Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@09:15:57 GMT

طعم اصیل نان، در نان ماشینی یافت نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۴۰۵۸۹

طعم اصیل نان، در نان ماشینی یافت نمی‌شود

یک نانوا عنوان کرد: نمی توان گفت که نان ماشینی به هیچ وجه خوش طعم نیست اما در مقابل نمی توان منکر این مطلب شد که طعم اصیل یک نان سنتی در نانی که به روش ماشینی پخته می شود، یافت نمی‌شود.
احتمالا شیوه پخت نان یکی از عواملی است که بر کیفیت، طعم و مزه‌ی یک نان تاثیرگذار باشد، تا چند دهه اخیر یک "نان" در تنورهای به اصطلاح سنتی و آمیخته به گل و ریگ پخته می شد اما رفته رفته، ماشینی شدن زندگی انسان بر شیوه پخت "نان" نیز تاثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه ماشینی شدن در پخت نان تا چه میزان بر کیفیت، مزه و طعم آن موثر است؟ و به طور کلی مزایا و معایب ماشینی شدن پخت قوت غالب نسبت به روش سنتی چیست؟ از سوال های اساسی است که باید از متخصصان این حرفه پرسیده شود.
در گزارش قبل در خصوص مقایسه کیفیت نان سنتی و ماشینی، نظرات یک نانوای قدیمی که بیش از نیم قرن در نانوایی سنتی کار می کرد بیان شد، در ادامه گفت و گوی قبل، این بار پای صحبت یک نانوا که به روش ماشینی، نان طبخ می کند، نشستیم و نظرات او را نیز در مورد این موضوع جویا شدیم.
مرتضی پرچگانی، نانوایی که 25 سال است در این زمینه فعالیت داشته و هم اکنون نیز در نانوایی ماشینی مشغول کار است، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، عنوان کرد: با اینکه خود من، نان به شیوه ماشینی می پزم اما معتقدم زمانی که نان فقط به روش سنتی پخته می‌شد، کیفیتش بهتر و خوش طعم تر بود، نان هایی که امروز به روش ماشینی پخته می شود علاوه بر اینکه مزه نان سنتی را ندارد، از ماندگاری کمتری نیز برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از علل استفاده از روش ماشینی در نانوایی ها، کمبود نیروی ماهر است، افزود: یک شاطر اگر به جای نانوایی در نگهبانی کار کند، مزد بیشتری دریافت می کند، بنابراین وقتی حقوق یک کارگر نانوایی آنقدر کم است که کارگری در جای دیگر را به کار در نانوایی ترجیح می دهد، در نتیجه نانوایی ها نیز به دلیل کمبود نیرو به سمت ماشینی شدن می روند.
این نانوا بیان کرد: زمانی که کارگر متخصص و استاد کار حاضر به کار در نانوایی نیست، ما مجبوریم از کارگران معمولی که به این میزان از حقوق راضی هستند، در نانوایی استفاده کنیم؛ معمولا این افراد کارگران ساختمانی بیکار یا دانش آموزانی هستند که به دلیل نیاز مالی در اوقات فراغت خود حاضر به کار کردن در نانوایی می شوند.
پرچگانی گفت: در نانوایی که من مشغول فعالیت هستم، نان به هر دو روش سنتی و ماشینی پخت می شود اما خود من به عنوان یک نانوا که بیش از 20 سال است در این حرفه  کار می کنم، نان سنتی را به لحاظ کیفیت و طعم به نان ماشینی ترجیح می دهم و شاید بتوان گفت از لحاظ طعم، نان سنتی با نانی که به روش ماشینی پخته شده قابل مقایسه نیست.
نان ماشینی هم مشتری خودش را دارد وی با تاکید براینکه تمامی هزینه های نانوایی افزایش یافته است، ادامه داد: در سال 93 یک روپوش و لباس نانوا به قیمت 4هزار تومان خریداری می شد، در صورتی که همان لباس هم اکنون به قیمت 30 هزار تومان خریداری می شود، با وجود افزایش قیمت در همه کالاها و اجناس کشور و  همچنین حقوق کارمندان بخش های مختلف، حقوق کارگر نانوایی هیچ تغییری نداشته است.
این نانوا با اشاره به اینکه نان ماشینی هم مشتری خودش را دارد، بیان کرد: نمی توان گفت که نان ماشینی به هیچ وجه خوش طعم نیست اما در مقابل نمی توان منکر این مطلب شد که طعم اصیل یک نان سنتی در نانی که به روش ماشینی پخته می شود، یافت نمی شود، اما به هرحال عوامل زیادی باعث شده تا نانوایی ها هم در روند ماشینی شدن زندگی انسان تاثیر پذیر باشند.
در ادامه این گزارش، توضیحات رئیس اتحادیه نانوایان در این خصوص، منتشر خواهد شد.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اتحادیه نانوایان افزایش قیمت اوقات فراغت حقوق قم قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۰۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، حسین دهقانی سانیج پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری گرامیداشت روز ملی گندم و نان که در سالن جلسات مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، نامگذاری یکی از روزهای کشور به نام روز ملی گندم و نان در تقویم ملی را ضرورت تشکیل این جلسه دانست و گفت: برای دستیابی به اهداف این نامگذاری باید دریابیم که چگونه این مؤسسه می‌تواند اثربخش باشد.

وی مطرح کرد: توسعه سطح زیر کشت و توسعه گندم یکی از نگاه‌های موجود است اما مسائل فنی و مهندسی که به بهره وری چرخه تولید نان تا سر سفره مردم کمک می‌کند، موضوع مهم دیگری به شمار می‌رود که نیازمند توجه بیشتر کشور است. با توجه به مسائل تولید غذا در کشور، برداشت این است که گندم و نان از نظر اهمیت رقیبی برای نفت محسوب می‌شوند و به همان میزان حائز اهمیت هستند.

دهقانی با بیان اینکه برخی کشورهای پیشرو در تولید گندم، این محصول را یک قدرت سبز می‌دانند و می‌توانند با تولید گندم و نان برخی مسائل تحریمی را در مقیاس دنیا مدیریت کنند، بر اهمیت خوداتکایی و خودکفایی در تولید گندم تاکید و اظهار کرد: در کشورهایی مانند ایران که نان قوت اصلی است، برای تحقق خودکفایی و بهره وری باید به زنجیره تولید تا مصرف نگاه علمی داشته باشیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با تاکید بر اینکه منابع ما برای تولید نان در کشور محدود است، بنابراین باید حداکثر بهره وری را از منابع موجود برای تولید داشته باشیم، بیان کرد: این مؤسسه از پنج بخش پژوهشی تشکیل شده که تقریباً چهار بخش می‌توانند در زمینه تولید گندم و نان مؤثر باشند که بخش‌های تحقیقات آبیاری زهکشی و تحقیقات ماشین‌های کشاورزی از این جمله هستند.

افزایش ۵۰ درصدی ماندگاری نان با استفاده از آرد کامل

وی تحقیقات هوشمند سازی کشاورزی و صنایع غذایی و فناوری‌های پس از برداشت را دیگر بخش‌های مؤثر در این زمینه دانست و مطرح کرد: امروز برخی یافته‌ها وارد عرصه شده‌اند اما نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و تمرکز بیشتر بر این موضوع به منظور تحقق هدف بهره وری هستیم. از رسانه‌ها درخواست می‌شود برای معرفی این یافته‌ها به کشور و فعالیت دستگاه‌های اجرایی با تمرکز بر دانش و تفکر کمک کنند.

دهقانی با بیان اینکه نه فقط در عرصه تولید بلکه در حوزه سیلوداری و به ویژه نانوایی‌ها باید تمرکز بیشتری بر مساله دانش، پژوهش و آموزش انجام شود، عنوان کرد: این مؤسسه امسال طرحی را تحت عنوان استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح به عنوان یک طرح ملی در کشور آغاز کرده که امیدواریم با توسعه آن شاهد ارتقای کیفیت نان در سفره مردم و کاهش استفاده از مکمل‌ها باشیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه آرد کامل موجب می‌شود به طور متوسط ماندگاری نان ۵۰ درصد افزایش یابد، مطرح کرد: در بخش کشاورزی به این جمع بندی رسیده‌ایم و معتقدیم که زمانی همه فعالیت‌های ما پایدار و اثربخش هستند که با مشارکت مردم انجام شوند، بنابراین مردم را مبنای اقدامات مؤثر در حوزه تولید نان قرار داده‌ایم تا از این طریق افزایش کیفیت آرد و نان محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح انتظار داریم همه نانوایی‌ها شبیه هم شوند. درست است که دستیابی به آرد کامل زمانبر است اما با آرد فعلی نیز آنچنان که باید و شاید به تولید نان پرداخته نمی‌شود. به نظر می‌رسد نانوایی‌ها باید آموزش‌های لازم در این زمینه را فراگیرند و دستگاه‌های تولید نان آنها به استانداردهای خاصی مجهز شود تا نان باکیفیت تولید کنند.

ورود به رتبه بندی نانوایی‌ها

دهقانی سانیج با اشاره به اینکه تمرکز این طرح بر نان‌های بربری و لواش است، بیان کرد: برنامه ریزی های لازم در حال انجام است تا این ادبیات در ۱۵ استان کشور جاری و طرح آغاز شود که تاکنون هشت استان بدین منظور اعلام آمادگی کرده‌اند. برخی استانداردهای مربوطه در کشور وجود دارند که سطح آنها باید ارتقا یابد. امید است با همکاری یکدیگر و مشارکت مردم و نانوایی‌ها بتوانیم این استانداردسازی را محقق کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی باز مهندسی فرآیندهای زنجیره تولید نان، انتقال دانش و ورود به سیلوها تا نانوایی‌ها را از جمله اهداف مدنظر عنوان و مطرح کرد: برای فعالیت‌های توسعه پایدار پنج شاخص وجود دارد که یکی از آنها این است که دانش پایه و مبنا قرار گیرد تا در عرصه تولید شاهد یکنواختی باشیم. همچنین قصد داریم به رتبه بندی نانوایی‌ها نیز ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه تدوین و تولید محتواهای آموزشی برای رده‌های مختلف نیز در دستورکار قرار دارد، بیان کرد: مراقب باشیم همه نیروها و توان ما برای داشتن آرد کامل متوقف نشود، باید بتوانیم کیفیت آرد فعلی را نیز در سطح نانوایی‌ها ارتقا دهیم. در این مسیر قصد استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه آرد و نان را نیز داریم تا بتوانیم این فرآیند را همه گیر کنیم و بحث کیفیت آرد و نان طی یکی دو سال در کشور جاری شود.

کد خبر 6080938

دیگر خبرها

  • اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌های محور گردشگری کاشان
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز
  • اجرای طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح در کشور
  • نمایش اسب های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز
  • نظارت بر نانوایی‌های شفت تشدید شود
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • بازگشایی یک نانوایی در غزه / 6 ماه پس از جنگ (فیلم)
  • (ویدئو) زنده شدن یک نانوایی در غزه
  • مشکلی در تأمین آرد و نان در آذربایجان‌غربی وجود ندارد