Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره برای چهارمین سال متوالی با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع)، با الگو قرار دادن زنان مسلمان و سایر ادیان ابراهیمی که بر محور فطرت و انسانیت زندگی می‌کنند و در جامعه نقش آفرین هستند در مشهد در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی سروری مجد افزود: بانو گوهرشاد همسر شاهرخ فرزند تیمور در زمان زندگی پر برکت خود توانست با ساخت مسجد گوهرشاد و سایر موقوفات و خدمات اجتماعی، خوی تهاجمی حکومت وقت را به سوی کارهای فرهنگی و اجتماعی بکشاند و باعث و بانی روالی در جامعه شد که علاوه بر ترویج روح معنوی و اعتقادی توجه به کارهای عام المنفعه را نیز رواج می‌دهد.

وی اظهار داشت: این بانوی نیکوکار حدود ۶۰۰ سال قبل مسجد گوهرشاد را ساخته و برای عمران و آبادنی آن و نشر معارف اسلامی موقوفات فراوان نیز قرار داده و نه تنها کار عمرانی کرده بلکه خونخواری و ظلم مغولان را به سوی کار فرهنگی سوق داده و اصل ایجاد این بنا در کنار مرقد مطهر حضرت امام هشتم (ع) نیز از دیگر برکات معنوی این مسجد است که هیچ ساعتی از شبانه روز خالی از نمازگزاران و مؤمنین نیست.

وی گفت: هدف از برگزاری جشنواره فرهنگی جایزه جهانی گوهرشاد در مشهد مقدس، معرفی بانوانی است که با تاسی از ائمه اطهار (ع) و زنان الگوی جامعه، با علم، دانش، سواد، ثروت و امکانات خود در راه خدمت به جوامع انسانی گام‌های بزرگی برداشته اند.

سروری مجد افزود: در این دوره از جشنواره نیز همانند سالهای قبل چهار بانوی ایرانی و چهار بانوی خارجی با محوریت خدمات فرهنگی، فرهیختگی، حسن شهرت، انقلابی بودن، نیکو کاری و انجام خدمات عام المنفعه انتخاب شده اند.

وی اظهار داشت: برای انتخاب بانوان برگزیده این جشنواره خصایصی از قبیل ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، وقف و امور خیریه، امور فرهنگی و رسانه‌ای، عمرانی، پزشکی، آموزشی علمی پژوهشی و کارآفرینی مورد پایش هیأت داوران قرار گرفت که در این راستا بانوان خارجی از کشورهای هندوستان، نیجریه، افغانستان و میانمار و بانوان ایرانی از مشهد، یزد و تهران انتخاب شدند که نوزدهم ماه جاری طی مراسمی از آنان تجلیل می‌شود.

وی گفت: این جشنواره به دنبال جریان سازی فرهنگی است و انتظاراتی که از بر گزیدگان می‌رود آن است که افرادی با شرایط خودشان را شناسایی و به جشنواره معرفی کنند و ترویج کننده شبکه ارتباطی بین بانوان نمونه باشند.

سروری مجد افزود: علاوه بر آن برگزیدگان این جشنواره باید شبکه سازی کنند تا با ارتباط شبکه ای بتوانند هنگام بروز مسائلی از قبیل سیل و زلزله از امکانات شبکه ای ایجاد شده استفاده نموده و کارهای بزرگی انجام دهند.

وی اظهار داشت: با احتساب هشت بانوی برگزیده امسال تاکنون ۳۲ بانوی نمونه تحت عنوان این جشنواره تجلیل شده اند که مراحل گزینشی بسیار سختی را برای کسب این مقام طی کرده اند به عنوان مثال در سال جاری از بین ۱۶۰ رزومه ارسالی هشت نفر انتخاب شده اند که حکایت از انتخاب دشوار این بانوان برگزیده دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در راستای معرفی بهتر بانو گوهرشاد به جهان اسلام و افکار عمومی همایشی در مشهد برگزار شد گفت: بانوان الگوی جامعه کم نیستند که بانو "ستی فاطمه خاتون" همسر امیرچخماق یزد نیز از این جمله افراد است که از وی بناها و موقافوت عام المنفعه بسیار مثل مسجد و کتابخانه به جای مانده است و خانم دکتر گرانپایه که تاکنون ۵۵ هزار معاینه رایگان و حدود پنج هزار و ۵۰۰ عمل جراحی رایگان انجام داده و در زمینه مدرسه سازی نیز خدمات بانوان خیر و نیکوکار نیزاری و گیتی نژاد در ترویج این عمل خیر بسیار مؤثر بوده است.

سروری مجد افزود: نظیر جشنواره بانو گوهرشاد نیز تاکنون در استان‌های یزد و تهران برگزار شده و بنا داریم در سایر استان‌های کشور نیز آن را راه اندازی کنیم.

معاون دبیرخانه جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد نیز در این نشست گفت: در چهار سال گذشته رزومه بانوان نیکوکار از کشورهای ژاپن، پاکستان، مالزی، اندونزی، آلمان، ایتالیا، کانادا و سوریه دریافت کردیم که این کشورها برنده نداشتند اما شرکت کنندگان کشورهای تانزانیا، عراق، کویت، بحرین، کنیا، نیجریه، روسیه، هندوستان، انگلستان، افغانستان، میانمار و ترکیه برنده شده اند و در داخل کشور نیز تاکنون از استان‌های اصفهان، یزد، فارس، خراسان رضوی و تهران برگزیده داشته ایم.

مراسم پایانی جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد روز چهارشنبه هفته جاری در تالار کتابخانه مرکزی آستان قدی رضوی با حضور نماینده ولی فقیه و سایر مسئولان استان و میهمانان خارجی برگزار می‌شود.

۶۰۷۰ / ‏‬ ۶۰۵۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۸۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر لزوم حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان گفت: سرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، اعظم روانشاد عصر امروز در جشنواره دوسالانه سرنانوازی در روستای بیشه لرستان با بیان اینکه لرستان خاستگاه موسیقی است و موسیقی در بطن و آئین‌های این استان قرار دارد اظهار داشت: باید سنت‌های پیشین محفوظ لرستان و ضمن نگهداری و حراست، به نسل‌های بعد انتقال داده شود.

وی، سرنانوازی را جز لاینفک موسیقی استان دانست و افزود: سرنانوازی از قدیمی‌ترین سازهای بادی با قدمت 5 هزار ساله است، همچنین یکی از سازهای مهم در سور و سوگ‌ مردم منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: استاد شاه‌میرزا مرادی، سرنانوازی را در استان پرورش داده و به تبع آن شاگردان بسیاری تحت نظر این استاد گرانقدر آموزش دیده‌اند و امروز سرنانوازی یک موسیقی جهانی شده است. حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است.

یادآور می‌شود، جشنواره دوسالانه «سرنانوازی» با عنوان «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در روستای بیشه برگزار شد. این جشنواره از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی و شب‌های فرهنگی لرستان در لرستان  از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه فرهنگی گلونی برگزار شد.

انتهای پیام/645/

دیگر خبرها

  • بانوی ورزش ایران: جایزه ای که از مردم بگیری چیز دیگری است
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • جین کمپیون جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ را می‌گیرد
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر
  • نواک جوکوویچ برنده جایزه بهترین ورزشکار سال لوریوس شد
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است