Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:03:50 GMT

آخرین رُز کشمیری

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۴۹۳۵

آخرین رُز کشمیری

نسخه فارسی آخرین رُز کشمیری، با قلم علیرضا دوراندیش از اهالی جنوب کرمان، ترجمه شده و رؤیا کیانی ویراستاری آن را انجام داده است. این رُمان با مرور کوتاهی بر کتاب ' کارآگاه برای همه قرون' آغاز شده، مجموعه‌ای که می‌توان گفت، از داستان شرلوک هولمز الهام گرفته است.
خانم باربارا کلورلی یکی از نویسندگان معاصر ادبیات انگلیسی در ژانر پلیسی و ژانر وحشت است که با قلم خود، هندوستانِ دوران استعمار را دستمایه آثار پلیسی اش با عنوان ' مجموعه ماجراهای جو سندی لندز' قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در واقع، او با الهام از برخی داستانهای پلیسی، برای نخستین مرتبه ماجراهای جو سندی لندز را با تحریر کتاب آخرین رُز کشمیری آغاز کرده است.
کارآگاه سندی لندز در سال ۱۹۲۲ برای آموزش شیوه‌های جدید پلیسی به هندوستان اعزام می‌شود و درست در آستانه بازگشت به وطن، از سوی فرماندار کلکته مأموریت می‌یابد تا عامل مرگ‌های مرموز بانوان انگلیسی در هندوستان را کشف کند.
آخرین رُز کشمیری، کتاب تحسین شده روزنامه‌های نیویورک تایمز، گاردین، ساندی تلگراف، شیکاگو تریبیون و دِنوِر پُست است و ترجمه فارسی آن توسط نشر قطره منتشر می شود.
خوب است بگوییم این کتاب از نظر تاریخی هم اطلاعات ارزشمندی از هندوستان زمان استعمار، فرهنگ و آداب و سنن مردم شبه قاره هند، واژگان و همچنین برخورد 'صاحب‌های' انگلیسی با رعایای هندی را به نمایش گذاشته و چاشنی رمانتیک اثر، از آن یک کار پلیسی در خور توجه ساخته است.
در فصل نخست این کتاب که از سال ۱۹۱۰ در بنگال آغاز می‌شود، اینگونه آمده: میج پرِنتیس (دختر ۶ ساله) شبِ پیش از ششمین سالگرد تولدش زیر پشه بند بیدار شد و بوی آشنای شب‌های هندوستان را فرو کشید؛ بوی حصیرهای خیس خاس خاس را که از در و پنجره‌ها آویزان کرده بودند تا جلوی گرمای تابستان زودرس را بگیرد، بوی حصیرهای ناگرفته و دلچسب و بوی گلهای یاسمنی را که روی بنگله روییده بود؛ و صدای سنگینِ همپایی های تفکیک ناپذیری را شنید که از هندوستانِ فاضلاب‌ها و تپاله‌ها و سرگین‌ها بلند می‌شد، اما آن شب یک چیز دیگر هم بود.
دیالوگ‌های این داستان به قدری جذاب و جالب هستند که نمی‌توان به راحتی از خواندن آن دست کشید، نوع نگارش و کاربرد به موقع کلمات همراه با حس معماگونه ای که القا می‌کند، باعث می‌شود کنجکاوی در وجود مخاطب، صد چندان شود.
باید گفت، نویسنده این کتاب پُر مخاطب، شهرت خود را مدیون رمان‌های معمایی جو سندی لندز است و تاکنون ۱۲ ماجرایش را نوشته است.
باربارا کلورلی در سال ۲۰۰۴ جایزه دشنه الیس پترزِ انجمن ادبیات جنایی، ویژه رمان‌های پلیسی - تاریخی را نیز دریافت کرده است.
رمان پلیسی آخرین رُز کشمیری تلفیقی است غافلگیر کننده و ترسناک از مرگ‌های زنجیره‌ای، تنش‌های عاشقانه، فضاهایی نامتعارف و شگفت انگیز و بخشی از تاریخ هندوستانِ دوران استعمار، این رمان به جاده‌ای گمراه کننده و پر پیچ و خم می‌ماند که تا پایان، خواننده را با خود می‌برد.

این کتاب ۴۰۱ صفحه‌ای، نخستین بار در پاییز سال گذشته با تیراژ ۵۰۰ نسخه توسط نشر قطره به چاپ رسید و صفحه آرایی و طراحی جلد آن را به ترتیب، ژیلا پی سخن و مهسا ثابت دیلمی انجام داده اند.
کتاب آخرین رز کشمیری، ۲۴ دی ماه ۹۷ در دومین روز از نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان رونمایی شد.
۷۴۲۹/‏‬ ۵۰۵۴
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی ایرنا جیرفت کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۴۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نادری، فوتبالیستی که کتاب می‌خواند (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تیم تراکتور با جت اختصاصی این تیم که تنها ظرفیتی در حد بازیکنان و اعضای کادرفنی دارد، تبریز را به مقصد ساری ترک کرد تا آماده بازی حساس با نساجی شود.

در این بین تصاویری که از لحظه پرواز اعضای تیم منتشر شده، نکات جالبی را در خود دارد. از جمله در مورد محمد نادری که در حال مطالعه یک کتاب دیده می‌شود و نکته قابل توجه اینکه او اواسط این کتاب هم رسیده است.

نادری بازیکنی است که برخلاف بیشتر همبازیانش، اوقات فراغت خود را با مطالعه کتاب پر می‌کند و از این نظر وجه تمایز جالبی دارد. او این فصل تمرکز خوبی هم کرده تا در بازگشت به فوتبال ایران شمایل همان مدافع چپ مطمئن، تکنیکی و رونده پرسپولیس و استقلال را به طرفداران فوتبال نشان دهد.

دیگر خبرها

  • آغاز انتخابات مجلس هندوستان
  • کتاب جنگ بدون صلح به چاپ چهارم رسید
  • نادری، فوتبالیستی که کتاب می‌خواند (عکس)
  • ایران، زن هندی را تحویل داد!
  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • آغاز اکران آنلاین یک فیلم پلیسی-جنایی
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب