Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@02:52:13 GMT

ناوگان حمل و نقل عمومی قم نیازمند نوسازی است

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۹۴۱۴

ناوگان حمل و نقل عمومی قم نیازمند نوسازی است

قم- بنا بر آمار منتشره شهر مقدس قم سالانه میزبان ۲۳ میلیون زائر است که تعداد نزدیک به ۳ میلیون نفر آنان نیز زائران غیر ایرانی هستند و از همین رو ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و میزبانی از این زائران سازوکار خاص خود را طلب می‌کند.

قدس آنلاین-گروه استان ها: فرودگاه قم، منوریل، مترو، قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان ازجمله پروژه‌ها و رؤیاهایی است که سال‌ها مردمان استان در انتظار تحقق آن هستند و بنا بر گفته مسئولان این استان تحقق این‌رویاها فقط با ورود مراکز ملی قابل‌حل شدن بوده و از عهده مجموعه مدیریت شهری قم خارج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از رؤیاهای بزرگ که بگذریم و به کف خیابان‌ها بیاییم خودروهای زردرنگی به نام تاکسی و اتوبوس‌های دودزا و فرسوده در قالب ناوگان عمومی حمل‌ونقل کار جابجایی زائران ایرانی و خارجی را بر عهده‌دارند که درخورشان زائران و این شهر مقدس نیست.

خودروهایی خارج از شأن زائران

علی محمدی بابیان اینکه بسیاری از تاکسی‌های قم با چهره‌ای فرسوده و صندلی‌های مستعمل در حال جابجایی مسافر هستند اظهار می‌کند: متأسفانه باوجود گرمای بالای ۴۰ درجه اما این خودروها کولری برای روشن شدن ندارند و بوی گاز در فضای کابین خودروها مسافران را فراری می‌دهد.

وی بابیان اینکه برخی از اتوبوس‌های شهری نیز بیش از خودروهای فرسوده دود می‌کنند بیان می‌کند: طبیعی است وقتی شما خاطره خوشی از سفر با این وسایل و درون شهر نداشته باشی رغبتی برای استفاده از آن پیدا نمی‌کنی و وقتی کرایه تاکسی‌های فرسوده با خودروهای مدل‌بالای شخصی یکی باشد مسافران در این گرمای هوا خودروهای شخصی را انتخاب می‌کنند.

وی ابراز می‌کند: با توجه به این‌همه زائری که به قم سفر می‌کنند شایسته نیست با این خودروهای فرسوده میزبان آن‌ها باشیم و در این راستا باید فکری برای این موضوع برداشت.

موانع نوسازی ناوگان

افزایش قیمت تاکسی، عدم توجه به تعهدات در خصوص اعطای خودرو به شهرداری‌ها و کمبود بودجه ازجمله موانع بر سر راه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مقدس قم است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این شهر نیز از آن گلایه دارد.

عباس ذاکریان در این راستا می‌گوید: از آبان ماه سال ۹۶ سایت نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور اعلام کرد که خرید خودروی تاکسی فقط به‌صورت نقدی انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: تا قبل از این بخشنامه قیمت یک دستگاه تاکسی پژو ۳۰۵ میلیون ریال و قیمت یک دستگاه سمند ۳۱۰ میلیون ریال بود که مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال از این مبلغ با احتساب ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات و حدود ۵۰ میلیون ریال ارزش تاکسی فرسوده کسر و لذا رانندگان با آورده ۵۰ میلیون ریالی قادر بودند تا نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: اما متأسفانه با اعلام فروش نقدی و از طرفی افزایش قیمت خودرو این موضوع مشکل‌ساز شد و رانندگان موظف شدند برای خرید یک دستگاه پژو ۶۶۰ میلیون ریال و برای سمند ۶۸۰ میلیون ریال هزینه پرداخت کنند و ازآنجاکه هیچ‌گونه تسهیلاتی بابت نوسازی به رانندگان ارائه نشد لذا ناتوانی رانندگان در پرداخت این هزینه در این ۲ سال هیچ اقدامی برای نوسازی تاکسی‌ها نشد.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر از تعداد ۵۸۰۰ تاکسی فعال در قم تعداد۱۷۰۰ دستگاه عمر بالای۱۰ سال دارد که طبق قانون فرسوده محسوب شده و باید نوسازی شود.

وی در خصوص ناوگان اتوبوس‌رانی نیز بیان می‌کند: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری فعال است که ازاین‌بین، حدود ۱۷۰ دستگاه اتوبوس تا آبان ماه امسال از رده خارج می‌شود که نیازمند نوسازی است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان قم تاکسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۹۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از رشد 8 برابری آمار اخذ سند و رای مثبت برای املاک فاقد سند در بافت‌های فرسوده در مقایسه با سال‌های گذشته خبر داد.

به گزارش فارس، مهدی هدایت در خصوص املاک فاقد سند گفت: پس از ابلاغ برنامه چهارم توسعه شهر تهران در زمینه نوسازی بافت های فرسوده، یکی از احکام این برنامه اخذ سند برای پلاکهای واقع در بافت فرسوده است و طبق حکم70 برنامه چهارم توسعه شهر تهران مقرر شده که به منظور رفع موانع، تسریع و تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند بافت های فرسوده با هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط در سال 1402 نسبت به اخذ سند و نوسازی این قبیل املاک اقدام گردد. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: با تلاشهای صورت گرفته و بکارگیری ظرفیت ستاد بازآفرینی شهر تهران و همکاری شایسته اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، آمار اخذ سند و رای مثبت برای املاک فاقد سند طی سال 1402 دو برابر میزان مصوب برنامه چهارم توسعه بوده است.

هدایت با بیان این که آمار اخذ سند و رای مثبت برای املاک فاقد سند در بافت های فرسوده در مقایسه با سال های گذشته 8 برابر رشد داشته است، افزود: انتظار داریم با همکاری مشترک سازمان نوسازی و اداره کل ثبت اسناد و املاک و سایر دستگاه های مرتبط روند رو به رشد صدور سند تداوم داشته باشد تا بتوان با و پیگیری های شهرداری تهران بر چالش های بناهای ناایمن بافت فرسوده در مواقع بحران غلبه کرد.

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • ◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل
  • زمان آغاز به کار تاکسی‌های برقی/ تسهیلاتی برای تاکسی‌رانان
  • جا به جایی بیش از ۸۹ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی
  • اختصاص ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • ورود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد آغاز شد
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد آغاز شد
  • خریداری ۵ هزار دستگاه کانتینر با سرمایه گذاری ۱۸ میلیون دلار
  • ۷۰ درصد تاکسی های قزوین فرسوده هستند