Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: مردم باید به عنوان حافظان اصلی منابع طبیعی از این نعمات خدادادی محافظت کرده و خود را در این باره مسئول بدانند.

‌به گزارش ایسنا‌، سید صمد سید موسوی در مانور منطقه اطفای حریق منابع طبیعی شهرستان‌های شمال آذربایجان غربی که به میزبانی شهرستان سلماس برگزار شد، با اشاره به لزوم حراست از منابع خدادادی طبیعی اظهار کرد: نمی‌توانیم از آثار منابع طبیعی و فضای سبز در زندگی خود غافل شویم زیرا منابع طبیعی نقش مستقیم در زندگی ما دارند و چنانچه از آنها غافل شویم صدمات زیادی به ما وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی حفاظت از منابع طبیعی را نیازمند عزم همگانی دانست و افزود: برای توسعه منابع طبیعی و جلوگیری از نابودی آنها همه باید دست به دست هم بدهیم و به توسعه و فرهنگ سازی منابع طبیعی کمک کنیم.

وی تصریح کرد: آتش سوزی هر هکتار مرتع یا جنگل میلیاردها ریال خسارت به منابع طبیعی وارد می‌کند و تنها راه جلوگیری از بروز این خسارت، پیشگیری و روشن نکردن آتش در این اراضی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب سال جاری مراتع از پوشش گیاهی خوبی برخوردار بوده و همین امر موجب نگرانی مسئولین منابع طبیعی در ایام تابستان است، چراکه با روند افزایشی گرمای هوا و تردد افراد در عرصه‌های مرتعی و جنگلی ضریب احتمالی حریق در عرصه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

موسوی با اشاره به ابعاد و اهداف برگزاری این مانور بیان کرد: در این مانور همه دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری؛ آتش نشانی؛ هلال احمر؛ سازمان‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت حضور دارند که با انجام آتش سوزی‌های نمادین اقدام به اطفا آن خواهد شد و همچنین دستگاه‌های موجود اطفا ء حریق نیز مورد آزمایش و استفاده قرار گیرد.

بهروز عظیمی رئیس اداره منابع طبیعی سلماس نیز در این مانور گفت: این مانور عملیاتی دومین مانور استانی در شهرستان سلماس در عرصه مراتع و منابع طبیعی بود که با حضور فرمانده یگان حفاظت و مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی، فرماندار و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران سلماس و با مشارکت یگان‌های حفاظت منابع طبیعی شهرستانهای شمال استان، یگان‌های حفاظت محیط زیست، دستگاه‌های خدماتی و امدادی سلماس در محل پادگان سلیمان خاطر این شهرستان برگزار شد.

عظیمی بیان کرد: هدف از اجرای این مانور ارزیابی توانایی‌های ادارات شهرستان و نیروهای یگان حفاظت در اطفا حریق در جنگل‌ها و مراتع، آمادگی پرسنل و چگونگی مدیریت بحران در هنگام حریق، فراهم کردن تجهیزات در حالات اضطراری و رفع نواقص احتمالی و نیز ایجاد تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران، بررسی امکانات لازم جهت پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع شهرستانهای شمال استان می‌باشد.

وی با بیان ابراز رضایت مسئولین از هماهنگی و عملکرد نیروهای در اطفای حریق مراتع، گفت: متأسفانه هر ساله شاهد آتش‌سوزی در اغلب جنگل‌ها و مراتع در شهرستان‌های سطح استان هستیم و برگزاری چنین مانور به شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های امداد رسان بود جهت هماهنگی و رفع نواقصات در حوادث واقعی بسیار مفید می‌باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس با اشاره به نقش مهم مردم محلی در جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی در مراتع، افزود: از روستاییان، بهره برداران، دهیاران و شوراهای عزیز روستاها درخواست داریم تا نسبت به آتشسوزی در مراتع حساسیت نشان داده و با مشاهده آتش‌سوزی حتماً مراتب را با شماره تلفن امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ اطلاع رسانی نمایند تا همکاران ما در یگان حفاظت منابع طبیعی سریعاً به موضوع رسیدگی نمایند.

به گزارش ایسنا؛ در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی برای حفاظت و پیشگیری از هر گونه اتفاقات احتمالی در عرصه‌های ملی اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال پیش بینی شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش سوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۱۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشنگری منابع طبیعی پیرو انتشار خبر قطع ۴۰۰۰ اصله درخت در الیملات شهرستان نور

پیرو انتشارخبر قطع ۴۰۰۰ اصله درخت در منطقه الیمالات شهرستان نور استان مازندران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری مطالبی را به منظور تنویر افکار عمومی ارائه در این زمینه ارائه کرد.


۱- آب­بندان موجود در منطقه مذکور حدود دو سال قبل توسط شرکت آب منطقه­ای مازندران (سهامی خاص) برای مدت ۲۵ سال به منظور اجرای طرح گردشگری، بدون لحاظ زیرساخت­های لازم از جمله پارکینگ به یک شرکت خصوصی اجاره داده شده است.

۲- اجاره بند خاکی، در دل جنگل‌های هیرکانی، بدون اذن قانون و بدون اخذ نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران انجام پذیرفت. این امر در شرایطی اتفاق افتاد که بر اساس قوانین اذن هر گونه اقدامی در عرصه­های منابع طبیعی که حریم رودخانه ها، آب بندان‌ها و خطوط فشار قوی برق محسوب می‌گردند باید پس از اخذ موافقت از مرجع ذیربط توسط منابع طبیعی صادر گردد.

۳- از آنجایی که آب­بندان الیمالات و حریم آن بدون لحاظ زیرساخت‌ها از جمله پارکینگ اجاره داده شده بود، سرمایه گذار تقاضای اختصاص عرصه واقع در حریم خطوط فشار قوی برق برای پارکینگ را ارائه می‌نماید.

۴- در آبان ماه سال ۱۴۰۲ طرح مذکور با حضور مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح گردید در حالی که اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان مجوزی برای عقد قرارداد توسط شرکت آب منطقه‌ای (سهامی خاص) و ایجاد پارکینگ صادر نکرده است.

۵- بر اساس نظر شرکت آب منطقه‌ای مازندران، محدوده و حریم بستر‌های آبی و حریم خطوط فشار قوی برق متعلق به آنها بوده و حق اعمال تمامی حقوق مالکانه را دارند. این موضوع از موارد اختلافی بین اداره کل منابع طبیعی مازندران و شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای می‌باشد و دعاوی متعددی نیز در مراجع صالح مطرح گردیده است.

۶- از زمانی که شرکت‌های آب منطقه­ ای (سهامی خاص) و وزارت نیرو پی گیر سند مالکیت بستر و حریم منابع آبی و رودخانه‌ها شده اند بی توجهی به قوانین حاکم بر عرصه‌های منابع ملی تشدید شده است و مصادیق متعددی از تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد. این در حالی است که رودخانه ها، مسیل ها، آبراهه‌ها و آب بندان‌ها بخشی از بومسازگان‌های جنگلی بوده و امکان مدیریت مستقل آنها وجود ندارد.

۷- پاکتراشی حریم خطوط فشار قوی برق در عرصه‌های جنگلی به منظور رعایت استاندارد‌های مربوط و پیشگیری از حوادث از جمله احتمال وقوع آتش سوزی ضروری می‌باشد و هر ساله انجام می‌پذیرد. اما آنچه که توسط شرکت سرمایه­ گذار جهت ایجاد پارکینگ صورت پذیرفت به دلیل قطع ۳۰ اصله درخت جوان و جابجایی خاک از موارد تخلف می‌باشد و اصولا می‌بایست توسط دستگاه اجاره دهنده (شرکت آب منطقه ­ای) به استناد مواد ۶ و ۷ حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع برق (مصوب ۳۰/۱/۱۳۹۴) و همچنین ماده ۹ لایحه قانونی رفع تجاوز از تاسیسات آب و برق کشور مصوب ۳/۴/۱۳۵۹ ضمن اقدام قانونی از وقوع آن پیشگیری بعمل می­آورد.

۸- اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پی دریافت گزارش وقوع تخلف نسبت به طرح دعوی کیفری و اخذ دستور توقف فعالیت‌های شرکت متخلف در عرصه‌های ملی از مرجع محترم قضایی اقدام نموده و پرونده مربوط را تا حصول احکام قطعی و اجرای آن پیگیری می‌نماید.

۹- شایان ذکر است عرصه پاکتراشی شده حدود ۱.۲ هکتار می‌باشد که در حریم خطوط فشار قوی برق واقع گردیده و اصولا با توجه به تعریف درخت، این مساحت، استعداد استقرار ۴۰۰۰ اصله درخت که در فضای مجازی ذکر شده است را ندارد، بنابراین آمار ارائه شده در اخبار منتشره در فضای مجازی صحت نداشته و خلاف واقع می‌باشد.

۱۰- با عنایت به موارد فوق الاشعار معین می‌گردد که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران تمامی وظایف قانونی خود را انجام داده و تخلفات بعمل آمده ناشی از استنباط متفاوت از قوانین معارض است بدیهی است در صورتی که مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی همانگونه که در قوانین حاکم تصریح شده فقط به عهده دستگاه متولی و تخصصی باشد از وقوع بسیاری از تخلفات همانند رودخانه چهل بازه مشهد و جنگل الیمالات پیشگیری خواهد شد.

۱۱- از اصحاب محترم رسانه انتظار است در بازنشر اخبار، مباحث فنی و کارشناسی را مد نظر قرار دهند تا سبب اعتبار بخشی به اخبار غیر واقعی نشوند و خوراک خبری رسانه‌های معاند و مخالف آبادانی ایران اسلامی فراهم نگردد.

۱۲- ارتباط دادن تخلف خاکبرداری یک سرمایه گذار در منطقه الیمالات به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و موج سواری روی احساسات مردم با نشر اخبار نادرست، ضد اخلاق رسانه‌ای است، البته مردم شریف ایران اسلامی به خوبی می‌دانند که این افراد هیچ سنخیتی با زحمت کشان شریف عرصه خبر در رسانه ندارند.

در پایان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران آمادگی خود را برای بازدید میدانی تشکل‌های مردمی و اصحاب محترم رسانه از محل مورد اشاره اعلام می‌دارد و از همه کنشگران و افرادی که در راستای حفاظت از عرصه­های ملی با گزارش‌های صادقانه و به­هنگام و پیگیری‌های مجدانه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را یاری می‌فرمایند کمال تشکر و قدردانی را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • با متصرفین اراضی ملی، قاطعانه برخورد می شود
  • صدور 31 حکم سبز جایگزین حبس در آذربایجان‌غربی
  • برخورد قاطعانه با متصرفین اراضی ملی در جنوب کرمان
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • اطلاعیه برای مرتع داران آذربایجان غربی
  • وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران
  • روشنگری منابع طبیعی پیرو انتشار خبر قطع ۴۰۰۰ اصله درخت در الیملات شهرستان نور
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان
  • جلوگیری از برداشت غیر مجاز سنگ در اراضی ملی روستای سیمین شهرستان همدان
  • آزادسازی اراضی ملی در شهرستان بابل