Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ ابراهیم رییسی روز گذشته اعضای حقوقدانان شورای نگهبان را به مجلس معرفی کرد. البته این رویه وجود داشته که اعضای شورای نگهبان همواره نزدیک به جناح راست جمهوری اسلامی باشند و این بار هم این رویه اصلاح نشده است. فقط یک بار در مجلس ششم ۱۶۲ رای سفید نمایندگان به گزینه‌های معرفی شده، در تاریخ سیاست ایران ماندگار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا، اما مجلس میانه رو و فراکسیون امید هم کمی محافظه کار است و فضا برای عملکرد شبیه مجلس ششم بسته و برای ورود اصولگرایان به ترکیب شورای نگهبان باز است.

امام صادقی‌ها در راه شورای نگهبان

علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمد حسن صادقی مقدم و عبدالحمید مرتضوی قاضی دادگاه از گزینه‌های پیشنهادی حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه به مجلس هستند.

علی غلامی از نیروهای دانشگاه امام صادق است که ریاست گروه معارف این دانشگاه را بر عهده دارد. او چهره‌ای اصولگراست که معمولا در برنامه‌های شبکه افق به عنوان میهمان دعوت شده است.

هادی طحان نظیف جوانی جویای نام متولد سال ۱۳۶۱از دیگر چهره‌های دانشگاه امام صادق است که ریاست گروه حقوق دانشگاه را بر عهده دارد و قبلا به عنوان مشاور در شورای نگهبان فعالیت کرده است.

محمدحسین صادقی مقدم از دانشگاه تربیت مدرس دکتری حقوق خصوصی خود را دریافت کرده و از چهره‌های نزدیک به فرهاد رهبر است. صادقی‌مقدم پیش از این به عنوان مشاور عالی فرهاد رهبر رئیس وقت دانشگاه تهران فعالیت کرده است.

از میان گزینه‌های معرفی شده دو گزینه، گزینه دانشگاه امام صادق هستند؛ دانشگاهی که پس از چهار دهه ریاست آن از دست خانواده مهدوی کنی خارج شد و به آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه رسید. پیش از این رویداد۲۴ در گزارشی نوشته بود با ریاست آملی لاریجانی، دانشگاه امام صادقی‌ها در راه قوه قضائیه هستند.

نسل تاثیرگذاری از مدیران جمهوری اسلامی پرورده دانشگاه امام صادق هستند که به گفته مسئول بسیج دانشجویی آن بیشتر مدیران آن جذب وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت امور خارجه شده‌اند و طبیعی است فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد اسلامی علاوه بر نهاد‌های اطلاعاتی و وزارت خارجه و وزارت ارشاد، در قوه قضائیه و البته در شورای نگهبان نیز نماینده داشته باشند. به نظر می‌رسد آملی لاریجانی هنوز قدرت خود در قوه قضائیه را حفظ کرده است.

یار قالیباف هم به شورای نگهبان می‌رود؟

در میان گزینه‌های معرفی شده، گزینه‌ای وجود دارد که انتخاب او، چند ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، می‌تواند معادلات سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد؛ محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران؛ همشهری و البته رئیس ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف.

محمد دهقان یک دهه قبل در کنار زاکانی در فرماندهی بسیج دانشجویی بود و بعد از اینکه زاکانی به خاطر موفقیت‌هایش در فرماندهی بسیج دانشجویی استان تهران، به فرماندهی کل بسیج دانشجویی رسید، دهقان جانشین او در بسیج دانشجویی استان تهران شد و از آن زمان به صورت جدی وارد فرماندهی سیاسی جناح اصولگرا شد.

علیرضا زاکانی تلاش زیادی کرد تا دوستان همراه در بسیج دانشجویی را تبدیل به یک حزب زیرمجموعه برای جمعیت ایثارگران کند و سرانجام در جمعیت رهپویان این اتفاق افتاد و محمد دهقان و زاکانی پایه گذاران این حزب شدند. در حال حاضر نیز از آبان دهقان، دبیرکلی جمعیت رهپویان را بر عهده دارد.

دهقان چهار دوره است که نماینده مجلس می‌شود، اما در مجلس دهم با قرار گرفتن در جایگاه رهبری جریان اصولگرا، بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. نامزد شدن برای نایب رئیسی مجلس گرچه با شکست او همراه بود اما از اثرگذاری‌اش در مجلس نکاست. نشان دادن انگشت شصت به سایر نمایندگان مجلس زمانی که فرجی دانا با فشار بسیج دانشجویی در استیضاح مجلس نهم عزل شد، ریاست ستاد سردار قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و سرانجام تلاش‌های این روز‌های او برای استیاح زنگنه همزمان با انتشار اخباری از دیدار او و بابک زنجانی، نشان داده که دهقان تبدیل به چهره‌ای مهم و اثرگذار برای جریان اصولگرا شده است.

قرار دادن چنین فردی در شورای نگهبان حتما با ناراحتی اصلاح طلبان مواجه می‌شود. به خصوص اینکه محمد دهقان زمانی به دنبال اعدام موسوی و کروبی بود و اعتماد ابراهیم رئیسی به چنین تفکری، هشداری جدی به جریان اصلاح طلب است.

جمعی از اصلاح طلبان روز گذشته در خیابان بهشت در جلسه‌ای شرکت کرده بودند که گفته شد از میان ده هزار نامزد انتخابات شورایاری، حدود صد نفر توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده‌اند. اما در آن جلسه تاکید شد که وضعیت این صد نفر توسط هیات نظارت پیگیری شود تا حقی زائل نشود. این آمار را تا اسفند ۹۸ و زمان بررسی صلاحیت نامزد‌های ورود به انتخابات مجلس به خاطر بسپارید؛ شاید بتوان آن را با رد صلاحیت‌ها در تیم جدید شورای نگهبان مقایسه کرد.

خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 محمد دهقان شورای نگهبان انتخابات مجلس یازدهم علیرضا زاکانی اصولگرایان علی غلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۴۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»

    به گزارش تابناک، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شورای نگهبان از عملیات وعده صادق رزمندگان اسلام اینگونه قدردانی کرد: حمله شایسته چند روز گذشته فرزندان شجاع ملت مسلمان ایران که بر اساس اصل دفاع مشروع و منطبق بر موازین بین‌المللی در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت، جلوه‌ پرفروغ دیگری از عزت و اقتدار ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.   وی افزود: این اقدام موجب خوشحالی و دلگرمی آزادگان جهان و به ویژه مردم غزه شد. همچنین این اقدام دقیق، سنجیده و قاطعانه، مطالبه عموم مردم عزیز ایران بود و به همین دلیل با استقبال و همراهی چشمگیر مردم مواجه شد.   دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در تاریخ انقلاب اسلامی همواره حضور مردم، زمینه‌ساز موفقیت بوده است. تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال مبنی بر مشارکت مردم برای جهش تولید نیز برآمده از باور عمیق ایشان به نقش مردم است.   آیت‌الله جنتی ابراز امیدواری کرد که این رژیم غیرقانونی کودک‌کُش فهمیده باشد دوران بی‌پاسخ ماندن جنایاتش سرآمده و هر حرکت نابه‌جایی، نابودی او را سرعت خواهد بخشید.   وی در خصوص حامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز گفت: همه کسانی که چشمان خود را به روی جنایات غیرانسانی آن بسته‌اند بدانند که بر اساس سنت الهی، نابودی این رژیم ظالم حتمی است.   آیت‌الله جنتی در همین رابطه تاکید کرد: آن‌ها که تمام موازین و قواعد بین‌المللی را پای جنایات رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌اند، حاصلی جز سرافکندگی و خواری به دست نخواهند آورد.

دیگر خبرها

  • واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند
  • (عکس) احترام نظامی به قالیباف در مجلس
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کنیم
  • مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس
  • قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد
  • رسیدگی به «لایحه تجارت» در مجلس پایان یافت
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
  • آملی لاریجانی: خویشتن‌داری جمهوری اسلامی در برابر اقدامات متعدد شرارت‌آمیز صهیونیستها حدّی دارد
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / قالیباف: وضعیت بازار ارز بررسی می‌شود