Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: ایلام استانی محروم در غرب ایران هرچند در سال‌های گذشته طرح‌های بسیار خوبی در حوزه صنعتی مثل پتروشیمی، صنایع نفت و گاز و....در این استان ایجاد شده ولی هنوز تا یک استانی صنعتی شدن فاصله بسیار زیادی دارد.

وضعیت صنعت ایلام خوب نیست و اکثر واحدهای تولیدی استان با ظرفیت پایین کار می‌کنند، عمده مشکلات به کمبود نقدینگی، مالیاتی، تامین اجتماعی، سرمایه در گردش…بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمارهای غیر رسمی بیش از نیمی از صنعت استان کاملاً غیر فعال و حدود ۳۰ درصد واحدهای صنعتی استان با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و بیشتر صنعتگران استان نیز از وضعیت استان ناراضی هستند.

استان ایلام با ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی و برغم برخورداری از موقعیت ویژه همسایگی با کشور عراق از نظر صنعتی یکی از استان‌های غیربرخوردار و فقیر کشور محسوب می‌شود.

مشکل واحدهای صنعتی ایلام بانکی و مالی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون بیشترین مشکل واحدهای صنعتی استان ایلام بحث مالی و بانکی است و باید در این زمینه بانک‌های عامل استان همکاری لازم را واحدها صنعتی داشته باشند.

علیرضا پور احمد بیان کرد: بخش تولید و صنایع استان ایلام دارای مشکلات فراوانی است و باید در این زمینه تلاش بیشتری از سوی دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات واحدهای صنعتی استان شود.

وی افزود: هیچکس منکر منفعت بانکی و سود دریافت تسهیلات نیست اما این سود باید منطقی و بر مبنایی واقعی باشد تا موجب پویایی تولید شود نه اینکه مانعی بزرگ در پیش پای چرخ‌های صنعت بگشاید که مجری طرح و ضامنین و کارگران را در خود ببلعد.

وی عنوان کرد: هم اکنون واحدهای صنعتی متعددی در استان ایلام با مشکل مواجه هستند، مسئولان استان باید تلاش کنند این مشکلات را حل و صنعت استان روی خط توسعه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: استان ایلام در بخش صنعت و معدن دارای ظرفیت‌های منحصربه فردی است که طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و در آینده‌ای نزدیک رشد سرمایه گذاری در این بخش بیشتر نیز می‌شود.

پور احمد ادامه داد: برای رونق تولید و صنعت در استان ایلام، تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، رفع مشکل مالیاتی واحدها، رفع مشکلات بیمه‌ای و تامین اجتماعی واحدها، تامین زیرساخت‌ها اعم از آب و برق و زمین ضروری است.

وی اظهار داشت: ضعف در فرهنگ سرمایه‌گذاری و در اولویت نبودن بخش صنعت، نبود زیرساخت‌هایی همچون بزرگراه و آزادراه، زمین، سوخت ارزان، آب و برق صنعتی نبود مشوق‌های سرمایه‌گذاری از چالش‌های جدی بعدی بر سر راه رونق صنعت و معدن استان است.

۴۳ واحد صنعتی تعطیل در ایلام به چرخه تولید بازگشتند

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۵۳۲ و احد صنعتی در استان ایلام وجود دارد و نزدیک به ۱۰ هزار نفر در بخش صنعت استان ایلام مشغول به فعالیت هستند.

تعداد ۳۳۶ واحد صنعتی استان فعال، ۴۳ واحد آنها نیمه فعال و ۱۴۴ واحد نیز غیر فعال است یارالله نصیری افزود: تعداد ۳۳۶ واحد صنعتی استان فعال، ۴۳ واحد آنها نیمه فعال و ۱۴۴ واحد نیز غیر فعال است.

وی اظهارداشت: نبود نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات، به روز نبودن فناوری خط تولید و مساله تامین مواد اولیه جزو مهمترین عوامل تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی ایلام به شمار می‌روند.

نصیری ادامه داد: جلسات رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی که به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شود، سنگ‌های زیادی را از پیش پای تولیدکنندگان و صنعتگران استان برداشته است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام تصریح کرد: طی یک سال گذشته ۴۳ واحد صنعتی تعطیل در ایلام به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه هر مصوبه کارگروه رفع موانع تولید مانعی را از سر راه تولید کنندگان برداشته است، ادامه داد: اینکه مدیران ارشد استان و مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی به صورت هفتگی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را پیگیری می‌کنند، ارزشمند است.

نصیری ضمن تاکید بر حمایت از تولید و اشتغال در سال رونق تولید، بر فعال سازی واحدهای تعطیل و رفع مشکلات پیش روی سایر واحدهای فعال از جمله تأمین سوخت، تأمین تسهیلات سرمایه در گردش و رفع مشکلات بانکی آنها اشاره کرد و خواستار ایجاد جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان‌های استان شد.

۱۲ طرح بزرگ و شاخص صنعتی در حال اجراست

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام بیان داشت: بیش از ۱۹۰ واحد صنعتی استان ایلام نیز برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: میزان تسهیلات تصویب شده برای حل مشکلات این تعداد طرح صنعتی بیش از یک هزار و ۳۵۷ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: از این تعداد واحد صنعتی متقاضی تاکنون ۹۹ واحد صنعتی تسهیلات مورد نظر خود را برای تامین سرمایه در گردش به مبلغ ۵۶۲ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به طرح‌های بزرگ برای رونق تولید و صنعت در استان ایلام، افزود: حجم سرمایه ثابت پروانه‌های صنعتی صادره در ایلام سه هزار میلیارد تومان است که بالغ بر دو هزار میلیارد تومان آنها مربوط به ۵ سال اخیر است.

نصیری عنوان کرد: هم اکنون ۱۲ طرح بزرگ و شاخص صنعتی با سرمایه گذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال شش هزار نفر در دست اجراست که گام مهم دیگری برای تکمیل فرایند صنعتی شدن استان ایلام است.

با توجه به اینکه ایلام استانی محروم است، قطعاً توسعه صنعتی نقش مهمی در توسعه و اشتغال در استان دارد، البته دولت برای این مهم باید مشوق های بیشتری را برای سرمایه گذاری در استان به سرمایه گذاران ارائه دهد.

کد خبر 4660685

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت تسهیلات بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۱۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟

بورس از جمله ابزار‌ها یا بازار‌هایی است که می‌تواند تولید را رونق داده و به رشد نقدینگی در اقتصاد کشور کمک کند، اما اینکه جذب سرمایه توسط شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذار چگونه به رونق به تولید و هدایت نقدینگی کمک می‌کند، موضوعی است که از یک کارشناس بازار سرمایه پرسیده‌ایم.

علی صادقی کارشناس بورس با اشاره به اینکه قاعدتا بورس از شرکت‌هایی تشکیل شده که از بسیاری از تولیدی‌های بزرگ هستند و نیاز به جذب سرمایه دارند، اظهار کرد: وقتی در بورس عرضه‌ای صورت می‌گیرد قاعدتا آن مقداری که خود شرکت نیاز به نقدینگی و جذب سرمایه دارد می‌تواند این کار را با تمهیداتی اگر باشد انجام دهد. 

وی ادامه داد: اما به طور کلی، یک شرکت چه تولیدی باشد چه سرمایه‌گذاری چه مدل‌های دیگر، می‌تواند به واسطه بورس عملا جذب نقدینگی کند، وقتی این جذب نقدینگی انجام می‌شود منجر به رشد تولید شده، رشد تولید اگر اتفاق بیفتد می‌تواند هم باعث رشد موارد صادراتی شود و هم در اقتصاد تاثیر مهم و بسزایی داشته باشد.

صادقی با تاکید بر اینکه دید مردم هم برای سرمایه‌گذاری باید این باشد که آن‌ها در شرکتی سرمایه‌گذاری می‌کنند که شرکت مذکور از نظر تولید و خدمات می‌خواهد به کشور نفع برساند، یادآور شد: سرمایه گذار باید بداند کسب نتیجه زمان بر است تا هم سود نقدی به سرمایه گذار اختصاص یابد هم قیمت سهام سرمایه گذار تغییر می‌کند. 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در این مرحله شرکت‌هایی که سودآور هستند بهتر می‌توانند عمل کنند، زیرا با جذب سرمایه‌ای که انجام می‌دهند سرمایه را افزایش داده، مستقیم و سریع سرمایه‌شان را به سود تبدیل می‌کنند، اما شرکت‌های زیان ده نیاز به زمان زیادی دارند که بخواهند شرایط را برگردانند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پایش ظرفیت تولید ۲ هزار واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی تهران
  • «زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است
  • فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟
  • افتتاح دو واحد تولیدی در گرمسار
  • افتتاح دو واحدتولیدی در گرمسار
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم