Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@15:06:00 GMT

پایش آنلاین کیفیت آب

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۵۱۳۵

پایش آنلاین کیفیت آب

این موضوع بارها در مناطق مختلف پهنه جنوب به روش‌های مختلف پیگیری شده و در این رابطه پای صحبت مسئولان مربوطه هم نشسته‌ایم. این بار برای رفع ابهامات موجود درباره وضعیت آب آشامیدنی به تصفیه‌خانه شماره یک تهران(جلالیه)، به‌عنوان قدیمی‌ترین تصفیه‌خانه شهر تهران آمده‌ایم تا از نزدیک با مراحل تصفیه آب یکی از شبکه‌های آبرسانی به مناطق جنوبی آشنا شویم، همچنین در گفت‌وگو با «روزبه غفاری» کارشناس تأسیسات فرایند شرکت آب و فاضلاب پاسخگوی سؤالات متداول شهروندان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی تهران معتقدند کیفیت آب آشامیدنی این مناطق متفاوت با مناطق شمالی شهر است. این ادعا صحت دارد؟

به‌طور کلی حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد از آب تأمینی تهران از آب‌های سطحی(سدها) تأمین می‌شود و ۳۰ تا ۴۰‌درصد آن شامل سفره‌های زیرزمینی پایش شده است. افزایش بی‌رویه جمعیت در مناطق مهاجرپذیر جنوبی معادلات ما را برهم می‌زند که گاهی ناچار به استفاده بیشتر از آب‌های زیرزمینی می‌شویم، ضمن اینکه ایجاد چاه‌ها و انشعابات غیرمجاز توسط برخی شهروندان می‌تواند در کاهش و افت فشارآب و تا حدودی کیفیت آن تأثیر بگذارد، اما پایین بودن کیفیت آب مناطق جنوبی یک باور اشتباه است که بین مردم متداول شده، چراکه در همه نقاطی که آب توزیع می‌شود، دستگاه‌های سیستم کنترل کیفیت وجود دارد و به‌صورت آنلاین آب مصرفی همه نقاط پایش می‌شود و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن نقطه از مدار خارج خواهد شد.

برای مثال استاندارد تعیین شده توسط شرکت تأمین و تصفیه آب و ntu (واحد اندازه‌گیری کدورت آب) می‌گوید کدورت آب شرب نباید بالای یک ntu باشد این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب شهر تهران میزان کدورت آب شرب را زیر۳دهم ntu تعیین کرده و ما هم توان خود را برای تأمین، تولید و توزیع آب شرب با کدورت زیر یک‌دهم ntu به کار گرفته‌ایم. در کنار اینها اتصال سد ماملو به مدار هم باعث افزایش کیفیت آب جنوب تهران شده است.  

منظور شما از پایش آنلاین آب مصرفی چیست؟  

در حال حاضر تأمین، تولید و توزیع آب تهران زیر نظر طرح شبکه اسکادای آب به‌صورت لحظه‌ای از لحاظ کمی و کیفی کنترل و پایش می‌شود. علاوه بر این کارشناسان کنترل کیفیت آب و نمونه‌بردار به‌صورت شبانه‌روزی آب مصرفی را در آزمایشگاه‌ها کنترل می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، سریعاً آزمایش مجدد گرفته می‌شود و در صورت تأیید، فرایند رفع مشکل و گندزدایی آب انجام خواهد شد.  

چنددرصد از آب مصرفی مناطق جنوب تهران از مخازن این تصفیه‌خانه تأمین می‌شود؟

۷ تصفیه‌خانه در تهران وجود دارد که ۶ مرکز فعال هستند. مقیاس مشخصی برای تقسیم‌بندی آب وجود ندارد. آب تهران در این ۶ تصفیه‌خانه تولید می‌شود و براساس نیاز بین هریک از مناطق توزیع می‌شود. برای مثال این‌طور نیست که آب تصفیه‌خانه شماره یک فقط چند منطقه خاص را تأمین کند، بلکه این آب ممکن است براساس نیاز به شرق، غرب، شمال یا جنوب تهران انتقال داده شود. بعد از اجرای مراحل مختلف تصفیه در تصفیه‌خانه‌ها، آب از طریق خطوط انتقالی در همه مناطق شهر توزیع می‌شود.  

مراحل تصفیه آب در این مرکز به چه شکل است؟

در سدهای کرج و طالقان باتوجه به کارکرد و زمان مناسب برای ماندن آب در پشت سد، کار پیش‌تصفیه انجام می‌شود، سپس آب از سد وارد آبگیر بیلقان می‌شود تا مواد معلق و درشت و هرچیزی را که باعث آلودگی می‌شود حذف کند تا آماده ورود به تصفیه‌خانه شماره یک باشد. جداسازی زباله، نخستین مرحله‌ای است که در تصفیه‌خانه انجام می‌شود، دومین مرحله تزریق مواد شیمیایی و سومین مرحله زلال‌سازی است. در مرحله چهارم صاف‌سازی انجام و آب، آماده ورود به مخازن می‌شود تا در آخرین مرحله گندزدایی صورت بگیرد.  

نظرتان درباره دستگاه‌های تصفیه آب خانگی که استفاده آن رواج پیدا کرده، چیست؟  

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از نظر ما به هیچ عنوان قابل تأیید نیستند. این دستگاه‌ها نه تنها تأثیر مثبتی بر سلامت آب شرب ندارند، بلکه املاح مفید آن را هم از بین می‌برند. فیلترهای نصب شده در این دستگاه‌ها محلی برای رشد آلودگی هستند و استفاده از چند فیلتر هم اغلب تفاوتی در اصل قضیه ایجاد نمی‌کند. بدن انسان نیاز به املاح و مواد معدنی دارد و اگر قرار باشد آب مقطر به بدن برسد با مشکلات دیگری مواجه خواهد شد.  

درباره آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب‌های آلوده که در نقاط حاشیه‌ای جنوب تهران رواج دارد، نظری دارید؟

این آبیاری‌ها غیرقانونی و با انشعابات غیرمجاز انجام می‌شود که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه با عوامل آن برخورد خواهد شد.

۱۲۲ پاسخگوی مشکلات آبی مردم

ساکنان مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ برای اعلام هر مشکلی در زمینه آب و فاضلاب با ۱۲۲ تماس بگیرند. کارشناس روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ با بیان این مطلب گفت: «شهروندان می‌توانند مشکلاتی اعم از فشار ‌آب، آلودگی، نشتی و... را به این شماره اعلام کنند. بعد از تماس، اطلاعات موردنیاز توسط کارشناس شرکت آب و فاضلاب ثبت و در سریع‌ترین زمان به مشکل رسیدگی خواهد شد. » «محمدعلی حسن‌پور» ادامه داد: «اگر مشترکی بعد از کسب اطمینان از سلامت لوله‌های آب نسبت به بهداشت آن تردید دارد می‌تواند مراتب را از طریق تماس تلفنی به شرکت آب و فاضلاب اعلام کند. آب آشامیدنی این شهروند با حضور کارشناسان جلو منزل نمونه‌برداری شده و جداگانه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. »

کد خبر 447044

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۵۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۸۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های سلامت و منطقه ۱۵ با شاخص ۱۵۳ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های پاکدشت با شاخص ۱۱۳، شریف منطقه دو با شاخص ۱۱۹، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۱۴۱، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۰۹، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۴۸ و میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۱۱۰ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های امام خمینی با شاخص ۶۲، باغستان شهریار با شاخص ۷۲، پارک رازی با شاخص ۷۶، پاسداران با شاخص ۸۶، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۳، پیشوا با شاخص ۸۸، چشمه با شاخص ۸۳، دانشگاه تهران با شاخص ۹۷،، رباط‌کریم با شاخص ۷۸، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۶۸، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۷۴، ملارد با شاخص ۵۴ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۸۴ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۴۹، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۵۰، پردیس با شاخص ۲۳، پونک با شاخص ۳۴، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۴۷، دماوند با شاخص ۲۸، ژئوفیزیک با شاخص ۳۲، سرخه‌حصار با شاخص ۱۵، شهرداری منطقه دو با شاخص ۲۲، شهریار با شاخص ۳۴، علم و صنعت با شاخص ۲۱ و مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۴۹ در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747085

دیگر خبرها

  • اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • دزدی آیفون منازل مناطق شمالی تهران!
  • افزایش پایش تصویری مناطق جرم‌خیز اهواز
  • نصب پابند الکترونیک به ۳۰۰ سارق سابقه دار در غرب استان تهران
  • نحوه خرید آنلاین از میادین میوه و تره بار شهرداری تشریح شد | امکان بازگرداندن میوه و سبزیجات بی کیفیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق پرخطر استان کرمانشاه
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم