Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، طی سال‌های اخیر برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات و بحرین، برای عادی سازی روابط خود با صهیونیست‌ها تلاش‌های ویژه ای کرده اند. این روابط که سال‌ها پشت پرده انجام می‌شد در ماه‌های اخیر با فشارهای حامیان رژیم صهیونیستی در مسیر علنی شدن قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همراهی کشورهای عربی با طرح ضد فلسطینی «معامله قرن»، برگزاری نشست منامه با هدف نابودسازی آرمان فلسطین، رفت و آمدهای دیپلماتیک، انعقاد توافقنامه‌ها و معاملات تجاری و نظامی از جمله اقداماتی است که کشورهای عربی به ویژه عربستان، امارات و بحرین در راستای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها انجام داده اند. در این راستا «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه هفته گذشته به امارات متحده عربی سفر کرد و در این سفر روابط تل آویو و ابوظبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی در این زمینه در صفحه توئیتر خود نوشت: این سفر، یک گام رو به جلو در روابط اسرائیل با کشورهای منطقه است. پیش از وی نیز «میری ریگو» وزیر ورزش رژیم صهیونیستی ۴ ابان ماه در سفری بی سابقه به همراه یک هیأت ورزشی رژیم صهیونیستی وارد امارات شد تا در مسابقات ژیمناستیک در ابوظبی شرکت کند.

تلاش عربی - صهیونیستی برای عادی سازی روابط

تارنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی از قول «علی حجازی» روزنامه نگار لبنانی نوشت: آنچه میان کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل اتفاق می‌افتد تنها عادی سازی روابط نیست، بلکه این اقدام بیانگر روابط راهبردی است که چند دهه سابقه دارد. عربستان سعودی یک دلار هم به جریان‌های مقاومت فلسطین کمک نکرده است این در حالی است که این کشور ۴۵۰ میلیارد دلار به ترامپ داده است تا به رژیم اسرائیل خدمت کند. طرح معامله قرن برای نابود سازی قضیه فلسطین نیاز به زمینه سازی در کشورهای عربی خلیج فارس داشته است و پیش از این افرادی مانند «ترکی فیصل» و «انور عشقی» و شماری از روزنامه نگاران و مفتی‌های سعودی در این راستا تلاش کرده اند. صهیونیست‌ها به عادی سازی روابط با عربستان به عنوان کلیدی نگاه می‌کنند که با آن درهای روابط با ۴۷ کشور دیگر را خواهند گشود.

روزنامه «عربی ۲۱» مصر در گزارشی به قلم «جمال نصار» نوشت: نشست منامه نخستین تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل به بهانه‌های پوچ نبود. بلکه طی ۱۰ سال گذشته کشورهای عربی که ادعای حفاظت از سرزمین فلسطین را دارند برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلاش کرده اند. این کشورها در حال فریب مردمان خود و فروختن مقدرات کشور به بهای ناچیزی هستند. اظهارات اخیر «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین که در آن خواستار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن آن شده است نشان می‌دهد که بحرین و دیگر کشورهای عربی خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. کشورهای عربی ده‌ها توافق با رژیم صهیونیستی در زمینه همکاری‌های اقتصادی به ویژه تجارت و انرژی منعقد کرده اند.

به نوشته روزنامه عربی ۲۱، هر نوع روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل و در هر سطحی که باشد به منزله حمایت از طرح رژیم صهیونیستی و خنجر زدن به مردم فلسطین است. اکنون فضای سیاسی جهان عرب درک درستی از دشمن و ماهیت آن ندارد و بسیاری از کشورهای جهان عرب به دلیل اختلاف میان خود و دروغ بافی های رژیم صهیونیستی توازن خود را از دست داده اند و آمریکا هم کشورهای عربی را زیر فشار قرار می‌دهد تا با رژیم صهیونیستی روابط برقرار کنند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی هم در شرایط کنونی از نظر راهبردی در تنگنا گرفتار شده است و نمی‌تواند با چالش‌های پیرامونی خود همزیستی داشته باشد. این رژیم قدرت پیش بردن مذاکره با جریان فتح و همپیمانان آن را ندارد. چالش‌های روابط این رژیم با ترکیه هم مزید بر علت شده است و از قدرت منطقه‌ای ایران هم نگران است. از این رو، این رژیم برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی در حال بازاریابی است.

به نوشته تارنمای «فلسطین اونلاین»، «معن بشور» دبیر کل سابق کنگره ملی عربی گفت: همراهی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر و عادی سازی روابط با این رژیم نشان دهنده ناگواری شرایط کنونی است؛ به طوری که روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر طبیعی است و سردمداران این کشورها از عادی سازی روابط با این رژیم شرمی ندارند. برخی از رژیم‌های عربی معتقدند که عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر سبب حمایت این رژیم از نظام‌های عربی و خرسندی آمریکا می‌شود. رژیم اشغالگر از عادی سازی روابط با رژیم‌های عربی استفاده زیادی برده است و با استفاده از آن حق مردم فلسطین را پایمال کرده است.

مقاومت مردم جهان عرب با عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

روزنامه «رأی الیوم» در گزارشی به قلم «أمجد إسماعیل الآغا» با عنوان «تغییرات اساسی در معادله تنش عربی – اسرائیلی» نوشت: راه حل آمریکا برای حل تنش میان فلسطینی‌ها و اسرائیل در خاورمیانه بر تناقض‌های ساختاری استوار است. رویکرد آمریکا از اصل تقویت نفوذ واشنگتن از طریق ائتلاف عربی - اسرائیلی سرچشمه می‌گیرد. واشنگتن این ائتلاف را برای مقابله با نفوذ محور مقاومت حیاتی می‌داند. زیرا نفوذ محور مقاومت خطر راهبردی برای طرح‌های صهیونیستی - آمریکایی است. آمریکا می‌داند که قدرت از بین بردن ارکان سیاسی و نظامی محور مقاومت را ندارد تلاش کرد با برگزاری نشست منامه و طرح مشوق‌های اقتصادی بتواند میان مردم فلسطین و رهبران آنان شکاف ایجاد کند و مردم را از حامیان خود در محور مقاومت دور سازد. با وجود این توطئه‌ها مردم فلسطین باید این موضوع را درک کنند که دیگر قضیه فلسطین بخشی از منافع راهبردی کشورهای عربی نیست. بلکه کشورهای عربی تلاش می‌کنند خود را از این قضیه دور سازند. زیرا این قضیه با منافع آمریکا در منطقه در تعارض است. بنابرین آمریکا، ائتلاف اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را ضروری می‌داند. با توجه به این موضوع اکنون مردم فلسطین و رهبران آنان باید بار دیگر با توجه به این راهبردهای آمریکا با هم متحد شوند. همگرایی سیاسی و نظامی و سامان دهی به اوضاع داخلی و انتقال از مرحله دفاعی به مرحله هجومی برای رویارویی با طرح معامله قرن ضروری است و تنها با این شیوه می‌توان طرح معامله قرن و آثار سیاسی آن را خنثی کرد.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» تلاش‌های بی شرمانه رژیم‌های عربی و وابستگان آنها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موضع مردم جهان عرب را درباره اصلی ترین قضیه جهان عرب تغییر نخواهد داد. اعتراف نتانیاهو مبنی بر شکاف میان سردمداران عرب و مردم این کشورها نشان می‌دهد مردم جهان عرب با وجود شرایط ناگوار خود می‌توانند در برابر هرگونه اقدامی که قضیه فلسطین را هدف قرار دهد مقابله کنند. نشست‌های عادی سازی روابط و لبخندها نمی‌تواند مردمی را که از رژیم‌های سرکوبگر مصیبت‌های بسیاری را متحمل شده اند، فریب دهند. مردم به مقاومت خود ادامه خواهند داد و موضوع عادی سازی و لبخندها از بین خواهد رفت و «جرد کوشنر» با هزینه میلیاردها دلار از جیب کشورهایی که خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند نخواهد توانست طرح خود را عملی سازد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۷۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

به گزارش خبرگزاری مهر، دنیس آفاناسیف در جلسه وبیناری با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان و فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: سال گذشته در خصوصی برگزاری ملاقات ۲ طرف مسئولان آستارا خان روسیه و گیلان برای توسعه مراودات اعلام آمادگی کردیم ضمن اینکه در ملاقات انجام شده توافقاتی صورت گرفت تا اجرایی شود.

وی با بیان اینکه باید چند ماه قبل این جلسه وبیناری برگزار می‌شد، اضافه کرد: اگر چه در ماه دسامبر سال گذشته این موضوع را در جلسات ۲ طرفه مطرح کردیم اما یک سری مشکلات، منجر به تعویق این نشست و پیگیری‌های بعدی شد.

رئیس دولت آستاراخان روسیه با اشاره به حمایت استانداران گیلان و آستاراخان از توسعه روابط ۲ جانبه بیان کرد: در این وبینار از همه وزرای دولت آستاراخان دعوت شده تا موضوعات مطرح شده و توافق‌های اولیه را در این جلسه مورد بررسی قرار دهند.

وی اظهار کرد: از همکاران در این وبینار درخواست می‌شود تا چشم‌اندازهای همکاری بین استان گیلان و آستاراخان روسیه را مطرح کنند ضمن اینکه موضوعات و محورهای مربوط به افزایش این همکاری‌ها نیز ارائه شود.

لوتوس آستاراخان روسیه منطقه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است

«مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان روسیه نیز در این جلسه با بیان اینکه باید تا به امروز سه یا چهار نشست وبیناری برگزار می‌کردیم، گفت: برای برگزاری این جلسات همواره اعلام آمادگی کرده‌ام.

آکوچکیان اظهار کرد: لوتوس آستاراخان روسیه منطقه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری واحدها و شرکت‌های مختلف اقتصادی گیلان است و باید از این منطقه و امتیازات آن بهره‌مند شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی بیان کرد: در عین حال شرکت‌های بزرگ آستاراخان می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی در آن سرمایه‌گذاری کنند ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها باید به توسعه مناسبات راهبردی ۲ کشور کمک کند.

آکوچکیان با اشاره به تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان و با بیان اینکه این سرا تاکنون به اهداف خود دست نیافته است، اضافه کرد: از استاندار گیلان خواست که این موضوعات را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

وی بیان کرد: دیدارهای مختلفی از این سرای تجاری توسط مقامات اتاق بازرگانی گیلان و ایران انجام شده اما تاکنون در عمل شاهد تغییر وضعیت نبوده‌ایم و این موضوع برای ما جالب نیست.

آکوچکیان با بیان اینکه برنامه برقراری خط هوایی مستقیم بین آستاراخان و یکی از شهرهای ایران به ویژه شمال یکی از اهداف سرکنسولگری ایران در روسیه بوده و هست، اضافه کرد: برای ایجاد این خط هوایی از هر ۲ طرف حمایت می‌شود و آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را داریم.

تشریح ظرفیت‌های استان گیلان در بخش‌های مختلف

«حسین محمدیان» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این وبینار در سخنانی گفت: قرار بود جلسات نزدیک به هم بین دست اندرکاران دو استان برگزار شود اما به دلیل تعطیلات ۲ طرف به تعویق افتاد.

حسین محمدیان با اشاره به سفر سال گذشته هیأت اقتصادی گیلانی به آستاراخان روسیه ابراز امیدواری کرد تا این جلسات وبیناری به صورت ماهانه و منظم برگزار شود تا موضوعات مورد بحث در این سفر در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه با تشریح ظرفیت‌های استان گیلان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این استان در حوزه‌های مختلف اعم از ریلی ایجاد شده که در ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری ۲ جانبه مؤثر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری طی ماه آینده در تهران گفت: دعوتنامه‌ها از وزارت امور خارجه ایران به همه سفارتخانه‌ها ارسال شده از این‌رو از مسئولان دولت آستاراخان روسیه برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌شود.

کد خبر 6081231

دیگر خبرها

  • کنایه رهبر انصارالله یمن به کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • بعد از عملیات وعده صادق «بی‌حجابی» را عادی سازی کنید/ زیباکلام: تنبیه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی است!
  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • جوکار: عملیات «وعده صادق» قدرت موشکی جهان اسلام را نشان داد
  • عملیات «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی و آمریکا را فروریخت
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم صهیونیستی زد
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است