رکوردشکنی حراجی هنر در جمعهای که گذشت/ شیرینی رونق اقتصاد هنر متعلق به گذشتگان و تلخیِ بازار کساد آیندهگانِ هنرمند!
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۸۱۹۸
متوایان عرصه فرهنگ، فرصت تلفیق اصالت ها و هویت ایرانی با عصر مدرن و پیچیده کنونی به لحاظ تکنولوژی و تنوع رسانه ها و بسترهای عرضه آثار را به هنرمندان بدهند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، یازدهمین حراج تهران که به هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص دارد، عصر جمعه ۱۴ تیرماه برگزار شد و این حراجی توانست رکورد فروش 42 میلیاردی را بزند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این دوره حراج ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند برای فروش گذاشته شده بود. آثار هنرمندانی چون منیر شاهرودی فرمانفرماییان، محمد احصایی، حسین زندهرودی، پرویز تناولی، منصور قندریز، سهراب سپهری، محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو، صادق تبریزی، کوروش شیشهگران، ابوالقاسم سعیدی و مسعود عربشاهی و… در این دوره حضور داشتند.
به نقل از مهر، بسیاری از آثار به قیمت های میلیاردی در این حراجی فروخته شد. و این حراجی توانست رکورد فروش 42 میلیاردی را بزند. با این حال ۶ اثر به فروش نرسید و آثار زیادی نیز به قیمت کمینه چکش خوردند. حراجی هنر را شاید بتوان نقطه عطفی در اقتصاد هنر کشور دانست. حراجی که به قول گودرزی دیباج نقاش و پژوهشگر "با توجه به همه تنشها و گرفتاریهایی که کشور دارد و مشکلات اقتصادی که هنرمندان نیز بهشدت با آن درگیر هستند، پنجره جدیدی برای فضای هنری کشور به ویژه اقتصاد هنر آن در دوره معاصر است". دیباج همچنین پیش از برگزاری این حراجی و در رزوهای اخیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: "بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم و بازخوردهایی که از حوزههای مختلف از برگزاری این حراج میگیریم، حراج تهران موقعیتی برای حضور و بروز هنرمندان فراهم کرده و بهنوعی زیرساخت فرهنگی و اقتصادی هنر شده است. حداقل تأثیر حراج تهران این است که بهطورقطع تبدیل به یکی از نقاطی شده که مخاطبان آثار ما در خارج از کشور از حراجهای دیگر جهان تا مجموعهداران مختلف به نتایج آن نگاه میکنند و آن را مورد رصد قرار میدهند."
همه ی این اخبار درباره یک حراجی هنری در دل ایران و با آثار ایرانی در نگاهی گذرا و یا حتی عمیق به دلیل تاثیرگذاری و رونق اقتصاد هنر شعف برانگیز به نظر می آید. اما نکته ای مهم که نمی توان نادیده گرفت دو اصل مورد اشاره در بالا یعنی اقتصاد و فرصت بنیاد زیرساخت های فرهنگی هنری است. با نگاهی به لیست اسامی هنرمندانی که آثارشان در این حراجی به فروش رسیده است خیلی ساده می توان دریافت که اکثر هنرمندان، هنرمندان شاخص هنر مدرن و معاصر ایران از سالها پیش هستند که نامشان تا اکنون برسر زبانها و مندرج در تاریخ معاصر هنر ایران است. جای تامل اینجاست که اگر این حراجی بخواهد جایگاهی در هنر و اقتصاد حهان داشته باشد به تدریج و در طی سالهای بعد که آثار این هنرمندان کمتر فروخته شود و یا به قولی کم و نایاب شوند، آیا جای خالی معرفی هنرمندان جوان در عرصه کنونی برای حضور در این بازارها و عرضه و فروش آثارشان حس نخواهد شد؟ امروزه اگر در هر یک از زمینه های هنری، هنرمندان جوان و آثارشان توسط مجموعه داران، گالری داران و ... حمایت و شناسایی نشوند در آینده حتما کسی را در میان هنرمندان نخواهیم داشت که بتواند قیمت اثرش را به بیش از قیمت های رکورد زده حراجی های پیشین برساند. به گفته دیباج، سرمایه گذاری در بخش هنر حتی در بحرانهای جهانی و در طول جنگها همیشه جزو بهترین سرمایهگذاری ها بوده است. هوشمندانی که از نگاه فرهنگی به مسائل اقتصادی نگاه میکنند، حتماً میدانند که در این شرایط به نظر نگرانکننده اقتصادی و بازار ارز، هنر و آثار هنری یکی از بهترین محلها برای سرمایهگذاری و خرید مطمئن است. فکر نمیکنم و -امیدوارم- که چنین مسائلی بر حراج تهران بتواند تأثیر زیادی بگذارد. و یا آنچه که در فرهنگ سازی این مقوله به چشم می آید این است که شاید هنرمندان جوان در بررسی آثار بنام هنرمندان معاصر که به صورت برند درآمده اند، تمایل داشته باشند که شکل و محتوای اثرشان را شبیه این آثار نموده تا جایی برای مطرح شدن پیدا کنند و در این سیر اگر خوشبینانه بنگریم نهایتا به کپی برداری هایی بی اصالت برخواهیم خورد. اینکه جایگاه هویت و اصالت در خلق اثر هنری در دنیای کنونی و عصر حاضر هنر ایران چگونه است؟ سوالی است مهم که در جای خود باید پرداخته شود. ولی می توان این درخواست را از متولیان فرهنگ سازی هنر و گردانندگان اقتصاد هنر داشت که فرصت تلفیق اصالت ها و هویت ایرانی با عصر مدرن و پیچیده کنونی به لحاظ تکنولوژی و تنوع رسانه ها و بسترهای عرضه آثار را به هنرمندان کنونی بدهند. فرهنگ سازانی که خود نیز قطعا باور دارند اگر هنرمندان جوان ایرانی صرفا برای عرض اندام در مارکت های هنری داخلی و خارجی، کپی کاران خام دستانه هنر و فرهنگ دیگران باشند در میان عرصه جهانی جایگاهی نخواهند داشت. در کنار این، انتظار می رود گامی در جهت برگزاری بازارهای معتبر هنری در شهرها و شهرستان های کشور برای عرضه آثار هنرمندان برداشته شود. قطعا همه ی دغدغه مندان امر فرهنگ اذعان خواهند کرد که رونق بازارهای عرضه هنرهنرمندان شهرهای گوناگون که فرصتی برای خودنمایی خرده فرهنگ های اصیل و ایرانی خواهد بود در استحکام، نوآوری، اصالت و زنده ماندن فرهنگ و هویت اصیل ایرانی نقشی بزرگ خواهند داشت. در نهایت می توان گفت؛ لزوم رونق دادن به اقتصاد هنر، پرداختن به بستر سازی های مناسب برای رونق خرید و فروش آثار هنری است که قطعا سهم عمده فرهنگ سازی و تغییر ذائقه اجتماعی بر عهده دولت، رسانه ها، متولیان، برنامه ریزان و قانون گذاران بخش فرهنگ کشور است. فاطمه خلج
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل
جذابیتهای بصری تولیدات سینمایی، میتواند در بیان حقایق مرتبط با مسائلی از جمله محور مقاومت و جنایات رژیم اسرائیل موثر واقع شود اما در بررسی سبد چنین تولیداتی در سینمای کشور، میبینیم که دست ما چندان پر نیست که در نوع خودش هشداری برای تسریع و تسهیل درخصوص ساخت این دست آثار است.در رابطه با اهمیت پرداخت سینماگران به تازهترین پیروزی معتقدان به محور مقاومت در برابر جریان صهیونیست یعنی عملیات «وعده صادق» با انسیه شاهحسینی و حمید بهمنی گفتوگویی داشتیم که ادامه مطلب پیش رو شرح این مصاحبه است؛نگذاریم روایتهای دقیق دچار تحریف شود
حمید بهمنی، کارگردان سینما در مورد تولیدات سینمایی مرتبط با عملیات وعده صادق اظهار کرد: اگر تاریخچه مقاومت را بهخصوص پس از انقلاب اسلامی بررسی کنیم، میبینیم موضوعات ارزندهای برای پرداخت سینمایی وجود داشته و دفاع مقدس، مقابله با فتنه، مباحث مربوط به ترور و ... همه از جمله موضوعاتی است که مرتبط با محور مقاومت و ایران است.بهمنی تصریح کرد: هماکنون نیز مقاومت همچنان به موفقیتهایی دست یافته و پس از شهادت سردار حاجقاسم سلیمانی، حمله معروف وعده صادق، عملیاتی بود که به شکل معجزهآسایی در عرصه جهانی تاثیرگذار بوده و توانسته جریانی ایجاد کند که در دنیا نمونه نداشته، بهخصوص که هدف اسرائیلی بوده که همیشه از گنبد آهنین خود گفته است. چنین شرایطی بهانه بسیار خوبی برای هنرمندان است تا در هر عرصهای که فعالیت میکنند؛ در سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... از فرصت پیشآمده بهره ببرند و داستانهای خوبی را مطرح کنند.
«وعده صادق» نقطه درخشان فرهنگ سیاسی
کارگردان فیلم سینمای «آخرین نبرد» اضافه کرد: قطعا پس از عملیات ۷ اکتبر و نقشآفرینی حماس در این ایام، وقایع و روایتهای بسیاری برای به تصویر کشیدن به وجود آمده است و میتوان درخصوص نوع برخورد اسرائیل با نیروهای مردمی فلسطینی تا همین عملیات وعده صادق تولیدات محتوایی قوی داشت.وی گفت: آنچه در این بین اهمیت بسیاری دارد، پرداخت بهنگام به موضوع است یعنی نباید اجازه دهیم مسأله به دست فراموشی سپرده شود. در این شرایط است که روایتهای دقیق دچار تحریف میشود و پرداخت به آن سخت خواهد شد. از این نظر معتقدم وعده صادق نقطهای درخشان در فرهنگ سیاسی مقاومت و برای ما هنرمندان است.
تولید مشترک با کشورهای حوزه مقاومت
بهمنی درخصوص اهمیت تولیدات مشترک در زمینه وعده صادق و مسأله غزه نیز یادآوری کرد: تحقق چنین اتفاقی دور از ذهن نیست هرچند شاید تعدادی کشور خاص موافق تولید مشترک با این موضوع باشند؛ از همین حالا لازم است سازمان سینمایی برای چنین همکاریهایی دست به کار شود تا بتوانیم با کشورهایی مانند سوریه، عراق، یمن و ... تولیدات مشترک داشته باشیم.این سینماگر عنوان کرد: نباید از مقاومت مردم یمن نیز غافل شد؛ همان زمانی که این کشور مورد حمله عربستان قرار گرفت، من دو طرح سینمایی آماده کردم که متاسفانه حمایت جدی صورت نگرفت. تا جایی که با بخش امور بینالملل وزارت خارجه وارد مراوده شدیم تا به افراد مرتبط در یمن وصل شویم، هرچند درنهایت حمایتها کافی نبود و کار میسر نشد.
تاریخ نگاری برای نسل آینده
بهمنی بیان کرد: هشت سال مقاومت یمن هم خودش سوژه بسیار مهمی است و حالا شاید از آن دور شده باشیم ولی وعده صادق که در همین روزها رخ داده و لااقل نباید آن را به دست فراموشی بسپاریم. ساخت چنین آثاری اهمیت تاریخنگاری هم دارد؛ چراکه وقتی در آینده فرزندان ما بپرسند ماجرای وعده صادق چه بوده؟ در صورتی که فیلمی قوی در خصوص آن ساخته باشیم، میتوانیم آنها را به فیلم ارجاع دهیم که خودش یک سند است.کارگردان فیلم سینمایی شیدایی افزود: بنابراین من معتقدم نهادهای ذیربط مانند بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی، انجمن سینمای دفاع مقدس، بنیاد شهید و رسانهملی همه در این شرایط فضا را باز کنند و با فراخوان همگانی اقدام به دریافت طرحها و فیلمنامههایی شایسته با این عملیات کنند.وی ادامه داد: سازمان سینمایی مدتی قبل در خصوص طوفانالاقصی اعلام آمادگی کرد و ما هم طرح ارائه دادیم. نکته اینجاست که اقدامات باید بهنگام باشد و حمایتها نیز به اندازه کافی فراهم شود. نویسندههای زیادی داریم که حتما طرحهای خوبی خواهند داشت و باید مسیر را طوری پیش ببریم که در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳ حتما تولیداتی مقتدرانه در زمینه عملیات وعده صادق داشته باشیم. این دست آثار در جامعه اثرگذار است و میتوانند بهعنوان ابزار روشنگری مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.این کارگردان ادامه داد: در صورتی که دو مقوله ساخت بهنگام و حمایت درخور از موضوع را داشته باشیم، در این قضیه بردهایم؛ در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد داد. از سالی که سردار سلیمانی به شهادت رسیدند تاکنون فقط یک سریال در خصوص این اتفاق ساخته شده، در حالی که موضوع به حدی مهم و قدرتمند است که جای کار بسیاری دارد و این میزان تولید برای شخصیتها و موضوعات حساس کم است.بهمنی ضمن تاکید بر اینکه کیفیت در تولیدات مرتبط با موضوعاتی مانند وعده صادق باید بهشدت مورد توجه باشد، عنوان کرد: اولین بحث در ساخت آثار سینمایی مربوط به وعده صادق، تحقیق و پژوهش در زمینه واقعه است. با گردآوری دادههای دقیق و یک فیلمنامهنویس خلاق میتوانیم امیدواریم باشیم که به تولیدات منحصربهفردی دست پیدا کنیم.
فرصت سوزی نکنیم
بهمنی با بیان اینکه تاکنون در جریانهای مختلفی که رخ داده، فرصتسوزیهایی داشتهایم، با اشاره به ظرفیتهای برونمرزی رسانهملی گفت: ما در جنگ نرم قرار داریم و حالا باید فیلمهایی با برد جهانی بسازیم. نباید آثاری تولید کرد که برد سیاهنمایی آن بیشتر است. تا حدود سه سال قبل اکران فیلمها بیشتر آثاری با وجوه سیاهنمایی بودند که فقط بر نقاط کور ایران تاکید داشت و معرفی بدی از کشور داشتند. در سالهای اخیر این نوع فیلمها کنار رفتهاند و حالا وقت آن رسیده که ایران مقتدر و قوی را نشان دهیم.بهگفته رهبر معظم انقلاب با وجود همه ضعفها لازم است نقاط قوت را هم نمایش دهیم که این وجوه قوی در دنیا سابقه نداشته است.کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در ادامه بیان کرد: ما همچنان در ایام مرتبط با محور مقاومت و فلسطین فیلم «بازمانده» را نمایش میدهیم و تولیدات تاثیرگذاری نداریم.
غزه و فلسطین عاشوری امروز است
انسیه شاهحسینی که سالهاست تلاش کرده ناگفتههای سینمای دفاعمقدس را روایت کند و با «شب بخیر فرمانده»، «زیباتر از زندگی» و «پنالتی» نشان داد که همواره دغدغه نمایش آثاری مرتبط با موضوع مقاومت را دارد. درباره نقش و وظیفه هنرمندان در شرایط فعلی و پس از عملیات وعده صادق به جامجم گفت: اول از هر چیزی تبریک میگویم؛ آن شب پاسخ ایران با حملات پهپادی، بهقدری راه رفتم، اشک ریختم و اشعار محمود درویش را زمزمه کردم و فریاد میزدم که تمامی ندارد. جای تمام شهدا و نویسندگان فلسطینی در این ۷۵ سال خالی و شب عجیبی بود. من هم میخواستم به میدان فلسطین بروم اما چون وسیله نداشتم، نتوانستم و فقط حرص میخوردم که چرا نمیتوانم بروم.
شعارها به واقعیت تبدیل شد
وی ادامه داد: حضرت امام(ره) مبارزه با اسرائیل را از ۵۰ سال پیش شروع کرد اما در حوزه مبارزه با اسرائیل، از انقلاب به این طرف در رابطه با اسرائیل هرچه گفتیم، شعار دادیم، سخنرانی کردیم، فریاد زدیم و اشک ریختیم اما همه در آن شب خوب، به بار نشست. من واقعا احساس میکردم و چنین تجسمی داشتم که جنگلی سوخته است و پهپادهای ما آن گنجشکان هستند که به آنجا آب میبرند. بنابراین با توجه به اینکه هنرمندان خارجی مثل سوزان ساراندون که یک زن آمریکایی است و به اندازه ما با فلسطین آشنا نیست، فریاد میزند که من صدای فلسطینم، بچههای هنرمندان ما باید بجنبند و در مواردی هم نسبت به سکوتشان خجل باشند. ابعاد این ماجرا به گونهای است که قابلیت سکوتکردن ندارد و حداقل نباید از مردم کوچه و بازار عقب باشیم. وقتی میبینیم که مردمی که زندگی مرفهی ندارند و با مشکلات بسیاری دستوپنجه نرم میکنند، نیمهشب به راهپیمایی شبانه میآیند، واقعا افتخار میکنیم و با توجه به این موضوع بهترین زمان برای فریاد زدن هنرمندان است و اگر کسی میخواهد فیلمی بسازد، دست به کار شود و اثر هنری خود را با یک جمله و تصویر یا انواع هنرها بیافریند.
تشویق هنرمندان برای خلق اثر
این کارگردان درباره حرکت هنرمندان برای نمایش اقتدار ایران مقابل اسرائیل گفت: هر هنرمندی در هر مسیری با هر تخصصی که دارد، باید تشویق شود و مسئولان فرهنگی نباید اجازه دهند کسی که کتابی تأثیرگذار مینویسد یا فیلمسازی که با هر جان کندنی فیلمی به شکلی بدیع، میسازد، له شود.
جشنوارههای خارجی؛ لانه صهیونیستها
این فیلمساز با اشاره به نقش جشنوارههای خارجی برای عوضکردن چهره جنایتکار رژیم صهیونیستی گفت: تا جایی که اطلاع دارم، ۸۰ درصد جشنوارههای خارجی را صهیونیستها اداره میکنند. خطاب به فیلمسازان میگویم عیبی ندارد که فیلمتان را نپذیرند و به شما ویزا ندهند، مهم این است که فیلمساز براساس اعتقاد خود فیلم بسازد. درحالحاضر غزه و فلسطین عاشوراست و یک هنرمند با ابزار هنرش میتواند این لحظات را به بهترین شکل ممکن به تماشاگران منتقل کند.
مراقب نفوذی ها باشیم
کارگردان «سلام فرمانده» افزود: گاهی منتقدان منفعل با انتقاد خود موجب شکافتهشدن یک جریان بهجای التیام آن میشوند. گاهی حتی یک فیلم انقلابی ساخته میشود اما نوع انتقادشان مثل عوامل نفوذ موجب میشود اثر هنری زیر چکمههایشان له شود. مسئولان فرهنگی نباید از تجربیات تازه هنرمندان بترسند.
جذابیت دراماتیک عملیات وعده صادق
وعده صادق اتفاق بزرگی است که تاثیرات جهانی دارد. ما باید این بُعد قصه را فراموش نکنیم. اصلا چرا نباید این قصه را از بیرون کشور روایت کنیم؟ یعنی بررسی کنیم که چه میشود اگر ماجرا از زاویه دید خارجیها روایت شود؟! همین رویکرد در فیلم، تاثیر بینالمللی این اتفاق را متذکر میشود.من فکر میکنم فیلمسازان و سایر هنرمندان نیاز دارند که مدیران ارشد و افرادی که در این عملیات نظامی مهم نقش داشتهاند، در جلسهای با آنها، به تبیین موضوع بپردازند. در اخبار شنیدهاید که گفته شده گروههای نظامی ایران باید از هفت لایه میگذشتند تا موشکها و پهپادها به خاک اسرائیل برسد. چنین اتفاقی شوخی نیست و در عین دشواری، جذابیت دراماتیک بسیار زیادی دارد.
در بزنگاهها ما نقش اول نیستیم
شاهحسینی با اشاره به این موضوع که همواره مردم جلوتر از هنرمندان هستند، تصریح کرد: همیشه افسوس میخورم که چرا در بزنگاهها ما نقش اول نیستیم. در این شرایط منطقه که همه این مسائل را رها کردند، ایران حدود ۲۰۰ روز است که در چند جبهه تهدید میشود و چرا هنرمندانی که انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته و رهبری داشته که با شعار «مرگ بر اسرائیل» آن را آغاز کرده، سکوت کردند؟... فقط بعضی هنرمندان به این اکتفا کردند که بعضی از چند رسانه تماس میگیرند و میپرسند آیا اسم شما هم در این فهرست اعتراض باشد یا خیر که آنها پاسخ مثبت میدهند. امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد و مدیران فرهنگی کاری کنند و جانی به حرکت دوباره هنرمندان بدهند.