Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، روز گذشته جمعی از مدیران شهری به همراه مدیرکل هنرهای نمایشی، میهمان سعید اسدی، مدیر مجموعه تئاترشهر بودند و پیرامون جدیدترین اقدامات مشترک برای پویایی هرچه بیشتر محوطه این مجموعه و رفع آسیب‌های آن تصمیم‌گیری کردند. بر این اساس مقرر تا پایان هفته جاری پیش‌نویس تفاهم صورت گرفته تدوین و به تایید طرفین برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید اسدی: برنامه‌ریزی فراگیر برای اجراهای میدانی محوطه تئاتر شهر

در ابتدای این نشست مدیر مجموعه تئاتر شهر ضمن تشکر از شهردار منطقه ۱۱ و همکاران ایشان در حل معضل آشفتگی فضای چهارراه ولیعصر و ساماندهی دست‌فروشان، دوره کنونی را یکی از درخشان‌ترین مقاطع تعامل تئاترشهر با شهرداری دانست. اسدی ضمن اشاره به جلسات متمادی و پی‌گیری‌های انجام شده برای رفع سلبی معضلات مجموعه تئاتر شهر، گام دوم در این زمینه را به صورت ایجابی، برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای نمایشی فراگیر به صورت پیوسته در فضای پیشخوان تئاتر شهر و محیط پیرامونی آن در تمام طول سال دانست که تئاتر شهر با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی برنامه‌هایی برای اجرای تئاتر محیطی، تئاتر شورایی و مناظره‌ای در دست اقدام داریم.

مدیر مجموعه تئاتر شهر در ادامه افزود: باید تکلیف ساختمان کناری تئاتر شهر نیز روشن شود و با تبدیل آن به یک مرکز رشد تئاتری، موزه زنده هنرهای نمایشی، کتابخانه، فضای نمایشگاهی و گالری خیابانی به توسعه امکانات نمایشی در این فضا کمک کنیم. همچنین درگاه‌های ارایه و فروش مهارت‌های هنری و شکل دهی به بازار مهارت‌های هنری به جای محصول از دیگر طرح‌هایی است که شهرداری می‌تواند در به ثمر رسیدن آن نقش اساسی داشته باشد.

آبادیان: تئاترشهر مهم‌ترین ذی‌نفع فضای بوستان دانشجوست

نصرالله آبادیان (شهردار منطقه ۱۱) نیز در این جلسه ضمن اشاره به اجرای طرح انضباط شهری و پیراستن فضای پیرامونی مجموعه تئاترشهر خواستار همکاری هرچه بیشتر هنرمندان و رسانه‌ها در به ثمر رسیدن اهداف این طرح شد.

او در ادامه، پیشخوان مجموعه تئاترشهر را فضایی کاربردی برای عرضه دائم آثار نمایشی دانست و اعلام کرد مجموعه شهرداری و سازمان فرهنگی هنری آمادگی کامل دارد تا در زمینه پشتیبانی مالی و سخت‌افزاری اجرای آثار نمایشی در  پهنه رودکی و از جمله در پیشخوان تئاتر شهر با مجموعه تئاتر شهر همکاری کند.

شهردار منطقه ۱۱ در ادامه افزود: ما در حال جلب نظر اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر هستیم تا از سال آینده ردیف بودجه مستقلی برای اجرای آثار نمایشی میدانی در این پهنه اختصاص پیدا کند و امیدواریم شاهد اجراهایی بر مبنای اولویت‌های فرهنگ شهروندی هم باشیم.

او در انتها افزود: شهرداری تمام قوای خود را برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی رویدادهای نمایشی این فضا به کار خواهد بست.

شهرام کرمی: سپاسگزاری از نگاه مثبت شهرداری به مقوله تئاترشهر

در انتهای این جلسه شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور) ضمن قدردانی از حسن نظر و نگاه مثبت و کمکی که به حل معضل فضای بیرونی تئاتر شهر که مطالبه‌ای چندساله بوده است، گفت: تعامل و همکاری ما می‌تواند به خروج از این شرایط کمک کند. ما می‌دانیم که چه فشاری را از جانب دست‌فروشان تحمل می‌کنید ولی واقعیت این است که آنها نیز برای معیشت خود نیاز به مکان‌های مجزایی دارند و نباید مجموعه تئاتر شهر به مکانی که ثبت ملی شده است در این زمینه متضرر شود.

کرمی در ادامه ضمن اعلام آمادگی اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر تئاتر خیابانی برای مشارکت در این مهم از ارایه پیش‌نویس تفاهم‌نامه تا چهارشنبه هفته جاری خبر داد.  

شایان ذکر است در این دیدار علاوه بر شهردار منطقه ۱۱، شهردار ناحیه ۱، جمعی از معاونان شهرداری منطقه ۱۱ و سامان خلیلیان، رییس دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی نیز حضور داشتند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۴۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر، فرصتی تازه برای زندگی است

روز ملی هنر‌های نمایشی که هم‌زمان با روز جهانی تئاتر (۲۷ مارس) در ایران برگزار می‌شود، روزی برای بزرگ داشت هنر تئاتر که به‌عنوان هنر مادر در میان هنر‌های نمایشی فعالیت می‌کند.

کاظم نظری، در پیامی به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی، هر روز را روز ِتئاتر دانست؛ چرا که هر روز، انتظاری تازه برای اتفاقی نو و فرصتی تازه برای زندگی است.

در متن پیام مدیر کل هنر‌های نمایشی آمده است:

«هفتم فروردین ماه، روز ِملی هنر‌های نمایشی، به عنوان حقیقتی ناگزیر و ضرورتی دلپذیر برای همگان است.

ضرورتی که بیش از آن که ایجابی هنری باشد؛ نیاز زندگیِ فردی و مولفه‌ای برای زیستِ ارزشمند اجتماعی است که در ادوار مختلف تاریخی، از دل زمان، عبور کرده و، چون از متن زندگی و بطن تفکر و دغدغه‌های درونی انسان، برآمده و بالیده است؛ تو گویی همزاد آدمی است و همچون هویت خاص هر فردی، هر متن نمایشی و هر بازی بازیگری نیز روی صحنه یا سطح خیابان، در هیئت آدمی یا در شمایل چیزی یا سایه و پیکرک‌هایی برساخته از خیال و نخ و پارچه و...، همه و همگی، جهان متفاوت خود را دارند و امضای منحصر به فرد خود را و چه بسیار بوده‌اند کسان که پیام زندگی را در صحن هنر و بر صحنه‌های تئاتر، دریافته و با صداقتی شایسته انسان، با مخاطب خود در میان گذاشته‌اند و در فرصت کوتاه عمر آدمی، دیگران و خویش را به خیمه‌زدن و تامل در عرض زندگی و یافتن پاسخی برای چگونه بودن، چگونه ماندن و چگونه رفتن، صرف کرده‌اند و با اغتنام فرصت، نقشی از خود به صحنه زده و به یادگار بر جای گذاشته‌اند تا نام و صدایشان را به یاد داریم و چه بسا به نیکی یاد کنیم؛ چرا که آن چه می‌ماند؛ صدای روشن و هدایتگرِ حقیقت است و نغمه و نقشی که مردم، به یاد می‌سپارند و باور کنیم که این، تئاتر است که بدون مردم و مخاطبان همیشه آشنای خود، بی‌تردید سرمایه‌ای ندارد برای ماندن و برای تداوم داشتن.

روز ملی هنر‌های نمایشی، روز بازیابی این راز و پاسداشتِ این سرمایه و این نقش‌آفرینی و شناسایی رمز ماندگاری و نگهداشت حرمت این عرصه و صحنه است در همراهی دست‌ها و اندیشه‌های تحوّل‌گرا و معنابخش و جستجوی تئاتر و رسالت بزرگش که به این هنر اصیل و روز آمد و مدرن، هویت و جهت می‌دهد و از این منظر، هر روز، روز ِتئاتر است؛ چرا که هر روز، انتظاری تازه برای اتفاقی نو و فرصتی تازه برای زندگی است؛ زندگی‌ای که امیدوارانه هر روز می‌گوید، امّا باز باید بود؛ باید زیست! این روز ِناگزیر، بر تمامی آنانی که در تئاتر، مفهوم والای زندگی و تداوم سربلندی خود و فرهنگ و کشور خویش را جستجو می‌کنند؛ مبارک باد.»

تئاتر آینه‌ای برای بازتاب جوامع

محمد اله یاری فومنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در پیامی هفتم فرودین مصادف با روز ملی هنر‌های نمایشی را تبریک گفت.

در این پیام آمده است تئاتر آینه‌ای است که همواره در طول تاریخ بازتابی قوی از جوامع ارائه کرده و در کشور ما نیز از دیرباز تا کنون این هنر جلوه و ظهور خاصی داشته است.

هفتم فروردین مطابق با ۲۷ مارس، روز جهانی تئاتر، از سال ۹۶ به عنوان روز ملی هنر‌های نمایشی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

تقارن این روز با ایام نوروز ایرانی و همچنین ماه مبارک رمضان در چرخش ایام را به فال نیک میگیریم؛ چرا که هنر‌های نمایشی آئینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر روایت‌گر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی هستند.

بنیاد رودکی به عنوان مجموعه‏‌ای که یکی ازرسالت‌های خود را ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و هنر والای تئاتر و خدمت‌‏رسانی هرچه بیش‏تر به هنرمندان این رشته می‌‏داند، تلاش کرده تا همان‏طور که در مصوبه شورای‏عالی انقلاب فرهنگی آمده است، این هنر را به عنوان مقوم فرهنگ و بسترساز ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در اولویت‏ خود و بخش‏‌های زیر مجموعه‌اش قرار دهد.

بدون تردید بنیاد رودکی با امکانات و تجهیزات کم نظیرش یکی از مکان‏‌های شاخص اجرای آثار فاخر نمایشی در ایران است و برای هنرمندان حوزه نمایش که سال‏های متمادی در این وادی تلاش کرده و کسب تجربه کرده‌اند، مکانی ایده آل است که برای اجرای هنر نمایش فاخر مد نظر دارند.

سالن اصلی تالار وحدت، برج آزادی، تالار حافظ و تالار فردوسی زیرمجموعه‌های بنیاد رودکی هستند که امکان اجرای آثار نمایشی متنوعی را برای هنرمندان فراهم کرده است.

امید است با سرلوحه قراردادن شعار عدالت فرهنگی دولت مردمی با حضور اهالی فرهیخته فرهنگ و هنر شاهد جلوه‌های باشکوه هنر نمایش ایرانی و اسلامی در ستایش اندیشه و فرهنگ و تاریخ این ملت پرافتخار باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر
  • روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد
  • تجلیل از پیشکسوتان و فعالان تئاتر یزد در آیین روز ملی هنرهای نمایشی
  • جشن روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی در اهر
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز هنرهای نمایشی
  • تئاتر، فرصتی تازه برای زندگی است
  • آن چه می‌ماند، صدای روشن و هدایتگر ِحقیقت است
  • پیام ۲ زبانه مدیرکل هنرهای نمایشی برای روز ملی و جهانی تئاتر
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی