Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران در آخرین روز بهار سال جاری به ترتیب با رشد ۱۱۲ و ۱۴۰ درصدی نسبت به بهار سال ۱۳۹۷ همراه بودند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر اساس گزارش معاونت توسعه بورس اوراق بهادار تهران از بازار‌های مالی، نفت، و طلای ایران و جهان در سه ماه نخست سال ۱۳۹۸ که با عنوان «مروری بر تحولات اقتصادی، بازار‌های مالی، نفت و طلا د.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایران و جهان» منتشر شد، در آخرین روز بهار سال جاری، ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس به ترتیب با رشد ۱۱۲ و ۱۴۰ درصدی نسبت به بهار سال ۱۳۹۷ همراه بودند.

در خلاصه و نتیجه گیری این گزارش آمده است:

اقتصاد جهان

* قیمت هر انس طلای جهانی در دو ماه نخست فصل بهار در پی تقویت ارزش دلار و کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین در مسیر نزولی قرار داشت. اما در روز‌های پایانی بهار تردید در رفع تنش‌های تجاری بین غول‌های اقتصادی جهان و افزایش تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه در کنار پیش‌بینی برخی نهاد‌های بین‌المللی از چشم‌انداز تیره اقتصاد جهانی منجر به بازگشت سریع قیمت طلا از کف چند ماه شد.

* در بهار سال جاری، قیمت جهانی نفت در دو مسیر رفت و برگشتی قرار داشت. افزایش تقاضا در پی فروکشی جنگ تجاری بین آمریکا و چین در نیمه نخست بهار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت و افزایش مازاد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان (در کنار کاهش تقاضا به دلیل تشدید مجدد جنگ تجاری) بنیادی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت طی این دوره بود.

* روند قیمت جهانی اکثر فلزات اساسی کاهشی بوده است در این رابطه می‌توان به افزایش شاخص دلار، تشدید تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و پیش‌بینی ارشد نامناسب اقتصاد جهانی به عنوان سه عامل تأثیرگذار بر افت قیمت جهانی فلزات اساسی اشاره داشت.

* بررسی بازار‌های معتبر ارز در سطح جهانی نشان می‌دهد که روند شاخص دلار در اکثر روز‌های فصل بهار در سطوح بالای ۹۷ واحدی بوده که بیانگر بالا بودن ارزش دلار در مقایسه با ارز‌های معتبر جهانی است.

* نسبت ارزش یورو به دلار در بهار سال‌جاری در یک سطح پایینی قرار داشت.

* در منطقه آسیای شرقی، تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین و در کنار آن جنگ ارزی موجب تضعیف نرخ برابری یوان در برابر دلار شد.

* بازار‌های سهام در نقاط مختلف جهان در سه ماه نخست سال ۱۳۹۸ از تحولات در حوزه تجارت جهانی به ویژه مذاکرات تجاری بین آمریکا با چین و تحولات اقتصادی در سایر بازار‌های کالایی اعم از نفت، طلا و بازار‌های ارزی تأثیرات قابل توجه پذیرفتند و بسیاری از این بازار‌ها با توجه به روند مناسب مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین در نخستین ماه فصل بهار روند صعودی داشتند، اما توقف مذاکرات تجاری و تشدید جنگ تجاری موجب سرخوردگی بسیاری از بورس‌های معتبر جهان شد.

اقتصاد ایران

* تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به بخش‌های اقتصادی طی دوره مذکور حدود ۳۴۲ هزار میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۲۵۷.۳ هزار میلیارد ریال) رشد ۳۲.۹ درصدی داشته است.

* در اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی «آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی» را ابلاغ نمود.

* بانک مرکزی در اواسط بهار سال جاری نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا‌های ایرانی از سوی شرکت‌های داخلی را در قالب یک بسته جامع به تصویب رساند.

* در آخرین روز بهار سال جاری، ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس به ترتیب با رشد ۱۱۲ و ۱۴۰ درصدی نسبت به بهار سال ۱۳۹۷ همراه بودند.

* در بهار سال جاری، نرخ دلار و یورو در بازار آزاد در دو مسیر صعودی و نزولی قرار داشتند، به گونه‌ای که نرخ دلار از ۱۲۸.۹۴۰ هزار ریال در ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ با رشد ۱۹درصدی به ۱۵۳.۵۰۰ هزار ریال در ۱۹ اردیبهشت افزایش یافت، اما سپس با کاهش ۱۴ درصدی به ۱۳۲ هزار ریال در ۳۰ خردادماه رسید.

* در فصل بهار، قیمت سکه نیز همراستا با تغییرات نرخ دلار در دو حالت رفت و برگشتی قرار داشت.

* قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در تهران در نخستین فصل سال جاری نیز در سیر روند صعودی که از آغاز سال ۱۳۹۶ شروع شده بود، ادامه پیدا کرد و با عبور از کانال ۱۳۰ میلیون ریال، رکورد تازه‌ای را در بازار مسکن به ثبت رساند.

* نرخ تورم ماهانه فصل بهار، یک روند نزولی داشته است، اما روند میانگین تورم صعودی بود.

* در فصل زمستان، نرخ بیکاری (جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر) در کل کشور با رشد ۰.۴ واحد درصدی نسبت به پاییز ۱۳۹۷ به ۱۲.۱درصد افزایش یافته است.

* اساس آخرین آمار منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، تراز تجاری کشور در نخستین ماه سال جاری مثبت و معادل ۲۱۳ میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بورس شاخص بورس اوراق بهادار اقتصاد ایران فرابورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۲۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا تغییر چندانی در معاملات روز چهارشنبه نداشته است. تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تاثیر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی را خنثی کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۳۱ درصدی به ۲۴۰۰ دلار و ۴۰ سنت رسیده است.
قیمت طلا در روز جمعه با پیش بینی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت این کشور در سوریه تا اوج ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت بالا رفته بود.


اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز دوشنبه منتشر شد نشان داد خرده فروشی در این کشور بیش از حد انتظار در ماه مارس افزایش یافته است. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا هم برای دومین روز پیاپی بالا رفته و تمایل برای خرید طلا را به عنوان یک سرمایه غیر سودده پایین آورده است.
تحلیلگران عقیده دارند بازار در حال حاضر در حالت توقف قرار دارد و منتظر تقابل احتمالی رژیم صهیونیستی و ایران است که می‌تواند قیمت طلا را بالا ببرد.
اگر درگیری‌های خاورمیانه آرام شود تمرکز بازار دوباره معطوف فدرال رزرو آمریکا خواهد شد. ظاهراً این بانک نمی‌تواند نرخ بهره را در آینده نزدیک پایین بیاورد که خبر خوبی برای بازار طلا و نقره نخواهد بود.
بانک دویچه پیش بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی به ۲۴۰۰ دلار برسد و در دسامبر ۲۰۲۵، ۲۶۰۰ دلار معامله شود.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۲۸ دلار و ۳۱ سنت رسیده و پلاتین با یک کاهش ۰.۴۳ درصدی ۹۵۵ دلار و ۵ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • قیمت طلا و سکه کاهش یافت
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید