Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،نازنین کریمی رییس مرکز درمان ناباروری فوق تخصصی جهاددانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه آمار مشخصی از ناباروری در جامعه وجود ندارد، گفت : بطور متوسط در آمار‌های مختلف آمار ناباروری در کشور و به تبع آن در استان ۲۰ تا ۲۵ درصد گزارش شده، یعنی از میان تمام زوجین ۲۰ تا ۲۵ درصد آن‌ها نابارور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت : متاسفانه این آمار روز به روز در حال افزایش است و سن ناباروری عملا به زیر ۳۰ سال رسیده و بنا به دلایلی که باید مورد بررسی قرار گیرد ناباروری در مناطق روستایی رشد چشمگیری داشته است.

کریمی با بیان اینکه زوجینی که بعد از یک سال تلاش بارور نشده اند، نابارور محسوب می‌شوند، افزود: ناباروری نقص محسوب نمی‌شود و یک نوع بیماری است که امروزه با روش‌های بسیاری که وجود دارد به راحتی قابل درمان است.

کریمی با بیان اینکه امکان ناباروری زوج‌های بارور هم در طول زندگی مشترک آن‌ها وجود دارد، گفت: اینطور نیست که زوج‌ها از ابتدا نابارور باشند و این امکان وجود دارد که بعد از به دنیا آمدن اولین فرزند آن‌ها و یا حتی دومین و یا سومین فرزند نیز زوج نابارور شوند.

این متخصص جنین شناسی مصرف قرص‌های ضد بارداری را از جمله دلایل ناباروری زنان عنوان کرد وافزود: این امکان وجود دارد که بعد از تولد یک یا دو بچه و یا از همان ابتدای ازدواج به دلیل مصرف طولانی مدت قرص‌های ضدبارداری، زنان نابارور شوند و در همین راستا توصیه می‌شود زوجین از روش‌های دیگری برای پیشگیری استفاده کنند.

کریمی در خصوص سهم زوجین در ناباروری هم یادآور شد: برخلاف تصور اشتباهی که در جامعه به ویژه جوامع سنتی وجود دارد که زنان را عامل اصلی ناباروری می‌دانند، تحقیقات علمی نشان می‌دهد که بیش از دو سوم علل ناباروری زوجین به مردان بر می‌گردد.

وی افزود: تشخیص سهم هر یک از زوجین در ناباروری هم بویژه برای مردان به راحتی انجام می‌شود و زوجین می‌توانند با انجام یک آزمایش ساده از این امر مطلع شوند.

این متخصص جنین شناسی با اشاره به پیشرفت‌های بسیار روش‌های درمان ناباروری، گفت: با توجه به روش‌های موجود در حال حاضر بیشتر زوجین نابارور امکان باروری دارند و می‌توانند صاحب فرزند شوند.

کریمی در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه از سال ۱۳۹۶، گفت: ساخت این مرکز از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۰ است و نهایتا بعد از راه اندازی و آماده سازی مکان و نیز بعد از خرید و کالیبراسیون تجهیزات تخصصی و فوق تخصصی و با جذب بیش از ۳۰ نیروی انسانی متخصص شامل متخصصین زنان و فلوشیپ نازایی و جنین شناسان، در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید.

این متخصص جنین شناسی یادآور شد: این مرکز تحت کنترل کیفی مرکز رویان است و هیچ تفاوتی بین روش‌های بکار رفته در این مرکز و رویان وجود ندارد.

وی در تشریح خدمات صورت گرفته در این مرکز، گفت: به دنبال مراجعه زوجین نابارور به مرکز، پس از ویزیت و مشاروه اولیه و بسته به تشخیص علت نازایی و اینکه علت مردانه باشد یا زنانه، زوجین تحت درمان‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

وی افزود: یکی از خدمات درمانی در این مرکز روش IUI است، به اینصورت که اسپرم مرد گرفته شده و سانترفیوژ شده و سپس اسپرم‌های فعال به داخل رحم زن در آن فازی که آماده شده و بسترسازی اولیه انجام شده، تزریق می‌شود.

وی افزود: بسته به سن و وضعیت زوجین و وضعیت فیزیولوژیکی آن‌ها و نیز پاسخی که به القا تخمک گذاری می‌دهد، موفقیت این روش بین ۱۵ تا ۳۰ درصد در جا‌های مختلف مثبت شده است.

کریمی تصریح کرد: بخش دیگر فعالیت ما مرحله میکرو اینجشکن است که کاملا جنین تشکیل می‌شود و این مرحله در درمان نازایی بسیاری پیشرفته است و جنین را تلقیح می‌کنیم. حُسن این روش این است که مادر ممکن است ده تا ۲۰ جنین داشته باشد که در اینصورت جنین‌های اضافی فریز میشوند.

وی افزود: چنانچه مادر به هر دلیل نتوانست جنین تلقیح شده را نگه دارد و حاملگی اش دفع شد، خود او می‌تواند از جنین‌های فریز شده با پرداخت فقط یک هزینه خارج کردن از فریز استفاده نماید و این جنین‌ها به مادر تلقیح شود.

کریمی گفت: این امر هم هزینه کمتری داشته و هم اینکه از نظر روانی مادر مطمئن است که باز جنین دارد و می‌تواند برای بعدا دوباره استفاده کند.

وی افزود: روش‌های دیگری هم با عنوان روش‌های جایگزین درمان ناباروری وجود دارد از جمله اهدا جنین و اهدا تخمک که این دو روش در مراجع قانونی پذیرفته شده است و بعد از طی کردن مراحل قانونی در آینده خیلی نزدیک در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی نیز راه اندازی و استفاده میشود.

کریمی تصریح کرد: در این دو روش با توافق خانواده‌ها کسی که جنین فریز شده دارد با خانواده متقاضی به توافق می‌رسند و جنین اهدایی را می‌گیرند که مراحل قانونی دارد که باید طی شود و این توافقات بدون دخالت مرکز درمانی خواهد بود.

به گفته این متخصص جنین شناسی با وجود این روش‌ها عملا ناباروری در ایران معنا ندارد و همه زوج‌های نابارور میت وانند صاحب فرزند شوند.

کریمی در خصوص طول درمان ناباروری، گفت: این مدت زمان بسته به عوامل مختلف از جمله ضخامت رحم، تعداد تخمک و ... متفاوت است، اما بطور میانگین حدود دو ماه به طول می‌انجامد.

این مسئول در خصوص هزینه‌های درمان ناباروری هم تاکید کرد: هزینه‌ها بسته به نوع روش انتخابی درمان ناباروی و استفاده از برخی تخفیفات، از ۱۵۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان متغیر است.

وی با بیان اینکه بیمه‌های درمانی مختلف در این مرکز پذیرفته می‌شود، گفت: خوشبختانه استفاده از خدمات این مرکز با توجه به مصوبه سفر مقام معظم رهبری برای روستاییان تحت پوشش بیمه برکت رایگان است و زوجینی که زیر ۴۲ سال داشته و فرزندی نداشته باشند نیز تحت پوشش بیمه سلامت با تخفیف ۸۵ درصدی به آن‌ها خدمات داده می‌شود.

کریمی با بیان اینکه درمان ناباروری به نوعی خلق موجود زنده است، گفت: جنین شناسان مرکز روی این موضوع بسیار تاکید دارند که هنگام شروع کار حتما وضو بگیرند و این کار را با نام خدا شروع کنند.

مسئول مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ادامه در تشریح عملکرد این مرکز طی دو سال فعالیت آن، گفت: از زمان شروع فعالیت مرکز تاکنون بیش از ۲۵۰۰ مراجعه داشته ایم و بیش از ۱۸۰۰ پرونده تشکیل شده است. همچنین ۴۲۰ عمل میکرواینجکشن با موفقیت ۲۵ درصد، ۳۲۰ عمل IUI با موفقیت ۲۰ درصد و ۱۵۰ مورد فریز جنین و اسپرم داشته ایم و سایر خدمات تخصصی و مشاوره‌ای نیز در این مرکز ارائه شده است .

 

 

انتهای پیام/د

مصرف قرص‌های "ضد بارداری" می‌تواند به ناباروری منجر شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۰۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

علیرضا دانشگری، معاون درمان محک، درباره‌ اهمیت پرداختن به درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در چهارمین کنگره‌ی انکولوژی کودکان گفت: «متخصصان بیمارستان محک به مدت ۱۵ سال بر درمان تومورهای شایع مغزی کودکان به صورت تخصصی کار کرده‌اند و به همین دلیل در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان بر آن هستیم تا دستاوردهای خود را در این حوزه با استادان و متخصصان داخلی و خارجی به اشتراک گذاریم.»

وی با بیان اینکه درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در ایران به پیش‌رفتگی سایر رشته‌ها نیست افزود: «تعداد جراحان فوق‌تخصصی مغز و اعصاب کودکان در کشور محدود است، به همین دلیل پرداختن به درمان تومورهای مغزی کودکان در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان ضروری است.»

معاون مدیرعامل محک در امور درمان با اشاره به تعداد بالای کودکان مراجعه‌کننده به محک به علت ابتلاء به تومورهای مغزی، بیان کرد: «تعداد بسیاری از پرونده‌های تومورهای مغزی کودکان در محک بررسی می‌شود، به همین دلیل محک با چالش‌های درمانی متنوع و متعددی درباره‌ تومورهای شایع مغزی کودکان روبه‌روست. بررسی چالش‌های درمانی در این کنگره می‌تواند زمینه دستیابی به پروتکل‌های جدید درمانی را فراهم کند.»

دانشگری در ادامه به اقدامات بیمارستان محک برای درمان تومورهای مغزی پرداخت و گفت: «نخستین اقدام محک طی سه سال اخیر استفاده از درمان چندتخصصی است؛ پیش‌تر درمان کودکان مبتلا به سرطان بر اساس تشخیص پزشک اصلی پیش می‌رفت و بر همین اساس با تشخیص فردی پزشک، برنامه درمانی به کودک داده می‌شد اما طی سه سال اخیر، جلسات تخصصی توموربورد با حضور متخصصان مربوطه از رشته‌های مختلف برگزار می‌شود و بهترین برنامه‌ی درمانی بر اساس نظر جمعی پزشکان حاضر در جلسات توموربورد پیشنهاد می‌شود.»

در پایان، معاون مدیرعامل محک در امور درمان از اعلام فراخوان چهارمین کنگره انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) خبر داد و گفت: «متخصصان گروه هدف در سطوح فوق تخصصی، تخصصی، پرستاری، پاراکلینکی و روانشناسی که مقالات خود را تا ۱۵ اردیبهشت ماه به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند از امتیاز بازآموزی برخوردار خواهند شد. پس از دریافت مقالات، کمیته‌ی علمی، ارزیابی مقالات را در دستور کار خود قرار داد تا در صورت پذیرش، امکان ارائه در کنگره فراهم شود.»

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک چهارمین کنگره انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) را با رویکرد چندتخصصی در درمان تومورهای شایع مغزی کودکان و با هدف تشخیص، درمان و مدیریت عوارض تومورهای مغزی کودکان برگزار می‌کند. گلیوما، مدولوبلاستوما، ژرم سل تومورها، چالش‌های کشورهای با درآمد متوسط و کم از موضوعات چهارمین دوره‌ی کنگره‌ی انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) است.

متخصصان انکولوژی کودکان در سطح ملی و بین‌المللی در تاریخ‌های ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در چهارمین کنگره انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) شرکت می‌کنند.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • زنگ خطر سالمندی در ایران به صدا در آمد
  • وضعیت نرخ باروری در کشور بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت
  • سقوط آزاد نرخ باروری متوقف شد / آغاز غربالگری SMA از سال جاری
  • مهلت ارسال مقاله به کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد
  • شرکت ۱۴۰۰ داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی اردبیل
  • دفتر تخصصی فرهنگ و هنر در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود
  • تولد فرزندی سالم از والدینی با بیماری ژنتیک
  • ارائه ۵۰۰ هزار خدمت آزمایشگاهی
  • اجرای طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار
  • بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از خدمات هنری بهزیستی