Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سه عضو هیأت علمای ارشد سعودی در اعتراض به `فساد اخلاقی هدفمند` در عربستان از شرکت در جلسات این هیأت امتناع کرده‌اند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، همزمان با برپایی برنامه‌های و جشنواره‌های متعدد در جامعه عربستان، سه عضو هیأت علمای ارشد این کشور به عنوان عالی‌ترین نهاد دینی اینگونه برنامه‌ها را «فساد اخلاقی هدفمند» دانسته و دست به اعتراض زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«سعید بن ناصر الغامدی» استاد دانشگاه و فعال سیاسی عربستانی در صفحه توئیتر خود بدون نام بردن از این سه تن، گفت که آنها به اینکه اجازه سخن گفتن در خصوص فساد اخلاقی در عربستان را ندارند، اعتراض دارند.
اعتراض اعضای «هیأت علمای ارشد» در حالی است که این نهاد دینی کاملا رویه محافظه‌کارانه دارد و یک نهاد دولتی محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته علما و خطیبان مساجد در صدر لیست بازداشت شدگان قرار گرفته‌اند که برخی از آن‌ها در معرض مجازات اعدام قرار دارند.
در همین حال فعالان شبکه‌های اجتماعی از هشتک «سازمان سرگرمی، مساجد را خوار می‌کند» استفاده کرده و به برنامه‌های این سازمان اعتراض کرده‌اند.
«سازمان سرگرمی و تفریح» که در هفتم می 2016 تأسیس شد جزء سلسله طرح‌های ولی عهد سعودی برای چشم‌انداز 2030 محسوب می‌شود و فعالیت‌های این سازمان در هفته‌های گذشته جنجال زیادی به پا کرده است.
در این راستا جشنواره «موسم جده» که از هشتم ماه گذشته میلادی آغاز شده و قرار است تا 18 ماه جازی ادامه یابد با توجه به محتوا و تبلیغ وسیع فرهنگ غربی اعتراض بسیاری را در داخل جامعه عربستان برانگیخته است. اختتامیه این برنامه‌ها قرار است با حضور «نیکی میناژ» خواننده پاپ آمریکایی همراه شود که تعجب و خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی عربستان را موجب شده است.

بن سلمان چه نقشه ای برای جوانان سعودی دارد؟
کسی که تصمیم های هیئت رفاه سعودی به ریاست ترکی آل الشیخ که بدون هیچ واسطه ای دستوراتش را از محمد بن سلمان دریافت می کند را دنبال کند، آنچه که در سرزمین حرمین شریفین اتفاق می افتد را باور نمی کند که این هیئت نه فقط جنبه های تندروی زندگی آمریکایی، بلکه همه جنبه های این سبک زندگی را به صورت کامل و یکجا وارد عربستان کرده است.
العالم در گزارشی نوشت: به نظر می رسد بن سلمان که در همه چیز از جنگ گرفته تا همراهی با صهیونیست ها و بازداشت کودکان و علمای سعودی و سر بریدن آنان با شمشیر دست داشته، امروز با قدرت تمام در انتشار رذالت های آمریکایی به زشت ترین حالت آن دست زده، تا شاید بتواند جامعه جوان سعودی که سال ها در محاصره تفکر وهابیت بوده را به نوعی به سوی غرب متمایل کند.
تفکری که به گفته آمار کشورهایی که به بلای وهابیت تکفیری دچار شده اند، سعودی ها را در لیست تروریست هایی که یا خود را منفجر کرده اند یا در جنایت های دیگر تکفیری ها شرکت داشته اند در صدر قرار داده است.
مردم بیچاره عربستان ناگهان و بدون هیچ مقدمه ای با هجمه "داعش" گونه البته این بار از نوع آمریکایی آن مواجهه شدند. آنها به جای اینکه شاهد ساختن سالن های تئاتر و برپایی اجراهای جهانی خارق العاده یا برپایی کنسرت موسیقی معروف ترین موسقیدان های دنیا باشند، در یک شبانه روز خود را در برابر کلوپ های مختلط دیوانه وار دیدند، مسئله ای که باعث شد جوانان سعودی به این نتیجه برسند که این چیزی که بن سلمان آن را "رفاه" می نامد تنها جایگزین برای وهابیت است که القاعده، طالبان، داعش، النصره، بوکوحرام و سایر گروه های تروریستی را به وجود آورده است.
بن سلمان امروزه جوانان سعودی را بین دو گزینه قرار داده است، یا اینکه داعشی باشی و خود را بین مردم منفجر کنی، یا اینکه تبدیل به فردی بی بند و بار بشوی که باز هم خود را بین مردم منفجر خواهی کرد.
به نظر شما چرا نیکی میناج خواننده و رقاص آمریکایی باید در عربستان کنسرت خود را برگزار کند؟! کیست که نداند این رقاص عادت دارد در کنسرت هایش برهنه شده و برهنگی را نوعی فرهنگ می داند؟ این جدای از این نکته است که وی اساسا از اسلام تنفر دارد و کینه اش از مسلمانان را هیچ گاه پنهان نکرده است و ترانه هایی خوانده که توهین مستقیم به اسلام است. آیا شخص بهتری از میناج در آمریکا وجود نداشت؟! چرا بن سلمان وی را برای برگزاری کنسرت در جده انتخاب کرده است؟! آیا این تصمیم برای اهانت به اسلام و مسلمانان در سرزمین نزول وحی برنامه ریزی نشده است؟!
بن سلمان به همین هم اکتفا نکرده، اخیرا وی دستور داده تا تمثالی بزرگ از مجسمه معروف آزادی آمریکایی در جاده ساحلی شهر جده نصب کنند تا به ظن خود مردم سعودی را با فرهنگ آمریکایی بیشتر آشنا کند!!
مصیبت اینجاست که جوانان سعودی به جای انتقاد از تلاش برای گسترش روحیه شکست خوردگی و احساس پستی که فرهنگ اصیل عربی(نه فرهنگ ساختگی وهابیت) را لکه دار می کند به مسئله حاشیه ای مانند بازگشت"بت ها" به سرزمین حرمین شریفین می پردازند!
در آخر جا دارد که با سعودی ها ابراز همدردی کنیم، کسانی که قرن ها با فتواهای پوچ که از فطرت انسانی بسیار فاصله داشت زندگی کرده و امروز مجبورند در فرهنگ بی بند و بار آمریکایی که باز هم با فطرت انسانی فاصله دارد غرق شوند.

تناقض در رویکرد مقامات سعودی
شهروندان عربستان سعودی اکنون می توانند به سینما بروند و در کنسرت شرکت کنند اما آنهایی که برای آزادی های مدنی مبارزه می کنند بازداشت می شوند.
شبکه تلویزیونی پرس تی وی گزارش داد شهروندان عربستان سعودی اکنون می توانند به سینما بروند و در کنسرت شرکت کنند اما آنهایی که برای آزادی های مدنی مبارزه و از حاکمان سعودی انتقاد می کنند، با بازداشت، حبس و حتی مجازات مرگ مواجه هستند.
پرس تی وی افزود شمار زیادی از کاربران رسانه های اجتماعی از نیکی میناژ خواننده آمریکایی به سبب اجرای کنسرت در عربستان سعودی انتقاد کرده اند. حامیان حقوق بشر مشکلات این فعالان زن را مطرح کرده اند که در زندان های عربستان سعودی به سر می برند و خواهان احقاق حقوق زنان برای رانندگی هستند.
خبرنگار پرس تی وی گزارش داد سوالات زیادی در این باره وجود دارد که آیا برگزاری رویدادهای فرهنگی غربی در عربستان سعودی می تواند کارساز باشد، کشوری که خود را به شدت محافظه کار می داند. این در حالی است که زنان در عربستان سعودی قطع نظر از سن، تحصیلات و شرایط ازدواجشان از نظر قانونی افرادی متکی به مردان هستند و در ارتباط با بسیاری از حقوق اساسی روزمره خود به اجازه مردان نیاز دارند.
سخنان مقامات سعودی در این باره که نیکی میناژ در این کشور کنسرت برگزار خواهد کرد سبب بروز سوالاتی شده است. حامیان حقوق بشر از این خواننده خواسته اند تا کنسرت خود را لغو کند. بنیاد حقوق بشر اعلام کرد: "رژیم سعودی یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر است." در این نامه پنج صفحه ای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی محکوم و به هدایت سرکوب علیه حقوق بشر به ویژه زنانی که در این پادشاهی زندگی می کنند، متهم شده است .
این بنیاد از نیکی میناژ خواسته است از دریافت پول از این پادشاهی خودداری کند و در عوض، از نفوذ خود در سطح جهان برای صدور بیانیه ای استفاده کند و خواستار آزادی فعالان زن سعودی شود که در حال حاضر در این پادشاهی زندانی هستند. این ها همان زنانی هستند که برای گرفتن حق رانندگی برای زنان در عربستان سعودی تلاش کردند، اکنون در پشت میله های زندان به سر می برند و گروه های حقوق بشری می گویند آنها در معرض شکنجه و اذیت و آزار جنسی قرار گرفته اند.
اریک ولبرگ روزنامه نگار در سخنانی گفت: "این نشانه ای از وجود شکاف محسوب می شود و این که ما نمی توانیم شاهد تغییرات واقعی در این کشور باشیم. این نشانه تناقض است."
در همین حال شمار زیادی از ناظران می گویند فرهنگ غرب در میان مقامات سعودی وجود دارد اما آنها نمی توانند این موضوع را نشان دهند زیرا با واکنش های منفی از سوی جامعه سعودی مواجه می شوند. چه برگزاری این کنسرت یک موفقیت تلقی شود یا نشود، موضوعات گسترده ای وجود دارد که عربستان سعودی ادعا می کند در ارتباط با آنها اصلاحاتی ایجاد کند و این در حالی است که همزمان مخالفان از همه بخش های جامعه را سرکوب می کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فساد اخلاقی عربستان بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود

در برنامه بالاتر موضوع معافیت مالیاتی ناشران مورد بررسی قرار گرفت و نظرات موافق و مخالف بررسی شد. آقای مستوفی، سرپرست مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی و آقای علی نقی، عضو کارگروه مالیات اتحادیه ناشران به سوالاتی پاسخ دادند.

مستوفی گفت: در سال ۱۴۰۱ که اظهارنامه‌های مالیاتی دریافت شد، بالغ بر ۸ هزار و ۹۰۰ مودی در حوزه نشر فعالیت خود را اعلام کردند که این افراد بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد تومان درآمد یا فروش ابرازی ناشی از فعالیت‌های خود در سامانه سازمان امور مالیاتی ابراز کردند. در اظهارنامه‌های مالیاتی ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در این حوزه کاری ابراز شده است. از این میزان آن چیزی که توسط ما مورد تایید قرار گرفته بالغ بر ۸.۸ هزار میلیارد تومان آن مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و تفاوت این میزان یا بررسی نشده یا مورد تایید این سازمان قرار نگرفته است. مالیات ابرازی این ناشران ۳۹ میلیارد تومان بوده و آن چیزی که صادر شده عددی معادل ۳۰۰ میلیون تومان مالیاتی بوده که تشخیص داده شده است.

او افزود: در برنامه بودجه ۱۴۰۳ که معافیت‌های مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی محدود شده، اما باز هم حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند. اما قانون یک شرط می‌گذارد و آن هم رعایت ماده ۱۴۶ مکرر قانون مالیت‌های مستقیم است. اما نظر من این است که ما باید معافیت‌ها را هدفمند کنیم و تاثیر معافیتی را که اعمال می‌کنیم ببینیم. پیشنهاد ما در همه حوزه‌ها این است که شرایط اقتصادی را به طور یکسان برای همه فراهم کنیم و فعالین اقتصادی تصمیم بگیرند که در کدام حوزه فعالیت کنند و سودآوری خود را در حوزه فرهنگ ببرند.

مستوفی ادامه داد: وزارت فرهنگ به عنوان متولی این بخش باید برای معافیت‌های مالیاتی نشر، حوزه خرج تعیین کند و به عنوان مثال بگوید مالیات‌های حوزه کتاب، صرفا در راستای افزایش بار فرهنگی حوزه کتاب سرمایه گذاری کند که در حال حاضر چنین نیست.

علی نقی گفت: تنها بخشی از فعالیت‌های مربوط به حوزه نشر، تجاری محسوب می‌شود و یک جنبه فرهنگی هم دارد. کتاب پایه فرهنگ است و حمایت از ناشر و کتابفروش در سیاست‌های اصلی دولت‌ها است. سیاست قانون گذار این بوده که برای ترویج فرهنگ از کتاب فروشان حمایت کند تا با گسترش کار ناشر، فرهنگ توسعه پیدا کند. به همین دلیل قیاس کتاب با کالا‌های تجاری دیگر درست نیست. کمتر ناشری وجود دارد که شامل معافیت‌های شود و به بهانه‌های مختلف این مالیات گرفته می‌شود.

او افزود: درامد‌های مالیاتی از حوزه نشر، برای سازمان امور مالیاتی بسیار ناچیز است، اما این مبلغ ناچیز برای کتاب فروش و ناشر که به سختی فعالیت می‌کنند، قابل توجه است. در حال حاضر معافیت مالی که برای ناشران و کتابفروشان در نظر گرفته شده، عادلانه‌ترین حالت ممکن است. چرا که هر ناشر بر اساس فعالیت خودش از مالیات معاف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • جمع آوری هدفمند و کم خطای معتادان متجاهر در ورامین
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه