Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهران میرزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاشت حلزون مبلغ قابل توجهی نیاز دارد و بسیاری از خانواده‌ها توان تامین هزینه‌های کاشت حلزون برای کودکانشان را ندارند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف عالی نظام سلامت در جمهوری اسلامی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دارد و در مبحث نظام سلامت نیز قید شده، توزیع عادلانه خدمات سلامت است که یکی از مصداق‌های آن کاشت حلزون شنوایی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۲ در ایران شروع شده و طی ۲۶ سال اقدامات خوبی در این راستا در سطح کشور انجام شده است.

وی اضافه کرد: مجمع خیران سلامت آذربایجان غربی با توجه به هزینه بالای کاشت حلزون اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد شنوایی‌سنجی بخشش کرده است که به زودی شعبه استانی این بنیاد در استان افتتاح می‌شود.

وی همچنین راه‌اندازی انجمن بیماری «سلیاک» را از دیگر نیازهای استان عنوان کرد و گفت: انجمن این بیماری نیز با اقدامات و تلاش‌های انجام شده به زودی در استان راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: بیماری سلیاک، نوعی بیماری گوارشی با ماهیت خودایمنی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد غذایی می‌شود.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم وجود دارد، نمی‌توانند تحمل کنند و زمانی که غذاهای حاوی گلوتن مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آنان پاسخی را به صورت تخریب در روده کوچک صادر می‌کند که این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه‌ای روده که مواد مغذی داخل آنها جذب می‌شود، ایجاد می‌گردد.

میرزایی افزود: به دنبال آسیب رسیدن به پرزهای روده‌ای، فرد بدون توجه به مقدار غذایی که می‌خورد، به سوء تغذیه مبتلا می‌شود و به دلیل اینکه سیستم ایمنی خود فرد سبب تخریب و آسیب پرزهای روده کوچک می‌شود، این بیماری به عنوان یک بیماری خود ایمنی نامیده می‌شود؛ از طرف دیگر به علت اینکه مواد مغذی جذب نمی‌شوند، می توان آن را یک بیماری سوء جذبی نامید.

وی ادامه داد: سلیاک بیماری وراثتی است و از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد و چنانچه یکی از بستگان نزدیک مبتلا به سلیاک باشد، احتمال مبتلا شدن فرزندانشان به این بیماری ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع با همکاری جمعی از پزشکان متخصص و فوق تخصص، اساتید دانشگاه و خیران عرصه سلامت جلسات مقدماتی تشکیل این انجمن در استان برگزار شده و هم‌اکنون در حال تدوین اساسنامه انجمن حمایت از بیماران سلیاک آذربایجان غربی هستیم.

ناشنوایی عموماً زمانی به وجود می‌آید که گوش فرد در بخش تبدیل سیگنال‌های صوتی به سیگنال‌های الکتریکی دچار اختلال می‌شود که به آن افت شنوایی (حسی، عصبی) اطلاق می‌گردد؛ این آسیب معمولاً در بخش داخلی سیستم گوش (حلزون) رخ می‌دهد.

در اکثر موارد سلول‌های مویی بخش داخلی گوش از بین می‌رود و تبدیل ارتعاشات صوتی به امواج الکتریکی قطع می‌شود و حلزون هیچ سیگنال الکتریکی تولید نمی‌کند؛ در نتیجه سلول‌های عصبی شنوایی نمی‌تواند اطلاعاتی به مغز ارسال کند.

به همین دلیل اغلب افراد کم‌شنوا با افت شنوایی خفیف یا متوسط این مشکل را می‌توانند با سمعک برطرف کنند تا به راحتی با تغییر حجم صدا و ارتعاشات در بخش باقی‌مانده داخلی گوش (حلزون) همراه با افزایش صدا، صدا را بهتر درک کنند.

این درحالی است که فرد با افت شنوایی عمیق که تقویت صدا نمی‌تواند به تنهایی به او کمک کند، داوطلب کاشت حلزون می‌شود؛ به همین دلیل کاشت حلزون یا پروتز شنوایی برای افرادی که به هیچ وجه نمی‌توانند از سمعک استفاده کنند با شرایط خاصی توصیه می‌شود.

بیماری سلیاک نیز نوعی بیماری گوارشی است که به دلیل تخریب سلول‌های پرز روده توسط سیستم ایمنی دستگاه گوارش ایجاد و باعث سوء‌جذب مواد مغذی می‌شود؛ افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند به پروتئینی به نام گلوتن که در گندم و جو وجود دارد واکنش و آلرژی روده ای دارند و نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۲۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلامرضا صالحی در جلسه چهار ساعته شورای معاونین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: حدود پنج درصد برنامه نهضت ملی روستایی کشور برای آذربایجان‌غربی برنامه ریزی شده است و با توجه به تعریف ۳۵۰ هزار واحدی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در برنامه نهضت ملی روستایی این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در این میان ۲۴۰ هزار واحد به بانک معرفی شده است که این رقم در آذربایجان‌غربی ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد است.

صالحی با اشاره به تعداد قردادهای نهضت ملی روستایی گفت: از این تعداد نیز ۱۱۰ هزار واحد قراردادشان عقد شده که ۶ هزار و ۸۰ واحد آن مربوط به آذربایجان‌غربی است.

وی با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی روستایی گفت: در حال حاضر پنج میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روستایی در کشور وجود دارد که بنیاد مسکن در قالب خدمات مختلف در تبیین اهداف خود برای ارتقا سطح کیفیت زندگی در این واحدهای روستایی است.

صالحی اضافه کرد: پنج درصد این تعداد واحد روستایی به تعداد ۲۵۸ هزار و ۴۵۵ واحد در روستاهای آذربایجان‌غربی قرار دارد.

وی با اشاره به چالش‌های استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برخی موانع باعث عدم چابک سازی و تسریع در روند اجرایی امور می‌شود که امروز با تغییر روند اداری در استان‌ها توانسته‌ایم گام‌های بلندی در راستای خدمت به جامعه روستایی و شهری از سمت بنیاد مسکن برداریم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، سیاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر کاربردی نمودن معیارها و برنامه‌های تعریفی است و از این رو خدمت به روستاها جزو اولویت‌های کاری این نهاد است.

صالحی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌غربی در طول تاریخ جزو اولین‌های اتفاقات فرهنگی و اجتماعی بوده است افزود: نباید امروز از امتیاز پایین آذربایجان‌غربی و عقب ماندگی آن در برخی شاخص‌های بنیاد مسکن را نادیده گرفت که البته امیدواریم با تغییر مدیریتی که در این استان صورت گرفت شاهد پیشرفت و توسعه همه شاخص‌های این استان در رده کشوری باشیم.

 

دیگر خبرها

  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی
  • هماهنگی عملیات حج تمتع ایستگاه «هما» در آذربایجان غربی
  • راه اندازی دستگاه پیشرفته پلاکت خون در پایگاه انتقال خون خوی