Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای اولین بار از زمان تشکیل نظام سیاسی و اداری اقلیم کردستان عراق ترکمان‌ها که تعدادشان بالغ بر ۴۰۰ هزار تن است و پنج کرسی پارلمان را در اختیار دارند تصمیم به مشارکت در دولت این اقلیم گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ترکمان‌ها که برای اولین بار تصمیم به شرکت در دولت اقلیم کردستان عراق گرفته‌اند به یک پست غیر وزارتی دست یافته و علاوه بر آن پست معاون دوم رئیس پارلمان را در اختیار دارند که منی نبی القهوه‌چی این پست را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشارکت ترکمان‌ها به ویژه حزب الجبهه الترکمانیه در دولت اقلیم کردستان از نظر تحلیلگران سیاسی تحول واضحی در سیاست‌های این حزب است که رهبری آن را ارشد الصالحی برعهده دارد. او مواضع جدی در قبال سیاست‌های گروه‌ها و احزاب کرد به ویژه درباره سرنوشت استان کرکوک و مناطق مورد مناقشه دارد. برخی این مساله را دوگانگی آشکار در مواضع این حزب می‌دانند که از یکسو از سه دهه پیش از همکاری با دولت اقلیم خودداری کرده و از سوی دیگر تصمیم به مشارکت در دولت اقلیم گرفته است.

آیدن معروف، رئیس شاخه جبهه الترکمانیه در اربیل تصمیم حزبش برای مشارکت در دولت اقلیم را دلیلی بر تمایل این حزب برای تقویت ثبات سیاسی دانست.

وی گفت که حزبش به یک پست وزارتی که وزیر امور اقلیت‌هاست که البته پست وزیر بدون وزارتخانه است، دست یافته است.

ضیاء العزیری، نویسنده سیاسی ترکمانی معتقد است که مشارکت ترکمان‌ها در اداره اقلیم گام مثبتی است و باید زودتر این گام برداشته می‌شد.

وی گفت: پستی که ترکمان‌ها به آن دست یافته‌اند بسیار اندک است اما یک دستاورد چشمگیر است که باید در آینده ارتقا یابد. ترکمان‌ها بعداً برای دستیابی به پست‌های عالیرتبه تلاش خواهند کرد.

در این راستا تحلیلگران معتقدند که این تحول نتیجه بهبود روابط سیاسی میان اربیل و آنکارا از یکسو و اربیل و بغداد از سوی دیگر است.

از سوی دیگر، رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان اسامی نامزدهای خود برای پنج وزارتخانه‌ای که در دولت آتی به آن دست یافته، ارائه کرد. قباد طالبانی پست معاون نخست‌وزیر، شورش اسماعیل پست وزارت پیشمرگ‌ها، دارا رشید پست وزارت آموزش عالی، حمه حمه سعید وزارت فرهنگ، خالد شوانی وزارت هماهنگی میان اربیل و بغداد، درباز کوسرت وزارت برنامه‌ریزی، جعفر الشیخ مصطفی پست معاونت رئیس اقلیم و ریواز فائق، ریاست پارلمان را برعهده خواهند داشت.

از جنبش تغییر مصطفی السید، پست معاونت دوم رئیس اقلیم، جلال جوهر معاونت دوم نخست‌وزیر، آوات الشیخ جناب وزارت دارایی، دانا عبدالکریم وزارت بازسازی، کمال مسلم وزارت تجارت و صنعت و کویستان محمد، وزارت کار و امور اجتماعی را برعهده دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقلیم کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۲۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی آبادی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح دو طرح اقتصادی در گرمسار، ضمن بیان اینکه استان سمنان استانی کاملاً صنعتی است و ظرفیت‌های فوق العاده تولیدی در این استان وجود دارد، تاکید کرد: برنامه وزارت صمت این است که در سال جهش تولید، در این استان مانند دیگر نقاط کشورمان تحولات اساسی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به تلاش برای تحقق شعار سال، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، شعار سال ناظر بر این است که بتوانیم توسعه کیفی و کمی صنعت را به صورت جهش تولید داشته باشیم و در این راه مشارکت مردم را نیز جلب کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه هدف اصلی وزارتخانه در سال جاری تحقق شعار سال است، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های سفر ما به استان سمنان نیز رصد بسترهای لازم برای مشارکت مردمی در تولید و تحقق شعار است.

علی آبادی با بیان اینکه تلاش داریم که در سال ۱۴۰۳ نیز گره گشایی از تولید داشته و مسیر را برای تحقق شعار سال فراهم تر سازیم، گفت: عزم جدی در وزارت صمت برای رونق و جهش تولید وجود دارد.

کد خبر 6081415

دیگر خبرها

  • باخت بسکتبالیست های کردستانی در اولین دیدار لیگ دسته اول مردان
  • توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است
  • مولدسازی دارایی‌های دولت برای پشتیبانی از تولید و مشارکت عمومی
  • نخستین مشارکت ایران درمجمع کنفدراسیون پنتاتلون
  • نخستین مشارکت ایران درمجمع کنفدراسیون پنتاتلون آسیا باحضور گودرزی
  • بیش از ۴۰ تن مواد غذایی فاسد در همدان کشف و معدوم شد
  • امنیت غذایی و جهش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد
  • دیدار «السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید
  • ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها مشارکت کردند
  • مشکلات و مسائل مرزهای کردستان در اولویت است