Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک گفت: ورود نامناسب دولت به بخش عرضه مسکن باعث افزایش قیمت‌ها شده به‌طوری که اگر فردی تا سال گذشته می توانست با مبلغ معقولی صاحب خانه شود در حال حاضر با آن مبلغ تنها می تواند خانه ای را رهن کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود نوروزی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص افزایش قیمت خرید و فروش مسکن و اجاره بها با بیان اینکه قیمت مسکن معمولا در ابتدای تابستان تعیین می شود، گفت: افزایش قیمت مسکن بستگی به انصاف مردم و تورم قیمت سایر کالاها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش ۴۰ درصدی کرایه مسکن در اراک

وی افزود: امسال به دلیل افزایش قیمتی که در بخش خرید و فروش مسکن صورت گرفت، اجاره نشینی نیز تحت تاثیر آن با رشد مواجه شد، به صورتی که در برخی از نقاط شهر تا ۴۰ درصد افزایش کرایه نسبت به سال گذشته را هم شاهد هستیم.

نوروزی با بیان اینکه خرید و فروش مسکن دچار رکود شده است، گفت: قیمت مسکن در اراک تا اردیبهشت ماه ۹۸ سیر صعودی داشت ولی پس از آن خرید و فروش مسکن راکد و متقاضی خرید بسیار کم شده است و به نظر می رسد اگر همین روند رکود ادامه دار باشد و به شرط حاکمیت ثبات اقتصادی در کشور، قیمت ها واقعی تر شده و از حباب آن کاسته شود.

فروش تراکم مازاد از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک افزایش قیمت زمین را یکی از دلایل افزایش نهایی قیمت مسکن دانست و تشریح کرد: قیمت زمین در تعیین قیمت نهایی انبوه سازان بسیار موثر است، فروش تراکم مازاد بر ضابطه رینگ بندی که رشدی چند برابری در سال ۹۸ داشته از دیگر دلایل افزایش قیمت مسکن بوده است به طوری که تراکم مازاد در سال ۹۷ از متری ۴۰۰هزار شروع شده و تا متری ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رسیده است؛ این در حالی است که این قیمت در سال ۹۸ با تصویب شورای شهر از متری ۷۰۰هزار تومان شروع شده و به متری ۴میلیون تومان هم می رسد. افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند بتن، سیمان و آهن آلات نسبت به سال گذشته حدود ۲ برابر بوده است که تاثیر مستقیمی در قیمت مسکن داشته است.

ورود نامناسب دولت به بخش عرضه مسکن باعث افزایش قیمت

نوروزی افزایش هزینه نیروی کار را از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده مسکن دانست و افزود: تمامی این مؤلفه دست‌به‌دست هم داده و قیمت مسکن را به این میزان رسانده است. همچنین عدم ارائه مسکن ارزان‌قیمت، عدم عرضه مسکن اجاره به‌شرط تمدید توسط دولت، و ورود نامناسب دولت به بخش عرضه مسکن باعث افزایش قیمت‌ها شده به‌طوری که اگر فردی تا سال گذشته می‌توانست با مبلغ معقولی صاحب‌خانه شود در حال حاضر با آن میزان تنها می‌تواند خانه‌ای را رهن کند.

وی با اشاره به پویش صاحب‌خانه خوب که به تازگی در کشور به راه افتاده تا صاحبان خانه جهت مراعات حال اجاره نشینان کرایه خود را نسبت به سال گذشته به میزان حداقلی افزایش دهند، گفت: این طرح به تازگی کار خود را آغاز کرده است و برای دیدن خروجی نیاز به گذشت زمان است. باید دید که چند درصد مردم از چنین طرح هایی استقبال می کنند چرا که بسیاری از مردم با پول بدست آمده از اجاره منزل خود امرار معاش می کنند و به واقع نمی توانند در طرح هایی از این دست شرکت موثر داشته باشند.

مشارکت حداکثر ۲۰ درصد مردم در طرح صاحبخانه خوب

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک مشارکت مردم در پویش صاحبخانه خوب را حداکثر ۲۰ درصد دانست و تصریح کرد: برای فراگیر شدن چنین طرح هایی نیاز به فرهنگ سازی به صورت گسترده است و نمی توان از همه مردم هم این انتظار را داشت که در این طرح شرکت کنند چرا که مردم بیش از انتظاری که دولت از آنان جهت افزایش ندادن اجاره بها دارد، انتظار همراهی دولت با آن ها جهت جلوگیری از افزایش قیمت مسکن دارند.

سود زیاد وام مسکن با حقوق های امروزی قابل بازپرداخت نیست

نوروزی با اشاره به اینکه افزایش وام مسکن تاثیر چندانی در قدرت خرید مردم ندارد، گفت: سود زیاد بازپرداخت وام مسکن که با تهیه اوراق حق تقدم مسکن به ۲۳ تا ۲۴ درصد می رسد، باعث شده تا بسیاری از افراد از دریافت چنین وامی خودداری کنند چرا که با حقوق های امروزی اصلا نمی توان آن را بازپرداخت کرد. به همین دلیل است که استقبال چندانی از این وام توسط مردم نشان داده نمی شود.

وی تصریح کرد: این تسهیلات برای خانه دار شدن در سال ۹۶ یا ۹۷ بسیار عالی بود منتها در حال حاضر بعید است که تاثیری در خانه دار شدن افراد بگذارد. البته اگر سود وام مسکن نیز کمتر می شد شاید امید به استقبال مردم جهت دریافت آن بود.

هر متر آپارتمان در اراک از متری ۳ میلیون تا متری ۱۴ میلیون تومان

نوروزی با اشاره به حداقل و حداکثر قیمت مسکن در شهر اراک گفت: قیمت آپارتمان دارای سند از متری ۳ میلیون تومان در حاشیه شهر شروع می شود و تا متری ۱۴ میلیون تومان در خیابان های مرکز شهر مانند شهید بهشتی و شهید رجایی ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، داشتن مسکن هم‌اکنون جز محورهای اصلی زندگی هر فرد محسوب می‌شود؛ زیرا ارتباط مستقیم با افزایش سطح کیفیت و رفاه زندگی دارد؛ اما هم‌اکنون قیمت مسکن به حدی افزایش پیدا کرده است که جز دغدغه‌های اصلی به شمار می‌آید.

براساس این گزارش، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۷» تهران را بررسی کنیم.

یک آپارتمان ۸۵ متری دوخوابه در منطقه ۱۷ محله فلاح - سجاد (ع) تهران با پرداخت (۷۰۰ میلیون تومان) ودیعه و کرایه ماهیانه (صد میلیون ریال) قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۹۷) است.

بر اساس آمار قیمت‌ها، برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه، ۶ ساخت در منطقه ۱۷ محله امام‌زاده حسن تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه خواهید بود.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۷ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۷) عمر ساختمان قیمت اجاره (تومان) قیمت رهن (تومان)
آذری ۱۳۹۵ _ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فلاح - شاندیز ۱۳۹۹ _ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
امام‌زاده حسن ۱۳۹۷ _ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
باغ خزانه ۱۳۹۷ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بلورسازی ۱۳۹۶ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جلیلی ۱۴۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
زمزم ۱۳۹۲ ۸,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
زهتابی ۱۳۸۹ _ ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سجاد - فلاح ۱۳۹۷ _ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر، افزایش قیمت مسکن در بازار، مانع بزرگی برای ازدواج و رشد جوانی جمعیت خواهد بود؛ همچنین عده‌از کارشناسان حوزه مسکن اظهار می‌کنند با عرضه واحدهای نهضت ملی مسکن در بازار، قیمت مسکن نزولی خواهد شد؛ اما با گذشت بیش‌از نیمی از عمر دولت سیزدهم و عدم نتیجه سیاست‌های ساخت مسکن، سوال اینجاست با به توجه ماه‌های پایانی این دولت، وعده ساخت و تحویل ۴ میلیون واحد مسکونی چه زمانی محقق خواهد شد؟

کد خبر 6085806 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول
  • مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کامل می‌کنند؟
  • در این منطقه از تهران می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کرد
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان