Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@01:12:48 GMT

وسواس همسر در مسائل جنسي

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۷۰۹۴

وسواس همسر در مسائل جنسي

خبرگزاري آريا -
درمان وسواس جنسي
وسواس عموما به دو دسته وسواس فکري و عملي تقسيم مي‌شود. همان‌طور كه مي‌دانيد لازم است حتما براي درمان وسواس از هر نوعي كه باشد اقدام كنيد. دارو درماني به‌علاوه رفتاردرماني توام مي‌تواند مشكل وسواس را حل كند.
شايد گمان كنيد وسواس ربطي به مسايل زناشويي ندارد اما اختلال وسواس مي‌تواند شامل عقايد، تصاوير ذهني- تکانه‌ها و افکار مزاحم و مکرر (وسواس فکري) يا الگوهاي مکرر رفتار يا فعاليت‌هاي مزاحم (عمل وسواسي) باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حالت‌هاي وسواسي و انجام مناسک خاص هنگام روابط زناشويي در برخي افراد تاثير نامطلوبي بر فرآيند جنسي طرف مقابل مي‌گذارد؛ به‌طوري که گاهي موجب بروز اختلافات و مشاجرات مي‌شود ولي اين اعمال با مراجعه به درمانگر و درمان تا حد زيادي قابل کنترل است.
وسواس با رضايت جنسي جور نيست
وسواس با رضايت جنسي جور نيست! در روانپزشکي دو نوع وسواس مطرح است؛ «وسواس فکري-عملي» و «شخصيت وسواسي» که هر دو در اختلالات جنسي نقش دارند. درمورد وسواس عملي- فکري مي‌توان اهميت بيش از حد به شست‌وشو، نظافت، نظم، ترتيب يا اشتغال مداوم ذهني نسبت به يک موضوع يا موضوعات خاص را مثال زد درحالي که شخصيت وسواسي يک شخصيت کمال گرا و بسيار باريک بين، ريزبين، دقيق، مسئوليت‌پذير، اهل تعهد، منظم و جدي است. درواقع ويژگي‌هاي اين وسواس‌ها با لذت جنسي جور در نمي‌آيد. امروزه درکلينيک‌هاي سکسولوژي اين دو مورد خيلي ديده مي‌شوند.
نکند کثيف يا بيمار شوم! اما وسواس چگونه مانع از يک پاسخ جنسي مناسب مي‌شود؟ پاسخ جنسي به طور خلاصه يعني ميل، تحريک و ارضا. کسي که وسواس عملي- فکري ازجمله وسواس نظافت دارد حين رابطه مرتب به اين فکر مي‌کند که بيمار نشود، خودش يا ملحفه و … کثيف نشوند، بايد فورا به حمام برود و … يا براي مثال فردي که وسواس نظم دارد خيلي مقرراتي است و هميشه فکرش مشغول اين است که ديروقت شده، فردا بايد سرکار بروم و … .
در واقع «وسواس شخصيت» خيلي بيشتر از «وسواس عملي- فکري» به رابطه زناشويي آسيب مي‌زند به اين علت که شخصيت‌هاي وسواسي افراد کمال طلبي هستند. براي مثال اگر فکر مي‌کردند همسرشان قرار است پيشرفت کاري کند يا فوق‌ليسانس بگيريد يا خانه و … بخرد اما چنين چيزهايي اتفاق نيفتاده، ممکن است تمايل جنسي خود نسبت به همسرشان را از دست بدهند درحالي که يک فرد عادي مي‌داند هنوز در زندگي وقت دارد و ميل جنسي و تمايلش آسيب نمي‌بيند.
اما شخصيت وسواسي همه چيز را سياه و سفيد مي‌بيند و اگر به آن کمالي که براي خود تعيين کرده نرسد همه چيز برايش سياه مي‌شود. علاوه براين خيلي از اين افراد کينه‌اي هستند و وقتي دلخوري پيش مي‌آيد نمي‌توانند به راحتي از آن بگذرند، در نتيجه ميل جنسي‌شان آسيب مي‌بيند.
وسواس جنسي
مشکلي که از کودکي شروع مي شود
آگاهي دادن به مردم در زمينه مشکلات و اختلالات جنسي بسيار مفيد است. مردم بايد بدانند که اين رفتارها، وسواس گونه و مشکل زا هستند اما متاسفانه بسياري از والدين از نظم و ترتيب بيش از حد فرزندشان تعريف مي کنند و براي مثال مي گويند: «فرزند من خيلي منظم است، ببين چقدر درس مي خواند و چقدر اتاقش تميز است! هميشه مراقب است جايي را کثيف نکند و دمپايي هايش جفت باشد!»
يعني نمي توانند مرز بين وظيفه شناسي و مسئول بودن را با اختلال وسواس تشخيص دهند بنابراين چنين افرادي از کودکي به اين رفتارها تشويق مي شوند و آنها را با خود تا بزرگسالي در روابط زناشويي وارد مي کنند. در نتيجه بايد به خانواده ها آگاهي داد که اين رفتارها را در کودکان شان تحت نظر داشته باشند.
همسرتان حاضر به همکاري نمي شود؟!
خيلي اوقات وقتي فرد مبتلا به وسواس به کلينيک مراجعه مي کند در ابتدا نمي پذيرد که وسواس دارد. در اين صورت به او توضيح مي دهيم که اين رفتار شايد فقط يک گرايش باشد و بيماري نيست. به اين ترتيب فرد راحت تر موضوع را مي پذيرد و حاضر به همکاري مي شود. شخصيت وسواسي خيلي سختگير است و احساس اينکه مورد تاييد نيست او را به شدت ناراحت مي کند چرا که هميشه فکر مي کرده رفتارش صحيح است. به هر حال آگاهي دادن بهترين راه است.
بيماري وسواس جنسي
خودتان نمي توانيد درمان کنيد!
در بحث درمان وسواس دو موضوع مطرح است: گرايش و پاتولوژي بيماري. اگر وسواس فقط به صورت يک گرايش باشد همزمان با سکس تراپي مي توان با تذکر دادن و توصيه هاي ساده، به فرد آگاهي داد و اين گرايش را برطرف کرد. اما اگر وسواس واقعا پاتولوژيک باشد، اولويت با درمان اين اختلال روانپزشکي است نه سکس تراپي؛ يعني بيهوده است که بخواهيم سکس تراپي را شروع کنيم درحالي که شخص در رابطه زناشويي مدام نگران اين است که براي مثال ساعت 12 شب شده و بايد بخوابد، ظرف ها را نشسته يا کف آشپزخانه را طي نکشيده است و ... يعني نمي تواند خودش را غرق رابطه کند و اين افکار همچنان با او باقي است بنابراين اگر مشکل وسواس خيلي شديد باشد بايد وارد مبحث درمان شويم. برخي افراد با درمان وسواس شايد ديگر به سکس تراپي هم نياز پيدا نکنند.
يک حدس از چرايي اين اتفاق ممکن است اين باشد: شما به صورت مکرر، در روزهايي که قابليت جسمي تان براي تجربه ارگاسم در کمترين حدش بوده (مي دانيد که توانايي خانم ها در اين زمينه در طول سيکل قاعدگي تغيير مي کند و مثلا ممکن است قبل از قاعدگي به اوجش برسد اما در روزهاي ديگري اصلا اين آمادگي نباشد)، با تجربه انزال زودرس همسرتان مواجه شده ايد و اين مساله روي ذهنيت و افکار خودکار شما مثل همان هايي که خودتان گفتيد تاثير گذاشته.
مثلا اين باور که همسرتان در رابطه جنسي با شما کم مي آورد. مدل ذهن شما هم اين است که نسبت به هر موضوعي به نوعي وسواس فکري دچار مي شويد، يعني فکري در ذهن شما مي آيد و به اين راحتي ها نمي رود.
به خودتان مدتي اطمينان بدهيد که اين مساله برطرف مي شود و تا مدتي اساسا به ارگاسم فکر نکنيد و فقط بخواهيد که لذت ببريد. اگر بازهم مساله حل نشد، قاعدتا روان درماني تخصصي براي حل مساله لازم خواهد بود.
درمان وسواس جنسي
براي درمان وسواس جنسي مشاوره روانشناسي و هيپنوتيزم درماني (هيپنوتراپي) مي تواند بهترين راهکار باشد .
گردآوري: بخش زناشويي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی

(تصاویر) مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی

دیگر خبرها

  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • (تصاویر) مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟
  • ببینید | تصاویر ضبط شده از تله مرگبار پلیس آمریکا برای یک بیمار جنسی
  • محمد ربیعی: من مظلومم! بازی‌های تیم مرا با وسواس بیشتری قضاوت کنید
  • ربیعی: بازی‌های تیم من را با وسواس قضاوت کنید!
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟