Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@00:57:48 GMT

افزایش قاچاق دام زنده در استان کرمان

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۲۰۲۶

افزایش قاچاق دام زنده در استان کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: قاچاق دام زنده به خارج از استان و کشور به عنوان یک معضل جدی در حصول رونق تولید محسوب شده که باعث کمبود دام مولد، تامین گوشت و لبنیات می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین رشیدی اظهار کرد: قاچاق دام سبب می شود یکی از منابع اقتصادی و اشتغال در روستاها و صنف های مرتبط در شهرها مورد تهدید قرار گیرد و  شاهد افزایش بیکاری، افزایش شغل های کاذب، کاهش رشد اقتصادی کشور و کمرنگ شدن تحقق شعار سال باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اعلام افزایش قاچاق دام در استان از ابتدای سال جاری افزود: هرگونه حمل و نقل دام، تنها با داشتن مجوز بهداشتی- قرنطینه ای حمل دامپزشکی صورت می پذیرد که در این مجوز تنها دام های دارای شناسنامه و هویت (پلاک دار) و دارای تاییدیه سلامت، امکان جابجایی بین استانی دارند ضمن اینکه بعد از حمل نیز در استان مقصد، فرد باید تاییدیه تخلیه را دریافت کند لذا انجام این مهم می‌تواند مانع گسترش قاچاق در حوزه دام سبک و سنگین شود.

رشیدی تصریح کرد: در راستای تشدید قرنطینه دامپزشکی، نیروی انتظامی در محورهای خروجی استان نسبت به توقیف خودروهای فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی و ارجاع به تعزیرات حکومتی اقدام می کند.

وی با بیان اینکه هم افزایی بیشتر بین متولیان امر از جمله دامپزشکی و سایر دستگاه های مربوطه مانند نیروی انتظامی در حذف این معضل ضروری است، گفت: استان کرمان دارای 250 هزار راس دام سنگین و 5 میلیون راس دام سبک است که امسال با پیشنهاد تسریع در عملیات طرح هویت گذاری دام های استان برای مدیریت تولید و جلوگیری از قاچاق دام توسط سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، سبب کاهش این مسئله بغرنج خواهیم شد و لزوم جدیت در این امر جهت شناسایی دام قاچاق از غیر قاچاق ضروری است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه بسیاری از بیماری های مشترک در اثر جا به جایی و نقل و انتقال احشام بدون مجوز بهداشتی، سبب به خطر افتادن سلامت شهروندان می شود، افزود: بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو از جمله بیماری هایی مشترکی است که در اثر تماس با ترشحات خونی لاشه آلوده یا از طریق نیش کنه آلوده به انسان منتقل می گردد که در صورتی که دامداری تقاضای انتقال دامی را داشته باشد در ابتدا سلامت دام توسط دکتر دامپزشک از نظر این بیماری مشترک و سایر بیماری ها، مورد تایید قرار می گیرد.

وی از دیگر بیماری مشترک منتقله از طریق دام قاچاق به انسان، بیماری تب مالت و سل را نام برد و گفت: واکسیناسیون و تست های مراقبت این بیماری ها به صورت روتین در این اداره کل صورت می گیرد که پیشگیری و مراقبت از این بیماری ها از اهداف دامپزشکی است.
 
رشیدی قاچاق دام را یکی از عوامل انتقال بیماری تب برفکی اعلام و تصریح کرد: از آنجا که این بیماری سبب خسارات اقتصادی هنگفت از جمله کاهش تولیدات و بهره وری دام می گردد، در خصوص پیشگیری از این بیماری لزوم حمل و نقل با ضابطه تحت نظارت دامپزشکی، روشن و مبرهن است.                                        

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قاچاق دام زنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین

بهزاد متولی زاده نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شبکه دامپزشکی نائین به منظور افزایش سطح ایمنی طیور روستایی و قطع زنجیره انتقال ویروس به طیور صنعتی، اقدام به واکسیناسیون رایگان طیور بومی در محدوده روستاهای اطراف مرغداری‌های صنعتی این شهرستان کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا و پیشگیری از وقوع بیماری نیوکاسل، افزایش سطح ایمنی و کاهش احتمال چرخش ویروس و کاهش تلفات در طیور روستایی و کمک به معیشت اقتصاد روستا و پیشگیری از احتمال بروز بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی، شبکه دامپزشکی شهرستان نائین با همکاری بسیج جامعه کشاورزی، حدود ۱۰ هزار قطعه طیور روستایی و بومی در سطح روستاهای هدف شهرستان از تاریخ ۱۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تحت واکسیناسیون قرار داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نائین افزود: بیماری نیوکاسل از جمله بیماری‌های مهم پرندگان است که می‌تواند باعث ایجاد تلفات زیادی در طیور صنعتی و روستایی گردد و خسارات اقتصادی و بهداشتی زیادی را به صنعت طیور کشور وارد کند.

وی گفت: علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحدهای پرورش صنعتی و روستایی، یکی از راه‌های مهم پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در واحدهای صنعتی و روستایی، اجرای واکسیناسیون متوالی با دوره‌های منظم است‌.

کد خبر 6084238

دیگر خبرها

  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • تعقیب قضایی۶ هزار متهم قاچاق کالا و ارز /دستگیری ۵١٢ نفر مجرم خطرناک و اراذل
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین