Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اصغر شریفی زارچی مدیر کل حج و زیارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: بیش از ۴ هزارنفر زائر یزدی در قالب ۲۷ کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که اعزام امروز از استان یزد مربوط به شهرستان‌های بافق و میبد است.

وی با بیان اینکه مدت سفر حج امسال میانگین ۳۵ تا ۴۰ روز است، افزود: اعزام زواران یزدی تا ۲۲ تیر ماه ادامه دارد و نخستین گروه‌های حجاج نیز در روز‌های ۲۶ تا ۲۹ مرداد به یزد باز خواهند گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر حج و زیارت استان یزد ادامه داد:  ۲۶ کاروان  از استان مدینه قبل و یک کاروان مدینه بعد هستند.

شریفی گفت: امسال ۲۵ کاروان از فرودگاه یزد، یک کاروان ۱۶۰ نفری از فرودگاه شهید دستیغب شیراز و یک کاروان ۱۳۵ نفری هم از فرودگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان اعزام خواهند شد.

مدیر دفتر حج و زیارت استان یزدگفت:  امسال جوان‌ترین حاجی یزد ۹ ساله و مسن‌ترین حاجی ۸۶ ساله که هر دو از شهرستان میبد هستند.

انتهای پیام/ی

اعزام نخستین کاروان زائران یزدی به خانه خدا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حج وزیارت عتبات و عالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارز حج ۱۴۰۳ تأمین شد

رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.

به گزارش ایسنا، همایش سراسری «روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج ۱۴۰۳» پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد. در این همایش جمعی از روحانیان، معین و معینه‌های کاروان‌های حج دیگر استان‌ها حضور داشتند. امسال حدود ۸۷ هزار نفر از ایران به حج اعزام می‌شوند و اعزام کاروان‌های آنها از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

۹۰۰ هزار نفر در نوبت حج واجب

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در نوبت تشرف به حج تمتع قرار دارند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تلاش شده است با کاهش تعداد خادمان و عوامل، زائران بیشتری به سرزمین وحی اعزام شوند.

او با بیان اینکه با گذشت نزدیک به دو دهه از نام‌نویسی حج، شماری از افرادی که ثبت‌نام کرده بودند بدون آنکه چشمشان به خانه خدا بیافتد از دنیا رفتند، افزود: درحج پیش‌رو کمترین نرخ اعزام خادمان و عوامل را  نسبت به تمام دوره‌های گذشته حج خواهیم داشت و با کاستن از تعداد خادمان، تعداد هفت کاروان به زائران خانه خدا افزوده شده است.

نواب همچنین تجدید نظر در برنامه‌های گذشته را با توجه به تحولات و شرایط روز را ضروری خواند و تاکید کرد: هدف ارائه خدمات بیشتر از سوی  خادمان است.

او خطاب به حاضران گفت: زائرانی که سال‌ها در نوبت بوده‌اند اکنون مطالبه‌گر هستند، لازم است به مهمانان خانه خدا بیشتر سر بزنیم و به آنها محبت کنیم؛ چرا که ائمه هم اینگونه بودند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره با ارتقاء سطح دانش و معلومات زائران نسبت به گذشته توصیه کرد: روحانیون کاروان‌ها شایسته است آگاه و به‌روز باشند و در انجام مسئولیتی که همگی به‌عهده داریم اخلاص را در اولویت قرار داده تا در دل زائران خانه خدا نفوذ کند.

نواب ادامه داد: با تلاش دست‌اندرکاران حج و زیارت مبلغی با صرفه‌جویی و یا به دلیل ارائه نشدن خدمات در کشور میزبان در حج گذشته بازگردانده شده است که به‌زودی به حساب حجاج واریز خواهد شد.

او بیان کرد: در کشور تصور بر این است که هزینه حج گران است در حالیکه هزینه‌ها در خارج از  کشور بر مبنای نرخ ارز خارجی محاسبه می‌شود.

هزینه حج ۱۴۰۳ از ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان اعلام شده است.  ارز حج نیز به مبلغ ۳۹ هزار تومان تعیین شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با خوانش انگاره‌های چند نظرسنجی در حج گفت: ارزیابی روحانیون در حج در دو مدل انجام می‌شود، یکی توسط رابطین و دیگری هم از طریق نظرسنجی اینترنتی که از حجاج انجام می‌شود و در اعزام‌ها تاثیرگذار است.

در منا و عرفات کمبود فضا داریم 

سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به شعارحج امسال «حج؛ قرآن محوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی، دفاع از فلسطین مظلوم» اظهار کرد: یکی از راهبردهای امام خمینی(ره) برای حمایت از ملت فلسطین، حج ابراهیمی و مراسم برائت از مشرکین بود و این راهبرد  با توجه به شرایطی که درجهان اسلام حاکم است تا به امروز دنبال شده است.

او ادامه داد: درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی و فرهنگی تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا در این عملیات بزرگ که دربرگیرنده بیش از ۸۵ هزار نفر است عملکرد موفقی داشته باشیم. هرچند در این مسیر چالش‌های متعددی هم وجود دارد که از آن آگاه هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با تلاش بانک مرکزی و همکارانمان، ارز مورد نیاز حج  وارد حساب این سازمان شده است و صدور ویزای زائران درحال پیگیری است.

او افزود: در حالیکه با تلاش صورت گرفته هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است، اما در خدمات‌دهی در بخش‌های مختلف هیچ تغییری نسبت به سال‌های گذشته وجود ندارد و این موارد برای زائران باید تبیین شود.

حسینی خطاب به روحانیان کاروان‌ها گفت: ما با چالش‌های متعددی روبرو هستیم به عنوان مثال در منا و عرفات کمبود فضا داریم و لازم است  پیش از سفر، این موارد برای زائران تبیین شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به وضعیت جسمی زائران و حضور افراد کهنسال در کاروان‌ها، توجه به این دسته از زائران را خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین رکن‌الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری هم توصیه‌هایی به حاضران داشت و گفت:  انتظار این است که سیاست‌های بعثه مقام معظم رهبری در این سفر معنوی رعایت شود.

او درباره نحوه پرکردن اوقات فراغت زائران بعد از انجام اعمال و مناسک حج توضیحاتی داد و با اشاره به اجرای طرح کتابخانه فرهنگی سیار، گفت: زائران در مکه در بیش از ۶۰ هتل اسکان دارند و می‌توان مسابقات کتابخوانی هم برگزار کرد.

رکن‌الدینی با اشاره به شُبهاتی که ممکن است درحج مطرح ‌شود، یادآورشد: روحانیون و زائران زبان‌دان با رعایت مسائل به این شبهات پاسخ دهند و به «طرح مودت» اهتمام بورزند.

آیت‌الله شیخ جواد مروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید درس خارج دیگر سخنران این همایش بود که در باب ارشاد سخن گفت و ارشاد را نیازمند توجه به ضرورت‌هایی دانست و گفت: شما به عنوان مبلغ باید رفتاری توأم با محبت داشته باشید و با آگاهی در میان مردم حاضر شوید.

او ادامه داد: دنیا تشنه شنیدن معارف حق اهل بیت است و حج امسال یک فرصت ویژه برای ما و انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرده است که در تاریخ بی‌بدیل است و در این راستا باید به وظیفه خود در راستای حفظ وحدت و انتقال درست معارف اهل بیت(ع) عمل کنیم.

این همایش با تشریح اقدامات فرهنگی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اخویان، مدیر امورآموزشی و فرهنگی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و بیان توصیه‌ها و ملاحظات حراستی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید یاسین موسوی‌زاده ادامه یافت و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌عباس عشرتی مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه با ارائه آماری گفت: برای حج امسال  بیش از ۷۱۰  نفر روحانی، معین و معینه اعزام خواهند شد و انتظار می‌رود با حضور و فعالیت بانوان معینه، خدمات مطلوبی به بانوان حج‌گزار ارائه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است
  • ارز حج ۱۴۰۳ تأمین شد
  • سفر به خانه خدا بعد از ۹ سال | جزئیات عمره ۱۴۰۳
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی
  • نخستین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده ۱۰ اردیبهشت
  • اعزام سه هزار و ۷۰۰ زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج ۱۴۰۳
  • هفته آینده، نخستین پرواز زائران عمره مفرده از مازندران
  • اعزام زائران حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت