Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ محمد آیتی: سال‌هاست که دولت‌ها و رسانه ملی شعار اصلاح الگوی مصرف را سر می‌دهند، اما آمار و ارقام سالیانه نشان می‌دهد که ایران جزو کشور‌های صدرنشین در اتلاف انرژی است.

از طرفی طبق مصوبه مجلس بنا بود برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد برق، دولت خطوط فرسوده انتقال انرژی را تعمیر کند، اما خبری از تحرک در این حوزه نیست و باید منتظر بود و دید آیا در ماه‌های آتی دولت برای ترمیم این خطوط و بطور کلی جلوگیری از اتلاف این انرژی مهم و اساسی دست به کار جهادی خواهد زد یا خیر؟

اسدالله قره‌خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص هدررفت برق و اتلاف انرژی در خطوط انتقال برق گفت: اتلاف انرژی در چندین مرحله رخ می‌دهد و محدود به خطوط انتقال نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله اول این موضوع به پایین بودن راندمان نیروگاه‌ها برمی‌گردد. بازده نیروگاه‌های داخلی کمی بیش از ۳۰ درصد است در حالی که این مقدار برای کشور‌های توسعه‌یافته در حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد است. متاسفانه نیروگاه‌های داخلی کشور قدیمی است و درصد راندمان قابل ملاحظه‌ای ندارند. همین موضوع، مهم‌ترین دلایل هدررفت برق است.

قره‌خانی تصریح کرد: فرسودگی خطوط انتقال و توزیع، استفاده از وسایل غیراستاندارد الکتریکی با شاخص‌های پایین انرژی و فاقد گرید سبز از دیگر دلایلی است که در خصوص اتلاف انرژی می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

نماینده علی‌آباد کتول در مجلس دهم یادآور شد: تمامی این مسائل به بالا بودن شدت انرژی در کشور می‌انجامد، شاخصی که برای بررسی انرژی مصرف شده برای تولید یک کالای معین به کار می‌رود و اکنون ایران دارای یکی از بالاترین شاخص‌های شدت انرژی در جهان است.

قره‌خانی در ادامه گفت: به علت هدررفت برق و اتلاف انرژی، امکان محاسبه قیمت مقطوع مقدور نیست، چراکه هزینه بالایی که برای جبران این انرژی اتلاف شده صرف می‌شود، مقبول مردم نیست. باید برای تعیین قیمتی مقطوع، اصلاحات لازمه در خصوص بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها و ترمیم خطوط انتقال و توزیع صورت گیرد و تنها در این صورت شرکت برق می‌تواند قیمت تمام شده تولید را بر اساس استاندارد‌ها اعلام کرده و بالا ببرد. همچنین در صورت انجام شدن این تغییرات، قطعاً قیمت نهایی تولید برق کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون انرژی دلیل انجام نشدن این اصلاحات را نیاز به سرمایه‌گذاری دانست و افزود: هزینه‌های مربوط به این اصلاحات از طریق سرمایه‌گذاری تامین می‌شود. البته لازم به ذکر است در خصوص این امر کوتاهی‌هایی از سوی شرکت برق نیز صورت گرفته است، زیرا طبق برنامه پنجم در صورت بهینه‌سازی خطوط انتقال برق، انرژی صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار جهت صادرات تعلق می‌گیرد که متاسفانه این قانون عملیاتی نشده است و بی‌توجهی و کوتاهی شرکت برق در این خصوص قابل انکار نیست لذا با روال در پیش گرفته شده از سوی وزارت نیرو و شرکت برق، در صورت عدم افزایش قیمت برق این بهینه‌سازی‌ها انجام نخواهد گرفت.

خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 هدررفت برق خطوط انتقال برق اتلاف انرژی اصلاح الگوی مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۴۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری تبدیل وضعیت نیرو‌های ایثارگر در شرکت آبفای استان یزد

محسن خوشبین مسئول امور ایثارگران و ستاد راهیان نور شرکت آبفای استان یزد بر تسریع در روند تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت آبفای استان یزد تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های مستمر، ۴۳ نفر از ایثارگران مجموعه آبفا تاکنون تبدیل وضعیت شده اند که ۳۰ نفر مربوط به سال گذشته است.

او تعداد ایثارگران شرکت آبفای استان یزد را ۲۵۹ نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد چهار نفر شهید، ۳۵ نفر جانباز و ۲ نفر آزاده می‌باشند.

مسئول امور ایثارگران و ستاد راهیان نور شرکت آبفای استان یزد برقراری ارتباط و تعامل سازنده با مسئولان ایثارگر در دستگاه‌های اجرایی مختلف به منظور حل موضوعات مرتبط با ایثارگران را مهم برشمرد و ادامه داد: بازدید از خانواده شهدای شرکت، برپایی غرفه در راهپیمایی ۲۲ بهمن، برگزاری همایش فرهنگی دختران و مادران، بازدید از ۱۵ خانواده شهید استان، برگزاری مراسم تجلیل از ایثارگران صنعت آب و برق استان، برگزاری مراسم یادواره شهدای شرکت و برگزاری جلسات منسجم ایثارگران وزارت نیرو استان از جمله برنامه‌های فرهنگی این امور در سال گذشته است.

خوشبین با تاکید بر جلب مشارکت تمامی همکاران به ویژه معاونین و مدیران حوزه ستادی برای حل موضوعات ایثارگران شرکت و دیگر مراجعه کنندگان ایثارگر گفت: میزخدمت ایثارگران با حضور نمایندگان آبفای کشور و وزارت نیرو به منظور اتخاذ راهکار‌های مناسب برای حل مشکلات ایثارگران برپا شد.

او با اشاره به اجرای تقویم برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی امور ایثارگران با رویکرد ارتقاء روحیه ایثارگری در سطح سازمان، گفت: برگزاری نمایشگاه به مناسبت گرامیداشت ایام الله‌های سال به خصوص ۲۲ بهمن، روز قدس و هفته دفاع مقدس، تجلیل از آزادگان شرکت، برگزاری اردو‌های زیارتی سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و راهیان نور، ارسال کمک‌های معیشتی به مراسم اربعین، ارسال نیرو فنی و متخصص به قرارگاه وزارت نیرو جهت مراسم جهانی اربعین، بزرگداشت روز ۹ دی به همراه تقدیر از اولین شهید وزارت نیرو، غبارروبی آرامگاه شهدای گمنام و نام گذاری ۴۶ تاسیس شرکت به نام شهدا استان از دیگر اقدامات این امور است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • معرفی انواع خطوط هوایی و مسیرهای پروازی به ترکیه
  • بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است
  • پیگیری تبدیل وضعیت نیرو‌های ایثارگر در شرکت آبفای استان یزد
  • عملیات ترمیم خط لوله انتقال آب از زاینده رود به کاشان
  • ۳ هزار کیلومتر از خطوط انتقال آب لرستان نیازمند بهسازی است
  • قدرت غیر قابل انکار سپاه بر هم زننده تمامی معادلات جهانی
  • چابک سازی سازمان غذا و دارو؛ هیچ کوتاهی قابل اغماض نیست
  • وزیر کار: بخش قابل‌توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است