Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون اروپا امروز (دوشنبه) در واکنش به آغاز گام دوم ایران در کاهش اجرای تعهدات برجامی، از تهران خواست تا از فعالیت‌هایی که محدودیت‌های توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، اجتناب نماید.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» سخنگوی کمیسیون اروپا با هشدار به ایران برای توقف کاهش تعهدات و بازگرداندن اقدامات ضد برجام، گفت اتحادیه اروپا درباره غنی‌سازی اورانیوم بیش از محدودیت تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ایران شدیدا نگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین افزود که اتحادیه اروپا دوشنبه هفته آینده (پانزدهم جولای - بیست‌وچهارم تیر) در جلسه‌ای به بررسی اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی و همچنین واکنش احتمالی اروپا به این اقدامات می‌پردازد.

اظهارات این مقام اروپایی در واکنش به صحبت‌های امروز «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و اعلام خبر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد بیان شده است.

کمالوندی با بیان اینکه سطح غنی سازی کشور از ۳.۶۷ درصد عبور و در حال حاضر غنای مواد تولید شده به حدود ۴.۵ درصد رسید، گفت: نمونه‌های گرفته شده از مواد توسط بازرسان به اصفهان منتقل و تا عصر امروز نتیجه از طرف بازرسان تهیه و در اختیار آژانس قرار می‌گیرد.

ایران دیروز همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد.

نشست وزرای خارجه اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران/آژانس: از سطح غنی سازی اورانیوم ایران مطلعیم
اتحادیه اروپا از نشست وزرای خارجه اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران در روز دوشنبه ۱۵ ژوئن (۲۴ تیرماه) خبر داد در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‎ای اعلام کرد که از سطح غنی سازی اورانیوم ایران مطلع است.

نشست وزرای خارجه اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایرانبه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۵ ژوئن (۲۴ تیرماه) نشستی برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران برگزار می‌کنند.

کمیسیون اروپا علاوه بر این درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه‎ای اعلام کرد که از سطح غنی سازی اورانیوم ایران مطلع است.

آژانس می‎گوید که درباره این تحولات تحقیق می‎کند.

سخنگوی کمیسیون اروپا می‌گوید: اتحادیه اروپا به شدت نگران تصمیم ایران درباره افزایش سطح غنی سازی اورانیوم است و از ایران می‌خواهد تا سریعا از این اقدام بازگردد.

«سید عباس عراقچی»، رئیس ستاد اجرای برجام روز یکشنبه در نشستی خبری با اعلام خبر آغاز گام دوم کاهش تعهدات، خواستار اجرای خواسته‌های کشورمان براساس توافق هسته‌ای مانند بازگشت فروش نفت به قبل از خروج آمریکا از برجام شد.

ایران در نخستین مرحله از کاهش تعهدات برجامی خود میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از ۳۰۰ کیلوگرم افزایش داد که در پی آن آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‎ای عبور حجم اورانیوم ۳.۶۷ درصد غنی شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم براساس توافق هسته‌ای را تایید کرد.

واکنش روسیه و آلمان به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران
مسکو در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از این موضوع ابراز نگرانی کرده و همزمان نیز وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که با وجود این اقدام ایران، برلین به توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند.

خبرگزاری میزان؛ «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران نسبت وضعیت توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرده است.

پسکوف می‌گوید که مسکو با این وجود به تلاش‌های دیپلماتیک خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

در همین حال وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که با وجود کاهش سطح تعهدات برجامی ایران، آلمان همچنان به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند.

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده که به شدت نگران افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران است.

سخنگوی کمیسیون اروپا می‌گوید: اتحادیه اروپا به شدت نگران تصمیم ایران درباره افزایش سطح غنی سازی اورانیوم است و از ایران می‌خواهد تا سریعا از این اقدام بازگردد.

«سید عباس عراقچی»، رئیس ستاد اجرای برجام روز یکشنبه در نشستی خبری با اعلام خبر آغاز گام دوم کاهش تعهدات، خواستار اجرای خواسته‌های کشورمان براساس توافق هسته‌ای مانند بازگشت فروش نفت به قبل از خروج آمریکا از برجام شد.

ایران در نخستین مرحله از کاهش تعهدات برجامی خود میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از ۳۰۰ کیلوگرم افزایش داد که در پی آن آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‎ای عبور حجم اورانیوم ۳.۶۷ درصد غنی شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم براساس توافق هسته‌ای را تایید کرد.

کرملین: روسیه به فعالیت دیپلماتیکش در قبال برجام ادامه خواهد داد

کاخ کرملین در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که روسیه به فعالیت دیپلماتیک ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای انجام شده است گفت که کرملین از عواقب این تصمیم ابراز تأسف می‌کند.

وی گفت: متأسفانه ما الان در حال ثبت این عواقب هستیم. دیپلماسی روسی به فعالیتش ادامه خواهد داد. ما همچنین در انتظار نتایج کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم ماند که در روزهای آتی انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مقامات کشورمان روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کردند که جمهوری اسلامی در گام دوم خود برای کاهش اجرای تعهداتش ذیل برجام تا ساعات آینده غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در این توافق بالاتر خواهد برد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ضمن تایید این خبر تاکید کرد که فعلاً رسیدن به غنای مورد نیاز برای تأمین سوخت راکتور تهران (۲۰ درصد) در دستور کار نیست.

نماینده روسیه در وین: دلیل اقدام برجامی ایران را درک می کنیم
نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین و آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه تلاش های دیپلماتیک برای حفظ و نجات توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام همچنان ادامه دارد، خواستار خویشتنداری طرف ها برای حفظ این توافق شد.

میخائیل اولیانوف به خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه گفته ما از ایران می‌خواهیم از اقداماتی که اوضاع پیرامون برجام را پیچیده‌تر کند جلوگیری کند هر چند که ما اقدامات ایران و دلایلی که این کشور دست به تصمیمات اخیر زده است را درک می‌کنیم.

وی افزود: ما از ایران دعوت می‌کنیم از اقدامات بعدی که وضعیت پیرامون معامله هسته‌ای (برجام) را پیچیده‌تر می‌کند، خودداری کند.

اولیانوف با بیان اینکه فرصت برای ادامه اقدامات دیپلماتیک وجود دارد، اظهار کرد: در هر صورت تلاش‌های دیپلماتیک درباره معامله هسته‌ای با ایران ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص سطح غنی سازی اورانیوم در ایران ممکن است در نشست ویژه شورای حکام در روز دهم ماه جولای (روز چهارشنبه) ارائه شود.
به گفته مقام روس، چنین بنظر می‌رسد که آژانس بین المللی انرژی اتمی اندازه‌ها را خواهد سنجید و به شورای حکام گزارش خواهد داد.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد و اعلام کرد: امروز رسماً از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم.

وی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پس از پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپایی‌ها گفت: امروز از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور کردیم و مبنای غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: با این وجود ما به هر قیمتی در برجام باقی نمی‌مانیم، هر کاری هم می‌کنیم برای حفظ برجام است، ولی باقی ماندن ما در برجام به طرف مقابل بستگی دارد، هر تصمیمی گرفته می‌شود وابسته به منافع ملی و مصالح کشور دارد. هر تصمیمی هم گرفته شود انسجام در کشور را مفید می‌دانیم، ما در سایه اجماع حرکت می‌کنیم.

 


چین: قلدری‌های آمریکا عامل اصلی ایجاد تنش در مسئله هسته‌ای ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه چین قلدری‌های آمریکا را یک تومور بدخیم خواند که منجر به ایجاد تنش در مسئله هسته‌ای ایران شده است.

به گزارش کانال خبری آسیا، گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) در واکنش به گام دوم ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم، اعلام کرد قلدری‌های یکجانبه آمریکا، عامل تشدید تنش‌ها در مسئله هسته‌ای ایران است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن اعلام کرد: واقعیت‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قلدری‌های یکجانبه آمریکا تبدیل به یک تومور بدخیم شده است. فشار حداکثری که آمریکا به ایران وارد کرده، عامل اصلی بحران هسته‌ای این کشور است.

ایران روز یکشنبه گام دوم خود در مسیر کاهش اجرای تعهدات برجامی را برداشت و به صورت رسمی اعلام کرد غنی سازی اورانیوم را در سطح بالاتر از ۳.۶۷ درصد آغاز می‌کند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داد در صورتی که با تهران به راه‌حلی برای عمل به تعهداتشان نرسند، ایران پس از ۶۰ روز گام سوم خود را در کاهش اجرای عمل به تعهداتش بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برمی‌دارد.

تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عهدشکنی طرف‌های اروپایی این توافق بین‌المللی در عمل به تعهداتشان اتخاذ شده است.

آلمان: خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستیم

وزارت امورخارجه آلمان با تاکید بر اینکه برلین خواهان حفظ برجام است از ایران خواست تا همچنان به این توافق پایبند بماند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد و تاکید کرد که تهران باید کماکان به تعهداتش در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پایبند بماند.

وی گفت: اکنون توپ در زمین ایران است. ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستیم. از این رو، تمام طرف‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان همچنین در پاسخ به این سوال که خط قرمز دولت برلین در این زمینه چیست، اظهار داشت: هدف ما این است که ایران به توافق پایبند باشد. تهران باید تمامی گام‌های خود را که در تناقض با توافق هسته‌ای است، متوقف کند و از آنها بازگردد.

جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که از این پس اورانیوم خود را بالاتر از حد تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یعنی ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی خواهد کرد و می‌تواند تا هر سطحی بخواهد این کار را انجام دهد اما در حال حاضر رسیدن به غنای ۲۰ درصد در دستور کار تهران نیست.

این اقدام ایران با واکنش‌های متعددی از به‌ویژه از سوی طرف‌های دیگر توافق مواجه شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای انجام شده است، گفت که مسکو از عواقب این تصمیم ابراز تأسف می‌کند.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با بیان اینکه از تصمیم ایران برای فراتر رفتن از حد تعیین شده در برجام برای غنی‌سازی مطلع است، گفت که به محض راستی‌آزمایی این موضوع، آن را گزارش خواهد داد.

فرانسه و انگلیس نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به بالاتر از ۳.۶۷ درصد خواستار بازگشت ایران از این اقداماتش شدند.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان روز دوشنبه تائید کرد که صبح امروز ایران از مرز ۴.۵ درصد در غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد.

وی گفت: این میزان غنا به‌طور کامل برای پاسخ به نیاز کشور در تأمین سوخت نیروگاه‌های قدرت کافی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم‌چنین اظهار داشت که میزان دقیق غنای سوخت را آژانس بعد از آنالیز نمونه‌های برداشته شده اعلام خواهد کرد.

اخبار داغ فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم دانلود قسمت نهم 9 سریال هیولا مهران مدیری مهران مدیری در تدارک ساخت یک برنامه جدید در دبی؟ +عکس پروژه چادری‌هایِ سیگاری برای تخریب محجبه‌ها؟! +عکس برخورد تحقیر آمیز ترامپ با ولیعهد سعودی +فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: اروپایی ها غنی سازی اورانیوم تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار گروسی درباره بروز یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حملات پهپادی اخیر به نیروگاه زاپروژیا را نقض اصول ایمنی آن خواند و با اشاره به سفر آتی خود به مسکو و کی‌یف، از شورای امنیت خواست تا به کاهش خطر بروز یک حادثه هسته‌ای در این تاسیسات که بسیار جدی است، کمک کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته، دوشنبه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل تایید کرد که حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا (Zaporizhia) یکی از اصول اساسی حفاظت از این تاسیسات که یک سال پیش تدوین شده بود، را نقض کرد. وی توضیح داد: «طی 10 روز گذشته، اولین مورد از این اصول به طور مکرر نقض شده که نشان دهنده افزایش جدی خطرت مربوط به حفظ  ایمنی هسته‌ای و فیزیکی در نیروگاه زاپاروژیه است. ما در مورد ممنوعیت قطعی هرگونه حمله به این نیروگاه، راکتورها و پرسنل آن صحبت می‌کنیم.»

گروسی همچنین سایر اصول مصوب را یادآور شد که از جمله غیرقابل قبول بودن استفاده از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به عنوان انباری برای نگهداری تسلیحات سنگین یا استقرار نیروی نظامی و نیاز به حفاظت از تمام خطوط برق خارجی و رعایت دقیق همه موارد فوق است. وی همچنین تاکید کرد: آنچه در حال حاضر در حال رخ دادن است، تهدیدی جدی برای ایمنی نیروگاه اتمی است، بنابراین باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز تهدید هسته‌ای انجام داد. به گفته او، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در این راستا کمک کرده و به حفظ کانال‌های ارتباطی در این مورد کمک خواهد کرد.

خطر یک حادثه هسته‌ای به دلیل حملات به نیروگاه زاپروژیا کاملاً واقعی است

رافائل گروسی در سخنرانی خود تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید تمام تلاش خود را برای کاهش خطر حوادث خطرناک در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا انجام دهد. رئیس آژانس افزود:«ما هفته گذشته به طور خطرناکی به یک فاجعه هسته‌ای نزدیک شده بودیم. و شما باید امروز هر کاری که ممکن است انجام دهید تا خطر نین حوادثی را به حداقل برسانید.»

او همچنین از انتقال هر شش رآکتور نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به وضعیت خاموشی سرد استقبال کرده و یادآور شد که آژانس انجام چنین اقداماتی را توصیه می‌کند، زیرا ایمنی کلی سایت را بهبود می‌بخشد، ولی این اقدام بطور کامل خطر حادثه هسته‌ای را از بین نمی برد.

گروسی همچنین پس از نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران، از برنامه‌های خود برای سفر به روسیه و اوکراین خبر داد و افزود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظر دارد از روسیه و اوکراین برای ارزیابی وضعیت فنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دعوت کند.

وی با اشاره به اینکه آژانس موظف است کانال‌های ارتباطی با هر دو طرف را حفظ کند، افزود که هنوز تاریخ دقیقی برای سفرش به مسکو و کی‌یف در نظر گرفته نشده است. 

رئیس آژانس ادامه داد که از تعداد کارشناسان مستقر در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا راضی است. و توضیح داد: ما یک تیم چهار تا پنج نفره در آنجا داریم، گاهی اوقات بیشتر، گاهی اوقات کمتر می شوند و این وضعیت رضایت بخش است. وی افزود که در تاریخ 16 آوریل، هجدهمین چرخش در  نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا از  اول سپتامبر 2022، زمانی که اولین بازدید او از این تاسیسات انجام شد، صورت می‌گیرد. چرخش قبلی ناظران گروه ماموریت آژانس در 12 مارس انجام شد و شامل چهار بازرس از کشورهای کانادا، اسپانیا، کره جنوبی و اسلواکی بود.

اوکراین دخالت در حملات به نیروگاه زاپروژیا را رد کردریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشتطرح فرانسه برای استقلال هسته‌‍ای بیشتر از روسیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیر کل آژانس اتمی: حمله به تاسیسات هسته ای کشورها یک اشتباه وحشتناک است که تبعات بسیار جدی دارد/ از طرف های درگیر ( ایران و اسرائیل) خواستیم که خویشتن داری نشان دهند
  • نگرانی گروسی از احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • هشدار گروسی درباره بروز یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا
  • گروسی : بازرسان ما در ایران روز گذشته مطلع شدند تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است / این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • گروسی: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم