Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی  در حاشیه این بازدید با اشاره به دستیابی به دانش پیوند در سطح انبوه و سرشاخه کاری گردو گفت: طرح شناسایی بهترین ژنوتیپ‌های گردو در دستور کار محققان بخش کشاورزی کشور قرار دارد.


وی با بیان اینکه طرح شناسایی ژنوتیپ‌های برتر گردو براساس شرایط هر منطقه در کشور بررسی می‌شود افزود: روش‌های مختلف در این رابطه وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تکثیر از طریق نهال یا پیوند سرشاخه (تعویض تاج) اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه ۷ درصد باغات گردوی کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد گفت: متاسفانه ۹۵ درصد ارقام گردوی استان از ارقام بومی بوده و بازارپسندی مناسبی ندارند یعنی از مجموع ۱۴۰ هزار هکتار از باغات کشور، ۹۵ درصد آن از ارقام بومی تشکیل شده اند.


وی با بیان اینکه ارقام بومی نه تنها از بازارپسندی مناسبی برخوردار نیستند بلکه به جهت اندازه بزرگ درختان، مدیریت آفات و بیماری‌ها نیز سخت و دشوار است، هم چنین میزان محصول هم تحت تاثیر این عامل قرار می‌گیرد. وی گفت: مشکل اصلی بومی بودن ارقامی است که از گذشته کاشته شده است، تنه درختان بومی بسیار بزرگ بوده و امکان مبارزه با بیماری‌ها بسیار دشوار می‌باشد همچنین، چون ارقام بذری هستند به لحاظ شکل و ظاهر میزان باردهی و بازار پسندی مناسبی ندارند.


وی با اشاره به این موضوع که سرشاخه کردن درختان گردوی استان در راستای اصلاح باغات گردو در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی قرار دارد، گفت: پیوند‌هایی را از ارقام پرمحصول و مقاوم به سرما از باغات مادری تهیه و توسط پیوند زن‌های ماهر با هدایت‌های معاونت مربوطه در جای مناسب خود پیوند می‌زنند و این پیوندک‌ها پس از رشد، محصول مناسبی را که از بازارپسندی مناسبی هم برخوردار هستند به بار می‌آورند.


رئیس سازمان جهادکشاورزی استان توصیه کرد: باغداران عزیز می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها با ارائه درخواست خود از پشتیبانی‌های معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان که در راستای سرشاخه کاری درختان گردو و تهیه پیوندک‌ها انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

طرح تعویض تاج درختان گردو در روستا‌های اسفهلان و لاهیجان از توابع شهرستان تبریز

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی محصولات زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تولید مس کاتد در آذربایجان شرقی

دریافت 66 MB

به گزارش خبرنگار مهر، طرح تولید مس کاتد، از مهم‌ترین زنجیره‌های تکمیل فرآیند استخراج، استحصال و تولید مس در مجتمع مس سونگون است.

استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از این طرح که مشتمل بر ۶ کارخانه و از نظر وسعت و عظمت کار به مثابه شهرک صنعتی کوچکی است، اعلام کرد که به نتیجه رسیدن همه اقدامات و سرمایه گذاری‌های انجام شده در مجتمع مس سونگون، منوط به تکمیل این طرح بر اساس جدول زمانبندی اعلامی از سوی پیمانکار است.

رحمتی در این بازدید ضمن حضور در محل ساختمان‌های احداث شده و در دست احداث طرح تولید مس کاتد، با جمعی از مهندسان و کارگران شاغل در آنجا گفت و گو کرد.

کد خبر 6084443

دیگر خبرها

  • آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • شکوفا شدن درختان میوه در اهر به وقت بهار + فیلم
  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • طرح تولید مس کاتد در آذربایجان شرقی
  • فروش ویژه 3 نهال گردو چندلر، فرنور و پکان 12 تنی با مجوز جهاد کشاورزی از کرج
  • سرشاخه‌کاری درختان گردو در خلخال
  • سرشاخه کاری راهی برای جوان سازی درختان گردو
  • بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان تحت کشت گیاهان دارویی است