Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیئت علمی گروه معارف دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: باید به ماردان تاکید کرد که مراقب دوستان دخترانتان باشید چرا که بارها شده دختری پوشش داشته اما مورد تمسخر دوستانش قرار گرفته و این پوشش را کنار گذاشته است باید آنقدر عزت، توانمندی و افتخار در درون دختران ایجاد بشود که هرگز نیاز به عامل خارجی به نام آرایش نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدیه علوی استاد معارف دانشگاه باهنر در گفتگو با راه آرمان؛ در رابطه با حجاب از منظر اسلام و قرآن و روایات گفت: در نگاه اول باید بدانیم حجاب برای زن به معنای ذلت زن نیست بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است.

حجاب عصمت و حفاظت زن و مرد است

وی با بیان سخن  مقام معظم رهبری که حجاب تنها به معنای عصمت و حفظ زن نیست بلکه به معنای عصمت و حفاظت زن و مردم است، ادامه داد: حجاب به معنای چادرنیست اما آنطور که می دانیم  چادر برای ما ایرانی ها از زمان های قدیم به عنوان بهترین نوع حجاب بوده است.

علوی با اشاره به اینکه در روایات داریم که برخی چنان می پوشند که گویی عریان هستند، توضیح داد: بدون چادر نیز حجاب ممکن است اما حجاب باید  پوشیدن سالم را نشان دهد و نه هر نوع پوشیدنی بلکه باید موی سر، بدن، پا، سر و بدن زن پوشیده باشد .

مقصود حجاب جلوگیری از تحریک  در ملاقات طبیعی زن و مرد است

این استادیار دانشگاه باهنر با اشاره به  مقصود اسلام از پوشش گفت: مقام معظم رهبری می فرماید” اسلام در باب حجاب ، پوشش را معین نکرده است  بلکه مقصود را معین کرده است” از این رو مقصود حجاب این است که دیدار زن و مرد و ملاقات آنها به صورت روزمره موجب تحریک نشود.

وی ادامه داد: در کشورهای اسلامی پوشش های گوناگون را می بینیم از جمله کشورهای شمال آفریقا یا در پاکستان، اندونزی و … این پوشش ها ناشی از شرایط فرهنگی اجتماعی این مناطق است اما نکته و مقصود از پوشش این است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعی آنها تبدیل به عامل تحریک شونده نشود.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر تاکید کرد: این که بعضی ها می گویند خیلی ها حجاب دارند اما عفت ندارند و یا عفت دارند اما حجاب ندارند ،حرف درستی نیست به واقع با این نوع بیان اصل حجاب زیر سوال می رود در این مورد امام خمینی (ره) صحبت بسیار نغزی داشتند که اگر دیدی روحانی دزدی می کرد نگویید که روحانی دزد است بلکه بگویید دزد لباس روحانیت را پوشیده است.

وی ادامه داد: اگر زن بی عفت و بی حیا پوشش را در خود ایجاد کرد تا خود را از حرف ها و صحبت ها مصون دارد به واقع او بی حیا و بی عفت است و می خواهد خود را در لباس پنهان کند و گرنه زن پوشیده پوشش او نشان از عفت او دارد.

استادیار دانشگاه باهنر توضیح داد: مقام معظم رهبری در رابطه با عفاف و حجاب می فرمایند عفت آن چیز غیر قابل دسترسی و غیر قابل تاثیر پذیری و آن صخره ی آسیب ناپذیر در انسان نیست بلکه مثل همه ی خلقیات و خصلت های انسانی است و در معرض تهاجم قرار می گیرد پس عفت  یک خلق درونی است که مورد تهاجم قرار میگیرد یکی از چیزهایی که باعث می شود عفت به دور از تهاجم قرار بگیرد ، عفاف زن، طهارت ، تقوا است و آن چیزی که م یتواند حالات عصمت را در او نگه دارد نداشتن معاشرت نامناسب درمحیط کار و جامعه است.

علوی افزود: معاشرت نامناسب یعنی معاشرتی که در آن جهات فرهنگی و اخلاقی خاص رعایت نشده باشد و چیزی که می تواند به این نگه داری و جدا سازی کمک کند حجاب است.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با اشاره به اهمیت معاشرت در زندگی تاکید کرد:  هر انسان عاقلی عفت را می پذیرد ، آن را لازمه ی جامعه می داند و برای اینکه به عفت دستیابیم و در معرض تهاجم قرار نگیریم باید معاشرت نامناسب در زندگی نداشته باشیم از این رو حجاب لازمه ی این امر ضروری است.

عفاف اصل مشترک میان زن و مرد است

وی توضیح داد: یکی از خصلت های درونی انسان عفاف است باید دانست که عفاف هم برای مرد مهم و مورد نیاز است و هم برای زن چرا که این یک اصل مشترک میان زنان و مردان است اما چون مردان به دلیل قدرت جسمانی می تواند به زن ظلم کند و بر خلاف تمایل زن رفتار کند از این رو بر عفت زنان بیشتر تاکید می شود.

استادیار دانشگاه باهنر تشریح کرد: خداوند در قرآن کریم ودر سوره ی نور آیه ی سی و سی و یک به حجاب نگاه می پردازد؛ همچنان که عفت یک امر مشترک بین زنان و مردان است حجاب چشم و نگاه هم یک مسئله ی مشترک میان زنان و مردان است.

حجاب چشم اولین لازمه ی حفظ ایمان

علوی با اشاره به این که  مردان در نگاه به نامحرم بیشتر دچار خطا می شوند، عنوان داشت: خداوند در خصوص حجاب نگاه ابتدا مردان را مورد خطاب قرار می دهد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با توضیح آیه ی سی و سی و یک سوره نور،  بیان داشت: قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم  به معنای آن است که پلک ها بر روی هم قرار بگیرد و خیره به زن نامحرم نگاه نشود و وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن در مرحله ی بعد به زنان اشاره می شود پس نگاه زن به اجنبی و نگاه مرد به زن بیگانه از جمله تحریم های قرآن است .

وی تاکید کرد: در ابتدا لازمه ی حفظ ایمان نگاه داری چشم است و در مرحله ی بعد خداوند به زنان می گوید می گوید که زینت های خود را آشکار نکنید مگر برای محارم خودتان پس هر آنچه که جزو زیبایی های زن محسوب می شود خداوند در قرآن کریم دستور می دهد که باید حد فاصلی باشد بین زن و مرد و مانعی باشد که این زینت ها آشکار نشود.

استادیار دانشگاه باهنر با تاکید بر این که اسلام مانع حضور زن درعرصه ی اجتماعی، سیاست و فرهنگ نیست ، تشریح کرد: خداوند در رابطه با حجاب رفتار در سوره ی نور آیه ی سی و یک می فرماید که به زنان مومن بگو آنگونه به زمین پا نزنند که خلخال و زینت های پنهانشان آشکار شود  بنابراین خداوند دستور می دهد که رفتار زن نباید آنگونه باشد که منجر به جلب توجه و تحریک شود.

علوی افزود : بر اساس آیات قرآن فلسفه ی حجاب رهبانیت نیست و یا این نیست که زنان در خانه بمانند که به اقتصاد خانواده کمک  کنند چرا که حضرت خدیجه (سلام  الله علیه) در اجتماع حضور داشت  به ابعاد اقتصادی نیز کمک می کرد از طرفی فلسفه ی حجاب به خاطر مرد هم نیست چرا که خداوند در سوره ی احزاب آیه ی پنجاه و نه  می فرمایند” زنان برای تشخص خودتان و برای آنکه خوب شناخته شوید و معلوم شود که شما زنان عفیف هستید پوشش داشته باشید”  و در ادامه می گوید “اگر زنان پوشش داشته باشند مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند”.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با نقل خاطره هایی از محجبه شدن دانشجویانش اشاره کرد و گفت: یکی از دانشجویان کلاسم تعریف می کرد که بد حجاب بودم اما تصمیم گرفتم پوشیده باشم و حجابم را درست کردم بعد از مدتی خانه مان در محله ی دیگری انتقال یافت ، پس از آن به اطرافیانم می گفتم چه محله ی خوبی آمده ایم و کسی من را اذیت نمی کند، یکی از اقوام در ادامه ی کلام من گفت: ” منطقه ای که در آن زندگی می کنید بدتر از منطقه ی قبلی مان است ، چون پوشش حجاب تو تغییر کرده است باعث شده تا مردهای جامعه تو را مورد آزار و اذیت جسمانی و رفتاری قرار ندهند”  پس فلسفه ی حجاب بخاطر زن است.

وی ادامه داد: یکی از دانشجویان شهرهای اطراف کرمان در کلاسم حضور داشت او می گفت من کاملا بد حجاب بودم و حضور در پیست اسکی و عکس های دانشگاهی خود آن هم با پوشش کاملا نامناسب را به من نشان داد، او می گفت با نیت آنکه با بچها خوش گذرانی کنم به راهیان نور رفتم ولی در راهیان نور شور و شعوری به من دست داد و همان جا باعث تحول عظیمی در وجود من ایجاد شود.

علوی اضافه کرد: این دانشجوی عزیز می گفت که خیلی از مباحث دینی را می فهمیم اما احساسی و شورانگیزش نمی کنیم  و به این خاطر است که  بهاین مباحث عشق و علاقه نداریم همانطور که من حجاب را می فهمیدم اما عاملی که باعث شد تا شور در من ایجاد شود شهدا بودند.

استادیار دانشگاه باهنر به یکی دیگر از خاطره هایش درکلاس درس اشاره کرد و گقت: در یکی از کلاس هایم زندگی نامه ی شهید سیاهکالی را خواندم و زندگی نامه ای که در کتاب  “یادت باشد” به تصویر کشیده شده است،  هفته ی بعد به یکی از  دانشجویانم توجه کردم او برخلاف همیشه که آرایش زننده ای داشت اینبار آرایش نکرده بود، از او پرسیدم که چرا آرایش نکردی؟ جواب داد وقتی وصیت نامه ی شهید سیاهکالی را خواندی بسیار متحول شدم تصمیم گرفتم که زندگی نامه ی این شهید را بخوانم دو روزه زندگی نامه او را خواندم از آن روز به بعد تصمیم گرفتم بر اساس دستورالعمل شهدا عمل کنم و آرایش خود را کنار بگذارم.

علوی توضیح داد: همیشه سر کلاس چادر دارم در حالیکه کلاس مختلط نیست و هیچ مانعی در این راه نمی بینم اما افتخار می کنم به اساتید رشته های دیگر از جمله فیزیک که این افتخار و شرافت را همیشه بر سر دارند .

وی ادامه داد: حجابم را مدیون یکی از دوستانم هستم، کلاس دوم بودم و چادر نداشتم دوستم با تعجب به من گفت تو چادر نمی پوشی؟ حرفش در ذهن من ماند و بر من اثر گذاشت و از آن به بعد به لطف خداوند این عزت فاطمی بر سر من قرار داده شد.

توجه به نقش دوستی ها در شکل گیری عزت و توانمندی دختران

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با اشاره به اهمیت دوست در زندگی افراد، تاکید کرد: باید به ماردان گفت که مراقب دوستان دخترانتان باشد چرا که بارها شده دختری پوشش داشته اما مورد تمسخر دوستانش قرار گرفته و این پوشش را کنار گذاشته است باید آنقدر عزت، توانمندی و افتخار در درون دختران ایجاد بشود که هرگز نیاز به عامل خارجی به نام آرایش نداشته باشند.

آرایش مغالطه ای است به جای عزت و غنای درونی

علوی توضیح داد: به نظر من این که دختران به دنبال آرایش می روند تا دیده شوند به واقع کمبود درونی آن ها است به واقع فردی که آرایش می کند به غنای درونی و به عزت درونی خود دست پیدا نکرده است محبوب نشده و احساس کمبود می کند و به جای آن که به غنای معرفتی، علمی، دینی و فرهنگی خود بیفزاید راه را اشتباه فرض می کند و به دنبال آرایش و خود نمایی می رود تا خود را مورد محبوبیت قرار دهد و این خطا و مغالطه ی یک دختر نوجوان است.

وی تاکید کرد: بی بند و باری چیزی جز ره آورد فرهنگ غرب نیست و این ره آورد به دلیل حاکم بودن مرد سالاری بر جامعه ی غربی بوجود آمده است آنجا که مقام معظم رهبری می فرمایند”  یکی از نشانه های مرد سالاری غرب این است که زن را برای مرد می خواهند لذا می گوید زن آرایش کند تا مرد لذت ببرد این مرد سالاری است و آزادی زن نیست بلکه آزادی مرد است”.

 عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر تاکید کرد:  غرب به دلیل عدم برابری در جامعه ی خود بر جنس زن توجه می کند از این رو  مقام معظم رهبری می فرمایند “فرهنگ غرب را در شعار آن ها جستجو نکنید بلکه فرهنگ غرب را باید در ادبیات، شعر و فیلم دنیای غرب باید جستجو کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۷۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح نور مطالبه عمومی است

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، حجت الاسلام محمد مهدی شریف تبار با بیان اهمیت اجرای طرح حجاب و عفاف در جامعه، افزود: اجرای طرح نور که توسط نیروهای پرتلاش امنیت اخلاقی در جامعه در حال اجراست ، یک مطالبه عمومی است که نیازمند توجه همه مسئولان در این مسئله است.

وی با تقدیر از تلاش های نیروی انتظامی در برقراری امنیت اخلاقی در جامعه ادامه داد : توجه به امر عفاف وحجاب وصیانت از آن یعنی توجه به امنیت عاطفی کانون خانواده و امروز یکی از دغدغه های اصلی خانوادها برای همین مسئله است.

شریف تبار با اشاره به طرح نمادین زنجیزه انسانی در سواحل مازندران به پاس طرح عملیاتی وعده صادق سپاه پاسداران و همچنین طرح نور اشاره کرد و خاطر نشان کرد : حجاب و عفاف در هر جامعه ای به ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در جامعه کمک می کند و جامعه اسلامی باید در این مورد سرآمد باشد.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران به وجود برخی ناهنجاری های حوزه حجاب و عفاف اشاره و بیان داشت: گروه معدودی در جامعه اسلامی ایران از روی جهالت ، نا"آگاهی و یا با سازماندهی برخی عناصر خودفروخته به این فریضه مهم حمله کرده و به دنبال احیای مجدد فرهنگ بی بندو باری زمان پهلوی در جامعه تلاش می کنند ولی بدانند جامعه ایران اسلامی و ملت مومن و حتی برخی از بانوانی که حجاب کامل ندارند، در مقابل این جماعت قلیل کوتاه نمی آیند و همراهی نخواهند کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، منشا حجاب و عفاف را از صفات انسانی برشمرد و افزود: حجاب و عفاف نه فقط در دین مبین اسلام بلکه در همه ادیان الهی مورد تاکید است و حافظ امنیت روانی و اخلاقی و باعث ثبات خانواده ها است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896668

دیگر خبرها

  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است
  • اجرای طرح نور مطالبه عمومی است
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»
  • تکریم عفاف و حجاب در طرح نور