Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@01:23:02 GMT

ساختار مغز چه نقشی در اختلالات روانی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۶۳۰۲

ساختار مغز چه نقشی در اختلالات روانی دارد؟

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد بزرگ‌شدن شبکه کوروئیدی که قسمت اصلی مغز است، باعث به وجود آمدن اختلالات روان‌پریشی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه کوروئیدی (choroid plexus) قسمت مهمی از سیستم عصبی را تشکیل می‌دهد که وظیفه اصلی آن تولید مایع مغزی نخاعی است. مایع مغزی نخاعی (cerebrospinal fluid) از مغز محافظت می‌کند و شبکه کوروئیدی مانعی بین مغز و این مایع است که با فیلتر کردن سموم از ورود اجزای تشکیل‌دهنده خون به مغز جلوگیری می‌کند و تنها اجازه می‌دهد برخی مولکول‌ها مانند مولکول‌های سیستم ایمنی وارد بافت مغز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر اعلام موسسه ملی سلامت روان، اختلالات روان‌پریشی زمانی رخ می‌دهد که فرد تفاوت بین خیال و واقعیت را درک نمی‌کند. مبتلایان به اینگونه بیماری‌ها، تفکراتی دارند که با واقعیت متضاد است. علائم اختلالات روان‌پریشی شامل هذیان‌گفتن، اضطراب، رفتار غیرطبیعی و اختلال در بیان است. عواملی مانند مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، داروهای خاص و کم‌خوابی می‌تواند زمینه بروز این بیماری‌ها را فراهم کند.

گروهی از محققان آمریکایی شبکه کوروئیدی مغز افراد را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها افراد شرکت کننده را به سه گروه تقسیم کردند، به‌طوری‌که گروه اول مبتلا به اختلالات روان‌پریشی بودند. گروه دوم را افرادی تشکیل می‌داد که یکی از فامیل‌های درجه یک‌ آن‌ها، تجربه ابتلا به این بیماری‌ها را داشتند و گروه آخر افرادی بودند که سابقه این بیماری در آن‌ها وجود نداشت.

مغز تمام این افراد به شیوه تصویربرداری MRI اسکن شد. نتایج بررسی‌های جدید حاکی از این بود که حجم شبکه کوروئیدی افرادی که به روان پریشی مبتلا بودند بزرگ‌تر  از سایرین بود. همچنین کسانی که فامیل‌های درجه یک‌ آن‌ها به این بیماری مبتلا بودند، نسبت به افرادی که سابقه این بیماری را نداشتند، دارای شبکه کوروئید بزرگ‌تر بودند که اندازه کوچک‌تری نسبت به شبکه کوروئیدی گروه اول داشت.

به گفته محققان تعداد سلول‌های پیام رسان مرتبط با سیستم ایمنی موسوم به (interleukin ۶ (IL-۶ در افرادی که شبکه کوروئیدی بزرگی داشتند، بیشتر است. این نوع سلول‌ها می‌تواند از موانع بین مغز، خون و مایع مغزی نخاعی عبور ‌کند؛ مبتلایان به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در مقایسه با سایر افراد دارای سطوح بالاتری از مولکول (interleukin ۶ (IL-۶ هستند.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Psychiatry منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اختلال روانی تازه های پزشکی سلامت روان مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۶۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا به جنگ سرطان می‌رود!

محققان دانشگاه آلاباما با همکاری پژوهشگرانی از موسسه تحقیقاتی سنت‌پاو وسیبربن، ماده‌ای در مقیاس میکرومتری از جنس پروتئین ساختند که می‌تواند رهایش نانوذرات را در محل سلول‌های سرطانی انجام داده و با این کار تومور را از بین ببرد. این میکروماده روی مدل‌های جوندگان مبتلا به سرطان روده بزرگ آزمایش شده و نتایج آن امیدوارکننده بوده است.

این تیم به سرپرستی آنتونیو ویلاورد از انستیتوی بیوتکنولوژی و زیست‌پزشکی گروه ژنتیک و میکروبیولوژی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، با کمک خودآرایی، پروتئین‌ها را تبدیل به ساختار‌های میکرومقیاس کردند که توانایی حمل پپتید‌ها را به صورت طولانی مدت دارند. این فناوری که به صورت پتنتی به ثبت رسیده است، برای تولید گرانول‌های زیستی به کار گرفته می‌شود. این گرانول‌ها، عملکردی شبیه به سیستم غدد درون‌ریز انسان دادند. از نظر آرایش مولکولی، این ساختار از برهمکنش یونی فلز روی (Zn) با یک دامنه غنی از هیستیدین تشکیل شده است. هیستیدین یک اسید آمینه مهم در بدن انسان است.

بر اساس گزارش ایسنا، این میکروماده جدیدی که دانشمندان ایجاد کرده‌اند از زنجیره‌های پلی پپتیدی تشکیل شده است، زنجیره‌هایی که به عنوان نانوذرات زیست‌فعال و کاربردی در دسترسی هستند و می‌توانند محتویات خود را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی رهاسازی کنند.

این گروه تحقیقاتی برای بررسی عملکرد این ساختار مولکولی آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دینامیک ترشح آن را، هم در شرایط آزمایشگاهی و هم در داخل بدن مطالعه کردند. در یک مدل حیوانی مبتلا به سرطان کولورکتال CXCR۴+، این سامانه در تجویز زیرپوستی، تجمع پروتئینی بالایی را در بافت تومور نشان داد.

آنتونیو ویلاوره، استاد گروه ژنتیک و میکروبیولوژی دانشگاه آلاباما می‌گوید: این نکته حائز اهمیت است که این تجمع نسبت به زمانی که پروتئین در خون تزریق می‌شود، کارآمدتر است. این فناوری یک روش جدید برای اطمینان از سطح بالای دارو در محل مورد نظر و اثربخشی بالینی بهتر است، بنابراین از تجویز مکرر داخل وریدی جلوگیری می‌کند و با این کار عوارض جانبی دارو به حداقل می‌رسد.

tags # سرطان سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم
  • بهره‌برداری از ۲۷۰۰ پروژه بهداشتی در دولت مردمی
  • کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا به جنگ سرطان می‌رود!
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • بیش از ۷۰۰۰ هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد