Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فعالیت در فضای جازی مستلزم رعایت یک سری موضوعات و نکات است که جهت جلوگیری از بحران‌ها و مشکلات باید مورد توجه کاربران قرار گیرند؛ یعنی تولید محتوا به همین آسانی‌ها هم نیست و باید برای جذب دنبال‌کنندگان توجه بیشتری به آن داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید محتوا و کیفیت پست شما گامی برای تبدیل شدن به یک چهره در دنیای مجازی خواهد شد و از آنجایی که محیط سایبر محیطی مخفی، آزاد و نامحدود است، بنابراین به نظم احتیاج دارد و اگر خلاف این باشد، هر «صفحه» از این محیط می‌تواند صحنه جرم و آشفتگی بسیار شود. پس این سوال به وجود می‌آید که دقیقاً چگونه باید باشیم تا به عنوان مجرم در این فضا شناخته نشویم. شاید خیلی‌ها فکر کنند به جای آنلاین بودن با ایفای نقش آفلاین بودن هرکاری را می‌شود در دنیای نامرئی انجام داد. اما در حالی که کاربران به طور ناخواسته پستی را منتشر می‌کنند طیف وسیعی از خطرات حقوقی را به دوش می‌کشند، در حالی که خودشان خبر ندارند.

چگونه و با چه کاری از پیامدهای قانونی در فضای مجازی جلوگیری کنیم؟ 1. شما اجازه بد صحبت کردن را ندارید

یک دادگاه را درنظر بگیرید. در حقیقت اعمال شما در فضای مجازی در حال بررسی است و پیام های منتشر شده از سوی شما دلیلی میشود که دیگران یا از شما بدشان آید و یا تحقیرتان کنند.قانون در دنیای مجازی بیشتر نگران تاثیرات بیانیه های شما بر روی کاربران است.

انتشار پست در وب سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام  ممکن است با اهدافی مرموزانه منتشر شوند و یا حتی اظهار نظری غیر منصفانه علیه شما باشداما به یاد داشته باشید شما در دفاع از خودتان در این دنیای مجازیبرای رفع اتهامات سو رفتاری که به شما روانه شده حق استفاده از کلمات ناپسند و دور از شأن را نداریدو باید مراقب کلمات خود در گفتار باشید. 

2. قبل از آپلود عکس‌های کاربران کمی  فکر کنید

اگر شما عکسی از دیگران را بدون هیچ اجازه ای آپلود کنید و به طریقی برای دیگران ارسال کنید شما مشمول مجازات خواهید شد.چون به طریقی حریم خصوصی دیگران را نقض کرده اید و این در مواردی به وضوح دیده میشود که طرف مقابل تمایلی به انتشار آن نداشته باشد پس تا جای ممکن از اینکار بپرهیزید.

3.به قانون کپی رایت احترام بگذارید.

قانون کپی رایت یعنی اگر فردی عکسی را به ثبت رسانده است یعنی خالق آن تصویر بوده و دارای حق انحصاری قانونی برای انتشار و یا پخش آن است. این قانون برای آهنگسازان و تولید کنندگان فیلم نیز استفاده می‌شود. انتشار یک عکس، مقاله، موسیقی، کلیپ فیلم یا نقشه خیابان در یک وب سایت یا سایت‌های شبکه اجتماعی غیر مجاز احتمالا نقض حق نسخه برداری است.

باز هم ممنوعیت‌هایی وجود دارد، صاحب یک اثر میتواند در یک تقاضا نقض حق نسخه برداری را گزارش دهد و درخواست جبران خسارت کند. پس مراقب باشید.در دنیای آنلاین بهترین روش این است که محتویاتی را که به شما تعلق ندارند آپلود، دانلود یا پخش نکنید.

۴. موارد محرمانه را پخش نکنید

اگر سری به کتاب قانون بزنید متوجه خواهید شد به  وسیله ابزار الکترونیکی، هر گونه سو استفاده ممکن است.از کتاب و جزوه و نقاشی گرفته تا دانلود تصاویر و فیلم.شاید باورتان نشود اطلاعات ذخیره شده در دیسک کامپیوتر هم یک جرم محسوب میشود.  

پس قبل از آپلود عکس یا فیلم های شخصی از دیگران کمی فکر کنید.اگر فیلم شخصی را که دانلود میکنید زیر 16 سال باشد شما به جرم سوء استفاده جنسی از آن فرد تحت عنوان  قانون کودکان و نوجوانان متهم خواهید شد.  

5.هک کردن را فراموش کنید

تحت قوانین مربوط به  سوء استفاده از کامپیوترو ابزارهای الکترونیکی ، شما اگر بخواهید به سیستم رایانه شخصی بدون مجوز متصل شوید جریمه خواهید شد.چون شما سیستمی را هک می کنید که به دنباله آن یک شخص مورد آسیب واقع میشود.

۶. شما نباید مرتکب جرم در برابر دولت شوید

بیشتر تخلفات در دنیای مجازی جرمی بوده که علیه دولت صورت گرفته است. در قانون مجازات این میتواند بدین معنا باشد که  که هر گونه اقدام در این خصوص به عنوان "گرایش مجرمانه" در نظر گرفته خواهد شد.

موضوعی که کاربران را تحریک کند تا علیه شرایط موجود به تشویش و اغتشاش بپردازند. به طور مشابه، آگهی‌هایی علیه دولت یا قوه قضائیه که در قانون مجازات تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت.

۷. شما نباید هیچ نژاد و مذهبی را به تمسخر بگیرید     

بیان و اعمال کلماتی که نژاد یا مذهبی را به تمسخر گرفته باشد علاوه بر ممجازاتی چون جریمه زندان نیز به دنبال خود دارد.چون کلماتی که برای تحقیر یک فرد  در زمینه نژاد یا مذهب صورت بگیرد، احساس یک گروه را نشانه میرود.بنابراین درصورت مرتکب شدن به این اشتباه جریمه و سه سال حبس انتظار شما را می‌کشد.    

نظم عمومی را مختل نکنید

هر کسی که در هر زمینه ای گروهی را پشتیبانی کند، ممکن است مرتکب جرمی شود که برای بار اول جریمه نقدی و تکرار این عمل حبس را به دنبال خود دارد.طبق قانون  شخصی که "سازماندهی" یک گروه غیر قانونی را برعهده بگیرد و از رسانه های اجتماعی برای دعوت و تشویق دیگران برای شرکت در نشست، ملاقات، راهپیمایی و یا رژه برای اهداف مثلا نشان دادن حمایت یا مخالفت با دیدگاه‌ها یا اقدامات یک دولت یا مردم انجام دهد شامل مجازات خواهد شد.

۹. نباید خشونت را تحریک کنید

طبق قانون مجازات هرکسی که بوسیله  ابزار رسانه های اجتماعی هرگونه اقدام خشونت آمیزی انجام دهد،به نافرمانی از قوانین متهم شده و حبس به مدت 5 سال محکومیت وی خواهد بود.  

۱۰. جزئیات دقیق اسناد و مدارک دولتی را نادیده نگیرید

مراقب باشید عکس‌هایی از ساختمان یا اسناد دولتی خاصی نگذارید. صرفا گرفتن چنین اطلاعاتی یا داده‌ها در دستگاه تلفن همراه یک جرم است، حتی اگر به هیچ کسی اطلاق نشود.

 

گزارش از سارا کیـا

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی دنیای ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم

مجتبی کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی آماری از میزان بازدید برنامه‌‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی اعم از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد و گفت: از حدود ۵۰۰ هزار محتوای تقطیع شده در چهار پلتفرم، یک میلیارد و نیم بازدید از این محتواها ثبت شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد
  • بازتاب گسترده عملیات تنبیهی وعده صادق در فضای حقیقی و مجازی
  • راننده پرخطر رنو کشنده به دام قانون افتاد
  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • دستگیری عامل انتشار فیلم آدم ربایی در فضای مجازی در زابل
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم
  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان