Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام مسعود داستار، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج امروز، 17 تیرماه در حاشیه جشن کاروان زیر سایه خورشید، گفت: طبق اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد قدمگاه امام رضا(ع) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین، پرویز یزدان‌پناه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن تبریک دهه کرامت گفت: برای ما افتخار است که پرچم امام رضا(ع) به این دانشگاه آورده شده است و میزبان خادمان امام هشتم هستیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم از فضای معنوی بوجود آمده در دانشگاه برای خودسازی خودمان در دانشگاه استفاده کنیم و خدمتگزار خوبی برای امام رضا(ع) باشیم.

بنابر این گزارش، همچنین، حجت‌الاسلام کمیلی، یکی از خادمان حامل پرچم امام رضا(ع) نیز در این آیین گفت: هرکسی می‌خواهد حرم امام رضا(ع) را زیارت کند زیارت پرچم حرم همان زیارت امام رضا(ع) است.

وی در پایان اظهار کرد: این پرچم‌گردانی و تبرک‌جویی از پرچم، سابقه‌ای دیرینه دارد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کهگیلویه و بویراحمد معارف کاروان زیر سایه خورشید خدام رضوی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غارت گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد/ تجویز نسخه‌های پیشگیری روی کاغذ مسئولان

غارت و ریشه‌کنی گیاهان دارویی و کوهی در کهگیلویه و بویراحمد قصه‌ای تلخ و تکراری است که با وجود وعده‌های مکرر مسئولان برای برخورد و جلوگیری، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، با آغاز فصل بهار و زنده شدن طبیعت رویش و سرسبزی گیاهان و درختان روحی تازه در کالبد طبیعت می‌دمد و انسان با تماشای تغییر در چهره طبیعت دچار نشاط مضاعف می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن طبیعت چهارفصل، خاستگاه بیش از دو هزار گونه گیاهی است و در فصل بهار طبیعت این استان شاهد رخ‌نمایی انواع گیاهان دارویی و غیردارویی است.

با شروع فصل بهار گرچه تحول در عرصه طبیعت نوید تغییر فصل و گذر از زمستان سرد دارد اما صدای به هم ساییده شدن دندان طمع سودجویان لرزه بر اندام طبیعت تازه جان گرفته می‌اندازد، سودجویانی که جز پر شدن جیب خود به هیچ چیز دیگری نمی‌اندیشند و بلای جان گونه‌های گیاهی دارویی در پهنه رشته کوه‌های زاگرس هستند.

اگر در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت به کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق سردسیری و شهر یاسوج گذری داشته باشیم، افرادی را مشاهده می‌کنیم که در کنار جاده‌ها یا در خیابان‌های شهر مشغول فروش گیاهان کوهی هستند.

تبدیل خیابان سینمای یاسوج به بازار عرضه گیاهان کوهی

خیابان سینمای شهر یاسوج که روزگاری با وجود سینما در آن اشاعه فرهنگ می‌شد، امروزه جایگاه فروش غیرقانونی و بازار سیاه گیاهان کوهی و دارویی است و تبلیغ فرهنگ جای خود را به یک ضدفرهنگ نگران‌کننده داده است.

فروش انواع گیاهان دارویی و کوهی نظیر تره، بُن‌سرخ، سیر، موسیر، قارچ، کنگر، کرفس، بیلهر، ریواس، بنه، کلخنگ، آویشن در بین برخی از مردم کهگیلویه و بویراحمد عادی شده‌است و هر چه زمان می‌گذرد کمبود برخی از این گیاهان در بستر طبیعت کهگیلویه و بویراحمد بیشتر لمس می‌شود.

نبود مدیریت صحیح و عزم جدی جهت برخورد با افراد خاطی باعث شده است تا ریشه‌کنی و فروش گیاهان دارویی نه تنها به راحتی صورت بپذیرد، بلکه به یک موضوع قابل هضم و پیش پا افتاده برای مردم تبدیل شود.

سود بالا، ناچاری فروشنده و وَلع خریدار مؤثر در ریشه‌کنی گیاهان کوهی

یکی از فروشندگان گیاهان دارویی و کوهی که مردم سال‌ها وی را مشغول به این کار در شهر یاسوج می‌بینند و می‌شناسند، می‌گوید: برخی از افراد هستند که این گیاهان را از کوه تهیه می‌کنند و به بازار می‌آورند و ما به‌صورت عمده از آنها خرید می‌کنیم.

وی علت روی آوردنش به این شغل را ابتدا ناچاری و مخارج بالای زندگی می‌داند و می‌گوید که سود خیلی خوبی در این کار وجود دارد.

یکی دیگر از فروشندگان گیاهان دارویی و کوهی در شهر یاسوج نیز می‌گوید: کارگر روزمزد هستم و هر ساله با شروع فصل بهار به جمع‌آوری گیاهان دارویی و کوهی نظیر بیلهر، کنگر، قارچ، تره، بُن‌سرخ و موسیر روی می‌آورد و آنها را در شهر برای فروش عرضه می‌کند.

به گفته وی سود فروش دو کیلو قارچ مساوی با دستمزد هشت ساعت کار کارگری است.

فروشنده دیگری که از ته دل ناراحت ریشه‌کنی گیاهان کوهی است، می‌گوید: این گیاهان هم روزی تمام می‌شوند، قبلاً این‌طور نبود و تهیه گیاهان به دلیل وفور زحمت زیادی نداشت، اما امروز به سختی و با پذیرش خطرات بسیار برخی از این گیاهان تهیه می‌شوند.

نه تنها فروشندگان گیاهان دارویی که خریداران این گیاهان نیز وَلع خاصی برای خرید این گیاهان دارند و همین امر باعث شده است که سودجویان برای غارت این گیاهان بیشتر تحریک شوند.

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، می‌گوید: مقابله با متعرضان به منابع طبیعی و گیاهان مرتعی به صورت جدی‌تر در دستور کار است.

وی با اشاره به وضعیت خاص منابع طبیعی در استان به‌عنوان دارنده سرانه نخست جنگل در کشور، وجود حدود ۸۷ درصد مساحت استان در عرصه‌های ملی و رویش دوهزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان، می‌افزاید: عرصه‌های سخت‌گذر، زمینه را برای فعالیت سودجویان به وجود آورده است.

کاشت گیاهان دارویی توسط انجمن‌های مردمی

جاوید بخت تصریح می‌کند: در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس در منطقه دیمشوک با مشارکت شهروندان طبیعت دوست در عرصه‌های منابع طبیعی کشت شد و برنامه‌های کاشت آنغوزه، باریجه و دیگر گیاهان مرتعی نیز در حال اجرا است.

وی با اشاره به جریمه‌های ریشه‌کنی گیاهان کوهی می‌گوید: جریمه ریشه‌کنی هر بوته بر اساس قانون یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است و در سال گذشته حدود ۱۰ تن انواع بوته گیاهی دارویی از سودجویان در استان کشف و امحا شد و در سال‌جاری نیز تاکنون دو تن دیگر از این گونه‌های ارزشمند کشف و امحا شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم فرهنگ‌سازی به‌خصوص از طریق صداوسیما، رسانه‌های ارتباط‌جمعی، تشکل‌های مردم‌نهاد و همچنین همکاری سایر دستگاه‌ها در مقابله با بوته‌کنی و فروش گیاهان مرتعی تاکید می‌کند.

فرهنگ‌سازی و برخورد قاطع با خاطیان در ریشه‌کنی و فروش گیاهان دارویی

حامد رهبر معاون دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر لزوم حفظ طبیعت و پیشگیری از تخریب آن می‌گوید: دستگاه‌های اجرایی باید با بوته‌کنی و فروش گیاهان دارویی مقابله و اقدام کنند و ایجاد تورهای ایست و بازرسی، تشکیل پرونده و برخورد قضائی، نصب بنر و تابلو باهدف آگاهی‌بخشی و یادآوری از مهم‌ترین راهکارها جهت مقابله با ریشه‌کنی گیاهان مرتعی در استان است.

کیوان آشنا شهردار یاسوج نیز در این ارتباط می‌گوید: برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های آگاهی‌بخشی، نصب بنر و تابلو در سطح شهر باهدف فرهنگ‌سازی از طرف شهرداری در دستورکار است.

وی از برخورد قانونی با فروشندگان گیاهان کوهی که در سطح شهر یاسوج سد معبر کردند، خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی از افراد با بساط کردن فروش گیاهان کوهی در معابر شهری باعث ایجاد مزاحمت و زشت شدن چهره شهر می‌شوند که قطعاً با این افراد برخورد قانونی انجام می‌شود.

کد خبر 741651

دیگر خبرها

  • تصادف ۳ خودرو با ۳ کشته در مسیر یاسوج به اصفهان
  • تصادف با سه فوتی در جاده یاسوج_ اصفهان
  • آمار داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ کهگیلویه و بویراحمد
  • روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به سرطان مبتلا می شوند
  • ثبت بیش از ۳ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد
  • غارت گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد/ تجویز نسخه‌های پیشگیری روی کاغذ مسئولان
  • تصادف زنجیره‌ای در یاسوج ۸ مصدوم برجای گذاشت
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در تیپ ۴۸ فتح
  • درخشش هنرمندان لنده‌ای در ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم
  • جریمه ۱۶ میلیارد ریالی قاچاقچی دام در یاسوج