Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علی اکبر مهدوی، از درمان بیماری ترومبوز وسیع در میانه شریان اصلی دست چپ در بیمارستان امام حسین (ع) خبر داد و افزود: در صورتی که درمان این بیماران در کمتر از ۶ ساعت صورت نگیرد، ممکن است منجر به نکروزبافت و حتی قطع عضو شود.

وی اظهار کرد: درمان ترومبوز وسیع در میانه شریان اصلی دست چپ، بر روی مرد ۶۰ ساله ای انجام شد که بدون هیچ سابقه قبلی دچار درد شدید در اندام فوقانی چپ و متعاقب آن سرد شدن و رنگ پریدگی اندام شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدوی ادامه داد: این بیمار پس از مراجعه به اورژانس تحت سونوگرافی قرار گرفت و در سونوگرافی ترومبوز وسیع در میانه شریان اصلی دست چپ دیده شد، در این بیماران در صورتی که درمان در کمتر از ۶ ساعت صورت نگیرد ممکن است منجر به نکروزبافت و حتی قطع عضو شود.

وی افزود: در این بیمار درمان ترومبوز شریان براکیال در کلینیک «رادیولوژی مداخله ای و درمان های کم تهاجمی» صورت گرفت.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیماری این فرد پس از مراجعه به اورژانس در کمتر از ۳ ساعت تشخیص داده شد و بلافاصله به آنژیوگرافی منتقل شد.

وی ادامه داد: با توجه به سرعت عمل در تشخیص و درمان، بیمار از خطر قطع عضو نجات یافت. در این بیمار با آمبلکتومی که از طریق آنژیوگرافی صورت گرفت، لخته به طور کامل از شریان خارج و بیمار با حال عمومی خوب به بخش منتقل شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: بیماری ترومبوآمبولی شریانی عبارت است از تشکیل لخته خونی در یک شریان ترومبوز که ممکن است به اعضای دور دست برود و موجب بروز آمبولی بیمار شود.

وی افزود: در این بیماری شریان های بزرگ یا کوچک را در هر نقطه از بدن، به ویژه شریان های گردن یا شریان هایی که به مغز، روده، اندام های فوقانی یا کلیه می روند، درگیر می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: بسته به مکان استقرار آمبولی شریانی، مواردی نظیر روده با درد شکمی‌، تهوع‌، استفراغ و شوک، در مغزبا کوری موقت‌، مشکل در تکلم‌، فلج نسبی‌، کاهش شنوایی‌، سردرد و گیجی و در اندام‌ها با درد در اندام فوقانی یا ساق بعد از ورزش (با استراحت فروکش می‌کند)؛ ضعف‌، کرختی‌، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش‌، ضعف یا فقدان نبض بعد از محل انسداد جریان خون بروز می کند و این علائم ممکن است با استراحت فروکش می‌کنند.

مهدوی تاکید کرد: در صورتی که ترومبوز به صورت حاد در شریان های اصلی عروق دست و پا رخ دهد، احتمال خطر ایسکمی و گانگرن اندام و متعاقب آن از دست رفتن عملکرد اندام و یا نقص عضو وجود دارد.

وی در ادامه در مورد علل بروز آمبولی عنوان کرد: لخته‌ها ممکن است در هر بیماری به پوشش یکنواخت قلب یا رگ خونی آسیب بزند، با رشد لخته‌، قسمت‌های کوچک یا بزرگی کنده می‌شوند و با جریان خون به مغز، شکم‌، اندام‌ها یا سایر قسمت‌ها می‌روند.

این متخصص رادیولوژی، بیماری‌هایی که به پوشش عروقی خونی آسیب می‌زنند را؛ آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، آسیب به یک رگ خونی در اثر سانحه یا جراحی‌، بیماری دریچه‌ای قلب‌، حمله گرما و فیبریلاسیون دهلیزی (نوعی ضربان نامنظم قلب‌) عنوان کرد.

مهدوی گفت: سن بالای ۶۰ سال‌، سیگار کشیدن‌، فشارخون بالا، دیابت شیرین و سابقه حملات ایسکمیک گذرا از عوامل تشدید کننده آمبولی شریانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: عواقب مورد انتظار به اعضای آسیب دیده به اندازه رگ خونی آسیب دیده و اندازه آمبولی بستگی دارد و لخته های موجود در اندام ها را می توان با جراحی برداشت و باعث تسکین علائم شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لخته هایی که به مغز، کلیه و روده ها می روند، ممکن است قبل از اینکه بتوان آنها را برداشت، باعث مرگ یا ناتوانی دائمی گردند.

مهدوی گفت: آزمون‌های تشخیصی بیماری آمبولی شریانی می‌تواند شامل آرتریوگرافی (رادیوگرافی خونی پس از تزریق ماده حاجب‌) باشد و درمان زودهنگام‌، ضروری و معمولاً نیازمند جراحی (آمبولکتومی‌) است‌.

وی افزود: جراحی برای ترمیم یا جایگزینی عروق خونی آسیب‌دیده یا برای برداشتن یک لخته به وسیله بالن یا بای‌پس عروقی است و روشهای دارویی شامل ضد انعقادها برای رقیق کردن خون و کاهش احتمال ایجاد بیماری آمبولی شریانی و گشادکننده‌های عروقی برای اتساع عروق خونی می باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان، اذعان داشت: علاوه بر درمان های جراحی که به صورت کلاسیک برای درمان ترومبوزهای شریانی حاد استفاده می شود، با پیشرفت تکنولوژی امکان درمانهای مداخله ای کم تهاجمی از قبیل آمبلکتومی از طریق آنژیوگرافی نیز میسر شده است.

کد خبر 4660920 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیولوژی سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است

درحالی که بار دیگر بارش‌ها و سیلاب، چین را تحت تاثیر قرار داده و به آواره شدن ده‌ها هزار نفر انجامیده است، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین به ویژه در مناطق ساحلی به دلیل استخراج آب‌های زیرزمینی و وزن سنگین ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری در حال غرق‌ شدن هستند.

به گزارش ایسنا، شهرهای متاثر از این روند از جمله «پکن» و «تیانجین» در بخش شرقی چین و در امتداد ساحل قرار دارند. ترکیب عوامل یادشده با افزایش سطح آب دریاها در این شهرهای در حال غرق شدن تا سال ۲۱۲۰ حدود ۱۰ درصد جمعیت نواحی ساحلی چین، یعنی تقریبا ۵۵ تا ۱۲۸ میلیون نفر را در معرض آب‌گرفتگی شهرها، سیلاب و خسارات جبران‌ناپذیر قرار خواهد داد.

کارشناسان در این مطالعه که در مجله «علوم» (Science) منتشر شد، فرسایش خاک و نشست زمین در هر شهر چین با جمعیت بیش از دو میلیون نفر را در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ اندازه‌گیری کردند. از میان ۸۲ شهر ارزیابی‌شده، ۴۵ درصد آن‌ها بیش از سه میلی‌متر در سال نشست می‌کنند و ۱۶ درصدشان هم بیش از ۱۰ میلی‌متر فرو رفته‌اند.

طبق این مطالعه، سه‌چهارم جمعیت شهری چین که در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۲۰ میلیون نفر برآورد شد، در همین شهرهای بزرگ این کشور پهناور جهان زندگی می‌کنند.

به نوشته کارشناسان، به نظر می‌رسد این فرسایش خاک به مجموعه‌ای از عوامل مانند استخراج آب‌های زیرزمینی و وزن ساختمان‌ها بستگی دارد. تعداد آسمان‌خراش‌ها هر روز بیشتر می‌شود، جاده‌ها و بزرگراه‌ها گسترده‌تر می‌شوند و آب‌های زیرزمینی مدام در حال استخراج و استفاده‌اند؛ همگی هم با سرعت بالا.

با اینکه موضوع بالا آمدن سطح آب و فرسایش خاک شهرهای چین مدت‌ها است که مشخص شده، این مطالعه اولین تصویر کلی از این مشکل در مقیاس ملی است. کارشناسان از داده‌های ماهواره‌های سنتینل‌ــ۱ (Sentinel-۱) استفاده کردند که با کمک تجهیزات راداری روزنه مصنوعی تداخل‌سنجی (InSAR) تغییرات عمودی در سطح زمین را اندازه‌گیری می‌کند و این نتایج را با ارزیابی‌های آب زیرزمینی از پایش چاه‌ها و داده‌های وزن ساختمان ترکیب کردند.

این گروه تحقیقاتی نوشت: علاوه بر الگوی ملی فرونشست شهرها، ما عوامل متعدد طبیعی و انسانی را شناسایی کردیم که با این پدیده مرتبط بودند. عوامل طبیعی عبارت بودند از موقعیت زمین‌شناسی هر شهر و عمق سنگ بستر آن که می‌تواند در میزان وزنی که زمین قادر است بدون فرسایش تحمل کند، تاثیر بگذارد.

کارشناسان بین شهرهای در حال غرق‌ شدن و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی نیز ارتباط محکمی پیدا کردند. به گفته آنها، بیشتر تغییرات در آب‌های زیرزمینی ناشی از فعالیت‌های انسانی بود و الگوهای بارش طبیعی تنها در ۱۲ درصد این تغییرات نقش داشت.

به گزارش لایوساینس، شبکه‌ حمل‌ونقل شهری از جمله قطارهای سنگین مترو و لرزشی که ایجاد می‌کنند، همچنین معدن‌کاری و استخراج منابع هیدروکربنی که هر دو حفره‌های خالی در زمین ایجاد می‌کنند، از دیگر عوامل موثر در فرسایش خاک و ترک خوردن زمین هستند.

کارشناسان تاکید کردند: کلید رسیدگی به فرونشست شهرها در چین می‌تواند کنترل طولانی‌مدت و پایدار استخراج آب‌های زیرزمینی باشد.

به گزارش ایندیپندنت، ناپایداری خاک و ترک‌ خوردن زمین و افزایش خطر سیل تهدیدی جدی برای زیرساخت‌ها و انسان‌ها است. بر اساس این تحقیق، شهرهای در حال غرق شدن در سواحل شرقی چین به‌زودی به پایین‌تر از سطح دریا سقوط می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که تا ۱۰۰ سال آینده، ۲۶ درصد این کشور به زیر این آستانه برود. در حال حاضر، حدود شش درصد زمین‌های چین پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سیل در چین (عکس) خسارات و تلفات بی سابقه سیل در چین

دیگر خبرها

  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است
  • کاشت الکترود عمقی مغز برای درمان «سندروم لی» یک زن ۲۳ ساله