Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@18:46:47 GMT

به احترام ۷۵ سال عاشیقی

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۷۴۷۲

به احترام ۷۵ سال عاشیقی

در این مراسم که خانواده زنده یاد محمودی نیز حضور داشتند، مطالبی درباره شخصیت فردی و هنری استاد محمودی بیان شد. عاشیق حق‌رضا فطری، عاشیق ماشاءالله رسام، عاشیق محمود احمدی، عاشیق نادر رنجبران و عاشیق خدایار علی‌یاری قطعاتی را اجرا کردند.

۷۵ سال فعالیت مستمر 

امین محمودی، نوه زنده اد محمودی، در این مراسم به نمایندگی از خانواده وی سخنرانی کرد و گفت: ما گلایه‌ای از مسئولان نداریم چون مردم حق پدربزرگ ما را ادا کردند، اما از باب درد دل باید بگویم کاش مسئولان استانی در چند ماه پایانی عمر پدربزرگم در منزل ایشان حضور می‌یافتند و جویای احوالش می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ما عاشیق حیدر محمودی را از دست دادیم کسی که ۷۵ سال عاشیقی کرد و عاشق عاشیقی بود. وی در طول عمر خود سفرهای بسیاری کرد و در شرایطی که رفت‌وآمد به شهرهای دیگر سخت بود به دورترین استان‌ها رفت و برنامه اجرا کرد. به گفته خودش هر جای ایران که عاشیقی بود که یک نکته به وی بیاموزد، به دیدن او می‌رفت. مجموعه اینها شخصیت عاشیق حیدر را تشکیل می‌داد. محمودی توضیح داد: کمتر هنرمندی را سراغ داریم که ۷۵ سال به صورت پیوسته هنری را ادامه دهد و در طول همه این سال‌ها مخاطب پر و پا قرص داشته باشد. وی در طول عمر خود محضر ایرجخواجه‌امیری، جلیل شهناز و استاد شهریار را درک کرد. او ثمره ۷ نسل عاشیقی بود و اجدادش نیز عاشیق بودند.

نوه عاشیق محمودی با بیان این‌که موسیقی مقامی در ایران مهجور است، افزود: اگر مشکلات موسیقی ایران را ضرب در هزار کنیم به میزان مشکلات موسیقی مقامی پی می‌بریم چون هنرمندان موسیقی مقامی معدودند و مظلوم. من هنر موسیقی مقامی را به یک بنا تشبیه می‌کنم که به ستون‌ها و عمودهایی برای ایستادن نیاز دارد. عاشیق حیدر یکی از ستون‌های این بنا بود که او را از دست دادیم و اگر مسئولان استان از هنرمندانی که مانده‌اند حمایت نکنند، این بنا محکوم به فروپاشی است

هنرمندان بی‌تکرار

قادر شهسواری، پژوهشگر موسیقی مقامی استان، در این برنامه گفت: صحبت ‌کردن درباره عاشیق حیدر نه ۷۵ سال که ۱۰۰ سال کار پژوهشی نیاز دارد. از زمانی که این هنرمند دست به ساز شد عاشقان بسیاری را جذب خود کرد و اگر ما امروز دور هم جمع شده‌ایم، می‌خواهیم به خودمان یادآوری کنیم عاشیق حیدرهایی که یک به یک جمع ما را ترک می‌کنند، میراث گرانبهای موسیقی شفاهی را از بین ما می‌برند و هرگز تکرار نخواهند شد.

وی تصریح کرد: کمتر از ۴۵ روز پیش عاشیق علی نادری را از دست دادیم و سال گذشته نیز غلامعباس ملایری از میان ما رفت و دیگر جایگزینی برای آنها نخواهد بود و سنت شفاهی روایت‌های انسان‌ساز و عاشقانه به مرور از میان ما حذف می‌شود. رسالت ما حفظ این هنر برای آیندگان است. من ۱۰ سال پیش برای نخستین ‌بار عاشیق حیدر را در مراسمی ملاقات کردم و با مرام و مسلک عارفانه او آشنا شدم.

این پژوهشگر موسیقی از برگزاری جشنواره موسیقی عاشیقی در همدان خبر داد و افزود: کارهای بسیاری در حوزه موسیقی رپرتوار در همدان انجام شده است و یکی از بهترین کارهایی که موفق شدیم درباره آن تصمیماتی بگیریم، برگزاری جشنواره بزرگ موسیقی ترکی عاشیقی است که با عنوان یادواره زنده ادان غلامعباس ملایری، علی نادری و حیدرعلی محمودی برگزار خواهد شد. تصمیم داریم به صورت جدی به این موضوع بپردازیم و چند مستند با موضوع نگاهی به زندگی عاشیق فطری و عاشیق رسام در دست ساخت داریم. امیدواریم مسئولان به این برنامه نگاهی ویژه‌ داشته باشند و حداقل بتوانیم از منابع مالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ثبت و ضبط این هنر تکرارناشدنی استفاده کنیم.

آوازه جهانی موسیقی عاشیقی همدان

بهرنگ مجیدی، عضو و بازرس کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران، در این برنامه گفت: قصه‌هایی که عاشیق‌ها روایت می‌کنند از میان قصه‌های عامیانه‌ای است که از بطن جامعه گرفته شده است. در فیلم «عاشق غریب» ساخته سرگئی پاراجانف، کارگردان ارمنی اهل شوروی، صحنه‌ای وجود دارد که در آن می‌گوید: تو همه راه‌های عاشقی را رفتی اما یک راه را نرفته‌ای. به همدان برو و این آخرین راه را از عاشیق‌های همدان یاد بگیر. پس همدان موسیقی غنی دارد اما چقدر مردم این موسیقی و هنرمندانش را می‌شناسند و با آنها حشر و نشر داشته‌اند؟

وی ادامه داد: همدان در چهارراه تمدن قرار گرفته است. یادمان باشد این هنرمندان ۸۰ سال سرمایه جمع می‌کنند و وقتی نفسشان بالا نمی‌آید، همه‌چیز تمام می‌شود. ما به‌عنوان علاقه‌مندان به موسیقی باید این نغمه‌ها را ضبط و از آنها نگهداری کنیم.  جواد حسینقلی‌پور، پژوهشگر عرصه موسیقی، خاطرنشان کرد: عاشیق‌ها فقط نوازنده نبودند بلکه نقال، راوی و بازیگر نیز بودند و در نقش‌های مختلف ظاهر می‌شدند و حال و هوای داستان‌های حماسی مانند کوراوغلو را به شنونده منتقل می‌کردند. شنوندگان می‌گویند وقتی عاشیق حیدر کوراوغلو را روایت می‌کرد انگار خودش آنجا بود. وی افزود:انتظار نداریم هنرمندانی مانند عاشیق حیدر تکرار شوند، اما امیدواریم هنوز هنرمندان پا در جای پای آنها بگذارند و اجازه ندهند این هنر کمرنگ‌تر از این شود.

کد خبر 446773

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: عاشیق موسیقی ایران استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری با بیان موفقیت‌های این رشته در ایران گفت: زمانی بود که ما آرزوی شرکت در رقابت‌هایی مثل جام جهانی را داشتیم، اما حالا شاهد روی سکو رفتن ژیمناست‌های کشورمان در این رقابت‌ها هستیم و  دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا خیرخواه در خصوص شرایط مهدی الفتی برای حضور در جام جهانی قطر اظهار کرد: خوشبختانه مهدی الفتی شرایط خوبی برای حضوری موفق در این رقابت‌ها دارد. البته ژیمناستیک رشته‌ای است که کوچک‌ترین لغزشی باعث موفق نشدن می‌شود و الفتی باید با تمرکز بالا مسابقه دهد.

وی افزود: به صورت زمینی راهی ارمنستان شدیم و خوشبختانه فدراسیون ژیمناستیک هماهنگی‌های لازم را برای اینکه در ایروان شرایط خوبی به لحاظ اسکان داشته باشیم، ایجاد کرده بود. روز گذشته هم از ارمنستان به صورت هوایی راهی قطر شدیم.

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری تصریح کرد: امیدوارم با کسب سهمیه المپیک توسط الفتی، شاهد یک تاریخ‌سازی بزرگ در ژیمناستیک ایران باشیم، اما اگر خدای نکرده این اتفاق رخ ندهد، فراموش نکنیم تا الان هم موفقیت بزرگی رخ داده است. همه این موفقیت‌ها نتیجه برنامه‌ریزی‌هایی است که از سال ۹۶ آغاز شد.

وی ادامه داد: زمانی بود که ما آرزوی شرکت در رقابت‌های مثل جام جهانی را داشتیم، اما حالا شاهد روی سکو رفتن ژیمناست‌های کشورمان در این رقابت‌ها هستیم و دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد.

خیرخواه در پایان خاطرنشان کرد: اگر الان در آستانه کسب سهمیه قرار گرفته‌ایم به خاطر رایزنی‌های رئیس فدراسیون ژیمناستیک بود. چون ما شرکت در جام‌های جهانی را به دلیل ثبت‌نام نکردن از دست داده بودیم، اما زهرا اینچه درگاهی همان روز که به فدراسیون بازگشت تلاش خود را برای حضورمان در مسابقات کسب سهمیه آغاز کرد و خوشبختانه این تلاش‌ها نتیجه مثبتی به همراه داشت.

منبع: ایرنا کد خبر 745467

دیگر خبرها

  • نامه وارده/ یک تشکر بابت درک شرایط کشور
  • رونالد آرائوخو: صحبت‌های گوندوعان؟ من اصول و ارزش‌هایی دارم که باید مورد احترام قرار بگیرد
  • مدرسه ۶ کلاسه زنده یاد خدیجه نجم الدین مهدیشهر افتتاح شد
  • ده روسی: با احترام به میلان، ما صعود می‌کنیم
  • ببینید | احترام به رقیب
  • دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد
  • ادای احترام رییس جمهور به جانبازان در مراسم رژه نیروهای مسلح
  • اجتماع وعده صادق با نوای حیدر حیدر در حرم رضوی+ تصاویر
  • با احترام به اسطوره پرسپولیس؛ جای بازیکن پولکی در قلب‌ها است
  • طنین «حیدر حیدر» در اجتماع مردمی وعده صادق حرم رضوی