Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه طالبان تعهد کرده است که با هدف "تضمین امنیت" غیرنظامیان، موسسات عام‌المنفعه، مدارس، دانشگاه‌ها، شفاخانه‌ها و منازل مردم، خشونت‌ها را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، این گروه و چهره‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان که در نشستی تحت نام "کنفرانس بین‌الافغانی صلح" برای گفت‌وگو درباره صلح افغانستان شرکت کرده بودند، در قطعنامه پایانی خود به توافق رسیدند که طرف‌های درگیر جنگ خشونت‌ها را کاهش دهند و به جای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام‌جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی خویش، از "زبان ملایم" استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سومین "نشست بین‌الافغانی صلح" به در روزهای ۱۶ و ۱۷ تیر در شهر دوحه قطر برگزار شد و بامداد امروز (سه‌شنبه) شرکت‌کنندگان قطعنامه خود را منتشر کردند.

در بخشی از این قطعنامه آمده است که "مردم افغانستان قربانیان اصلی جنگ هستند". این شرکت‌کنندگان از مذاکرات جاری میان آمریکا و طالبان در قطر برای پایان دادن "جنگ تحمیلی" در افغانستان اعلام حمایت کردند و آنرا موثر خواندند.

شرکت‌کنندگان گفته‌اند که دستیبابی به صلح با توجه به نکاتی که شامل تحقق "صلح پایدار، سراسری و با عزت - که خواست تمام مردم افغانستان می‌باشد - در مذاکرات فراگیر میان افغان‌ها ممکن و میسر است".

به گزارش بی.بی.سی در بخش دیگری از این قطعنامه بر حاکمیت نظام اسلامی، تامین عدالت اجتماعی و سیاسی، تامین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی تاکیده شده است.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در صفحه توییتر خود رسیدن شرکت‌کنندگان در این نشست به نقاط مشترک را تبریک گفته و افزوده است که "نیمه شب گذشته است و کنفرانس بین‌الافغانی برای صلح در فضای مثبت اختتام یافته است".

شرکت‌کنندگان در این نشست گفته‌اند که معتقدند برای پایان دادن به بحران و جنگ افغانستان "تفاهم بین‌الافغانی میان سطوح مختلف جامعه در کشور ضرورت مبرم پنداشته" می‌شود و علاوه بر آن شرکت کنندگان خواستار "حمایت جامعه جهانی و کشورهای منطقه و عناصر داخلی" برای تحقق این هدف شدند.

در این نشست بر مصونیت و حفاظت از مردم در برابر آسیب‌های جنگ تاکیده شده و طرف‌های مذاکره گفته‌اند که برای کاهش "عواقب ناگوار" جنگ باید اقداماتی صورت گیرد.

این اقدامات عبارتند از "رهایی بی‌قید و شرط زندانیان کهن‌سال، معلول و بیمار"، "تضمین امنیت تمام موسسات عام‌المنفعه از قبیل نهادهای دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها (بیمارستان‌ها)، موسسات تعلیمی (آموزشی) و تحصیلی ملکی (غیر نظامی)، بازارها، بندهای آب گردان (سدها) و محلات کار در سراسر کشور"؛ "تضمین امنیت موسسات تعلیمی از قبیل مکاتب، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر موسسات تعلیمی؛ تعهد به حفظ جان، مال، عزت و منازل رهایشی (مسکونی) مردم؛ و تلاش برای تقلیل تلفات ملکی (غیرنظامیان) به حد صفر."

در روزهای گذشته دو حمله خونین در کابل و غزنی توسط طالبان انجام شد که دست کم ۱۰۰ دانش آموز در این دو حمله زخمی شدند و روز گذشته صدها دانش‌آموز در شهر غزنی به دلیل ترس از انفجار از حضور در کلاس‌های درس خوداری کردند.

در بخش‌های دیگر این قطعنامه بر تامین حقوق زنان "در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی در چارچوب ارزش‌های اسلامی" و همچنین تامین حقوق اقلیت‌های مذهبی تاکید شده است.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس توافق کرده‌اند که نقشه راه صلح باید بر اساس موازینی همانند "نظام اسلامی در افغانستان، آغاز روند صلح همزمان با تکمیل شرایط لازم، نظارت از تطبیق مواد موافقتامه صلح، اصلاحات لازمه، حفظ و تقویه نهادهای اساسی، تاسیسات دفاعی و سایر نهادی‌های ملی که ملکیت همه افغان‌ها است" استوار باشد.

علاوه بر آن طرف‌های مذاکره بر بازگشت و جابه‌جایی مجدد مهاجران و بی‌جاشدگان جنگ‌های داخلی تاکید کرده‌اند. همچنین گفته شده درباره شرایط جدید همکاری و چگونگی ادامه روابط با کشورهای کمک‌کننده گفته باید بحث شود، توافقات صلح افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی تایید شود، ضمانت عدم مداخله از کشورهای منطقه و سایر کشورها در امور افغانستان در یک نشست بین‌المللی گرفته شود.

این سومین نشست "بین‌الافغانی" با شرکت چهره‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان و گروه طالبان بوده است. نشست اول در ١٦ بهمن سال گذشته و نشست دوم در ۷ خرداد امسال در شهر مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

در نشست قبلی ٢٤ نفر از چهره‌های سیاسی افغانستان با هیأت ١٢ نفری طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، دیدار کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۳۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه راهی نیویورک شد

وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل عازم نیویورک شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل عازم نیویورک شده است.

 امیرعبداللهیان امروز چهارشنبه و قبل از عزیمت به مقصد نیویورک، توقفی را در استانبول ترکیه داشت.

بازدید امیرعبداللهیان از سرکنسولگری ایران در استانبول

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۲۵ هزار جلد پاسپورت در فاریاب
  • ظریف : زمان پایان دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است
  • طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن
  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود
  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد
  • وزیر خارجه راهی نیویورک شد
  • قیمت افغانی به ریال امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳