Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@09:30:09 GMT

بررسي تجارب ادغام‌هاي شکست‌خورده

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۴۶۶۶

بررسي تجارب ادغام‌هاي شکست‌خورده

خبرگزاري آريا - در عصر‌ گذار و تحول، خريد سريع‌تر از ساختن مي‌تواند سبب پيشرفت شود. ديناميک بالاي رقابت تحت‌تاثير تکنولوژي و جهاني‌شدن، باعث شده ادغام و جذب چيزي بيش از يک گزينه و به‌عنوان يک ضرورت، پيش روي شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات باشد.
به‌نظر مي‌رسد از منظر جهاني، درها براي افزايش ادغام و جذب در بانک‌ها و بازارهاي سرمايه در سال 2019‌، در‌حال باز‌شدن بوده و بسياري از سازمان‌ها تمايل دارند و آماده انجام معاملات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل متعددي موجب ميل فزاينده به ادغام شده که عبارتند از: اصلاحات مالياتي، قوانين زيست‌محيطي سازگار با تجارت، افزايش نرخ ‌بهره و سطوح سرمايه‌اي وسيع.
با وجود اين، فشارهاي ساختگي اقتصاد‌ کلان ممکن است در سال 2020 رکودي عميق را رقم بزند؛ بنابراين سازمان‌هايي که به فرصت‌هاي بازار مي‌انديشند بايد خيلي زود تصميم بگيرند. سال 2018‌، سالي نسبتا قوي در زمينه ادغام، به‌طور کلي و ادغام بخش بانکي، به‌طور خاص بوده است.
در 6 ماهه اول سال 2018، ادغام در بازارهاي جهاني به‌سطح 11 سال پيش يعني پيش از وقوع بحران بزرگ رسيده است و طبق گزارش‌ها حجم معاملات ادغام در اين برهه، معاملات کلان با حجم پنج ميليارد دلار و بالاتر از آن ثبت شده و ميزان کلي آنها به حدود 3.5 تريليون دلار رسيده است. در جهان در بخش بانکي طي سال 2017 در زمينه ادغام و جذب، 697 معامله به ارزش 108 ميليارد دلار به ثبت رسيده است. همچنين بالاترين ميزان جذب و ادغام، مربوط به کشورهاي ايالات متحده، کانادا و استراليا بوده است و انگلستان، کانادا و شيلي مهم‌ترين مقاصد سرمايه‌گذاري بوده‌اند.
ادغام بانک‌ها و موسسات مالي در کشور ما موضوعي است که در دستورکار مجموعه تصميم‌گيران اقتصادي کشور قرار گرفته و گام‌هاي نخست آن نيز برداشته شده است، اما براي توفيق بيشتر در اين تصيم نيازمند واکاوي ابعاد آن هستيم. ادغام نيز به مانند ديگر فعاليت‌ها و معاملات انسان داراي دو جنبه پيروزي و شکست است، بنابراين بايد تجارب ادغام‌هاي موفق و شکست‌خورده در دنيا را به‌خوبي تحليل کنيم. وقتي صحبت از شکست ادغام به‌ميان مي‌آيد، ادغام دو شرکت Time Warner وAOL که جزو بزرگ‌ترين کمپاني‌هاي رسانه‌اي ايالات متحده بودند، قابل ذکر است که بزرگ‌ترين اشتباه تاريخ کسب‌وکار و يک شکست کامل محسوب مي‌شود که 98 ميليارد دلار زيان به بار آورد.
محققان، دلايل فرهنگي و عدم هدايت صحيح فرآيند ادغام و نبود تجربه کافي در مديريت تغيير و تحول را از دلايل اصلي شکست پروژه ادغام بيان کرده‌اند. از ديگر ادغام‌هاي شکست‌خورده مي‌توان به ادغام مايکروسافت با نوکيا اشاره کرد. اين ادغام زماني صورت گرفت که ديگر دير شده بود و مايکروسافت در يک اشتباه راهبردي-زماني دست به خريد نوکيا به مبلغ هفت ميليارد دلار در سال 2014 زد که جنگ را به اپل و پلتفرم اندرويد باخته بود و مجبور به کاهش 15هزار نفري نيروي انساني شرکت نوکيا شد.
درواقع اينجا شکست، زمينه و دليل تکنولوژيکي داشت. ادغام شکست‌خورده ديگري، ادغام گوگل با شرکت نست (nest) بود. گوگل براي جبران عقب‌افتادگي خود در زمينه سخت‌افزار که همپاي رشد اين شرکت در زمينه نرم‌افزار نبود، در سال 2010 در معامله‌اي 2/3 ميليارد دلاري، اقدام به خريد شرکت نست کرد که در زمينه ساخت خانه‌هاي هوشمند و ابزارهاي سخت‌افزاري ساخت منازل هوشمند فعاليت مي‌کرد که اين کار را از طريق جذب دو تن از مهندسان سابق اپل انجام داد. اما به‌دليل مشکلات داخلي شرکت گوگل و عدم همخواني سياست‌هاي داخلي دو شرکت، مهندسان گوگل را ترک کردند.
زيان 9 ميليارد دلاري ناشي از ادغام دو شرکت «اچ ‌پي» و اتونومي، ادغام شکست‌خورده بين گوگل و موتورلا، زيان بالاي ناشي از ادغام آلکاتل و لوسنت در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات، خريد شرکت خودروسازي روور (rover) توسط شرکت بي‌ام‌دبليو (BMW) در سال 1994 که به‌خاطر تفاوت‌هاي فرهنگي دوشرکت به شکست انجاميد و بي‌ام‌دبليو مجبور به فروش اين شرکت به کمپاني فورد شد، فقط تعدادي از اين ادغام‌هاي شکست‌خورده در حوزه‌هاي مختلف هستند. در زمينه بانکي نيز داستان‌هاي مشابهي وجود دارد. ادغام شرکت سرمايه کانتري وايد در بانک آمريکا در سال 2008 که در اثر ترکيدن حباب مسکن و زيان بخش املاک و مستغلات به شکست انجاميد و وال‌استريت ژورنال از آن به‌عنوان بدترين معامله در تاريخ مالي آمريکا ياد کرد، يکي از اين نمونه‌هاست. ادغام دويچه‌بانک و بانکرز تراست مثال ديگري در اين خصوص است.
در اواسط دهه 1990‌، دويچه‌بانک براي رقابت با بانک‌هاي وال‌استريت مانند جي‌پي‌مورگان و گلدمن‌ساکس اقدام به جذب و ادغام موسساتي مانند بانکرز تراست کرد، اما اين موسسه در آن زمان داراي دارايي‌هاي سمي بود. سرمايه‌گذاري‌هايي با ريسک بالا کرده بود و حسابرسي تقلبي داشت، به‌هرحال تحت‌تاثير اين ادغام براي مدتي دويچه بانک به‌عنوان بزرگ‌ترين بانک جهان شناخته شد، اما بعدها ميلياردها دلار را به‌خاطر اين ادغام قمارگونه از دست داد.
در پايان بايد گفت ادغام و تمليک، همانند بسياري از فرآيندها و کسب‌وکارهاي مالي ديگر، داراي ريسک‌هاي مخصوص به خود است که بايد به مديريت آنها پرداخت. مواردي مثل انحصاري‌شدن، رشد کردن و بزرگ شدن، ريسک‌هاي بدهي (اهرم مالي) بالا و ورشکستگي، مشکلات مربوط به ايجاد انسجام و هماهنگي بين شرکت‌ها، اختلاف در قوانين و مقررات، اختلاف‌ها و مشکلات حاصل از ترکيب منابع انساني شرکت‌هاي هدف، مسائل سياسي، مباحث مالياتي و تغيير در ارزش سهام سهامداران ازجمله ريسک‌هايي هستند که در فرآيند ادغام و تمليک وجود دارند که بايد براساس اصول علمي، به شناسايي و مديريت آنها پرداخت و ادغامي موفق خواهد شد که با تکيه بر شناخت دقيق ابعاد و جوانب موضوع صورت گيرد.
*عضو هيات‌علمي دانشگاه
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، حسن پرکار در گفتگویی با بیان اینکه متقاضیان حج تمتع امسال این استان طبق نوبت اعلام شده از امروز (پنجم) تا شانزدهم اردیبهشت ماه برای انجام واکسیناسیون اجباری فرصت مراجعه دارند، اظهارکرد: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

وی اظهار کرد: تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیانی که در ۲ سال گذشته این واکسن را تزریق نکرده‌اند، اجباری است.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی با بیان اینکه در مشهد حدود ۱۰ هزار نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروانها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، ادامه داد: با توجه به مدت مشخص جهت تزریق واکسن برای حجاج تمتع، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرخراسانی را هم در مشهد با توجه به زیارتی بودن این شهر داریم.

وی ادامه داد: شمار متقاضیان حج تمتع امسال استان خراسان رضوی ۹ هزار و ۵۶۷ نفر هستند که در قالب ۶۷ کاروان به این سفر زیارتی اعزام می‌شوند، ۳۹ کاروان از این شمار متعلق به مشهدی‌ها است.

پرکار گفت: تامین عوامل یکی از آشپزخانه‌های مرکزی در مکه نیز با خراسان رضوی و به تعداد ۱۰۰ نفر است که معاینات پزشکی این تعداد از روز گذشته در مشهد آغاز شده است.

شایان ذکر است، نخستین کاروان اعزام متقاضیان حج تمتع امسال خراسان رضوی از روز ۲۹ اردیبهشت ماه جاری آغاز می شود و تا ۱۲ خرداد ادامه دارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899103

دیگر خبرها

  • 92 گل خورده؛ شفیلدیونایتد بدترین خط دفاعی در تاریخ لیگ برتر انگلیس
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • چه چیزی باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود؟
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود
  • افتضاح تاریخی؛ رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر انگلیس!
  • بازدید مدیرعامل بانک مسکن از شرکت ناواکو و تاکید بر استفاده از ظرفیت ها، تجارب و دانش بومی شرکت در جهت افزایش نوآوری، درآمدزایی و خودکفایی مالی
  • دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده/اسرائیل شکست خورده