Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت با تشریح یکصد و هفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای تولید کننده نفت در واکنش به اظهارات وزیر انرژی عربستان گفت: ایران نه تنها تهدید کننده امنیت انرژی نیست، بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیژن زنگنه وزیر نفت در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه ما با تمام توان در حال تلاش هستیم گفت: اگر بگویم وضعمان خیلی خوب است آمریکایی‌ها خیلی ناراحت می‌شوند و فشار شان را بیشتر می‌کنند، اگر هم بگویم خوب نیست ممکن است مردم نگران شوند لذا ما تمام تلاشمان را می‌کنیم، اگر دوستان در داخل بگذارند انشاالله از عهده دشمنانمان برمی آییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه به صادرات نفت امیدواریم افزود: در نشستی که در سال ۲۰۱۸ در وین داشتیم تصمیم گرفته شد تا اوپک و غیر اوپک یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کم کنند تا بازار نفت به تعادل برسد، بحث بر این بود که این مسئله برای شش ماه تا نه ماه بعد تمدید شود ما بر روی این موضوع بحثی نداشتیم.

زنگنه ادامه داد: وقتی ما وارد جلسه شدیم با مشکل روبه رو شدیم لذا مسئله به فرایند تصمیم سازی بر می‌گشت از ورود به جلسه بنده اعتراض داشتم که یکجانبه گرایی در جلسه حاکم است، اوپک ۱۴ عضو دارد و این ۱۴ عضو همه دارای حقوق مساوی هستند و تصمیمات اوپک باید با اجماع اتخاذ شود، نمی‌شود که یک نفر تصمیم بگیرد و به اسم اوپک آن تصمیم را اعلام کند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بنده به این موضوع اعتراض داشتم و اعتراضم را به عنوان تکروی ویک جانبه گرایی در اوپک اعلام کردم، بنده اعلام کردم که این موضوع برای اوپک خطرناک است، تصمیمات باید در درون اوپک گرفته شود.

زنگنه با اشاره به اینکه به دلیل مراعات همکاری‌های درازمدت نمی‌توانم اسم کشوری را نام ببرم افزود: به بنده پیغام دادند که دیگر یک جانبه گرایی را در مصاحبه‌های خود عنوان نکنم، گفتند که ما حرف‌های شما را دریافت کردیم کسانی دیگری هم با من در این رابطه صحبت کردم.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری تحت عنوان منشور همکاری‌های اوپک مطرح و بر روی آن توافق شد اظهار کرد: بیانیه بین اوپک و غیر اوپک داشتیم تا کشور‌ها بدون تعهد برای بهبود مسائل نفتی با یکدیگر گفتگو داشته باشند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در جلسه‌ای بین پنج تا پنج ساعت و نیم بحث‌های بسیار چالشی فرساینده بین ما و یک عضو دیگر مطرح شد گفت: ما نگرانی‌های در اینجا داشتیم که یک سازمان و یا تشکیلاتی درست نشود که جای اوپک بشیند و یک عده در این شرایطی که ایران وضعیت خاصی دارد اوپک را یدک بکشند و به دنبال سر خود ببرند.

وی با اشاره به اینکه بعد از پنج ساعت و نیم به بحث آنچه را که می‌خواستیم را پذیرفتند افزود: بخشی از تصمیمات در منشور همکاری درج شد و بخشی دیگر در قطعنامه وزیران اوپک منعکس شد مبنی بر اینکه اولاً تشکیلاتی به وجود نمی‌آید بلکه یک گفتگوی بین اوپک و غیر اوپک است و تصمیماتش هیچ تعهدی ندارد و پیوستن به آن کاملاً داوطلبانه است و ریاست دائمی ندارد و به صورت چرخشی سالانه برگزار می‌شود، بیشتر بحث ما بر روی فرایند بود، بیشترین نگرانی بنده در خصوص اوپک در این بود که با یکجانبه گرایی اساساً دیگر اوپک نباشد یعنی سازمانی با یکی دو عضو باشد و تصمیمات را به بقیه دیکته کنند.

زنگنه با اشاره به اینکه ما از حقوق خود مان و سایر اعضا دفاع کردیم عنوان کرد:وقتی نتیجه حاصل شد از ما تشکر کردند و خوشحال شدند بنده با هیچ کس رو در بایستی نداشتم و ندارم.

زنگنه با تاکید بر قدرت ایران در تولید و صادران نفت گفت: اگر شرایط عادی شود بدون هیچ ملاحظه‌ای به بالاترین سقف تولید و صادرات خواهیم رسید.

وزیر نفت گفت: بعد از جلسه اوپک وزیر نفت عربستان گفته بود که ایران امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد، ایشان فرد تکنوکرات محترمی است و این حرف‌های سیاسی را معمولاً از ایشان نمی‌شنویم و احتمالاً این حرف‌های سیاسی را به ایشان گفتند که بگوید، بهتربود تا زمانی که بنده در آنجا بودند این حرف‌ها را می‌گفتند تا جواب بدهم.

وی با اشاره به اینکه ایران نه تنها تهدید کننده امنیت انرژی نیست بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است افزود: ما از اول گفته ایم که نفت نباید سیاسی شود باید اقدام آمریکا را در رابطه با ونزوئلا لیبی، ایران و سایر کشور‌ها محکوم کرد، اما برخی از دوستان گفتند که اوپک سازمان سیاسی نیست، اما دود این مسئله به چشم همه می‌رود، ما فقط با یکجانبه گرایی آسیب نمی‌بینیم بلکه سایرین هم دچار آسیب می‌شوند. 

وزیر نفت با اشاره به اینکه آمریکا ثبات و امنیت انرژی در دنیا را به هم میزند افزود: ایالت متحده آمریکا کسی است که از نفت به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، باید به ما بگویند که نفت سلاح است یا خیر، خمپاره تفنگ یک سلاح است، اگر نفت سلاح است پس همه حق دارند از این سلاح استفاده کنند، ما می‌گوییم نفت سلاح نیست، بالاترین منفعت امنیت انرژی را ما میبریم، به چیزی ما را متهم می‌کنند که اگر این اتفاقات برای امنیت انرژی بیفتد زیان کننده در خلیج فارس خواهیم بود، آن‌ها از این بی امنیتی که ایجاد شده سود می‌برند، چون قیمت‌های بالاتر به نفع عربستان است.

وی با اشاره به اینکه الان برای ما آنقدر قیمت مهم نیست که بشکه‌های صادراتی برایمان مهم است گفت: در فاصله جولای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تولیدات آمریکا به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسید به طوری که ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به این مقدار اضافه شد.

وی با بیان اینکه آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت دنیا است ادامه داد: پس از آمریکا روسیه و عربستان بزرگترین تولید کنندگان هستند، آمریکا شوک‌هایی را بر بازار وارد کرد تا بتواند نفت خود را به فروش برساند به طور کلی در اوپک از همکاری‌هایی که تولید کنندگان دارند استقبال می‌کنیم چیزی که به مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب می‌زنند سبب بی ثباتی می‌شود.

زنگنه با اشاره به نفتکش توقیفی از سوی انگلیس گفت: وزارت خارجه مسئله نفتکش را با قدرت دانبال می‌کند و لذا امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم، در عربستان توقیفی در کار نیست، نفتکشی به آنجا رفته و ظاهراً اختلاف قیمت وجود دارد که شرکت ملی نفتکش ایران موضوع را دنبال می‌کند، کشتی دیگر توقیفی در مصر داریم که به دنبال حل موضوع هستیم.

وزیر نفت با اشاره به تحریم پتروشیمی گفت: این موضوع چیز جدیدی نبود؛ بیشتر آن‌ها نیاز به شانتاژ تبلیغاتی داشتند که بگویند ما را نقره داغ می‌کنند برای ما مسئله فرقی نکرده است.

 

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: وزیر نفت صادرات نفت اوپک محمد رضا خاتمی سپهر ۱۱۰ وحید رهبانی جیسون رضائیان گام دوم برجام گاندو امانوئل مکرون سازمان فضایی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۹۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ارسال درخواستی رسمی به وزیر نفت عراق از بغداد خواسته است که صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه را به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی ازسر گیرد.

به گزارش پایگاه خبری کردستان ۲۴، یک منبع در وزارت نفت دولت مرکزی عراق به رسانه‌های عراقی اعلام کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) به‌طور ویژه از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق خواسته است که با هدف کاهش نگرانی‌های اقتصادی به روند ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های نفتی منطقه کردنشین با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه شتاب بخشد.

به گفته این منبع، اوپک به دولت عراق مجوز داده است که روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردنشین این کشور با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه انتقال دهد و از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه روانه بازارهای جهانی کند.

بر اساس این گزارش، در پاسخ به درخواست اوپک، عبدالغنی این درخواست را به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق ارسال کرده و منتظر پاسخ است.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

دولت مرکزی عراق فروردین‌ پارسال مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

عبدالغنی پیش‌تر اعلام کرده بود که  عراق با ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های کرکوک با خط لوله کرکوک - جیهان به تفاهم رسیده است.

در حالی که وزارت انرژی ترکیه آمادگی عملیاتی شدن خط لوله صادراتی نفت کرکوک-جیهان را از چهارم اکتبر ۲۰۲۴ تأیید کرده، دولت مرکزی عراق در ازسرگیری صادرات نفت از میدان‌های نفتی منطقه کردنشین در استان کرکوک با خط لوله کرکوک-جیهان تردید دارد و مسائل پیش‌روی آن حل نشده است.

توقف طولانی مدت صادرات نفت اقلیم کردستان عراق زیان اقتصادی قابل‌توجهی را به عراق، اقلیم کردستان و شرکت‌های نفتی خارجی فعال در منطقه کردنشین وارد کرده است.

عراق در طول دوره توقف ۱۴ ماهه فعالیت خط لوله کرکوک -جیهان، زیان ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری و جریمه روزانه ۸۰۰ هزار دلاری به‌دلیل رعایت نکردن توافق‌های صادراتی را متحل شده است.

افزون بر این، سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار متوقف و در پی آن درآمد سالانه شرکت‌های نفتی با کاهشی قابل‌توجه روبه‌رو شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است.

کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند که توقف صادرات نفت نه‌تنها باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده، بلکه وجهه بین‌المللی عراق را هم خدشه دار کرده، اعتماد سرمایه‌گذاران هم کاهش یافته و تقاضای تجاری در داخل کشور را کاهش داده است.

دیگر خبرها

  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • حماس: از خواسته‌های اصولی خود درباره آتش بس کوتاه نمی‌آییم
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • عراق در صادرات نفت به آمریکا از عربستان پیش افتاد