Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترامپ با اجتناب از درگیری با ایران یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ را باتوجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نمایش خواهد گذاشت و آن پایه ای برای تحکیم جایگاهش در انتخابات خواهد بود. ایرانیان نیز با امتیازی که درباره صادرات نفت دریافت می کنند از بار فشار تحریم های نفتی آمریکا رها خواهند شد و در مقابل سرعت برنامه هسته ای خود را با این ترفند کاهش خواهند داد راضیه خوئینی مترجم

شبکه خبری croix ، با انتشار گزارشی تحلیلی باعنوان یک هفته دیپلماتیک درخصوص برنامه هسته ای ایران نوشت: این هفته «امانوئل مکرون» و همتای ایرانی اش «حسن روحانی» در تماسی تلفنی به توافق رسیدند که  تا 15 ژوئیه (24 تیرماه) «شرایط لازم برای از سرگیری مذاکرات بر سر برجام با تمامی اعضا را بررسی کنند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز چهارشنبه، 10 ژوئیه نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک جلسه فوق العاده برگزار خواهد کرد.

در ادامه این اقدامات دیپلماتیک، امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه این هفته به تهران سفر می کند و بنا به درخواست آمریکا، چهارشنبه روز 10 ژوئیه (19 تیر) نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون اقدامات هسته ای اخیر ایران در وین برگزار خواهد شد.

این سایت تحلیلی خبری در ادامه نوشت: اروپایی ها به جای آنکه شیوه برنامه ریزی شده در توافقنامه هسته ای، در صورت نقض مفاد و به تشخیص بازرسان آژانس انرژی اتمی را مد نظر قرار دهند، (یعنی ارجاع به کمیته حل و فصل اختلافات)، برعکس آنها به دنبال خنثی کردن و فرونشاندن بحران و خریدن زمان به طور خوش بینانه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 هستند.

پاریس در حال تلاش برای تعامل و فرونشاندن تنش ها است طوری که امانوئل ماکرون در گروه 20 گفت: به دنبال گشایش «راهی برای بازگشت اعتماد میان اعضای برجام و ترغیب آنها به برداشتن گامی مثبت در جهت یکدیگر» است.

امتیازات متقابل محدود میان ایران و آمریکا

فرانسوا نیکولود تحلیلگر سیاست خارجی و سفیر سابق فرانسه در تهران، در پاسخ به این سوال که چطور می توان چنین «اقدامات اعتماد سازی» را میان طرفین ایجاد کرد؟ گفت: «این می تواند شامل امتیازات متقابل محدود باشد که می تواند برای هر یک از طرفین به عنوان پیروزی تلقی شود

وی افزود: «ترامپ با اجتناب از درگیری با ایران یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ را باتوجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نمایش خواهد گذاشت و آن پایه ای برای تحکیم جایگاهش در انتخابات خواهد بود. ایرانیان نیز با امتیازی که درباره صادرات نفت دریافت می کنند از بار فشار تحریم های نفتی آمریکا رها خواهند شد و در مقابل سرعت برنامه هسته ای خود را با این ترفند کاهش خواهند داد.»

نیکولود ادامه داد: «در این سناریو، ایالات متحده به برخی کشورها مانند چین و هند برای خرید نفت از ایران معافیت اعطا خواهد کرد. ایران نیز به توافق هسته ای برجام بازخواهد گشت و با کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال و مطابق با توافق 5 هزار سانتریفیوژ ثابت موافقت خواهد کرد.»

این دیپلمات سابق اعتراف کرد: البته «این یک راه باریکه است» از زمان خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران از ماه می 2018، تحریم های فراسرزمینی آمریکا از ماه آگوست 2018 مجددا اعمال و اجرایی شدند. چرا که موقعیت غالب دلار در جهان به عنوان ابزار ذخیره ارزی و سرمایه گذاری امکان اعمال تحریم ها را برای آمریکا فراهم آورد و موجب شد مشتریان اصلی ایران از خرید نفت این کشور چشم پوشی کنند. سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) که امضاکنندگان توافقنامه بودند تنها تلاش کردند تا به تهران درخصوص بهره مندی از مزایای قابل انتظار از لغو تحریم ها اطمینان ببخشند.

یک استراتژی فرسایشی

مقامات ایران از این پس به دنبال به رخ کشیدن قدرت خود هستند و طی یک استراتژی محاسبه شده از نابودی این توافق گزارش خواهند داد. تهران خودش را از قید و بند سقف محدودیت برای ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین آزاد می کند. همچنین سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ایران روز 8 ژوئیه، از مرز اورانیوم غنی شده 4.5 درصد عبور کرد. از طرفی برای ساخت یک بمب اتمی به غنی سازی اورانیوم 80 یا 90 درصد برحسب ضرورت نیاز است، اما مرز محدودیت ایران 3.67 درصد بود.

اما باید توجه داشت که این شرایط ازسوی ایران قابل بازگشت عنوان شد که به احتمال زیاد در صورتی که دیگر شرکای برجام اقدام به کاهش اثرات تحریم های آمریکا کنند، این اقدامات را لغو خواهند کرد. علی واعظ مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران سازمان با تحلیل این شرایط می گوید: «ایران هرچه بیشتر نتیجه بگیرد که هیچ گزینه دیگری جز پاسخگویی به اقدامات دونالد ترامپ نخواهد داشت، بیشتر به احیای برنامه هسته ای و بازگشت به روال سابق تحریک می شود و به خود اجازه مانور دادن در مذاکرات احتمالی را خواهد داد

لندن و برلین در بیانیه های جداگانه از ایران خواستند تا به تعهدات خود در برجام بازگردد، تاحدی که پاریس با ابراز نگرانی شدید درخواست کرد که ایران به تمامی فعالیت های غیرمجازی که منطبق با توافق هسته ای نیست پایان دهد. پکن نیز «قلدری یکجانبه» واشنگتن را تقبیح کرد و مسکو خواستار ادامه گفت و گوها شد. اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش تنها تهدید به انزوا و تحریم های بیشتر کرد./

فرانسوا دالانسون

شبکه خبری croix

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا

به گزارش همشهری آنلاین، آلون پینکاس، کنسول پیشین اسرائیل در نیویورک و سفیر اسبق اسرائیل در ترکیه، در روزنامه‌ هاآرتص نوشت: اسرائیل و ایران دیگر به وضعیت پیشین خود، «جنگ در سایه»، باز نخواهند گشت زیرا مؤلفه‌های اساسی که «نبرد پنهان» میان دو طرف در دهه گذشته را تعریف می‌کرد، در دو هفته اخیر لطمه خورد.

اگر مفهوم بازدارندگی اسرائیل در جریان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر به طور کامل از دست نرفت، این واژه قطعاً اعتبار خود را در شب حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل از دست داد.
رهگیری بخشی از پرتابه‌های ایران، یک دستاورد است اما ارتباطی به بازدارندگی ندارد و ائتلاف عملی که میان اسرائیل با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، اردن ضمن یاری اطلاعاتی سایر کشورهای خلیج ‌فارس ایجاد شد، ممکن است الزاماً در دور بعدی احتمالی کشاکش بین ایران و اسرائیل این‌گونه عمل نکند.

گرچه بنیامین نتانیاهو سال‌ها ایران را تهدید اصلی برای امنیت ملی اسرائیل، و ظرفیت نظامی بالقوه برنامه هسته‌ای ایران را خطر حیاتی برای تمدن بشری توصیف می‌کرد، اما او هرگز به خود زحمت نداد تا یک راهبرد منظم و چند بعدی برای مقابله با این تهدیدات تنظیم کند و از کسی مانند او که اطمینان دارد قوم یهود در معرض خطر حیاتی است، می‌توان انتظار داشت که یک استراتژی پیچیده و دراز مدت در برابر این تهدید ایجاد کرده باشد.
بنیامین نتانیاهو با تشویق دونالد ترامپ به خروج از برنامه هسته‌ای با ایران و مخالفت با تلاش‌های جو بایدن برای احیای برجام، تهدید هسته‌ای ایران را که خطری برای جهان بود، «اسرائیلی‌سازی» کرد؛ امری که در نتیجه آن ایرانِ امروز به آستانه هسته‎‌ای رسیده و ابعاد این نزاع را پیچیده‌تر کرده است. در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی خاطر نشان کرد: گستردگی اقدام ایران، اسرائیل را واداشت تا فناوری‌های ضدموشکی خود و آمریکا در سراسر منطقه را رو کند؛ ایران، حالا نقشه کاملی از سیستم دفاع موشکی اسرائیل در اختیار دارد.

این شروع یک بازی جدید است که دو موضوع در آن روشن است؛ اسرائیل از حمایت سامانه دفاعی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن و اخطار ۷۲ ساعته برخوردار بود، حال آنکه ایران اهداف خود را به تأسیسات نظامی خاصی محدود کرد و هدف گسترده‌ای را علیه هیچ هدف غیرنظامی یا شهری انتخاب نکرد. آنچه ایران نشان داد این بود که علیه اسرائیل اقدام خواهد کرد و می‌تواند این کار را به‌طور مؤثر و هوشمندانه به اهدافی مجهز به بهترین رادارها و بهترین سیستم دفاع هوائی جهان انجام دهد؛ ایران از هفت موشک برای هدف قرار دادن مواضع مشخص شده استفاده کرد و با پنج موشک آن را مورد اصابت قرار داد؛ بنابراین در این عملیات پنج یا هفت موشک به بهترین منطقه دفاع شده و بهترین دفاع هوائی جهان اصابت کرد.

آیا عجیب نیست که ایالات متحده، انگلیس و فرانسه همگی در یک حمله نظامی شرکت کردند؟ چون بار بعد آنها اخطار ۷۲ ساعته دریافت نخواهند کرد؛ اگر حمله واقعی صورت گیرد فرصتی به این سه داده نخواهد شد؛ آن‌وقت، قرار است اسرائیل به شدت آسیب ببیند و این واقعیتی است که آنها نمی‌توانند تحمل کنند.

کد خبر 846207 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسه
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل تیپ «گولانی» نیز بشود
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟