Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله قائنی با بیان‌اینکه دهه کرامت از فرصت‌های مغتنم برای تقویت کارکرد مسجد در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: میزان مشارکت مردم در یاری‌رسانی به نیازمندان و محرومان و همچنین آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی حول محور مساجد، بسیار زیاد است.

آیت ‌الله «مرتضی قائنی» در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به عنوان روز هفتم دهه کرامت در سال 1398 (هفتم ذی القعده همزمان با 19 تیرماه) یعنی «مساجد، پایگاه ترویج مشارکت اجتماعی»، بیان کرد: انتخاب این عنوان نشان دهنده دقت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در توجه به مطالبات مقام مقام معظم رهبری است که انشالله در صحنه عمل نیز شاهد توجه بیشتر مسئولان و مردم به مساجد باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد درس خارج فقه افزود: آسیب های اجتماعی یکی از مشکلات جدی کشور است و رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئولان و مردم را به تلاش مضاعف برای حل این مشکلات توصیه کردند و حتی نقل شده است ایشان در جلسه ای که چند سال پیش در این باره برگزار شده بود، نسبت به این وضعیت بسیار ابراز تاسف کرده و حتی اشک ریختند.

 

وی تصریح کرد: مطمئنا مناسبت های دینی که بسیار نزد مردم مورد اقبال و احترام هستند، می تواند گامی بلند برای حل این وضعیت باشد. دهه کرامت که امسال یازدهمین سال خود را پشت سر می گذارد، یکی از همین فرصت های دینی برای مقابله با معضلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی است.

 

وی یادآور شد: مساجد از گذشته تا کنون محور همگرایی و همکاری اقشار مختلف مردم هستند همانطور که مسجد مهدیه در خیابان شوش تهران، توانسته ده ها مسجد و هیت مذهبی در جنوب تهران و همچنین تعدادی زیادی از دستگاه های خدماتی، فرهنگی و اجتماعی را برای برگزاری اجتماع بزرگ فاطمیه در جنوب تهران، همراه کند.

 

قائنی در ادامه ابراز کرد: میزان مشارکت مردم در یاری رسانی به نیازمندان و محرومان و همچنین آسیب دیدگان بلایای طبیعی حول محور مساجد، بسیار زیاد است حقیقتی که در موضوع کمک رسانی به سیل زدگان سیلاب های اخیر در استان های خوزستان، لرستان و گلستان یا در سال های گذشته در خدمات رسانی به آسیب دیدگان زمین لرزه های کرمان و کرمانشاه شاهد آن بودیم.

 

وی تاکید کرد: میزان مشارکت اجتماعی نمازگزاران و کارگزاران مساجد در رویدادهای حسنه ای مانند ازدواج نیز بسیار برجسته است به طوری که صندوق های قرض الحسنه این خانه های خدا با ارائه تسهیلات مناسب به زوج های جوان برای تامین بخشی از هزینه های ازدواج شان کمک می کنند.

 

این استاد درس خارج فقه خاطرنشان کرد: دهه کرامت باید مروج خدمت کریمانه به مردم باشد زیرا خداوند پیشگام رفتار کریمانه است و انسان ها را به تکریم یکدیگر توصیه می کند: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ وَحَمَلْنَهُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَهُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ وَفَضَّلْنَهُمْ عَلَى‏ کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً: و همانا فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا (بر مرکب ‏ها) حمل کردیم و از چیزهاى پاکیزه روزى‏شان دادیم و آنان را بر بسیارى از آفریده ‏هاى خود برترى کامل دادیم»(سوره اسراء، آیه 70).

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت حجت الاسلام ارزانی زلزله مسجدسلیمان هلال احمر شیراز نماز هفته عفاف و حجاب آیت الله حسینی شاهرودی آیت الله قائنی آسیب های اجتماعی دهه کرامت مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۲۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

حسن عسکری در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج اظهار داشت: ارتقای شاخص دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه در تمامی مناطق شهری و روستایی امری مهم و ضروری در راستای توسعه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتاب به منظور توسعه سطح خدمات خود، نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها است.

عسکری بیان کرد: بر این اساس برخی دستگاه‌ها که دارای ساختمان‌های بلااستفاده در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها هستند می‌توانند حق انتفاع این مکان‌ها را به منظور راه‌اندازی کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

فرماندار سنندج با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه امری عام‌المنفعه است و باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از شهر‌های فعال کشور در زمینه فعالیت خیرین است و باید از این ظرفیت به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معصومه حسنی‌خونسار با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد، افزود: مسئولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستا‌ها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • کاهش آسیب‌ های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • ترویج معارف قرآنی، دلیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • ضرورت گفتمان‌سازی با مردم با محوریت جوانی جمعیت