Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@20:42:54 GMT

ساختار مغز چه نقشی در اختلالات روان‌پریشی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۶۲۸۱

ساختار مغز چه نقشی در اختلالات روان‌پریشی دارد؟

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد بزرگ‌شدن شبکه کوروئیدی که قسمت اصلی مغز است، باعث به وجود آمدن اختلالات روان‌پریشی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه کوروئیدی (choroid plexus) قسمت مهمی از سیستم عصبی را تشکیل می‌دهد که وظیفه اصلی آن تولید مایع مغزی نخاعی است. مایع مغزی نخاعی (cerebrospinal fluid) از مغز محافظت می‌کند و شبکه کوروئیدی مانعی بین مغز و این مایع است که با فیلتر کردن سموم از ورود اجزای تشکیل‌دهنده خون به مغز جلوگیری می‌کند و تنها اجازه می‌دهد برخی مولکول‌ها مانند مولکول‌های سیستم ایمنی وارد بافت مغز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر اعلام موسسه ملی سلامت روان، اختلالات روان‌پریشی زمانی رخ می‌دهد که فرد تفاوت بین خیال و واقعیت را درک نمی‌کند. مبتلایان به اینگونه بیماری‌ها، تفکراتی دارند که با واقعیت متضاد است. علائم اختلالات روان‌پریشی شامل هذیان‌گفتن، اضطراب، رفتار غیرطبیعی و اختلال در بیان است. عواملی مانند مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، داروهای خاص و کم‌خوابی می‌تواند زمینه بروز این بیماری‌ها را فراهم کند.

گروهی از محققان آمریکایی شبکه کوروئیدی مغز افراد را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها افراد شرکت کننده را به سه گروه تقسیم کردند، به‌طوری‌که گروه اول مبتلا به اختلالات روان‌پریشی بودند. گروه دوم را افرادی تشکیل می‌داد که یکی از فامیل‌های درجه یک‌ آن‌ها، تجربه ابتلا به این بیماری‌ها را داشتند و گروه آخر افرادی بودند که سابقه این بیماری در آن‌ها وجود نداشت.

مغز تمام این افراد به شیوه تصویربرداری MRI اسکن شد. نتایج بررسی‌های جدید حاکی از این بود که حجم شبکه کوروئیدی افرادی که به روان پریشی مبتلا بودند بزرگ‌تر  از سایرین بود. همچنین کسانی که فامیل‌های درجه یک‌ آن‌ها به این بیماری مبتلا بودند، نسبت به افرادی که سابقه این بیماری را نداشتند، دارای شبکه کوروئید بزرگ‌تر بودند که اندازه کوچک‌تری نسبت به شبکه کوروئیدی گروه اول داشت.

به گفته محققان تعداد سلول‌های پیام رسان مرتبط با سیستم ایمنی موسوم به (interleukin ۶ (IL-۶ در افرادی که شبکه کوروئیدی بزرگی داشتند، بیشتر است. این نوع سلول‌ها می‌تواند از موانع بین مغز، خون و مایع مغزی نخاعی عبور ‌کند؛ مبتلایان به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در مقایسه با سایر افراد دارای سطوح بالاتری از مولکول (interleukin ۶ (IL-۶ هستند.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Psychiatry منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اختلال روانی تازه های پزشکی سلامت روان مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۶۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه ساله با شروع فصل بهار و به دنبال بارندگی‌های فصلی در دامنه کوهستانی و بخصوص در مناطق باغی و روستایی شاهد رویش قارچ‌های خودرو در دامنه طبیعت هستیم که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی است و به همین علت مصرف آن موجب مسمومیت تعداد زیادی از شهروندان می‌شود.

دکتر علی یزدانی با هشدار درباره عوارض خطرناک مسمومیت بااین قارچ‌های سمی تصریح کرد: مصرف این قارچ‌ها می‌تواند به بروز علایمی، چون تهوع، استفراغ، دل درد، علائم گوارشی و یا در برخی موارد به نارسایی کبدی و حتی مرگ منجر شود.

وی با اشاره به رواج مصرف انواع مختلف قارچ تحت عنوان مجیک ماشروم به عنوان یک ماده محرک در میان جوانان، درباره مخاطرات مصرف این مواد از قبیل بروز اختلالات روانی، توهم، تشنج، اختلالات رفتاری و آسیب زدن به خود و دیگران ابراز نگرانی کرد.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابراز تاسف گفت: عوارض و اختلالات روانی مصرف این مواد غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل بوده و ممکن است ماه‌ها و سال‌ها بعد از مصرف به صورت ناگهانی و خودبخودی ظاهر شود.

دکتر علی یزدانی همچنین از مردم خواست:  با توجه به خطر و عوارض مرگبار و جبران ناپذیر مسمومیت با قارچ ها،  فقط از قارچ‌های خوراکی تولید شده درکارخانه‌های معتبر استفاده و از هرگونه مصرف دیگر انواع قارچ خودداری کنند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • بیش از ۷۰۰۰ هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)
  • هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی
  • پل طبیعت قرمز می‌شود
  • پل طبیعت برای آگاهی بخشی درباره هموفیلی قرمز می‌شود
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • اکبرپور: پرسپولیس نقشی در اشتباهات داوری علیه استقلال ندارد