Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@10:14:53 GMT

کلاهبرداری با استفاده از پکیج افزایش قد

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۴۰۹۹

سرهنگ حاج علی صالحی رئیس پلیس فتا غرب استان تهران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل پلیس فتا غرب تهران اظهار داشت: در سه‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۷۵ سایت، صفحه و وبلاگ که اقدام به کلاهبرداری و انتشار محتوای مجرمانه می‌کردند، توسط پلیس فتا غرب استان شناسایی شدند و همچنین ۱۱ گروه هکری مخرب که اقدام به ناامن سازی فضای مجازی برای شهروندان و ادارات دولتی می‌کردند شناسایی و ثبت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری، کارشناسان خبره پلیس فتا غرب تهران در سه‌ماهه نخست سال ضمن استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی اقدام به آگاهی سازی شهروندان با حضور در بیش از ۸۱ مورد از جوامع هدف مانند مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و ادارت دولتی کردند و از اقدامات دیگر می‌توان به برگزاری نمایشگاه و توزیع اقلام آموزشی و فرهنگی اشاره کرد.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران بیان داشت: در حوزه پرونده‌های تشکیل‌شده جرائم سایبری در غرب استان تهران، با تلاش همکاران ۸۱ درصد پرونده‌ها منجر به کشف شد و ۸۶ درصد متهمین پرونده‌ها مرد و ۱۴ درصد زن بودند و موضوع ۸۰ درصد پرونده‌ها اقتصادی و ۷ درصد آن اخلاقی بود.

سرهنگ صالحی گفت: سهم جرائم اقتصادی پرونده‌ها ۵۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش و جرائم اخلاقی ۳ درصد کاهش پیداکرده است و گروه سنی مجرمین فضای مجازی از ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲۳ درصد، ۲۵ تا ۳۹، ۵۹ درصد و ۴۰ سال به بالا ۱۸ درصد دستگیرشده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: از علل افزایش جرائم اقتصادی غرب استان تهران می‌توان به آشنایی بیش‌ازپیش مجرمان سابقه‌دار با ترفندهای کلاهبرداری در فضای مجازی، کوچ گسترده مجرمین از فضای حقیقی به فضای مجازی، وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، ضعف آگاهی برخی از شهروندان نسبت به ترفندهای بزهکاران برخلاف هشدارهای مکرر پلیس اشاره کرد و از علل کاهش جرائم اخلاقی در فضای مجازی از مسدودسازی برخی کانال‌ها و تارنماهای شبکه‌های اجتماعی، افزایش آگاهی مردم نسبت به رعایت بیشتر حریم خصوصی در فضای مجازی نام برد.

رئیس پلیس فتا غرب تهران تأکید کرد: در میان پرونده‌های اقتصادی تشکیل‌شده استفاده از  درگاه‌های جعلی پرداخت الکترونیک یا فیشینگ یکی از ترفندهای رایج مجرمین بوده و چند نکته مهم در شناسایی صفحات جعلی اینکه آدرس url صفحه مربوطه را خود شخص وارد کند و درگاه پرداخت الکترونیکی بانک مربوط از پروتکل امن https استفاده کرده باشد و در صورت استفاده از http به‌هیچ‌وجه اطلاعات کارت‌بانکی را وارد نکنند و تصویر امنیتی صفحات جعلی ثابت و صفحات اصلی این مورد تغییرپذیر است.

صالحی گفت: نکته دیگر در جرائم اقتصادی استفاده از اسکیمر و دستگاه‌های پوز و عابر بانک و ترغیب افراد به حضور در پای دستگاه عابر بانک و کلاه‌برداری از شهروندان است که جرائم رایجی در سطح کشور بوده و شهروندان در این خصوص باید نسبت به تغییرات فیزیکی دستگاه عابر بانک یا پوز حساس باشند و کارت‌های عابر بانک را در اختیار فروشندگان دوره‌گرد یا فروشندگانی که دستگاه خود را پنهان کرده‌اند، قرار ندهند.

وی ادامه داد: یکی از پرونده‌های شاخص رسیدگی شده مبنی بر شکایت ۱۹ نفر درباره خالی کردن حساب بانکی بود که پس از بررسی‌های پلیس فتا علت این کلاهبرداری‌ها فیشینگ اعلام شد که در این خصوص ۳ نفر از متهمین در حوزه شهرستان شهریار و ملارد دستگیر شدند و ارزش ریالی این کلاهبرداری ۵ میلیارد ریال بود که هر ۳ متهم با قرار سنگین روانه زندان شدند.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پرونده‌ها مربوط به کلاهبرداری از طریق کانال تلگرامی و تبلیغ ارائه پکیج افزایش قد بود که مالباختگان پس از کلیک بر روی لینک پرداخت، گرفتار طعمه فیشینگ می‌شدند و حساب بانکی فرد خالی می‌شد که از این طریق از ۱۷ نفر کلاهبرداری شده بود که پس از تحقیقات لازم متهم در استان مازندران دستگیر شد.
منبع: فارس

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبردار میلیاردی در آبادان دستگیر شد

فرمانده انتظامی استان خوزستان گفت: کلاهبردار خرید و فروش خودرو به ارزش ۶۵ میلیارد ریال در شهرستان آبادان دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سیدمحمود میرفیضی اظهار کرد: در پی ارجاع یک فقره پرونده کلاهبرداری از طریق خرید و فروش خودرو و کشیدن چک بلامحل در شهرستان آبادان، تیمی ویژه‌ای از اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان برای بررسی موضوع وارد عمل شدند.

وی افزود: متهم با استفاده از شگردهای مختلف و دادن چک، اعتماد آن‌ها را جلب و برای تحویل خودروی خارجی، مقدار قابل توجهی پول از آن‌ها دریافت کرده است.

فرمانده انتظامی استان خوزستان خاطرنشان کرد: مأموران پلیس با بهره برداری از بانک‌های اطلاعاتی و انجام اقدامات فنی و پلیسی هویت کلاهبردار در شهرستان آبادان شناسایی شدند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات کاملاً غافلگیرانه آن را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

سردار میرفیضی با بیان اینکه ارزش کلاهبرداری حدود ۶۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود، اضافه کرد: با تشکیل پرونده متهم به همراه مالباختگان برای انجام مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 747236

دیگر خبرها

  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • بازداشت کلاهبردار خرید و فروش خودرو در آبادان
  • افزایش پایش تصویری مناطق جرم‌خیز اهواز
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی در آبادان
  • کلاهبردار میلیاردی در آبادان دستگیر شد
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!
  • آیا زورگیری و جرائم خشن در تهران افزایش داشته است؟
  • کشف کلاهبرداری ۳۸ میلیاردی در بجنورد