Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:57:45 GMT

جهان در قربانی کردن عدالت، همدست عربستان شده است

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۵۴۵۲

جهان در قربانی کردن عدالت، همدست عربستان شده است

"محاکمه ۱۱ مظنون قتل خاشقجی در عربستان در پشت درهای بسته در جریان است اما به نظر نمی‌رسد واقعاً اجراکننده عدالت باشد. در حالی که کیفرخواست اعدام برای پنج متهم این پرونده صادر شده، مقامات ارشد سعودی تحت تحقیقات قرار نگرفته و در پرونده قتل برنامه‌ریزی شده خاشقجی متهم شناخته نشده‌اند."

به گزارش ایسنا، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه و مدیر بخش آزادی بیان جهانی در دانشگاه کلمبیا در یادداشتی که از سوی روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، درباره لزوم اقدامی جهانی برای اجرای عدالت در خصوص اقدامات خشونت‌آمیز عربستان علیه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نوشته است: "همانطور که در جزییات گزارش ماه گذشته‌ام به سازمان ملل آمده است، پادشاهی عربستان مسئول اعدام فراقانونی، ناپدید کردن اجباری و شکنجه جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدارک حاکی از آن هستند که ۱۵ مامور سعودی تحت موقعیت رسمی خود عمل کرده و با استفاده از منابع دولتی مرتکب قتل شده‌اند. مقامات عالی رتبه ریاض بر برنامه‌ریزی دقیقی که جت‌های اختصاصی، دسترسی دیپلماتیک به اسناد محرمانه، یک پزشک قانونی و کارمندان کنسولگری عربستان در استانبول را شامل می‌شد، نظارت داشتند. عربستان از این رو این تحقیقات را با حسن نیت انجام نداده است.

قتل خاشقجی مساله داخلی عربستان نیست. او یک روزنامه‌نگار و مقیم آمریکا بوده که به طور فراقانونی در خاک ترکیه کشته شده است. عربستان مرتکب اقدامی فراقانونی شده که هدف آن نقض آزادی بیان بوده و حرمت روابط کنسولی را تهدید کرده و به طور کل در منافع جامعه بین‌الملل ایجاد اخلال کرده است.

بسیار جای ناراحتی است که تا کنون واکنش موثر بین‌المللی چندانی در زمینه حقوقی، سیاسی یا دیپلماتیک صورت نگرفته است. آمریکا و دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در حال نظارت بر روند محاکمه‌های عربستان هستند اما توافق کرده‌اند جزییات آن را افشا نکنند. آنان به خود اجازه می‌دهند در چیزی مشارکت داشته باشند که از هر جنبه‌ای به آن نگاه شود، قربانی کردن عدالت است. برخی کشورها تحریم‌هایی را علیه ۱۷ مقام یا تعداد بیشتری از شخصیت‌های سعودی وضع کرده‌اند اما این تدابیر پاسخی به مسئولیت رهبری ارشد سعودی نیست و توجه‌ها را از مسئولیت پادشاهی عربستان منحرف می‌کند.

افکار عمومی در سراسر جهان خواستار اجرای عدالت در خصوص خاشقجی شده‌اند. دادگاه‌ها علیه رویکرد "تجارت معمول" با عربستان در زمینه فروش تسلیحات رای داده‌اند. قانونگذاران اقداماتی در راستای تحریم عربستان انجام داده‌اند اما این مسائل در سیاست‌های شاخه‌های اجرایی تاثیر ناچیزی داشته و در واقع حتی نادیده گرفته شده‌اند.

آمادگی برخی رهبران جهانی برای گذر از این پرونده بدون هیچ اقدامی به طرز دردناکی در نشست ماه گذشته میلادی گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن روشن شد؛ جایی که رهبران خارجی از جمله دونالد ترامپ به گرمی از ولیعهد عربستان استقبال کردند. بازگشت به تجارت معمول، به عربستان و کشورهای دیگر نشان می‌دهد که نقض زننده حقوق بشر تحمل می‌شود. این پیام به روشنی دریافت شده است و به نظر می‌رسد کمپین اثبات شده خشونت عربستان در چند پرنده اخیر دیگر هم ادامه یافته است. مشخص است که بدون اقدام بین‌المللی چنین جرم‌هایی باز هم تکرار خواهند شد.

جامعه بین‌الملل باید درخواست خود را برای مجازات و انجام تحقیقات موثر درباره طراحان این اقدام مجرمانه افزایش دهد. اجرای عدالت در خصوص پرونده خاشقجی را نمی‌توان به روند قانونی ناقص عربستان واگذار کرد. دیگر کشورها نیز باید ادعای صلاحیت قانونی کرده و مسئولان این پرونده را محاکمه کنند و اف‌بی‌آی می‌تواند و باید درباره این پرونده تحقیقات انجام دهد زیرا این جرم بر منافع آمریکا تاثیرگذار است. نهادها نیز باید اسناد اطلاعاتی مرتبط آمریکا را از حالت محرمانه خارج کنند تا اطمینان حاصل شود که حقیقت به طور کامل آشکار شده است.

دبیر کل سازمان ملل نیز باید همچون دیگر دبیر کل‌های سازمان ملل در گذشته، کارشناسان حقوق کیفری را مسئول تعیین مسئولیت اشخاص در قتل خاشقجی کند. طفره رفتن سازمان ملل (از انجام تحقیقات بین‌المللی) تا کنون تنها تضعیف این نهاد را در پی داشته است. سازمان ملل برای مقابله با خطر سیاست‌زدگی و انفعال خود باید سازوکاری مستقل و بین‌المللی به راه بیندازد تا تحقیقاتی در خصوص قتل روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر انجام شود.

مواخذه این مجرمان نباید وابسته به گزارشگران ویژه مستقل باشد. کشورهای مستقل نیز نباید مجبور شوند که خطر کنند و به تنهایی در مقابل کشورهای قدرتمند بایستند. جامعه کشورها باید برای درخواست پایبندی به هنجارهای بنیادی آماده باشند. این اقدام می‌تواند شامل مهلتی قانونی در خصوص صادرات فناوری‌های نظارتی به عربستان باشد. تحریم‌ها علیه این کشور باید بر مقامات ارشد سعودی همچون ولیعهد متمرکز باشند که دستور یا انگیزه قتل خاشقجی را ارائه کرد یا در غیر این صورت از قتل او جلوگیری نکرد.

ما باید این مساله را که مسئول دانستن عربستان و شناسایی مجرمان در این پرونده منافع اقتصادی و ژئوپولیتیک را در خطر قرار می‌دهد، رد کنیم. پیروزی عدالت به نفع همه کشورها است. تلاش برای پایبندی عربستان به استانداردهای حقوق بشر در نهایت این کشور –و دیگر کشورها- را به شریک قابل اعتمادتری تبدیل می‌کند و این اقدام نیازمند عدم برگزاری نشست آینده گروه ۲۰ در ریاض خواهد بود.

جامعه بین‌الملل به دنبال جنگ جهانی دوم گردهم آمد با اصولی بنیادی را با هدف حفاظت از حقوق بشر و حفظ صلح تایید کند. ترک این اصول بی احترامی به میلیون‌ها نفری است که جان خود را در این راه فدا کردند و مانند خاشقجی به این راه ادامه دادند. هنجارهایی که به خاطر منافع یا سیاست تخریب می‌شوند، به سادگی بازیابی نمی‌شوند.

قتل خاشقجی نشانگر رواج جهانی خشونت علیه روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی است. این‌ها نشانه‌هایی روشن از افزایش استفاده از روش‌های خشونت‌آمیز از سوی دولت‌ها و بازیگران غیردولتی برای ساکت کردن دائمی منتقدان است. جامعه بین‌المللی باید از این فضای خصومت‌آمیز به یک ارزیابی کلی برسد. سکوت، انفعال یا بدتر از آن، همدستی آشکار یا پنهان در چنین اقداماتی تنها بی‌عدالتی بیشتر و بی‌ثباتی جهانی را در پی خواهد داشت. اکنون زمان اقدام است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عربستان سازمان ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۵۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرمان بنفشی برای نجات ۴ نفر گرفتار در چاه قربانی شد

به گزارش صدای ایران به نقل از صد آنلاین، «آرمان بنفشی» جوان ۳۶ ساله کردستانی پس از نجات جان چهار نفر گرفتار در چاه، متاسفانه خودش گرفتار شد و جانش را از دست داد. روز جمعه ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳، یکی از اهالی روستای خلیچیان سنندج، پس از اینکه فریاد‌های همسایه باغ خود را می‌شنود، برای کمک وارد باغ آنها می‌شود که می‌بیند، چهار نفر داخل چاه آب باغ گرفتار و دچار گازگرفتگی شده اند.

پیش از آنکه آتش‌نشانی به محل حادثه برسد، جوان همسایه به نام «آرمان بنفشی» وارد چاه می‌شود و هر چهار نفر گرفتار را در چاه بیرون آورده و نجات می‌دهد، اما متاسفانه خود در چاه گیر کرده و غرق می‌شود. آتش‌نشانی و اورژانس به محل حادثه رسیده، چهار نفر نجات‌یافته از چاه را به بیمارستان منتقل کرده، اما متاسفانه جوان ناجی، جان خود را از دست می‌دهد. طبق گفته نجات یافتگان، پدر خانواده داخل چاه می‌افتد و سه تن از پسران وی نیز برای نجات پدر وارد چاه می‌شوند که دچار گازگرفتگی می‌شوند که هر چهار نفر با کمک «آرمان بنفشی» از چاه نجات پیدا می‌کنند. به دنبال این اتفاق، استاندار کردستان نیز در پیامی درگذشت «آرمان بنفشی» جوان ۳۶ ساله کردستانی را که پس از نجات سه نفر گرفتار در چاه، جانش را از دست داد، تسلیت گفت. در پیام تسلیت اسماعیل زارعی کوشا آمده است: خبر درگذشت ناگهانی جوان ناکام کردستانی، «آرمان بنفشی» که پس از نجات جان سه نفر گرفتار در چاه متاسفانه خود جانش را از دست داد، اینجانب را بسیار اندوهگین و متألم کرد. ضایعه فقدان این جوان شایسته که برای نجات دیگران دل به دریا زد و آسمانی شد سخت و تاب سوز است. اینجانب با ابراز همدردی این واقعه غم بار را محضر خانواده محترم این عزیز برومند بویژه مادر داغدارشان و مردم قهرمان پرور استان تسلیت عرض می‌کنم و از پیشگاه خداوند رحمان خواستارم روح پاک این جوان فداکار در بهشت برین، همجوار اولیاءالله و بندگان صالح خداوند باشد و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

دیگر خبرها

  • سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • گرما در بنگلادش قربانی گرفت
  • آرمان بنفشی برای نجات ۴ نفر گرفتار در چاه قربانی شد