شده است ولی اگر این اتفاق رخ ندهد و جدول زمانی و عقب ماندگی آن جبران نشود جمهوری اسلامی این حق را دارد تا به دلایل مذکور رآکتور قبلی اراکرا در دستور کار قرار دهیم که جبران این موضوع برای تهران شدنی است.

وی  گفت: فاصله بین گام اول تا گام دوم 60 روز بود و اگر در روزهای آینده طرف غربی به تعهداتش عمل کند و گذشته‌اش را جبران کند ممکن است جمهوری اسلامی گام سوم را بر ندارد، ولی اگر آنها به وظیفه خود عمل نکنند و تامین کلیه منافع اقتصادی جمهوری اسلامی از برجام یعنی عادی‌سازی روابط اقتصادی و رفع تحریم‌ها و رفع مشکلات بانکی مطابق آنچه در برجام آمده است محقق  نشود ممکن است گام سوم را هم برداریم که در آن صورت انتخابات و گزینه‌های متعددی را پیش رو خواهیم داشت. کپی متن خبر برچسب ها: مجتبی ذوالنور کمیسیون امنیت ملی مجلس راکتور اراک

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: مجتبی ذوالنور کمیسیون امنیت ملی مجلس راکتور اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۶۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت فراهم‌سازی‌ امکانات مورد نیاز فعالان عرصه هوش مصنوعی در فارس

ایسنا/فارس استاندار فارس بر ضرورت فراهم‌سازی امکانات مورد نیاز برای فعالان عرصه هوش مصنوعی تاکید کرد و افزود: طبیعتا فعالیت و اقدامات در این حوزه نیازمند تامین برخی ملزومات است.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۲۷ فروردین در دیدار با اعضای گروه هوش مصنوعی در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه تلاش جوانان ایران اسلامی برای تسلط به علوم جدید همانند سایر جوانان و نخبگان جهان باعث افتخار است، گفت: جوانان عزیز و باانگیزه ما، سریع‌تر و چابک‌تر از سایر جوانان و شهروندان دنیا برای تسلط و بهره‌گیری از علم جدید و هوش مصنوعی تلاش می‌کنند.

استاندار فارس با اشاره به فعالیت‌های این گروه، اظهار کرد: فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است؛ امیدوارم این تلاش‌ها در راستای حل مشکلات کشور بتواند سریع‌تر این مشکلات را مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه برای پیمودن این مسیر قطعا نیازمند حمایت و همراهی مدیران و مسئولان هستید، آمادگی خود را برای حمایت و همکاری از اعضای جوان گروه هوش مصنوعی اعلام کرد.

ایمانیه در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: فعالیت در زمینه هوش مصنوعی به سبب ماهیت وجودی آن نیازمند هم‌افزایی بین رشته‌ای و همکاری دو جانبه و چندجانبه است پس باید از نخبگان، پژوهشگران و فعالان این حوزه از سایر دانشگاه‌های شیراز و استان نیز استفاده کرد.

استاندار فارس با اشاره بر حوزه‌های بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی، کاربرد این علم را نامحدود و گسترده دانست و در ادامه اظهار کرد: علم باید در خدمت رفاه و آسایش بشریت قرار گیرد.

وی در ادامه بر ضرورت فراهم‌سازی امکانات مورد نیاز برای فعالان این عرصه تاکید کرد و افزود: طبیعتا فعالیت و اقدامات در این حوزه نیازمند تامین برخی ملزومات است؛ با هم‌افزایی بین‌بخشی بخش عمده این تجهیزات فراهم می‌شود، مدیریت ارشد استان در این زمینه همکاری می‌کند.

نماینده عالی دولت در فارس، سرگذشت زندگی و حیات سرآمدان، بزرگان و نام‌آوران ایران را مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعه و سیر در زندگی شخصیت‌های مطرح و شناخته شده ایران و حتی جهان نشان می‌دهد که برای رسیدن به هدف و مقصود چه سختی‌ها و ناملایماتی را پشت سرگذاشته‌اند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه آینده کشور تماما متعلق به جوانان است، تصریح کرد: برای ساختن کشور و جهانی بهتر از امروز نیاز به تلاش شبانه‌روزی، همت و غیرت و از خودگذشتگی داریم، لذا تحمل سختی‌ها در نهایت بر شیرینی دستاوردها می‌افزاید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۵ درصد مساکن روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم است/تلاش برای رسیدن به میانگین کشوری
  • برگزاری محفل انس و تدبر قرآن به‌مناسبت روز ارتش در بوشهر
  • دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان
  • مقاوم سازی مسکن روستایی در شهرستان گناوه به ۷۳ درصد است
  • نیاز دانشگاه آزاد اسلامی دستیابی به منابع پایدار درآمدی است
  • دولت باید امسال 40 درصد از متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند
  • ◄ کاهش سهم حمل ونقل ریلی در سفرهای نوروزی
  • ضرورت فراهم‌سازی‌ امکانات مورد نیاز فعالان عرصه هوش مصنوعی در فارس
  • آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد
  • احداث بیمارستان در جاسک توسط ارتش جمهوری اسلامی