Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کارل بیلت» (Carle Bildt) در صفحه توئیتر خود نوشت: مشروعیت اقدام بریتانیا برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران که راهی سوریه بود کنجکاوی مرا برمی انگیزد.

وی افزود: برخی به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اشاره می‌کنند اما ایران عضو این اتحادیه نیست.

نخست وزیر پیشین سوئد تصریح کرد: اتحادیه اروپا اصولاً" تحریم‌های خود را بر روی دیگران تحمیل نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کاری است که آمریکا انجام می‌دهد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به این توئیت فقط به یک کلمه بسنده کرده و نوشته است: «دقیقا».

ظریف همچنین دقایقی پیش و بدنبال این پاسخ در توئیتی تازه نوشت: ایران نه یک عضو از اتحادیه اروپا و نه در معرض هر گونه تحریم نفتی اروپا است.

وی تاکید کرد: به زبان ساده‌تر، توقیف غیر قانونی نفت کش حامل نفت ایران توسط بریتانیا به دستور "تیم بی"، راهزنی است. این یک اقدام خطرناک است و باید پایان یابد.

** ادعای تلاش ایران برای اعمال فشار بر اتحادیه اروپا

بیلت همچنین در توئیت دیگری نسبت به گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی، این ادعا را مطرح کرده که "ایران تلاش می‌کند تا اتحادیه اروپا را برای اجرای تعهدات خود تحت توافق برجام زیر فشار قرار دهد. "

وی همچنین ادعا کرد: این بازی پر خطر و نامعلوم است که در آن اتحادیه اروپا زیر فشارهای سخت آمریکا قرار دارد تا تمام توافق را کنار بگذارد.

دولت جبل الطارق روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش سیصد هزار تُنی با نام "گریس ۱ " را توقیف کرده است.

انگلیس ادعا کرده که این نفتکش عازم پالایشگاه شهر "بانیاس" در شمال غرب سوریه بوده است.

"فابین پیکاردو" سر وزیر منطقه خودمختار جبل‌الطارق در این مورد گفت: این پالایشگاه در مالکیت شرکتی است که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ میلادی به طور یکجانبه تحریم‌هایی علیه سوریه وضع کرد که سازمان ملل بر آن مهر تأیید نزده است. به نظر می‌رسد این اولین باری است که یک محموله نفت خام در رابطه با این تحریم‌ها، توسط یک کشور اروپایی توقیف می‌شود.

«جوسپ بورل» سرپرست وزارت خارجه اسپانیا در این زمینه اعلام کرد که انگلیس به درخواست آمریکا این کشتی را توقیف کرده است. از سوی دیگر، انگلیسی‌ها گفته‌اند که اطلاعات مرتبط با این نفتکش را ازدولت محلی جبل الطارق گرفته‌اند؛ آن هم بر اساس اطلاعاتی که واشنگتن ارائه کرده بود.

توقیف نفتکش حامل محموله نفت ایران در آبراه بین المللی جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس، علاوه بر اینکه با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل همخوانی ندارد، نشانه‌هایی از همراهی این کشور با آمریکا به دلایل داخلی و بین المللی دارد.

جبل‌الطارق منطقه‌ای راهبری در شبه‌جزیره "ایبری" در جنوب اسپانیاست که مادرید و لندن مدعی حاکمیت بر آن هستند. جبل الطارق درواقع شبه جزیره‌ای است که از مسیر خاکی متصل به اسپانیا، اما از سرزمین‌هایی فرامرزی متعلق به بریتانیا محسوب می‌شود.

در پی اقدام انگلیس، رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه ضمن احضار «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران، مراتب اعتراض ایران را به وی اعلام کرد و توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی را معادل با راهزنی دریایی دانست.

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آنکه حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

همچنن «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه روز گذشته (یکشنبه) در نشست خبری اعلام گام دولت کاهش تعهدات برجامی ایران که با حضور سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد، در مورد نفتکش توقیف شده ایران توسط انگلیس گفت: این نفتکش حامل نفت ایران بوده و یک سوپر تانکر است و ۲ میلیون بشکه ظرفیت آن بوده است به همین دلیل ظرفیت بالا امکان عبور آن از کانال سوئز وجود نداشته است و لذا از تنگه جبل الطارق به مقصد خود عازم شده است.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه که دولت انگلیس مدعی شده هدف و مقصد این نفتکش سوریه نبوده است کما اینکه بندری را که در سوریه نام برده‌اند اصولاً ظرفیت چنین سوپر تانکری را ندارد. هدف جای دیگری بوده است. از آبراه بین المللی در تنگه جبل الطارق عبور می کرده است هیچ قانونی به دولت انگلیس اجازه نمی‌دهد این نفتکش را متوقف کند و از نظر ما با توقیف این کشتی یک راهزنی دریایی صورت گرفته است و ما خواهان آزادسازی این نفتکش هستیم.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۹۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه لوموند در این باره گفت: «ما بارها درباره افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت کرده‌ایم و این کاری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام داد، با این وجود مقام قضایی اتحادیه اروپا باید تشخیص دهد که سپاه مرتکب اقدام تروریستی شده است و در حال حاضر چنین نیست.»

وی درباره تحریم‌های جدید علیه تهران نیز گفت: این اقدام ابتدا مستلزم وجود چیزهایی است که قابل تحریم باشد.

بورل همچنین تاکید کرد: در پی پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله‌ای که ایران با پهپاد و موشک انجام داده است، به نفع همه است که شاهد رویارویی منطقه‌ای نباشیم.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا قدرت دیپلماتیک دارد و هدفش کاهش تنش در منطقه از طریق روابط خود با تل‌آویو و کشورهای عضو، به ویژه آلمان، و متحدان بین‌المللی آن مانند واشنگتن است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درپی پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران خواستار تحریم کشورمان و قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح «تروریسم» اتحادیه اروپا شد.

روابط عمومی کل سپاه بامداد روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

این حملات علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

کد خبر 844955 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا دفاع - سپاه پاسداران تروریسم در جهان خبر ویژه ایران و اتحادیه اروپا

دیگر خبرها

  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌ های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • چهار مقام ارشد ایرانی که ارتش اسراییل معرفی کرد
  • بورل: نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم | به نفع همه است شاهد رویارویی نباشیم
  • نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم