Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده است؟ جواب احتمالا براساس واقعیت سیاسی و جنگی طی ماه‌های اخیر بله باشد. عربستان به دنبال کسی است که بتواند به کمک آن از جنگ "ویتنام عربی" آبرومندانه خارج شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در تحلیلی نوشت: بله این جنگ بعد از اینکه کشورهای شرکت کننده در آن نتوانستند به پیروزی سریع دست یابند به پایان خود نزدیک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رأس این کشورهای شرکت کننده عربستان و آمریکا به عنوان بزرگترین بازندگان سیاسی و نظامی هستند. امارات نیز در رده بعدی شکست‌خوردگان است.

تصمیم جنگ میان عربستان، آمریکا و اسرائیل گرفته شد و هدف از آن کاهش آنچه آنها نفوذ ایران در یمن می‌خوانند، اعلام شد. آنها ایران را به حمایت از حوثی‌ها متهم می‌کنند. همچنین در عین حال دستورکارهای آمریکایی - اسرائیلی تقریباً متفاوتی وجود داشت و آن این بود که این جنگ احتمالاً از حضور هم‌پیمانان ارتش سوریه من جمله ایران در خاک سوریه از طریق هدایت برخی از شبه‌نظامیان شیعه به یمن به جای تجمع‌شان در نزدیکی مرزهای اسرائیل می‌کاهد. اخیراً توجه آمریکا به خلیج فارس افزایش یافته است. چهار سال پس از وقوع جنگ، این نزاع نامتوازن اهداف خود را محقق نکرده است. اکنون آل سعود بعد از اینکه با پیامدهای سخت سیاسی، مالی و نظامی جنگ مواجه شدند دنبال راه فرار از آن هستند. درس‌هایی که از این جنگ گرفته شده این موارد هستند:

- از جمله نقطه‌ عطف‌های مهم نظامی در این جنگ حوادث نوامبر ۲۰۱۷ است زمانی که حوثی‌ها اولین موشک بالستیک را به خاک عربستان شلیک کردند و سامانه پاتریوت آمریکا در رهگیری آن شکست خورد. گزارش نیویورک تایمز طی دسامبر همان سال زنگ خطر را به صدا درآورد: "جنگ یمن با پیامدهای منفی علیه امنیت ملی آمریکا مواجه شد چراکه پاتریوت که یکی از سلاح‌های مهم آمریکاست در رهگیری موشک‌های بالستیک یمن با مشکل مواجه شده است." بعداً عربستان با حمایت کارشناسان آمریکایی برای هر موشک بالستیک شش موشک پاتریوت اختصاص داد و به رغم این مساله برخی از این موشک‌های بالستیک در حمله به اهداف موفق بوده‌اند.

- نقطه عطف دیگر استفاده حوثی‌ها از موشک بالدار در حمله به فرودگاه أبهای عربستان بود که مجدداً زنگ خطر را در عربستان، اسرائیل، آمریکا، انگلیس و فرانسه به صدا درآورد چراکه مشکل درباره موشک‌های هدفمند بسیار دقیق است نه فقط موشک‌های بالستیک معمولی. سؤال این بود که اگر موشک بالدار یمنی با تکنولوژی محدود موفق شود پس موشک‌های واقعی نظیر موشک‌های ایران چگونه خواهند بود؟ این یکی از عواملی است که باعث شده آمریکا و اسرائیل به رغم تهدیدات زیاد برای جنگ از اقدام علیه ایران خودداری کنند.

- از نظر نظامی سلاح آمریکا در معرض شکست واقعی قرار گرفت. اگر سامانه موشکی پاتریوت در رهگیری موشک‌های بالستیک شکست خورده پس در مقابل موشک‌های روسیه و چین چه قدر توان مقابله خواهد داشت. این تحول نظامی همان چیزی است که ترکیه را به امضای قرارداد با روسیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ به جای پاتریوت آمریکا تشویق می‌کند. این تصمیمی است که بحران واقعی را در ناتو به وجود می‌آورد.

- نکته مهم دیگر این است که عربستان جزو پنج کشور جهان است که از غرب سلاح می‌خرد اما زرادخانه نظامی‌اش در تحقق پیروزی در مقابل یک جنبش مسلح غیرنظامی مثل حوثی‌ها کارایی چندانی نداشته است. این درسی برای بسیاری از کشورهایی است که معتقدند امضای قراردادهای نظامی بزرگ به معنای قدرت نظامی و تحقق پیروزی‌های نظامی است.

- اخبار روزانه موفقیت حوثی‌ها در حمله به فرودگاه‌های أبها و جیزان (جازان) با پهپادها را نقل می‌کنند و احتمالاً حمله پهپادها در آینده به ریاض، ابوظبی و دبی نیز برسد. سامانه‌های دفاعی عربستان در رهگیری این پهپادها شکست خورده‌اند و اوضاع احتمالاً وخیم‌تر می‌شود.

- موضوع دیگر فقط مربوط به شکست نظامی برای عربستان نیست بلکه جنگ و استراتژی آن به پاشنه آشیلی برای خاندان حاکم و در رأس آن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تبدیل شده است. معادله دشوار برای آل سعود در مقابل شهروندانشان اعمال خشونت زیاد علیه مردم به ویژه مخالفان و ناتوانی کامل در مقابل حوثی‌هاست. انتقال جنگ از عنوان حمایت از "دولت مشروع" یعنی بازگرداندن عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به قدرت و بیرون راندن حوثی‌ها به جنگی با عنوان "جنایت‌ها علیه بشریت" عربستان را در موضع بین‌المللی وخیمی قرار داده است. به ویژه بعد از اینکه کشورهای عربی مثل مراکش،‌ قطر و اردن عربستان را رها کردند و اخیراً نیز امارات تمایل به عقب‌نشینی از جنگ نشان داده است. کشورهای غربی نیز در امضای معامله‌ها با ریاض بازنگری کرده‌اند. عربستان طی سال‌های گذشته با میانجیگری‌های سیاسی مخالفت کرد و فکر می‌کرد که با پیروزی بر حوثی‌ها بر ایران پیروز شده و جلوی نفوذ سیاسی شیعیان در شبه جزیره عربستان را می‌گیرد اما تمامی طرح‌های آل سعود در یمن شکست خورد. اکنون که جنگ موجب تحلیل قدرت ریاض شده و آمریکا نمی‌خواهد جنگی علیه ایران انجام دهد دغدغه محمد بن سلمان یافتن راهی برای عقب‌نشینی آبرومندانه از این جنگ است حتی اگر میلیاردها دلار هزینه بردارد. بله جنگ به پایان خود نزدیک شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عربستان یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۹۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا

وزیر کشور نیجر با بیان اینکه این کشور در حال برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا است، ابراز تمایل کرد که در حوزه خرید تسلیحات و آموزش نظامی با روسیه همکاری کند.

به گزارش ایسنا، «محمد تومبا» وزیر کشور «نیجر» گفت این کشور در حال کار بر روی خروج نیروهای آمریکایی است و در همین راستا یک مقام ارشد نظامی آمریکا به‌زودی به نیجر سفر خواهد کرد.

وزیر کشور نیجر به خبرنگاران گفت: «ما همچنان در حال کار بر روی خروج نیروهای آمریکایی از نیجر هستیم. فکر می‌کنم به‌زودی یک ژنرال آمریکایی برای رایزنی درباره برنامه خروج (سربازان آمریکا) به نیجر سفر خواهد کرد.»

علاوه بر این، وزیر کشور نیجر گفت این کشور مایل است در حوزه آموزش نیروهای محلی با مسکو همکاری کرده و از روسیه سلاح خریداری کند.

تومبا در این باره گفت: «همکاری ما با روسیه در حوزه آموزش نظامی است که برای مبارزه با تروریسم ضروری است. ما می‌خواهیم سربازانمان کار با سلاح و نبرد را توسط نیروهای روسیه آموزش ببینند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم